تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820524762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران از نمره 100 مديريت منابع آب کمتر از 3 گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ خرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۵۰ب.ظ)
ايران از نمره 100 مديريت منابع آب کمتر از 3 گرفت موج - بر اساس رتبه بندي کشورها به لحاظ پرداختن به مسائل محيط زيستي، ايران از نظر مديريت منابع آب از 100 نمره 2.77 گرفت.
به گزارش خبرگزاري موج، زهرا جواهريان، مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست، در نخستين کارگاه ملي توسعه پايدار و اقتصاد سبز در مشهد با اعلام اين خبر افزود: هر زمان حقآبه درياچه اي داده نشود يا از تالاب‌ها بيش از اندازه برداشت شود، گرد و غبار ناشي از زمين خشک اين درياچه يا تالاب باعث نابودي زمينهاي کشاورزي و ايجاد پديده گرد و غبار در کشور مي‌شود.
وي بيان کرد: خشکيدن درياچه اروميه باعث به وجود آمدن کشتزارهاي نمک و تبديل آن به گرد و غبار نمک مي‌شود که محصولات کشاورزي را نابود مي‌کند.
مديرکل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به آسيب‌هاي وارده به محيط زيست گفت: 23 استان ايران با پديده گرد و غبار مواجه است که 70 درصد آن منشأ خارجي دارد و 30 درصد باقيمانده ناشي از خشکيدن تالاب‌هاي داخل کشور است.
وي بيان کرد: خسارت اقتصادي آلودگي هوا در کشور سالانه حدود هشت ميليارد دلار است، از سوي ديگر شش درصد گونه‌هاي جانوري به دليل شکار غيرمجاز در معرض انقراض قرار دارند و خسارت‌هاي وارده به تالاب‌ها نزديک به 40 تا 100 درصد است.
جواهريان گفت: توسعه پايدار به معناي توجه به سه رکن اصلي رشد اقتصادي، عدالت اجتماعي، حفظ محيط زيست و بستر توسعه فرهنگي آن است که بايد با تغيير الگوي کشت، الگوي مصرف و برداشت از منابع خدادادي تحقق يابد.
وي افزود: ايران از جمله کشورهايي است که برخلاف صنعتي بودن خود جزو 10 کشور نخست جهان در مصرف انرژي است اين در حالي است که برداشت ما بايد از منابع طبيعت 40 درصد باشد و 60 درصد باقيمانده آن براي طبيعت باقي بماند.
او ادامه داد: ايران به اندازه 25 ميليون نفر منابع وارد کشور مي‌کند و به اندازه 25 ميليون نفر ديگر برداشت زيادي از منابع دارد.
مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سرانه انتشار گاز دي اکسيد کربن در جهان حدود 4.9 تن در سال و ميزان آن در ايران 7.7 تن است و اين رقم براي کشوري که ميزان توليد ناخالص داخلي پاييني دارد بسيار بالا است.
وي افزود: مصرف انرژي در ايران بسيار بالا است؛ زيرا آن را ارزان بدست آورده و قدر آن را نمي‌دانيم؛ اين موضوع در زمستان و تابستان ملموس است و انرژي بسياري هدر مي‌رود.
جواهريان با بيان اين که ايران کشوري با مصرف بسيار بالاي آب مي‌باشد، گفت: از نظر ميزان بارندگي 14 سال است که در خشکسالي بسر مي‌بريم و هر سال ميزان بارندگي افت محسوسي دارد.
وي افزود: اگر ميانگين بارندگي در کشور 241 ميليمتر در سال باشد اين ميزان در جهان 855 ميليمتر است؛ يعني کمتر از يک سوم ميزان بارندگي جهاني نزولات جوي در ايران داريم اما سرانه مصرف آب در دنيا 130 ليتر در روز و در ايران 220 ليتر در روز است.
او ادامه داد: کمتر از يک سوم ميانگين بارندگي در جهان بارش سالانه در ايران وجود دارد اما نزديک به دو برابر ميانگين جهاني آب در اين کشور مصرف مي‌شود، ايران در سرانه مصرف آب در بين کشورهايي که بيش از پنج ميليون نفر جمعيت دارند رتبه نخست را دارد.
مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست گفت: نزديک به 90 درصد آب تجديدپذير در ايران صرف کشاورزي مي‌شود.
وي افزود: براساس برآوردهاي انجام شده تا سال 2039 ميلادي ايران به سمت کشوري با کاهش بارش به ويژه در مناطقي که اکنون داراي بارش سالانه مناسبي است و همچنين به سمت افزايش دماي هوا پيش مي‌رود.
او ادامه داد: در 20 سال اخير دماي هوا در ايران 1.5 درجه سانتيگراد افزايش يافته و پيش بيني مي‌شود که تا 10 سال آينده به ميزان 1.5 تا دو درجه دماي هوا بيشتر شود.
وي گفت: وسعت ايران 165 ميليون هکتار است که از اين ميزان هشت ميليون هکتار زمين آبي است، همچنين از مجموع زمينهاي آبي کشور 1.2 ميليون هکتار زمين بدون محدوديت کشاورزي و باقي آن‌ها با محدوديت‌هايي از جمله شوري و سنگ ريزه براي کشاورزي همراه است.
مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست افزود: ايران جزو کشورهايي است که فرسايش خاک بسيار بالايي دارد، به طوري که اين ميزان پنج تا شش برابر ميانگين فرسايش خاکي در جهان است و اين فرسايش کاهش پوشش گياهي و جنگلي را در پي دارد.
وي گفت: 98 درصد توليد محصولات کشاورزي در ايران به کود و سموم شيميايي متکي است و اين هم جزو معضلات کشور به شمار مي‌رود.
جواهريان درباره افزايش برداشت آب از سفره‌هاي زيرزميني هم اظهار داشت: اگر در سال 1358 حدود 70 ميليون مترمکعب از آب‌هاي زيرزميني برداشت مي‌شد امروز اين ميزان به 11 ميليارد مترمکعب رسيده است.
وي افزود: برداشت از آب‌هاي زيرزميني در 34 سال اخير در کشور 170 ميليارد مترمکعب معادل 85 درصد از منابع آبي در سال بوده اين در حالي است که مي گويند اگر کشوري فقط 20 درصد از منابع آبي خود را استفاده کند در وضعيت ايمن و اگر 40 درصد از اين منابع استفاده کند در معرض خطر قرار مي‌گيرد.
او ادامه داد: اکنون کشورهاي خاورميانه با معضل کم آبي مواجه هستند و در مقايسه با سال 1960 بيش از يک سوم از ذخاير آب شيرين اين منطقه کاهش يافته به طوري که مجموع ذخاير آب شيرين در اين منطقه که 14 درصد سهم خشکي‌هاي جهان را به خود اختصاص داده فقط دو درصد از کل ذخاير آب شيرين دنيا است.
وي شمار چاههاي غيرمجاز در ايران را بسيار ذکر کرد و گفت: اکنون نزديک به 650 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که از اين تعداد بيش از 200 هزار چاه غيرمجاز است.
او گفت: شمار چاه‌هاي حفر شده در کشور طي 17 سال گذشته 93 درصد افزايش داشته که منجر به خشکيدن جنگل‌ها، کشتزارها و نشست زمين شده است.
اين مسوول در سازمان حفاظت محيط زيست افزود: ميانگين فرونشست زمين در کشور نزديک به 30 سانتيمتر است که در برخي مناطق شديد و برخي ديگر کمتر است، متاسفانه چون راه‌هاي نفوذ و مجراهاي آب‌هاي زيرزميني بعد از فرونشست زمين بسته مي‌شود، برگشت آب به زيرزمين را مشکل مي‌کند.
جواهريان افزود: اگر همين امروز تصميم بگيريم که از آب‌هاي زيرزميني برداشت نکنيم 50 سال طول مي‌کشد که وضعيت منابع آب زيرزمين به حد تعادل برسد.
وي يکي از معضلات مديريت منابع آب در کشور را بحث نحوه استفاده از آب تصفيه عنوان و بيان کرد: ميزان برداشت آب در ايران بسيار بالا، اما؛ بازچرخاني آب در کشور بسيار پايين است، اين در حالي است که در برخي کشورها آب مصرفي تا هفت بار بازچرخاني مي‌شود.
وي ادامه داد: براساس رتبه بندي کشورها به لحاظ پرداختن به مسائل محيط زيستي، ايران از نظر مديريت منابع آب از 100 نمره 2.77 و رتبه 117 جهان را به دست آورد.
مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي 10 سد بزرگ در کشور وجود داشت که 80 درصد از روان آب‌ها پشت آن‌ها ذخيره مي‌شد و اکنون تعداد سدها و آب بندها در کشور به 550 رسيده، اما بسياري از آن‌ها ارزيابي زيست محيطي نشده و خساراتي را به دنبال داشته‌اند.
وي افزود: 50 درصد از پشت سدهاي جديد در کشور از آب پر شده است، به عنوان مثال ميزان ذخيره سازي آب در پشت سد کرخه 5.5 ميليارد مترمکعب است، اما؛ در پنج سال اخير تنها دو ميليارد مترمکعب از اين ظرفيت پر شده است.
او گفت: سد گتوند که اکنون 400 ميليون مترمکعب آب را در پشت خود ذخيره کرده به دليل جانمايي نامناسب و وجود گسل نمک زير آن، عامل نابودي هزار و 370 هکتار رويشگاه کنار با 28 هزار اصله درخت شده است.
جواهريان افزود: اين سد قابل شکستن نيست، از سوي ديگر تنها راهکاري که براي جلوگيري از خسارات آن مطرح شده ارسال آب از طريق لوله به فاصله 220 کيلومتر به سمت خليج فارس با هزينه شش هزار و 600 ميليارد ريال است که در صورت اجراي اين طرح به دليل ميزان شوري آب آن معضلاتي را براي خليج فارس به همراه خواهد داشت.
وي در ادامه گفت: الگوي مصرف نيز در ايران بسيار تغيير کرده و در نهايت باعث افزايش توليد زباله شده، به طوري که روزانه در مجموع بيش از يک ميليون تن زباله عادي، پزشکي، کشاورزي و صنعتي در کشور توليد مي‌شود.
او افزود: روزانه چهار ميليون کيسه فريزر دور ريخته مي‌شود، پلاستيک که منشأ نفتي دارد قابل بازيافت نيست و 300 سال در طبيعت مي‌ماند لذا يک منبع حياتي به اسم نفت را به پلاستيک تبديل مي‌کنيم و آن را به طبيعت مي‌فرستيم.
مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در مرحله نخست بايد کمتر زباله توليد کنيم، اجناس با کيفيت بخريم تا کمتر به زباله تبديل شوند، در مرحله دوم زباله را تفکيک کنيم و به ديگران ياد بدهيم اين کار را از مبدأ انجام دهند.
وي در ادامه گفت: هفت درصد از خاک ايران را جنگل تشکيل داده اما از سال 1356 تا 1386 پسروي قابل توجهي در جنگل‌هاي کشور وجود داشته، به طوري که از 14 ميليون هکتار به 11 ميليون هکتار رسيده است که قاچاق چوب و قطع بيش از حد درختان براي توليد محصولات و حريق در آن‌ها را مي‌توان از دلايل کاهش اين سطح برشمرد.
او افزود: تغيير الگوي مصرف که يکي از اساسي‌ترين ارکان توسعه پايدار است مي‌تواند به توليد کمتر زباله و مديريت مصرف انرژي کمک کند.
مدير کل توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براي رسيدن به توسعه پايدار و اقتصاد سبز بايد به سمت تجارت آب مجازي پيش رويم يعني محصولاتي را توليد کنيم که با توجه به شرايط بحراني آب در کشور آب کمتري مصرف کند.
وي افزود: تغيير الگوي کشت، توليد و مصرف در شرايط بحران آبي در کشور ضروري است و بايد به سمت تجارت آب مجازي پيش رويم.
کارگاه يک روزه توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست با حضور 60 نفر از کارشناسان و مديران شش استان کشور در قالب سخنراني‌هاي تخصصي در مشهد برگزار شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن