تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798636983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح اسرائیل برای مقابله با توافق هسته‌ای با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: طرح اسرائیل برای مقابله با توافق هسته‌ای با ایران
از اظهارات مسئولان صهیونیستی چنین بر می‌آید که آنها بتدریج خود را آماده دستیبابی احتمالی به توافق بین ایران و گروه ۵+۱ اماده می‌کنند و در تلاشند از آثار و پیامدهای آن بخصوص از مقاومت عربستان در قبال این توافق حداکثر بهره را ببرند.
به گزارش نامه نیوز، کنفرانس هرتزلیا  که همه ساله با حضور نخبگان و نظریه پردازان صهیونیست از داخل و خارج این رژیم در شمال تل آویو برگزار می‌شود از این جهت حائز اهمیت است که در این نشست مسائل و دغدغه ای این رژیم از زوایا و ابعاد مختلف بررسی و در نهایت راهکارهای لازم اتخاذ و سپس به مرحله اجرا گذاشته می‌شود‌. از اینرو ردیابی این نشست و مصوبات آن برای  شناخت مسیر آتی سیاست‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی مهم و لازم است. اما مشکل اینجاست که تصمیمات راهبردی در بخش محرمانه این نشست  اتخاذ می‌شود که در پشت درهای بسته برگزار می‌شود و حتی رسانه‌های صهیونیستی از انعکاس آن خودداری می‌کنند. با اینحال از بخش علنی و افتتاحیه نشست می‌توان به عنوان سر نخی برای ورود به مباحث اعلام نشده استفاده کرد. یکی از مسائل و موضوعاتی که در بخش علنی نشست هرتزلیا مطرح شد موضوع هسته ای ایران است که بررسی اظهارات مطرح شده در این زمینه چند نکته را آشکار می‌کند.

 موضوع هسته ای ایران از دید شرکت کنندگان در نشست هرتزلیا

شاید مهمترین نکته قابل تامل در این خصوص برگزاری «جلسه کارشناسی با عنوان «روز بعد از توافق هسته‌ای با ایران» بود که «دن‌ویلیامز» مجری برنامه کارشناسی نیز در آغاز آن با اذعان به این مسئله گفت:"با توجه به اینکه در کنفرانس‌های قبلی نیز حضور داشتم، برایم جالب است که عنوان این جلسه، فرض را بر آن می‌گذارد که توافق هسته ای با ایران صورت گرفته است. در کنفرانس‌های پیشین هرتزلیا، سخن از جنگ احتمالی برای سلب ابزارهای دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، در میان بود. بحث‌هایی نیز درباره ناکام گذاشتن تلاش‌های ایران از طریق تحریم‌ها مطرح شد. اما ظاهراً دیدگاه‌ها تغییر کرده و اسرائیل نیز متوجه این تغییر شده است. اکنون بیشتر مباحث به این اختصاص دارد که روز بعد از توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و چه تغییرات احتمالی در سیاست‌های داخلی ایران، روند برنامه هسته‌ای و عملکرد نیروهای همسو و همچنین مخالف با ایران در منطقه، ایجاد خواهد شد."

حال با این فرض که امکان توافق هسته ای با ایران وجود دارد شرکت کنندگان در نشست هرتزلیا  توجه به چند  نکته را مورد توجه قرار دادند:نخست اینکه این توافق باید از چه ویژگی هایی برخوردار شود و دوم اینکه آثار و تبعات توافق احتمالی با ایران بر  سیاست های این کشور چگونه خواهد بود و سوم اینکه رژیم صهیونیستی چگونه باید از فضای مشترکی که بین این رژیم و برخی از کشورهای عربی مخالف حقوق هسته ای ایران و در راس ان عربستان ایجاد شده است حداکثر استفاده و بهره برداری را انجام دهد.

در پاسخ به سوال نخست یعنی شرایط و ضوابط لازم برای توافقنامه احتمالی با ایران دانیل شاپیرو سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در سخنان خود گفت :"...فقط به اختصار باید بگویم توافقی خوب است که همه مسیرهای مورد استفاده ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را چه از طریق مراکز غنی سازی اورانیوم در نطنز یا فردو، راکتور پلوتونیم یا روش مخفیانه، مسدود کند. توافق خوب، فاصله دستکم یکساله ایران تا آستانه گریز هسته ای را برای بیش از ده سال حفظ خواهد کرد؛ در حالیکه ایران امروز تا دستیابی به قابلیت گریز هسته‌ای، دو یا سه ماه فاصله دارد. توافق خوب، شدید ترین نظارت ها و راستی آزمایی را تضمین می کند؛ تا اگر ایران تقلب کرد، ما مطلع شویم و بتوانیم دوباره با تحریم و حتی در صورت لزوم با گزینه نظامی پاسخ دهیم. همچنین در توافق خوب، تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای تنها زمانی کاهش خواهد یافت که ایران به شکل قابل راستی آزمایی به همه تعهدات خود پایبند باشد؛ در چنین توافقی، امکان اعمال دوباره تحریم یا بازگشت خودکار تحریم ها (snap back) در واکنش به تخلفات ایران وجود دارد. "

در پاسخ به سوال دوم درباره اینکه توافق هسته ای احتمالی با ایران چه اثری روی رفتار و سیاست ایران خواهد داشت ، تامارا کافمن ویتس» Tamara Cofman Wittes کارشناس باسابقه بخش خاور نزدیک در وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت :"...متأسفانه در هر صورت، ایران به ایجاد دردسر ادامه خواهد داد. در صورت دستیابی به توافق هسته ای، گروه های وابسته به رژیم ایران و بالاخص سپاه پاسداران انقلاب که بیشترین سهم را در اینگونه اقدامات دردسرساز دارند، فعالیت های خود را تشدید خواهند کرد؛ یا به این علت که رژیم برای دستیابی به مقاصد خود، فعالیت های آنها را تأیید خواهد کرد یا به این علت که این گروه ها قصد دارند توافق هسته ای را با اقدامات خود بر هم زنند. اگر توافقی حاصل نشود، باز هم این گروه ها احتمالاً رفتار خود را تشدید خواهند کرد، زیرا این اقدامات، طبیعی ترین اهرم آنها در مقابل منافع دیگر بازیگران منطقه و جامعه بین المللی است. در این شرایط نیز گروه های (تندرو)، خود را برای دور تازه رویارویی با دیگر نقاط دنیا آماده خواهند کرد. بنابراین، نکته اول اینکه اقدامات مشکل ساز ایران، چه توافقی حاصل شود یا نه، شدت خواهد یافت. " اوزی آراد - Uzi Arad- مشاور امنیت ملی سابق نخست وزیر  رژیم صهیوینستی نیز در این جلسه گفت:« توافق هسته ای بر ایران فشار وارد خواهد کرد چون همه چشم ها به سمت ایران می چرخد تا از پیروی آنها از مفاد توافق اطمینان حاصل شود. تا چند سال پیش هیچکس به فکر حمله به ایران نبود، نه عربستان و نه هیچ یک از کشورهای عربی. اما اکنون ایران توسط همه کشورهایی که قبلا آنها را تهدید می کرد تهدید می شود. مهمترین هدف اسرائیل بهبود روابط با آمریکا و اتخاذ تدابیری در جهت رسیدن به توافقی بهتر است.» عاموس گلعاد، مدیراداره سیاست‌گذاری و امور نظامی در وزارت جنگ اسراییل نیز در سخنانی در کنفرانس امنیتی هرتزلیاگفت : «ایران مانند یکی از الهه‌های یونان می‌ماند که دو سر دارد. یکی می‌گوید خواهان مذاکرات است و دیگری در حال کار برای تاسیس یک امپراطوری شیعه است.»

اما در پاسخ به سوال سوم مبنی براینکه رژیم صهیونیستی در صورت توافق احتمالی هسته ای با ایران چه برنامه ای در سر دارد می توان گفت که اظهارات متعدد مسئولان صهیونیستی اعم از راست و چپ بر این  نکته  متمرکز شده که باید از همسویی که بین مواضع این رژیم و شیخ نشین های عربی و در راس آن عربستان ایجاد شده است حداکثر استفاده و بهره برداری را در جهت نزدیکی به این حکومت انجام داد و آن را مابه ازای این توافق قرار داد. این نکته را می توان در اظهارات مسئولان متعدد صهیونیستی ردیابی کرد که در کنفرانس هرتزلیا مطرح شد .

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی : "...من در این باره شفاف هستم که  تنها صدای مخالف بر ضد توافق اتمی با ایران هستم.در گفتگو با شماری از همسایگانمان و همچنین بیش از هر چیزی باید  به شما هم بگویم که هیچکس در منطقه معتقد نیست که این توافق راه ایران را برای رسیدن به بمب سد کند."

تزیپی لیونی از مخالفان نتانیاهو: "...ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم امنیت خانواده ها و فرزندان ما را به خطر بیندازد. با توجه به ظهور گروه های تندروی اسلام گرا از جمله گروه دولت اسلامی (داعش) و تشدید اوضاع در منطقه، ما نیاز داریم درباره منافع مشترکی نظیر داعش و مسائل دیگر صحبت کنیم. این گروه همانقدر دشمن ما است که دشمن کشورهای اسلامی در منطقه است. این وضعیت فرصتی را برای ما به وجود آورده است که بتوانیم مشکلات قدیمی خود با اعراب را  بویژه کشورهای میانه رو عرب حل کنیم و به تدریج حل مسئله فلسطین نیز ممکن می شود."

اسحاق هرتزوگ رهبر اتحادیه صهیونیسم: "...اگر نخست وزیر اسرائیل بودم، پیمان امنیتی مهم و قدرتمندی را در مواجهه با توافقی که با ایران شکل می گیرد، ایجاد می کردم. متعجبم که چرا نتانیاهو، چنین مذاکراتی را آغاز نکرده است؛ هر چه باشد، این توافق بزودی شکل خواهد گرفت. نتانیاهو منتظر چیست؟ کشورهای حوزه خلیج (فارس) به اندازه ما از ایران بیم دارند؛ آنها با اوباما رئیس جمهور امریکا دیدار داشتند و بسته کاملی از خواسته هایشان ارائه کردند؛ اسرائیل در این تلاش ها، کجا است؟ سطوح عالی قدرت سیاسی به جز انتقاد از توافق چه کرده اند؟ انتقاد وجود دارد، اما ما هیچ گونه اظهارات سازنده ای نداشته ایم که بتواند جای خالی آنچه را که واقعاً برای امنیت دولت اسرائیل ضروری است، پر کند. آقای نتانیاهو،آیا تصور می کنید که با امضاء و تصویب این توافق، اوضاع ما به لحاظ راهبردی بهتر خواهد شد؟ آن هم زمانیکه هم پیمانان درخواست و مطالبات خود را مطرح کردند."

رون پروسور نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد:"...ما شاهد ائتلاف کشورهایی در منطقه هستیم که در گذشته ائتلافی کاملا متفاوت داشتند. برای مثال نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد به سمت تریبون می رود و در همین حال با انگشت به سمت نماینده ایران اشاره می کند و می گوید شما تلاش کردید سفیر ما را در واشنگتن ترور کنید. نماینده عربستان همچنین به بشار جعفری نماینده سوریه اشاره می کند و می گوید شما فلان کارها را در سوریه انجام می دهید و بشار جعفری هم به نماینده عربستان می گوید که چگونه جرائت می کنی از من انتقاد کنی در حالیکه شما سعودیها جنایات زیادی در داخل عربستان سعودی مرتکب می شوید. می بینیم بشار جعفری وقتی پشت تریبون سازمان ملل متحد قرار می گیرد مشتی دروغ می گوید. بعد از آن می بینیم نماینده کویت پشت تریبون قرار می گیرد و می گوید علیه سوریه رای می دهد. در چنین شرایطی که اطراف اسرائیل وجود دارد، ما مجبور هستیم از فرصتهایی که در مقابل ما وجود دارد استفاده کنیم. ما باید از فرصتی که در نتیجه تغییرات در جهان عرب ایجاد شده استفاده کنیم. هم اکنون هرج و مرج در منطقه حاکم است و ما باید از همه رویدادهای منطقه به نفع خودمان استفاده کنیم. هم اکنون منافع عربستان سعودی با منافع اسرائیل منطبق شده است. با توجه به مسئله ایران، هم اکنون طناب و فشار دور گردن عربستان سعودی و دیگران در منطقه است. با وجود اختلافات بر سر قضیه فلسطین، ما باید از انطباق منافع با عربستان سعودی و دیگران در منطقه استفاده کنیم."

در مجموع از اظهارات مسئولان صهیونیستی چنین بر می آید که انها بتدریج خود را آماده دستیبابی احتمالی به توافق هسته ای بین ایران و گروه 5+1 اماده می کنند اما در عین حال در تلاشند از آثار و پیامدهای آن بخصوص از مقاومت عربستان در قبال این توافق حداکثر استفاده را بکنند و این کشور را بدون تامین پیش شرط های  تعیین شده در طرح صلح پیشنهادی موسوم به مک عبد الله در خصوص خروج بدون قید و شرط از اراضی اشغالی سال 1967 به سمت عادی سازی روابط خود با این رژیم سوق دهند و ان را مابه ازای بخشی از این توافق احتمالی قرار دهند.


منبع: تسنیم


۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن