تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820065083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته‌ای، صهیونیست‌ها و سران عربی را به هم می‌رساند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


شبکه تحلیلی عربستانی گزارش داد؛
توافق هسته‌ای، صهیونیست‌ها و سران عربی را به هم می‌رساند
جدا از روند مذاکرات هسته ای، اسرائیلی ها به دنبال ضمانت هایی هستند که مصالح و امنیت اسرائیل را به بهترین وجه در صورت لغو تحریم ها علیه ایران حفظ کند.



به گزارش سیاسی بین الملل جام نیوز، شبکه تحلیلی "النبأ" در تحلیلی به موضوع توافق احتمالی هسته ای ایران با گروه 1+5 پرداخت و نوشت: « از مهمترین اختلافات میان ایران و گروه 1+5 در توافق اولیه در ماه آوریلف عدم اطمینان طرف غربی به التزام ایران به توافق نامه و همچنین عدم اطمینان ایران به لغو تحریم ها از سوی غرب بود ولی برخی دیپلمات ها برای رسیدن به توافق احتمالی راه حل میانه ای را در نظر گرفتند.»   این شبکه با بیان اینکه "این توافق برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس جمهور ایران یک امر جدی و مهم است" می افزاید: «برای اوباما به توافق رسیدن با ایران و دشمن قدیمی آمریکا یعنی کوبا می تواند دستاورد بزرگی برای سیاست خارجی آمریکا البته در کنار روند صلح اسرائیل و فلسطین و پایان دادن جنگ در سوریه و عراق بشمار آید.
مقامات نزدیک به مذاکرات هسته ای اذعان کردند که برای رسیدن به توافق هسته ای، بین اوباما و کنگره اختلاف نظرهایی وجود دارد، همچنانکه در طرف مقابل در ایران بین دولت و اصولگراها اختلاف ها باقی است.     این پایگاه خبری با ادعای "پذیرش بازرسی ها از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای از سوی مذاکره کنندگان ایرانی" می نویسد: همانگونه که مقامات غربی اعلام کردند، مذاکره کنندگان ایرانی با بازرسی مراکز نظامی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای درچارچوب اعتمادسازی و عدم نقض توافق هسته ای موافق کردند، اما ایران آشکارا این مورد را رد کرد.»  

این شبکه تحلیلی عربستانی به نقل از مقامات آمریکایی در وزارت خارجه این کشور گفت: «سخنان اخیر "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در مورد پرونده هسته ای ایران و توافق احتمالی نشان می دهد که آمریکا سیاست خود را تغییر نداده و ایران باید به صورت کامل و مطلق به تحقیقات آژانس انرژی هسته ای پاسخگو باشد.»  
«یکی از اختلافات ابرقدرت ها در مذاکرات هسته ای بازگشت تحریم ها از سوی سازمان بین الملل علیه ایران در صورت نقض توافق هسته ای است و جلوگیری از لغو تحریم ها که بیشتر موضع اسرائیل و عربستان است.
از دیگر مشکلات و اختلافات در مذاکرات هسته ای مقاومت ایران در زمینه تعیین جزئیات مربوط به محدودیت های فنی و فعالیت های هسته ای در آینده است.»    

    شبکه تحلیلی "النبأ" عربستان در ادامه تحلیل خود به افزایش نارضایتی های رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته ای احتمالی ایران با گروه 1+5 پرداخت.   این شبکه عربستانی افزود: «با وجود اختلافات فراوان، اسرائیل آنچه که بعد از توافق هسته ای رخ خواهد داد را مورد بررسی قرار داده ولی مسئولان اسرائیلی به صورت علنی در مذاکرات هسته ای تأثیر نگذاشته اند و شاید این امر را برای مرحله پایانی مذاکرات نگه داشته اند.  
در این باره "یوفال شتاینیتز" وزیر انرژی اسرائیل به صورت غیرمستقیم در مسائل فنی توافق هسته ای دخالت می کند و می گوید که ما از این توافق هسته ای بسیار نگران هستیم و برای ما روشن و واضح است که توافق هسته ای صورت گرفته و آنچه که باقی می ماند موضع آمریکا در عملیات بازرسی است.   جدا از روند مذاکرات هسته ای، اسرائیلی ها به دنبال ضمانت هایی هستند که مصالح و امنیت اسرائیل را به بهترین وجه در صورت لغو تحریم ها علیه ایران حفظ کند.»     این منبع خبری همچنین گزارش داد که «مقامات اسرائیلی در سال های اخیر  با همتایان خود از کشورهای مصر، اردن، عربستان و کشورهای خلیج [فارس] در گفتگوهای " منع گسترش سلاح های هسته ای" در سوئیس با هم دیدار کرده اند و برخی مقامات اسرائیلی از رفع برخی مشکلات بین اسرائیلی ها و اعراب خبر داده اند.
یکی از مقامات اسرائیلی می گوید: «در هیچ برهه زمانی منافع اسرائیل با کشورهای عربی معتدل به هم نزدیک نبوده است.»     از سوی دیگر اما ایالات متحده امریکا افزایش کمک ها نظامی به اسرائیل را از لحاظ مقدار و کیفیت سلاح های نظامی مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
در این باره "دان شاپیرو" سفیر آمریکا در اسرائیل در گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت: « اگر توافق هسته ای صورت بگیرد و تحریم ها علیه ایران لغو شود ما آماده هرگونه مذاکره مفصل و دقیق با اسرائیل در زمینه نیازهایشان با توافق هسته ای هستیم یعنی مذاکراتی که قبلا با همپیمانان خود با کشورهای خلیج [فارس] انجام دادیم.     این شبکه تحلیلی عربستانی نوشت: «شرایط جغرافیایی اسرائیل به دلیل مجاورتش با کشورهای عربی سنی و نفوذ ایران شیعی در هلالی که از لبنان، سوریه و عراق تشکیل می شود نگران کرده است.»
احتمال دارد کشورهای خلیج [فارس]، عربستان، مصر، اردن و اسرائیل هنگامی که ایران به سلاح هسته ای یا قدرت هسته ای دست پیدا کند، اقدام به ایجاد سپر دفاعی کنند.   کارشناسان اسرائیلی معتقد هستند به جای توافق دفاع موشکی منطقه ای بین کشورهای عربی سنی و اسرائیل بهتر است تبادل معلومات اطلاعاتی به صورت غیرعلنی بین آن ها صورت بگیرد و آنچه که اسرائیلی ها به زبان می آورند بالفعل آنرا عملی خواهند کرد و در هنگام اضطرار با کشورهای عربی سنی همکاری خواهد کرد.  
در این باره "حییم تومر" رئیس سابق موساد می گوید: «احتمالا همکاری غیرمستقیم و غیرعلنی با این کشورها برای مقابله با ایران صورت خواهد گرفت.»  
مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 برای رسیدن به توافق کامل هسته ای در ژنو، لوزان، مونترو و  وین در سال گذشته پیچیده شده و با شکست مواجه شد.
پیش از این آمریکا، اسرائیل را به انتشار برخی جزئیات برای خدشه دار کردن موضع واشنگتن در مذاکرات هسته ای، متهم کرد.     513  



۰۵/۰۴/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن