محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844762903
جام جم ایام - بانیان تغییر پوشش در دوره رضاشاه چه کسانی بودند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
آیا رضاشاه را میبایست تنها مسئول گرایش به ظواهر تمدن غرب دانست؟ واقعیت این است که رضاشاه اگرچه مستبد بود، اما دستپرورده نخبگان زمانهی خود بود. روشنفکران و نخبگان آن عصر بودند که او را به این سمت کشاندند و او نیز با قلدری خاص خود، تلاش نمود تا جامعه را به این سمت سوق دهد.
تغییر سلطنت در ایران از قاجار به پهلوی، از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است؛ چراکه از این پس، یک دولت پاتریمونیال جای خود را به دولت اقتدارگرا میداد. رضاشاه البته محصول زمانهی خود بود. زمانهای که در آن، امنیت رؤیایی دستنیافتنی بود. تنش ایران در زمان مشروطه که مشروطه خواهان را رودرروی سلطنتطلبان و پس از آن، مشروعهخواهان قرار داد، از یک سو و جنگ جهانی اول، از سوی دیگر، کشور را در منجلاب ازهمگسیختگی و ناامنی قرار داده بود. قیامهای محلی پس از آن نیز به خوبی بیانگر ضعف حکومت مرکزی در تنظیم امور کشور و برقراری امنیت بود. از این رو، پس از آنکه رضاشاه توانست حداقلی از امنیت را برقرار کند، بسیاری به او گرایش یافتند.
برقراری امنیت در اندیشه روشنفکران ایرانی جایگاه ویژهای داشت؛ آنچنان که میرزا ملکمخان آن را پیششرط هر گونه پیشرفت و ترقی در کشور میدانست. پیشرفت و ترقی مقولهای بود که سالها پیش از آغاز جنبش مشروطه، محور اندیشهی روشنفکران ایرانی بود. همچنان که روشنفکران پس از انقلاب مشروطه نیز به همین بهانه، پشت رضاشاه ایستادند. آنان ایران را از منظر فکری و فنیاقتصادی، کشوری عقبمانده میدانستند که میبایست هر چه زودتر در جادهی پیشرفت و ترقی و به سمت آنچه غرب آن روز بود، حرکت میکرد.
بنابراین به غیر از امنیت، مسئلهای مهمتر و محوریتر به نام «پیشرفت و ترقی» نیز انگیزهی همراهی و همکاری میان رضاشاه و روشنفکران و نخبگان آن زمان بود.
روشنفکران ایرانی آنچنان شیفتهی غرب بودند که همه چیز ایران را برای خود عار میدانستند. برای همین نه تنها گسترش فن غربی را برای ایران لازم میدانستند، بلکه تغییر آداب و رسوم ایرانی را نیز برای پیشرفت ایران لازم میدانستند. پیشرفت میبایست حتی شکل و ظاهر مردم ایران را نیز در بر میگرفت. نوع پوشش و حجاب زن و مرد باید همانند غربیها میشد؛ پروژهای که در ایران، ترکیه و افغانستان آزموده شد.
همایون کاتوزیان مدعی است که رضاشاه و هممسلکان شبهمدرنیستش استفاده از انواع سرپوش ایرانی را موجب سرشکستگی میدانستند؛ زیرا آنها نماد و نشانهی عقبماندگی ایران بودند. از این رو، کلاه جدیدی طراحی نمودند که شبیه کلاه نظامی فرانسویان بود و نام آن را کلاه پهلوی نهادند. همه دستور داشتند تا آن را بر سر نهند. تا این مرحله، واکنش مردم چندان منفی نبود، زیرا شباهتهایی میان این کلاه و کلاه سنتی وجود داشت. اما کمی بعد شاه بر آن شد که مردم میبایست کلاهی را بر سر نهند که در اروپا و آمریکای آن زمان متداول بود؛ یعنی همان کلاه شاپوی فرانسوی که در ایران به «کلاه لگنی» مشهور بود. این دیگر از نظر مردم زیادهخواهی بود. این دستور شاه ناآرامیهایی را در پی داشت.[1]
تا اینجای ماجرای اجباری شدن نوع خاصی از کلاه، زیاد گفته و شنیده شده است؛ اما نکتهای که در ادامهی این نوشتار نگارنده لازم میداند به آن بپردازد، نقش فضای نخبگانی جامعه در رسیدن به این مهم است. آیا رضاشاه را میبایست تنها مسئول تمام این تظاهر به تمدن غرب دانست؟ واقعیت این است که رضاشاه اگرچه مستبد بود، اما دستپروردهی نخبگان زمانهی خود بود. روشنفکران و نخبگان آن عصر بودند که او را به این سمت کشاندند و او نیز با قلدری خاص خود، جامعه را به این سمت سوق داد.
روشنفکران آن عصر نیز وامدار روشنفکران پیش از خود بودند. روشنفکران ایرانی مدتها پیش از رضاشاه و حتی انقلاب مشروطه، آنچنان شیفتهی غرب شده بودند که از تمامی نمادهای سرزمین خود احساس حقارت میکردند. روایتهای علیمحمد پرورش، صاحب روزنامه پرورش، که از قاهرهی مصر منتشر میشد، به خوبی میتواند فضای سه دهه پیش از روی کار آمدن رضاشاه را به تصویر بکشد. او که تمام دغدغهاش پیشرفت و ترقی ایران بود، در سفر مظفرالدینشاه به فرنگ، راهی آن دیار شد تا هیئت همراه شاه را ببیند و دریابد آیا او با دغدغه شناخت پیشرفت و ترقی غرب است که پا به این سفر گذاشته است؟ بگذریم از آنکه درک خود محمدعلی پرورش از نیات مظفرالدینشاه درست نبود و آنچه امروز برای ما آشکار است برای او قابل فهم نبود. اما با همهی این احوال، آنچه برای او همچون ما روشن بود، حقارتی بود که روشنفکران ایرانی از ایران و نمادهای ایرانی داشتند. روایت او از ملتزمین مظفرالدینشاه در اروپا به خوبی بیانگر این ازخودباختگی است:
«چون اعلیحضرت همایونی و ملتزمین رکاب از هوتل [هتل] رایل پلیس به استالیون راهآهن بروکسل تشریف بردند و ما باز مراجعت به هوتل کردیم، جمعی ایرانیها فوراً کلاهها را تغییر داده، کلاه فرنگی [بر] سر گذاشته و در اطراف در جولانند. من جمله یکی از سفرای محترم را دیدم کلاه فرنگی گذاشته، در صالون [سالن] گردش مینماید. خیلی بدم آمد... تأسف خوردم که چرا نمایندهی دولت ما که در پایتخت دولت معظمی سفیر است، از کلاه ملی خویش عار دارد؛ در صورتی که فخر آن به همین کلاه است و اگر سفرای ما در خارجه مانند سفرای عثمانی کلاه خود را میپوشیدند، چندان کلاههای ما به انظار و فرنگیان غریب و عجیب نمینمود...»[2] پیشرفتخواهی پرورش از یک سو و آنچه در سطور بالا نشاندهندهی تأکید او بر هویت ایرانی بود، از سوی دیگر، بیانگر خواستهی او بر جمع این دو با هم بود؛ امری که در عمدهی روشنفکران و نخبگان همتراز او نمود نداشت. آنان میان پیشرفت غربی و هویت ایرانی امکان همراهی نمیدیدند. از این رو، چون پیشرفت برایشان مقولهای مهمتر بود، حاضر بودند هویت فدای پیشرفت شود. آنچنان که روشنفکران پیشامشروطه حاضر بودند الفبای فارسی را قربانی پیشرفت و ترقی ایرانی نمایند.
این در حالی بود که گاهی آنچه آنان بر آن دست میگذاشتند جنبههای بسیار ظاهری فرهنگ ایرانی بود؛ اما عقبماندگی ایرانیان در سطوح مختلف فکری و عینی آنچنان بود که شاید آنان ترجیح میدادند در اروپا هیچ نمادی از فرهنگ ایرانی را به همراه نداشته باشند.
بنابراین منطقی این است که حرکتی همچون اجباری نمودن کلاه پهلوی را فقط به گردن رضاشاه نیندازیم، بلکه بر تمامی روشنفکران و نخبگان ایران از سه دهه پیش از آن میبایست این خرده را بگیریم که آیا نمیشد میان هویت ایرانی و پیشرفت و ترقی ایرانزمین، نوعی اجماع و همراهی برقرار نمود؟ چرا فضای آن زمانه اینچنین بود که همراهی میان هویت و پیشرفت برتافته نمیشد؟ علیمحمد پرورش در سال 1900 سطور بالا را نگاشت. اجباری شدن کلاه شاپو برای مردان ایرانی در 2 تیر 1306 (1927 میلادی) مصوب شد. سطور آوردهشده از روزنامهی پرورش نشاندهندهی آن است که جامعهی روشنفکری ایران، سه دهه پیش از مصوبهی مجلس دورهی رضاشاهی، خود را باخته بودند.
در زمان رضاشاه، اتفاقی که افتاد این بود که نخبگان حکومتی و روشنفکران به این نتیجه رسیده بودند که حال نوبت کل جامعه است که در چارچوب مدرنیزاسیون به سوی تغییر آداب و رسوم گام بردارد. رضاشاه مردی دارای ایده و اندیشه نبود. حرکتی که در زمان او صورت گرفت، برآیند تفکر روشنفکری زمانهی او بود. در این برآیند، میان هویت و پیشرفت اجماعی وجود نداشت. حال باید جامعهی روشنفکری ایران برای عبرت آیندهی خود، به این سؤال پاسخ دهد که بغض فروخفتهی نخبگان ایرانی ابتدای قرن بیستم میلادی که سالها پس از ازخودبیگانگی خود آنان، خواست مردم ایران را نیز از اصل خود جدا کند، چه رهاوردی برای ایرانیان داشت؟(*)
پینوشتها:
[1]محمدعلی همایون کاتوزیان (1379)، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمهی محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، تهران، نشر مرکز، ص 171 و 172
[2]روزنامهی پرورش، شمارهی 14، ص 8
منبع: مقاله محسن نعیمی، سایت برهان
دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 19:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
بانیان تغییر پوشش در دورهی رضاشاه چه کسانی بودند؟
تراز آیا رضاشاه را میبایست تنها مسئول گرایش به ظواهر تمدن غرب دانست واقعیت این است که رضاشاه اگرچه مستبد بود اما دستپروردهی نخبگان زمانهی خود بود به گزارش تراز تغییر سلطنت در ایران از قاجار به پهلوی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است چراکه از این پس یک دولت پاتریمونیالجام جم ایام - اسدالله علم و نیروهای مخالف رژیم
طی سالهایی که اسدالله علم تصدی وزارت دربار را به عهده داشت گروهها جناحها و شخصیتهای مذهبی و غیرمذهبی مخالف رژیم سخت در حال بالندگی بودند رژیم در طی این سالها 1350ـ1354 1971ـ1975م هنوز اطلاع دقیقی از میزان قدرت نیروهای مخالف نداشت اسدالله علم نیز هشدارهایی را که سازمانهای ججام جم ایام - فرمان شاه عباس دوم به پادشاه لهستان/ تصویر نامه
با روی کار آمدن صفویان در آغاز قرن دهم هجری و تلاش آنان برای حفظ تمامیت ارضی ایران دشمنی دامنه داری از جانب این سلسله با ازبکان از شرق و عثمانیان در غرب بوجود آمد پس با توجه به این دشمنی ها و اوضاع و احوالی که بر منطقه حاکم بود و همچنین نیاز به پیشرفت و ایجاد روابط تجاری باجام جم ایام - شکـرپـاره گیلانـی
سیداشرفالدین حسینی گیلانی معروف به نسیم شمال از مشهورترین شاعران طنزپرداز دوره مشروطه است دوران زندگی او مملو از حوادث مهمی است که جامعه ایرانی درگیر آن بوده است این شاعر پرمایه سال 1287 قمری در قزوین به دنیا آمد و از کودکی طعم تلخ بیپدری را چشید وی دروس ابتدایی را در قزویننماینده زن اتحادیه اروپا لحظهای قبل از دیدار با لاریجانی پوشش خود را تغییر داد
روابط عمومی مجلس نماینده زن اتحادیه اروپا لحظهای قبل از دیدار با لاریجانی پوشش خود را تغییر داد روابط عمومی مجلس در بیانیهای تأکید کرد رعایت پروتکلهای مربوطه باید بصورت جدی به این فرد یادآوری میشد که در این زمینه تذکرات لازم به عوامل اجرایی برای جلوگیری از تکرار موارد مامضای توافقنامه پوشش جامع بیمه در زمینه حفاظت از محیط زیست | خبرگزاری ایلنا
امضای توافقنامه پوشش جامع بیمه در زمینه حفاظت از محیط زیست ایلنا توافقنامه پوشش جامع بیمه در زمینه حفاظت از محیط زیست ظهر امروز همزمان با دومین روز از هفته محیط زیست به امضای هومان لیاقتی مدیر مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست و عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل شرکت سهامی بیمه کارآفرین رسیدجام جم ایام - پاسپورت گرفتن یک کمونیست ایرانی
بعد از اعلام تشکیل حزب رستاخیز توسط محمدرضا پهلوی در اسفند 53 و اعلام اینکه "هرکه نمی خواهد عضو رستاخیز شود پاسپورتش را بگیرد و از ایران برود" شخصی به نام "پرویز" که روزنامه ها او را یک کمونیست معرفی کردند رسما درخواست اخذ پاسپورت برای خروج از ایران را کرد کهمحل بازی فلسطین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملتهای ۲۰۱۹ تغییر کرد
محل بازی فلسطین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملتهای ۲۰۱۹ تغییر کردبنا به درخواست فدراسیون فوتبال فلسطین دیدار تیم ملی فوتبال این کشور با عربستان در دمام برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی اعلام کرد که ورزشگاه امیر محمد بن فهد در شهر دمام پجام جم ایام - شـاعر لبدوختـه
میرزامحمد متخلص به فرخی سال 1306 هجری قمری در یزد متولد شد پس از شروع تحصیل در اواخر تحصیلات مقدماتی در مدرسه مرسلین یزد به علت روح آزادیخواهی و اشعار تند و تیزی که علیه اولیای مدرسه میسرود از مدرسه اخراج شد فرخی تا 16 سالگی درس خواند و پس از اخراج از مدرسه به کارگری پرداختجام جم ایام - یخ درجه یک، فقط مالِ اعیان و اشراف
یخ یکی از موادی می باشد که امروزه به آسانی در دسترس هر فردی قرار دارد و این امر به مدد تکنولوژی و پیشرفت انسان ها پدید آمده است اما جالب است بدانید که تا 70- 80 سال پیش این ماده به چنین سادگی در دسترس قرار نداشت با وارد شدن یخچال ها به صورت گسترده به ایران یخ یکی از موادی گرجام جم ایام - آیا این مرد بدل ناصرالدین شاه بود؟ / عکس
در حکایتی آمده است که یوسف بخشی به واسطه شباهتی که به ناصرالدین شاه سلطان صاحبقران قاجار داشته است بدل او محسوب می شد یوسف بخشی در سال 1231 خورشیدی 1852 میلادی در یک خانواده یهودی در شهر تهران دیده به جهان گشود پدرش نوازنده ویولن بود و از این راه زندگی میکرد یوسف از خرپوتین: میزبانی روسیه در جام جهانی 2018 تغییرناپذیر است
پوتین میزبانی روسیه در جام جهانی 2018 تغییرناپذیر است رئیس جمهور روسیه اطمینان داد فدراسیون بینالمللی فوتبال نمیتواند در هیچ شرایطی حق میزبانی بازیهای جام جهانی 2018 را از این کشور پس بگیرد به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین ولادیمیر پوتینجام جم ایام - الگوی «چ» برای مقاومت ایرانی
شهید مصطفی چمران الگویی از یک انسان انقلابی است انسانی در قامت یک مبارز که هیچگاه در چارچوبهای تنگ و بسته مرزبندیهای سیاسی گرفتار نشد و نشان داد که چگونه میشود با تشخیص اولویت در اهداف انعطاف لازم را برای حرکت روبهجلوی انقلابی حفظ کرد نگاهی به سابقه حضور چمران در عرصه&zجام جم ایام - بولتن ویژه ساواک درمورد فعالیت روحانیون/ اسناد
از اوایل دهه 40 رژیم پهلوی روحانیون را به عنوان بزرگترین دشمن خود شناخت لذا از این پس تلاش نمود تا با کنترل فعالیت های این گروه بقای خود را تضمین کند برهمین اساس ساواک مسئولیت یافت تا عملکرد روحانیون را تحت نظر بگیرد در این قسمت نمونه ای از تلاش های رژیم به منظور کنترل فعالیتادامه تغییرات در باشگاه سیاهجامگان/ مالک، مدیرعامل شد
ادامه تغییرات در باشگاه سیاهجامگان مالک مدیرعامل شدتغییرات در باشگاه سیاهجامگان همچنان ادامه دارد و این بار مدیرعامل مشهدیها تغییر کرد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس تیم فوتبال سیاهجامگان مشهد فصل گذشته با قهرمانی در گروه دوم لیگ دسته اول توانست به صورت مسقیم رجام جم ایام - شما بخشی از یک آزمایش بودید
در دهۀ 1950 گروهی از کودکان "اینوئیت" را از خانوادههایشان در گرینلند جدا کردند تا شهروند نمونۀ دانمارکی از آنها تربیت کنند بیش از 60 سال از آن زمان گذشته و آنها از دولت دانمارک میخواهند که بابت این آزمایش که آسیبهای بزرگی به آنها زده عذرخواهی کند هلن تیسن می&zwnجام جم ایام - نقش نشریات فکاهی و کاریکاتوریستها در انقلاب مشروطه
در دوره مظفرالدینشاه شاهد یک رشته فعالیتهای فرهنگی نظیر تشکیل انجمن معارف تأسیس مدارس نوین و ایجاد روزنامه با ابتکار شخصی در تهران و دیگر شهرها هستیم در همین دوره در مورد ورود برخی روزنامههای فارسی ـ که خارج از ایران منتشر میشدند ـ میزانی از تساهل رعایت میشد در همین شرا-
گوناگون
پربازدیدترینها