تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806944456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران و عربستان از احمدي نژاد تا داعش!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ايران و عربستان از احمدي نژاد تا داعش!
پايگاه اطلاع رساني آيت الله هاشمي نوشت: در حاليکه ايران و عربستان در دولت سازندگي با برقراري هماهنگي در منطقه، به نفع جهان اسلام حرکت مي کردند با روي کار آمدن دولت نهم اين مسير بر عکس شد و دولتهاي تأثيرگذار منطقه با تمامي امکانات به شکل نيابتي براي نابودي يکديگر صف آرايي کردند!
به گزارش نامه نیوز، شرايط حاکم برروابط بازيگران منطقه اي و بين المللي خاورميانه و فراز و فرود با اضلاع آن در منطقه، يعني رژيم صهيونيستي در برابر دو ضلع ديگر (ايران – عربستان)، در دو سه دهه اخير قابل تامل است.

در قلمرو ايران زمين، انقلابي به وقوع پيوسته که ازجمله اهداف جهاني آن استکبار ستيزي و اتحاد جهان اسلام و از اهداف منطقه اي آن حمايت از مستضعفان و مسلمانان به ويژه دفاع از مردم مظلوم فلسطين بوده است.

اين دو مؤلفه در قانون اساسي و سايراسناد جمهوري اسلامي ايران متبلور شد و در واقع مأموريت دولت به طور عام و وزارت خارجه آن شد که در سياست خارجي و ديپلماسي اين ماموريت را به عنوان اهداف محوري در دستور کار قرار دهند که اين چنين شد و خواهد شد – اما براي حصول مقصود، راهها و مسيرهاي متفاوتي طي شد که مرور کلي آن خالي از لطف نيست.

در دوره سازندگي آن چه که توسط دولت در دستور کار سياست خارجي و ديپلماسي منطقه اي قرار گرفت تنش زدايي بود نتيجه آن شد که کشورهاي منطقه در خيلي از موضوعات تنش ها را کم و يا رفع کردند ايران و عربستان که تا آن زمان براثر وقايع و حوادث پيش آمده رابطه تيره و تار داشتند، به سمت برقراري روابط ديپلماتيک و تا حدودي هماهنگ در منطقه و به نفع جهان اسلام حرکت مي کردند در نتيجه اين رويکرد، سرمايه هاي انساني، معنوي، اقتصادي، ديني و مذهبي در جهت تضعيف و نابودي همديگر به شکل بي محابايي مصروف نمي شد و اين روند در دوره اصلاحات نيز ادامه پيدا کرد و سعي آن دولت اين بود که تنش زدايي را تا جايي که مي تواند در سطح بين المللي نيز پيگيري کند .

اما در دولت نهم و دهم عکس اين مواضع و سياست عمل شد ودر نتيجه شعله هاي جنگ و خونريزي در اغلب نقاط منطقه گسترش يافت و دولتهاي تأثيرگذار جهان اسلام و منطقه به طور عام تمامي امکانات مادي و معنوي را به کار گرفته و به شکل نيابتي و اشکال ديگر، براي نابودي يکديگرصف آرايي کردند، در اين که عربستان در پازل بازيگران بين المللي قرار گرفته، ترديد نيست اما صحنه سياست خارجي و ديپلماسي همانگونه که در تعاريف کلاسيک آن گفته و نوشته مي شود، مجموعه اصول، اهداف، خط مشي ها ،گرايش ها و راهبردهايي است که هردولت در رابطه با دولت ها و ساير بازيگران بين المللي به منظور دستيابي به حداکثر منافع ، با توجه به حداقل هزينه ها و دفع ضررهاي احتمالي به کار گرفته شود.

باتوجه به مذاکرات هسته اي (ايران با 1+5) و مسايل منطقه-اي پيش رو، پرسش اساسي اين است که آيا قبل از نهم و دهم دولتمردان از سياست هاي توسعه طلبانه، زورمدارانه بازيگران بين المللي مطلع نبودند؟. که اينگونه نيست چرا که از بانيان و تدوين کنندگان منشور انقلاب اسلامي بودند و در اين راه، سالها مشکلات و سختي ها را تحمل کردند.

آيا دولت نهم و دهم و هسته اصلي منتسب به آن، از جمله پايداري ها، آيا انقلابي تر و استکبارستيزتر از ساير گروهها و جناح هاي سياسي هستند که سياست اصولي تنش زدايي را در مسايل منطقه و چه در مسايل فرامنطقه اي قبول ندارند و تنها راه حل را، ترک مذاکره و راه رسيدن به هدف را رويارويي با کشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي مي دانند؟.

يا اينکه طراحي و تدوين سياست خارجي و اجراي آن وظيفه سياستمداراني است که با اتکا به مؤلفه هاي متعددي چون مباني فکري، ماهيت نظام بين الملل، نحوه نگرش هيأت حاکمه، توانايي ها و امکانات و نيازهاي عيني جامعه و فرهنگ سياسي پايه ريزي کنند.از جمله محورهاي مهم ديپلماسي آن است که هدف قابل دستيابي باشد و پي جويي آن به موفقيت بيانجامد يعني داراي مشخصات مقبول باشد.

هدف هاي نامعتدل و مبتني بر بلندپروازي، موجب شکست ديپلماسي مي شود. ديپلماسي هنر اجراي ممکنات است و از همين جاست که مشخصه لازم ديگر از هدف هاي ديپلماسي که واقع-بينانه بودن آن است، آشکار مي شود. و آن اين است که هدف نبايد براساس «خواستن» بلکه برپايه «توانستن» باشد و بايد در جهان واقعيتها سير کند نه در دنياي خواسته ها و آرزوها.

نهايت اينکه، هنر اين نيست که با کوچک ترين ناملايمات، مشکلات، ناآگاهي و اغراض طرف مقابل، ميز مذاکره ترک و به مقابله روي آورده شود. چرا که شروع هر دعوا و نزاعي نشان شکست ديپلماسي و منطق است.

کوتاه سخن اينکه مقاومت و ايستادگي در صورت طي مسير آگاهانه مذاکره و ديپلماسي، آموزه هاي ديني و انقلابي است و نزديکي دولتها و مردم جهان و زندگي مسالمت آميز نيز از آموزه هاي ديني و ملي است.

هرچند شرايطي که در منطقه ( نزاع درون جهان اسلام، تقابل سرد ايران و عربستان، اصطکاک و فرسايش ظرفيت کشورهاي منطقه) به خصوص در روابط ايران و عربستان شاهد هستيم، مسبب اصلي مقامات عربستاني هستند که در پازل مطامع بازيگران بين المللي به منظور حاشيه امن قرار دادن رژيم صهيونيستي عمل مي کند اما دولت يازدهم و دستگاه ديپلماسي کشور از اين تجارب بايد دريافته باشد که :
1.اين وضعيت نمي تواند به اين شکل ادامه پيدا کند .

2.منطقه خاورميانه در شرايط سيال و انتقالي ( از وجوه مختلف ) به سر مي برد .

3. در حالت سيال و آينده نامعلوم بايد از ابزار متفاوت فرصت ها را ايجاد کرد .

4. کثرت و تنوع بازيگران از جمله بازيگران غير دولتي، فرا ملي و فرامنطقه اي را بايد مد نظر داشت .

5. در ديپلماسي اصل بر استفاده از تمام ظرفيت ها است.

6. اتخاذ تصميم بايد متناسب فرصتهاي مقتضي باشد.

بنابراين نبايد فرصت سوزي کرد چرا که ما براي وصل کردن آمديم ني براي فصل کردن.

منبع : پايگاه اطلاع رساني آيت الله هاشمي رفسنجاني




۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن