تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798698622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ روزانه 10 نيازمند پيوند عضو به رغم 8 هزار مرگ مغزي در سال


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مرگ روزانه 10 نيازمند پيوند عضو به رغم 8 هزار مرگ مغزي در سال
25 هزار انسان، ‌25 هزار بيمار كه چشم به آسمان دوخته‌اند تا شايد راهي براي نجات‌شان از مرگ وجود داشته باشد اما روزانه 7 تا 10 نفر از اين افراد در حالي مرگ را تجربه مي‌كنند كه چشم‌انتظار معجزه‌اند. اين در حالي است كه به گفته قائم‌مقام رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت سالانه در ايران ۵ تا ۸ هزار نفر به دليل مرگ مغزي فوت مي‌كنند و فقط حدود ۷۰۰ نفر از آنها به اهداي عضو مي‌رسند.
نویسنده : زهرا چيذري 


25 هزار انسان، ‌25 هزار بيمار كه چشم به آسمان دوخته‌اند تا شايد راهي براي نجات‌شان از مرگ وجود داشته باشد اما روزانه 7 تا 10 نفر از اين افراد در حالي مرگ را تجربه مي‌كنند كه چشم‌انتظار معجزه‌اند. اين در حالي است كه به گفته قائم‌مقام رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت سالانه در ايران ۵ تا ۸ هزار نفر به دليل مرگ مغزي فوت مي‌كنند و فقط حدود ۷۰۰ نفر از آنها به اهداي عضو مي‌رسند.
وقتي ميان مرگ و زندگي كلنجار مي‌روي دنيا برايت مفهوم ديگري مي‌يابد. خيلي از افرادي كه نفس‌شان به شماره افتاده، ‌قلب‌شان ياري نمي‌كند و كبدشان از كار افتاده چشم‌انتظار يك معجزه‌اند. اميد قبادي، قائم‌مقام رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت مي‌گويد: در حال حاضر سالانه در ايران 5 تا 8 هزار نفر به دليل مرگ مغزي فوت مي‌كنند كه از اين تعداد 2500 تا 4 هزار نفر ارگان‌هاي‌شان كيفيت لازم را براي اهداي عضو دارند اما سالانه حدود 700 نفر از افرادي كه مرگ مغزي شده‌اند به اهداي عضو مي‌رسند كه مهم‌ترين دليل آن عدم رضايت كافي خانواده‌هاست. اين در حالي است كه در كشور حدود 25 هزار بيمار نيازمند به اعضاي حياتي همچون كليه، كبد، قلب، ريه، لوزالمعده و روده داريم كه فقدان يا اختلال عملكرد آنها منجر به فوت مي‌شود.

    اعضايي كه جايگزين ندارند
بنا به تأكيد قائم‌مقام رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت در كشور روزانه 7 تا 10 نفر از اين 25 هزار بيمار نيازمند به دليل نرسيدن عضو پيوندي فوت مي‌كنند، چراكه به جز عضو كليه كه دو درمان جايگزين مثل دياليز و پيوند از فرد زنده را دارد، مابقي نيازمندان به اعضا فقط زندگي‌شان در گرو پيوند عضو از طريق افرادي است كه مرگ مغزي شده‌اند. قبادي با اشاره به اينكه از نظر تكنولوژي برداشت عضو و متخصصان پيوند، كمبودي نداريم و مردم نوعدوستي هم داريم، با عنايت به بررسي‌هاي انجام شده، نداشتن آگاهي كامل از مرگ مغزي را عامل پايين بودن آمار اهداي عضو مي‌داند.
بنا به تأكيد وي حدود ۱۸هزار مرگ ناشي از تصادفات داريم. علت عمده مرگ مغزي در كشور نيز ناشي از ضربات مغزي به ويژه تصادفات است اما يك سوم اعضاي افراد مرگ مغزي در سال 93 اهدا شده است.

    مرگ مغزي چيست‌؟
به گفته قبادي در پزشكي دو نوع مرگ داريم؛ مرگ قلبي كه بالغ بر 90 درصد مرگ‌هاست و مرگ مغزي كه كمتر از 10 درصد مرگ‌ها را تشكيل مي‌دهند. اين نوع مرگ به معني از بين رفتن مغز است و تفاوت آن با كما در اين است كه در كما سلول‌هاي مغزي آناتومي خود را حفظ مي‌كند و فقط اختلال در عملكرد آنها ايجاد مي‌شود اما در مرگ مغزي آناتومي سلولي مغز از بين مي‌رود و به مايع خميري شكل تبديل مي‌شود كه غيرقابل برگشت است و فقط با دستگاه به صورت مصنوعي تا چند روز مي‌توان كيفيت ارگان‌ها را نگه داشت. وي مي‌افزايد: به همين دليل در سال 84 كميته‌اي براي فرهنگسازي و اهداي عضو تشكيل داديم كه با انجام تعاملات مختلف با سازمان‌هاي درگير اين موضوع مثل وزارت فرهنگ، صدا و سيما، رسانه‌ها، هنرمندان و ورزشكاران، در سال 92 آمار رضايت اهداي عضو به 37 درصد ارتقا يافت و با طرح‌هاي جديد سال 93 ميانگين رضايت اهداي عضو 70 درصد شد، حتي در برخي مراكز رضايت 100درصدي هم داشته‌ايم.

    فرصتي 12 تا 24 ساعته براي تصميم سخت
اما در صورتي كه يكي از عزيزان‌تان مرگ مغزي شود، ‌شما فرصت زيادي براي اهداي عضو نداريد. به گفته قائم مقام رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت با توجه به سمي كه در مغز بر اثر اين فرآيند توليد مي‌شود ساعت به ساعت ارگان‌ها از بين مي‌روند در نتيجه نهايتاً تا چند روز بيشتر اين ارگان‌ها به درمان مصنوعي پاسخ نمي‌دهند. بهترين زمان براي برداشت ارگان‌هاي داراي كيفيت مطلوب، بين 12 تا 24 ساعت پس از تشخيص مرگ مغزي است كه اگر خانواده‌ها به اهداي عضو رضايت دهند، مي‌توانند جان يك تا هفت نفر را نجات دهند. بنا به اظهار وي تشخيص و تأييد مرگ مغزي نيز توسط چهار گروه پزشك معتمد وزارت بهداشت شامل متخصص داخلي اعصاب، جراحي اعصاب، داخلي و بيهوشي انجام مي‌شود.

    بي‌عدالتي در توزيع مراكز پيوند عضو
ظاهراً درباره پيوند عضو نيز مانند ديگر امكانات تمركز پيوند اعضا در تهران و برخي كلانشهرها مثل شيراز و مشهد است و ساير نقاط غرب، شرق و جنوب كشور دسترسي عادلانه به پيوند ندارند اما به گفته قبادي قرار است 9 مركز جامع پيوند در 9 نقطه كشور داير ‌شود كه در سال 94 و سال 95 و 96 هر سال سه مركز ايجاد مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن