تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805047444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روح آزرده مردم درشهری که نفت پارومی کند/ گچساران غرق درکمبودها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهرگزارش می دهد/
روح آزرده مردم درشهری که نفت پارومی کند/ گچساران غرق درکمبودها

بافت فرسوده گچساران


شناسهٔ خبر: 2780723 - شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
استانها > کهگیلویه و بویراحمد

گچساران- شهر نفت خیز گچساران(دوگنبدان) با تولید 20درصد نفت کشور، فاقد مبلمان و ساختار مناسب شهری است و با دو بافت جدید و قدیم همچنان در معضلات بافت فرسوده و کمبود خدمات در بافت جدید دست و پا می زند. به گزارش خبرنگار مهر،  افزایش مهاجرت به شهرها طی سال های اخیر و رشد شتابان جمعیت شهری لزوم ارائه بسته های خدماتی برای رفاه حال مردم را ضروری کرده است. شهرگچساران (دوگنبدان) با دارا بودن جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفری طی سال های اخیر شاهد تحولی شگرف در افزایش گستره شهر در ضلع غربی و شرقی بوده است. این رشد طولی در این سال ها بدلیل عدم استحکام بافت فرسوده مرکز شهر و استقبال مردم برای حضور در شهرک های جدید در نقاط مختلف گچساران بوده است. هرچند بافت فرسوده گچساران همواره در تیتر نخست رسانه ها و اولویت کاری مسئولان شهرستان بوده اما تقابل برخی ازمردم ساکن این مناطق با اجرای بافت جدید مشکلات بسیاری را بر سرراه اجرای صحیح این طرح ایجاد کرده است. شاید همایش بازآفرینی شهری پایدار که با همکاری دانشگاه آزاد و شورای شهر گچساران در جهت تشریح برنامه های تحول مبلمان وشهری و نحوه توزیع خدمات در نقاط مختلف شهر برگزارشد، توانسته باشد تاحدودی نظرات برخی از شهروندان ساکن این مناطق را تغییر دهد اما همچنان عده ای نگران از دست دادن سرمایه خود هستند. نحوه آگاهی رساندن صحیح در خصوص تحولات ساختاری بافت فرسوده و به طبع آن اطمینان ساکنان این مناطق از افزایش ارزش سرمایه ای خود می تواند در پیشبرد هرچه بهتر برنامه بازآفرینی شهری پایدار موثر باشد.
بافت فرسوده گچساران
شهر دوگنبدان برای زندگی مناسب نیستنماینده مردم گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بافت شهری گچساران قدمت ۶۰ ساله دارد، افزود: اگر شهرها به عنوان دست‌ساخته‌ای برای آرامش زندگی بشر نگاه کنیم، شهر دوگنبدان شهری مناسب برای زندگی نیست. غلامرضا تاجگردون در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نفت تنها فاکتور شاخص توسعه شهری دوگنبدان بود که به نظر می‌رسد به رغم تمامی خدمات، نفت نتوانسته نقش اساسی خود را در توسعه گچساران ایفا کند. تاجگردون بیان کرد: وجود بافت فرسوده ۱۶۰ هکتاری که هفت درصد از وسعت و ۲۵ درصد جمعیت را بدون وجود خدمات مناسب به خود اختصاص داده است نشان از بی‌توجهی به مدیریتی منظم در پیاده‌سازی شهر در طول سال های گذشته بوده است.عدم توزیع خدمات شهری در نقاط مختلف گچسارانیکی دیگر از دلایل تجمع جمعیت در مرکز شهر و در محدوده بافت فرسوده، عدم توزیع خدمات شهری در نقاط مختلف شهر خصوصا شهرک های جدید است. فرماندار گچساران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بیشترین تعداد شعب بانکی و مراکز درمانی در محدوده مرکز شهرقرار دارد که این خود باعث تمرکز ترافیک شهری  و نارضایتی شهروندان می شود. عبداالرحیم رحیمی افزود: توزیع خدمات رفاهی و شهری در نقاط مختلف شهری خصوصا مناطق توسعه یافته جدید می تواند موجب ایجاد انگیزه برای مهاجرت ساکنین بافت سنتی و مرکزی شهر باشد. رحیمی تاکید کرد: با توزیع خدمات شهری، بهداشت و درمان، مدارس، مراکز خرید بسیاری از معضلات ترافیکی و تمرکز جمعیتی در بافت فرسوده برطرف خواهدشد. نقش کمرنگ ایمنی در توسعه شهری روند پرشتاب توسعه شهری در گچساران طی سال های اخیر به قدری بوده که تا حدودی برخی نکات ایمنی وآتش نشانی و خدمات ترافیکی از نظر کارشناسان شورای ترافیک غافل مانده است. عدم وجود تجهیزات لازم برای اطفاء حریق در آتش نشانی گچساران از جمله نبود بالابر یکی از معضلاتی است که با رشدو توسعه شهر گچساران و گسترش آپارتمان سازی دراین شهر همچنان به عنوان نگرانی بسیاری از شهروندان تبدیل شده است. آتش سوزی اخیر در یک واحد آپارتمانی در گچساران خود شاهد خوبی براین معضل است که طی سال های گذشته بارها توسط رسانه ها و مردم به مسئولان تذکر داده شده بود. آتش سوزی مرکز خرید برکت و کمبود تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و همچنین حریق در بازار عمده فروشان خیابان امینی گچساران که بدلیل قرار گرفتن در بافت فرسوده کار امدادرسانی و مهار آتش در این منطقه نیز به کندی انجام شد، از دیگر موارد از این دست است.حال اگر در این مناطق شیرهای آب مخصوص آتش نشانی تعبیه شده بود شاید خسارت کمتری به این مراکز وارد می آمد.
بافت فرسوده گچساران
در بحث ایمنی و آتش نشانی وجود دو مرکز آتش نشانی شهری با امکانات ناچیز و قرار گیری آنها در محدوده مرکز شهر این نگرانی را در میان شهروندان ایجاد کرده است که اگر حریقی در نواحی شرقی و غربی گچساران رخ دهد تا رسیدن نیروهای امداد رسان چه خسارات جبران ناپذیری پدید خواهد آمد. شهردارگچساران در این خصوص با تایید عدم وجود تجهیزات کافی در آتش نشانی این شهر گفت: خرید و افزایش میزان تجهیزات آتش نشانی در دستور کار شهرداری قرار دارد اما بالابر حتی درآتش نشانی نفت و گاز گچساران وجود ندارد که در جهت رفع این مشکل تمام تلاش خود را به کارخواهیم گرفت. اگر بخواهیم شورای ترافیک را یکی از مراجع مهم تصمیم گیری در خصوص ترافیک شهری و تسهیلات لازم برای عبور و مرور شهروندان معرفی کنیم، به این نتیجه می رسیم که این شورا در گچساران از نظر عبور و مرور در نقاط پرتردد شهری، نتوانسته امنیت شهروندان را تامین کند. هرچند عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص افزایش فرهنگ رانندگی در گچساران از معظلات جدی ترافیکی محسوب می شود، اما همچنان عدم وجود پل های عابر پیاده در بلوارولی عصر که از پرترددترین معابر شهری بوده و همچنین تقاطع های ناایمن این بلوارتاکنون جان بسیاری از شهروندان خردسال تا کهنسال رابه مخاطره انداخته است. هرچند طی سالیان اخیرشهرداری و شورای شهر گچساران با ایجاد محورهای مواصلاتی برای خارج کردن بافت فرسوده شهر از بن بست، کار قابل قبولی در اتصال این نواحی به کمربند اصلی شهر انجام داده اند، اما متاسفانه عدم توجه به نکات ایمنی ازجمله نبود سرعت گیر، علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی معابرونبود روشنایی ساکنان این مناطق را با مشکل جدی مواجه کرده است.
بافت فرسوده گچساران
محمود باقری یکی از ساکنین محله رادک گچساران که خودرو پارک شده وی در مقابل منزل با برخورد شدید دو خودرو سواری در این محور دچار خسارت جدی شده است به خبرنگار مهر گفت: در مدت کوتاهی که شهرداری در جهت احیاء بافت فرسوده و بهسازی معابر این منطقه اقدام به ایجاد بلوار محله رادک به سمت کمربندی کرده است، تصادفات شدیدی بدلیل سرعت بالا خودروها و نبود سرعت گیر و علائم رانندگی شاهد بودیم. این شهروند ساکن محله رادک با تقدیر از توجه مسئولان به بافت فرسوده، اظهارداشت: توجه به مسائل ایمنی شهروندان نیز در کنار توسعه شهری باید درنظر گرفته شود. 1300 واحد مسکونی باید جابجا شوندشهردار گچساران نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: همزمان با اجرای طرح ایجاد بلوار محله رادک و جدول کشی معابر مواصلاتی کمربندی گچساران عملیات ایمن سازی و نصب روشنایی نیز آغاز شده که به ترتیب در نقاط مختلف مناطق پرخطر نصب و راه اندازی خواهد شد. اردلان زینل زاده همچنین خرید چند پل عابر پیاده برای نصب در بلوار اصلی ولی عصر حدفاصل فلکه سه راهی و فلکه نرگس را از برنامه های در دست اجرا شهرداری و شورای شهر گچساران عنوان کرد. زینل زاده تصریح کرد: احداث رینگ منطقه پروبالی، محله سادات و جابجایی 1300واحد مسکونی و ساماندهی خیابان شهید بلادیان از مهمترین پروژه هایی است که باعث تحرک بخشیدن در بافت فرسوده شهر گچساران خواهد شد. وی عنوان کرد: شاخصه هایی از جمله استحکام بنا، ریزدانگی قطعات تفکیکی، نفوذناپذیری و عدم دسترسی مناسب، بافت فرسوده شهر دوگنبدان به عنوان نخستین بافت فرسوده استان کهگیلویه وبویراحمد معرفی کرده است. شهردار گچساران افزود: علاوه بر این سه شاخصه  اصلی، بافت فرسوده این شهر دارای دو شاخصه دیگر شیب تند، بافت سنگی زمین هم هست که موجب افزایش ترافیک و مشکل در عبور و مرور ساکنان شده است. زینل زاده بیان کرد: اگرچه طرح بهسازی بافت فرسوده گچساران یکی از طرح های بلند مدت خواهد بود، اما فرهنگ سازی مناسب، ایجاد بستر مناسب و اعطای تسهیلات بانکی مناسب به قشر کم درآمد برای بازسازی مسکن خود به عنوان محرک های زود بازده نقش اساسی در احیا بافت فرسوده خواهدداشت.
بافت فرسوده گچساران
وی یادآورشد:محرک توسعه شهری، باید باعث ارتقای شرایط فیزیکی و کیفیت کالبدی بافت، از طریق طراحی مجدد و یا ساماندهی کیفیت آن گردد. از سوی دیگر، این محرک نه تنها باعث ارتقای شرایط کالبدی می شود، بلکه تحولات اقتصادی و اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت. به گزارش خبرنگار مهر، در شرایط کنونی که شهر گچساران با قدمت ۶۰ ساله نیاز به محرک های توسعه شهری دارد تا پوست اندازی بافت قدیم به جدید را با یک شیب ملایم و هکاری شهروندان پشت سر گذارد، نقش آگاهی رساندن به شهروندان در اولویت کاری مسئولان، رسانه ها و شهروندان قرار دارد. امید است، مسئولان شهردر کنار ایجاد محرک های توسعه شهری در بافت فرسوده گچساران از ارائه خدمات شهری به سایر نقاط تازه توسعه یافته غافل نشوند و رشد و توسعه هردو منطقه را در اولویت کاری خود قراردهند. گزارش و عکس: امین دهقانی         
 
 
 










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن