واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک شاعر و دین پژوه:
بخش زیادی از ادب آئینی معاصر ما توام با خرافات است
شناسهٔ خبر: 2783828 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
فرهنگ > شعر و ادب
ابوالقاسم حسینجانی با عوامانه خواندن بخش زیادی از ادبیات معاصر گفت: متاسفانه بخش زیادی از ادبیات آیینی كشورمان هم توام با خرافات و عوامزدگی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، ابوالقاسم حسینجانی با بیان این كه زبان و ادبیات معاصر كشورمان در اغلب موارد كاسب كارانه و یا عوامانه است، اظهار كرد: متاسفانه بخش زیادی از ادبیات آیینی كشورمان توام با خرافات و عوامزدگی است.وی ادامه داد: مفاهیم و ارزش هایی همچون ماه رمضان، امام زمان (عج)، قرآن و ... برای زندگی و حركت است. نمازی كه میخوانیم برای این است كه میخواهیم به خداوند نزدیك شویم و در این نزدیك شدن به خداوند هم حركت وجود دارد. امام بسیاری از ما، جز گریه و ناله كاری نمی كنیم و حركت نداریم.این شاعر و قرآن پژوه ضمن انتقاد از عبادتهایی بدون تحقیق و اندیشه، با اشاره به شخصیت «خواجه ربیع» كه از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین (كسانی كه صحابه پیامبر را درك كردهاند) و همچنین از یاران و سرداران امام علی (ع) بوده است، عنوان كرد: خواجه ربیع در سالهای پایانی خلافت حضرت علی (ع) و پس از بروز اختلاف میان آن حضرت و معاویه، به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین، عراق را به مقصد ایران و خراسان ترك كرد. این شخصیت در برابر حادثه كربلا، واكنشی نشان نداد و حتی امام حسین (ع) را مورد نقد قرار داد و حال افرادی كه به زیارت امام حسین (ع) می روند، در مشهد به آرامگاه این شخص هم میروند و به نوعی میتوان گفت عبادتهایمان فلهای شده است.وی همچنین با اشاره به دعای «اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» از كتاب مفاتیح الجنان كه در ایام ماه مبارك رمضان خوانده میشود، اظهار كرد: این دعا یك مانیفست جهانی است و اگر هیچ چیز نداشتیم و تنها همین دعا را داشتیم میتوانستیم در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم. اما ما برای پیغمبری كه دیدگاهش جهانی و وسیع است چه میكنیم، متاسفانه رادیو و تلویزیون و هیاتهای مذهبی تنها به ناله و گریه میپردازند و حركتی اساسی در آنها نمیبینیم.حسینجانی خاطرنشان كرد: تمام ماه رمضان یعنی ماه قرآن و روزهای كه در این ماه میگیریم برای این است كه به تقوا برسیم و به نظرم تقوا همان سواد خواندن قرآن است. در حالی كه در ایام این ماه عزیز تنها قرآن را روخوانی میكنیم و از اهمیت فهم آن بی اطلاع هستیم. وقتی پیامبر اسلام (ص) می فرمایند یك آیه خواندن در ماه رمضان برابر با ختم قرآن است به این معنی است كه به جای هزار بار خواندن قرآن، یك آیه را هزار بار بخوانیم و آن را عمیقا بفهمیم و عمل كنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]