تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813034106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آل‌سعود در معادلات خاورمیانه تخاصم را دنبال می کند |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آل‌سعود در معادلات خاورمیانه تخاصم را دنبال می کند
کد خبر: ۵۱۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ - 21 June 2015


براساس اسناد فوق سرّی فاش شده عربستان ،ریاض با پرداخت رشوه به سمیرجعجع و برخی جریانات سیاسی مانع تشکیل دولت شده و حملات سیاسی را برعلیه حزب الله در بیروت طراحی کرده است.

سایت افشاگر و محبوب ویکی‌لیکس اقدام به افشای نیم میلیون سند سرّی و فوق سرّی عربستان سعودی کرده‌است. ویکی لیکس پیش از این و ظرف 3سال گذشته با افشای اسناد طبقه بندی شده ایالات متحده ، جنجال بزرگی در روابط آمریکا و بسیاری از کشورها ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت،به نقل از پایگاه خبری آسیا نیوز؛ یکی از اسناد فاش شده عربستان توسط ویکی‌لیکس ،«سمیر جعجع» از سفیر عربستان برای اجرا کردن خواست این کشور در لبنان درخواست رشوه‌های کلان کرده است.بر اساس این سند، سفیر عربستان در بیروت بر لزوم دادن پول به سمیر جعجع با توجه به اینکه نقش بازدارندگی در برابر حزب الله در لبنان ایفا می کند، تاکید کرده است.

بر اساس تلگرامی که «علی عواض العسیری» سفیر عربستان در بیروت در سال 2012 به وزارت امور خارجه این کشور ارسال کرده است،«ایلی ابوعاصی»  فرستاده سمیر جعجع در دیدار با العسیری به وضع دشوار مالی این حزب و ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان آن اشاره می کند. ابوعاصی در این دیدار با اشاره به حمایت میشل عون از نظام سوریه بر اهمیت نقش سمیر جعجع به عنوان یکی از سران مسیحی لبنان تاکید می کند و از آماده شدن جعجع برای سفر به عربستان به منظور تشریح مشکلات مالی این حزب سخن می گوید.

این گزارش را «سعود الفیصل» برای «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان ارسال کرده است و او هم دستور کمک به جعجع را صادر می کند. جعجع نزدیک ترین فرد در بین سران مسیحی لبنان به عربستان است و موضع پایداری علیه نظام سوریه دارد.

 احمد شوهانی در تحلیل این سندسرّی آل‌سعود می گوید: « عربستان از تحولات دو دهه اخیر لبنان به شدت خشمگین است ، ریاض نمی تواند حضور حزب‌الله را به عنوان یک حزب مقتدر نمی‌تواند تحمل کند. حزب الله جریانی است که هم دارای قوای سیاسی است و هم به توان نظامی تکیه دارد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: « عربستان با مداخله مستقیم در کنار حزب‌الله ، تضعیف دولت و ارتش لبنان را نیز دنبال می‌کند.»

وی گفت: « آل‌سعود برای پیشبرد اهداف خود ، پرداخت رشوه را دنبال می‌کند و برهمین اساس پرداخت پول به افراد مزدوری همچون سمیرجعجع یا جریان 14 مارس موضوع عجیبی نیست.  اتفاقی که با افشاگری ویکی لیکس صورت گرفته به نوعی تکمیل کننده رسوایی های آل‌سعود برای مردم لبنان است و قطعا این موضوع در بینش لبنانی ها به رویکرد عربستان و احزاب متخاصم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.»

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: « رویکرد تخاصمی عربستان که اکنون در رابطه با لبنان با سند اثبات شده است در مورد کشورهایی نظیر عراق و سوریه نیز مصداق دارد. عربستان در تحولات خاورمیانه نقش منفی را بازی می کند و تلاش دارد با برهم زدن ثبات کشورهای مختلف منافع خود را دنبال کنند.»

وی با بیان این که افشای الگوی تکفیری و آشوب سیاسی در لبنان موضوعی است که به یک رسوایی بزرگ منجر شده است ، گفت: « انتشار و تحلیل گزارش‌های ویکی‌لیکس درباره اسناد سرّی و فوق سرّی آل‌سعود ، می‌تواند استراتژی‌های متخاصمانه عربستان را در خاورمیانه خنثی کند.»











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن