تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضا آشفته: کارمان با یک ایده آغاز و با بداهه ادامه یافت/تآتر کودک باید بیش از این دیده شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


رضا آشفته: کارمان با یک ایده آغاز و با بداهه ادامه یافت/تآتر کودک باید بیش از این دیده شود استان‌ها > البرز - نمایش «سنجاب های شنگول و منگول» از نوشته های رضا آشفته است که از هفته گذشته به روی صحنه تالار محراب رفته و اجرای آن تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

مهدی تیموری خبرآنلاین-البرز: شب گذشته تالار محراب تهران که این روزها اجرای نمایش "سنجاب های شنگول و منگول" به نویسندگی و کارگردانی رضا آشفته را به روی صحنه می برد، میزبان اجرای ویژه هنرمندان و خبرنگاران بود. پس از اتمام اجرا به سراغ دو بخش پررنگ این نمایش یعنی نویسنده و کارگردان (رضا آشفته) و آهنگساز اثر (رضا صابر) رفتیم تا در جریان اتفاقات این پروژه از تمرین تا اجرای آن قرار بگیریم.


*آشفته: متن نداشتیم و با بداهه ادامه دادیم

رضا آشفته در ابتدا اعلام کرد: کار پیش تولید این اثر از اواسط آذر ماه 93 آغاز شد و در این کار هم به مانند سابق به سمت شیوه «تآتر خلاق» رفتیم و نمایشنامه بخصوصی در اختیار نداشتیم و ابتدا فقط یک ایده در ذهن داشتیم و آن ایده را تمرین ها پیاده کردیم و کار را با بداهه جلو بردیم. نزدیک به 6 ماه تمرین و یک ماه هم روتوش کار که تقریبا 7 ماه زمان برد تا این کار به مرحله اجرا برسد.
آشفته درمورد موسیقی خاص این کار گفت: موسیقی ای که اکثرا در کارهای کودک وجود دارد اغلب تم کودکانه و کارتونی فرم دارند اما ما از آهنگسازانی استفاده کردیم که کارشان جدی است و در این نمایش هم به ساخت موسیقی هایی با گام های غربی و سبکی جدی رفته اند که به نظرم متفاوت و موفق نیز بوده اند و من به کار آنها اعتماد دارم.
وی ادامه داد: در این کار صرفا بدنبال جنبه تجاری آن نبودیم و سعی کردیم تا حد ممکن پیام های آموزنده و مفیدی را در باب قصه ای دوست داشتنی و قدیمی به کودکانی که کار را به تماشا می نشینند عرضه کنیم.
آشفته گفت: ما در این کار سعی کردیم بر روی تک تک اجزای کار و عوامل آن کار کنیم و حتی برای موسیقی این کار از یک تیم سه نفره استفاده کردیم و مطمئن بودیم که فضای موسیقی ساخته شده به کار می آید.
در کار کودک ما دو وجه را مد نظر داریم، یکی از وجه رسایی است که در آن سعی داریم که تنوع موسیقی، تنوع رنگ و نورپردازی متفاوت وجود داشته باشد، اشعاری که بطور بداهه سروده شده اند توسط بازیگران با بازی های متفاوت خوانده شود و آن پیامی که در متن داریم را بتوانیم با استفاده از اشعار منتقل و از کلمات خوش آهنگ تری استفاده کنیم و دکور خاصی که برای کار لحاظ شده باشد را به نمایش بگذاریم.
وجه دیگر آن مربوط به متن است که در عین حال تنوع دید در آن به همراه تنوع تکنیک وجود داشته باشد. مجموع همه این ها دست در دست هم می دهد که ما صرفا یک اجرای فقط سرگرم کننده نداشته باشیم و ضمن سرگرمی مخاطب بتوانیم پیام های ارزشمندی را به آنان منتقل کنیم. در واقع هدف تآتر خلاق هم همین است که با مشارکت قواعد متن و بداهه پردازی بتواند سرگرم کند و هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
آشفته در مورد کارهای آتی گروهش گفت: برآن هستیم که برای کودکان و نوجوان به منظور مواجهه مکاشفه جویانه با نیروی خلاقیت آثار نمایشی تولید کنیم. هدفمان آن است که مخاطب کودکان و نوجوان در تولید نهایی و غایی نوع آثار مشارکت داشته باشند و گروه ما نیز دریابد که چگونه می شود در این رویارویی دوجانبه به ارتقا فعالیتهایش دامن بزند.
همچنین پس از این نمایش هم نبرد موشها و قورباغه ها را در فرهنگسرای بهمن اجرا خواهیم کرد و در آنجا نیز مواجهه با نوجوانان که به بلوغ فکری رسیده اند بسترساز اتفاقی دگرگونه اما با همان نیروی خلاقه و انرژی راز آمیز پیکر آدمی سر و سامان خواهد گرفت. همچنین نمایش سیب و سبد که به همراه تکین قاضی زاده نوشته شده است به منظور آموزش جدول ضرب که اکثر دانش آموزان از فراگیری آن به راحتی عاجزند، در فضای تآتر خلاق برای کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان در حال پژوهش و تمرین است که به زودی در مدارس تهران اجرا خواهد شد.
وی در سخن پایانی خود گفت: امیدوارم به تآتر کودک بیش از پیش بها داده شود و مردم آن را بیشتر ببیند. از استقبال کار با توجه به تبلیغات گسترده ای که انجام دادیم آنچنان راضی نبودم و امیدوارم تا آخر ماه مبارک رمضان که اجرای این نمایش نیز ادامه دارد شرایط بهتر شود.


*صابر: معمولا در حق کارهای کودک اجحاف می شود

رضا صابر موزیسین نام آشنای تآتر کرج آهنگسازی این نمایش را بر عهده دارد. وی گفت: بین آثاری که به حال بعنوان آهنگساز در آن ها حضور داشته ام این کار متفاوت ترین آنهاست زیرا تا به حال برای یک کار کودک آهنگسازی نکرده بودم و در ابتدا هم فکر نمی کردم که بتوانم از پس آن بر بیایم و برای همین در اول راه یک ترسی از آن داشتم اما چون آقای آشفته گفنه بودند، نمیشد پیشنهادشان را رد کرد، ایشان با اعتمادی که به من کردند من را برای این بخش در نظر گرفتند و دست من را بسیار باز گذاشتند و به امید خدا با توجه به فیدبک ها و نظراتی که تا الان دریافت کرده ام علاوه بر کار موسیقی کار را دوست داشته اند و مورد استقبال قرار گرفته است که باعث افتخار من است.
وی گفت: صحبتی که همیشه در مورد کارهای کودک در بین عوام مطرح می باشد این است که حرف خاصی برای گفتن ندارند و صرفا برای سرگرم کردن کودکان با خواندن چند شعر توسط بازیگران انجام می شود. به عقیده من به همین دلیل است که می توان گفت در حق کارهای کودک اجحاف می شود و آن ها دیده نمی شوند. در صورتی که خیلی از کارهای کودک و از جمله این کار حرف های بسیاری برای گفتن دارند و می توانند بسیار آموزنده تر از آثاری باشند که با موضوع جدی و برای بزرگسالان به روی صحنه می روند.
وی در آخر گفت: البته گفتنی است آهنگسازی این کار تنها بر عهده من نبوده است بلکه سعید مهاجر و رضا کوچکی بعنوان دیگر نوازندگان و آهنگسازان همراه من بوده اند و هر سه به یک اندازه در ساخت موسیقی های این کار شریک بوده ایم.


نمایش "سنجاب های شنگول و منگول" تا آخر ماه مبارک رمضان در تالار محراب تهران به روی صحنه می رود و در آن سحر هنرور، پرنیان حسین زاده، صفورا پاک نیت، علی حسینی، میثم کیانی، مهسا فتحی پور، هدا اساسی، امیرعلی دانش به ایفای نقش می پردازند.
طراحی پوستر و بروشور را مسعود صبوحی، مدیر تولید اکبر مهماندوست ، دستیار کارگردان تکین قاضی زاده، مجتبی نظری و ناهید صباغ هستند. طراحی صحنه را پریا قره گوزلو و کتایون همتی بر عهده دارند و طراحی نور را هخا بازرگان، طراحی عروسک را نیما فرشادی، طراحی ماسک را پریا قره گوزلو ، طراحی لباس را سحر هنرور و آهنگسازی را رضا صابر ، رضا کوچکی و سعید مهاجر ،طراحی گریم را سعیده آجربندیان و تبلیغات و بازاریابی را میترا اسماعیلی بر عهده دارند.

4646



سه شنبه 2 تیر 1394 - 15:59:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن