واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست «آفاق الولایه فی فقه الامامه» مطرح شد
حقانیت اهلبیت و جانشینی امام علی(ع) از زبان آیتالله بحرالعلوم میردامادی
استاد حوزه علمیه نجف اشرف با تفسیر آیه هفتم سوره انبیا، به بیان نکاتی درباره حقانیت اهلبیت(ع) و جانشینی امام علی(ع) پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله سید محمود بحرالعلوم میردامادی پیش از ظهر امروز در دومین جلسه از سلسله مباحث «آفاق الولایه فی فقه الامامه» که در مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) و با حضور جمعی از فضلا و مستبصرین کشورهای مختلف برگزار شد، با اشاره به اینکه برای رسیدن به معرفت صحیح و یقین بالا باید ماخذ شناخت ماخذ خوب، قدرتمند و مصون از انحراف و معصوم باشد اظهار کرد: برخی مفسرین در کتابهای خود آوردهاند که مقصود از «اهل الذکر» در آیه هفتم سوره انبیا، یهود و نصارا هستند و دلایلی هم برای آن دارند. استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه یک دلیل آنها این است که سیاق آیه فوق یعنی قبل و بعد از آن در ارتباط با یهود و نصارا است بیان کرد: ما سیاق آیه را منکر نیستیم ولی قاعده این است اگر قرینه، روایت و یا دلیلی داشتیم میتواند سیاق را بشکند، یعنی سیاق مقاومتی در برابر روایت و یا قرینه ندارد. آیت الله بحرالعلوم میردامادی ادامه داد: مرحوم علامه مجلسی در جلد 23 بحارالانوار در 63 روایت از ائمه اطهار(ع) آوردهاند که اهل الذکر در آیه شریفه «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ» اهلبیت(ع) هستند و از اهل سنت نیز این روایات نقل شده است و در روایات مذکور اثبات شی با نفی ما عداه همراه است. وی با اشاره به اینکه یهود با وضعیتی که دارد هیچگاه مبلغ اسلام نمیشود که ما بخواهیم درباره اسلام از آنها سئوال کنیم، بیان کرد: خداوند منزه است که یهود را مسئول قرار دهد و مسلمانان را به سمت یهود دعوت کند تا در ارتباط با اسلام از آن سئوال کنند. استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه دلیل دیگر آن مفسرین برای اینکه اهل الذکر را یهود و نصارا معرفی کنند آیه «فإن کنت فی شک مما أنزلنا إلیک فاسئل الذین یقرءون الکتاب من قبلک» است اظهار کرد: این آیه شریفه میفرماید اگر درباره آنچه نازل شده شک دارید به کسانی که قبلاً کتاب میخواندند مراجعه کنید. یقرءون الکتاب من قبلک چه کسانی هستند؟ یهود و نصارا. حال باید دید جواب این مطلب چیست. آیتالله بحرالعلوم میردامادی در پاسخ به این مطلب بیان کرد: اول باید دید مقصود از شک چیست؟ یعنی چه چیزی مورد شک است. در قرآن که شکی نیست در این آیه جمله «مما انزلنا الیک» سابقه دارد و سابقه آن در آیه « یا اَیٌّها الرَّسُولَ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلیکَ مِنْ رَبِّکِ» است. وی ادامه داد: آنچه مورد کراهت مخالفین بوده و هست مسئله ولایت اهلبیت(ع) بوده است، اگر آیه برای نماز، روزه و حج نازل میشد کسی ناراحت نمیشد ولی در اینجا چون آیه برای امام علی (ع) و اهلبیت(ع) نازل شده است مخالفین اسلام ناراحت شدهاند. تاریخ هم همین را نشان میدهد. فردی در غدیر خم آمد خدمت رسول اکرم(ص) گفت ولایت علی (ع) را از خودت گفتی یا از خدا؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند از جانب خداوند. آن فرد گفت خدایا من چشم ندارم علی را ببینم و از خدا درخواست عذاب کرد. بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) افزود: یهودیها از شامات به طرف حجاز و مدینه فعلی آمدند به خاطر اینکه نور خدا را خاموش کنند. میخواستند جد پیامبر را ترور کنند، چرا که از نشانهها و کتب سابق میدانستند و میشناختند. با وضعیت این چنینی توقع نبود از یهود که کمک اسلام و دین باشد. آیت الله بحرالعلوم میردامادی با اشاره به آیه قرآن کریم که شدیدترین دشمنان نسبت به اسلام و جامعه مومنین را یهود میداند، بیان کرد: با مراجعه به تاریخ و این آیه شریفه مشخص میشود که زمان، زمانی نبوده که خداوند مسلمین را به یهود حواله کند و بگوید از یهود راجع به پیامبر اعظم (ص) و اسلام بپرسید. وی در پایان خاطرنشان کرد: شما وضعیت یهود امروز را ببینید. آیا از این دشمن عنود یعنی یهود و عمال آنان که این همه جنگ افروزی میکند توقع یاری است؟ یهود دیروز هم اینچنین بوده است. پس مقصود از اهل الذکر نمیتواند یهود باشد وقتی که «من عنده علم الکتاب» یعنی امیرالمومنین(ع) شاهد حقانیت پیامبر اعظم(ص) است، دیگر نیازی به یهود نبوده و نیست برای همین قرآن میفرماید«کفی بالله...». انتهای پیام/2258/صا30
94/03/30 - 13:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]