تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821016198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنجال آخرین خاطره آیت الله هاشمی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
جنجال آخرین خاطره آیت الله هاشمی




«پس از فوت امام، 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند؛ مباحث جلسه خبرگان سال 68 در مورد رهبری شورایی هنوز قابل بازگویی نیست.» این یکی از آخرین اظهارات آیت الله هاشمی است که این روزه در محافل گوناگونی بحث های زیادی را برانگیخته است.









 
 
 
 
 هفته نامه صدا: «پس از فوت امام، 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند؛ مباحث جلسه خبرگان سال 68 در مورد رهبری شورایی هنوز قابل بازگویی نیست.» این یکی از آخرین اظهارات آیت الله هاشمی است که این روزه در محافل گوناگونی بحث های زیادی را برانگیخته است.

هنوز یک ماه از خاطره جنجالی هاشمی از همسر امام درباره محمود احمدی نژاد نگذشته که این بار اشاره او به یک خاطره که عنوان هم می کند هنوز قابل بازگویی نیست بحث برانگیز شده است. هاشمی رفسنجانی از انگشت شمار سیاستمدارانی است که خاطرات روزانه اش را می نویسد و تدوین و انتشار این یادداشت های روزانه، نشان دهنده نظم فکری و کاری در زندگی اوست و شاید بیشترین دغدغه اش انتقال اطلاعات صحیح به آیندگان باشد.

خاطرات انتشاریافته فرصت ارزشمندی در اختیار پژوهشگران و تاریخ نگاران قرار داده است تا از زبان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های سیاسی سه دهه اخیر، بی واسطه اطلاعات لازم را کسب کنند اما ذکر این خاطرات و حتی بازنشر آن در مقاطعی جنجال برانگیز هم شده است.

او اخیرا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزاری مناسب مجلس خبرگان رهبری پس از رحلت حضرت امام (ره) را برای تعیین رهبری نظام، یکی از مقاطع درخشان انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: بعد از رحلت امام اعضای خبرگان شبانه برای تشکیل جلسه به تهران فراخوانده شدند تا خللی در اداره کشور ایجاد نشود؛ در آن زمان 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند که اکثیرت اعضا با تصمیم قاطع خود، رهبری آیت الله خامنه ای را اعلام کردند.

 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بحث شورایی یا فردی بودن رهبری در آن زمان مطرح و موافقیت  و مخالفینی داشت، گفت: شخص آیت الله خامنه ای در موافقت با رهبری شورایی سخنرانی کردند که در نهایت در رای گیری، 45 نفر به فرد و 35 نفر به شورایی رای دادند که در نتیجه با رد نظریه شورای رهبری، به انتخاب رهبری معظم انقلاب رسیدیم.

اما آیت الله از توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد و گفت مباحث انجام شده در مورد انتخاب شورایی ثبت و ضبط شده است که البته هنوز قابل انتشار و بازگویی نیست. آیت الله هاشمی پیش از این هم به خاطراتی اشاره کرده که نمی تواند آنها را بازگو کند. او در مصاحبه با مهرنامه گفته بود: «خاطرات روزانه ام را هر شب در یک تقویم می نویسم. که بعضا افرادی به آن دسترسی دارند.

 به همین خاطر اینگونه مسائل را در یک تقویم کوچک که معمولا همراه من هست، می نویسم تا فراموش نشود و هنگام چاپ خاطرات، این دو متن- البته اگر مصلحت کتمان برطرف شده باشد- تلفیق می شوند.» ذکر خاطرات هاشمی و انتشارخاطراتش بارها جنجال برانگیز شده است. اما خود آیت الله می گوید: «خاطرات اسدالله علم را نخوانده بودم و بعدا خواندم اما خاطرات بعضی از شخصیت های سیاسی آن زمان و زمان قاجاریه را دیده بودم به خصوص زمانی که کتاب«امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» را می نوشتم، به خاطرات نویسندگان داخلی و خارجی آن زمان مراجعه می کردم... پس تاریخ شفاهی که اخیرا هم در ایران مرسوم شده و مسئولان مصاحبه می کنند می تواند شرحی برای منابع تاریخی باشد.»

ذکر خاطرات هاشمی هرچند منتقدانی سرسخت دارد اما موافقانی هم دارد که شک بر خاطرات او را شک در انقلاب می دانند. همین چند ماه پیش بود که علی مطهری درباره خاطرات هاشمی گفت باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی بودند اعتماد و خاطرات او را قبول کنیم والا اساس باید در اصل انقلاب شک کرد.

حالا ماجرای «14نفر» در خاطره او از شورای انتخاب رهبری همان قدر جنجال برانگیز شده که خاطره ای از همسر امام. اما ریشه این جنجال ها در سیاست داخلی ایران چیست؟ این سوالی است که هاشمی بی توجه به پاسخ آن همچنان برای انتقال اطلاعات صحیح به آیندگان به ذکر خاطراتش و انتشار آن ها می پردازد.







تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن