واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بیعت در فقه سیاسی شیعهاز آنجا که تمام پیامبران برای خود اوصیا داشته اند، این سنت الهی در مورد پیامبر اسلام نیز جاری و ساری شده و ایشان نیز در حیات خود، اوصیای دوازده گانه ی خود را به مردم معرفی کرده است.
بیعت در فقه سیاسی شیعه تألیف: علی شیرخانینشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامیتاریخ انتشار: اسفند 1389تعداد صفحات: 212نوبت چاپ: اول، زمستان 1389قیمت: 28,000 ریالدرباره ی کتاب:در آموزه های الهی و دینی پیروان ادیان الهی، تاکید شده است خداوند که حاکم علی الاطلاق بر نظام خلقت می باشد، همواره برای هدایت، راهنمایی و حتی حکومت، انسان ها و افرادی برگزیده را به عنوان پیامبران مبعوث کرده است. آنان علاوه بر ابلاغ رسالت خویش، در صورت امکان با تشکیل حکومت، به نحو مطلوب شریعت الهی را اجرا می نمایند.از آنجا که تمام پیامبران برای خود اوصیا داشته اند، این سنت الهی در مورد پیامبر اسلام نیز جاری و ساری شده و ایشان نیز در حیات خود، اوصیای دوازده گانه ی خود را به مردم معرفی کرده است.در کنار معرفی از سوی خداوند، در سنت و سیره ی جاریه ی مردم، مفهومی با عنوان بیعت وجود دارد. بیعت مفهومی است که گذشتگان دور نیز در امور خود به آن توسل می جستند و برای هم پیمانی از مفهومی به نام بیعت استفاده می کردند. بیعت مفهومی است که گذشتگان دور نیز در امور خود به آن توسل می جستند و برای هم پیمانی از مفهومی به نام بیعت استفاده می کردند.امامت امامان منصوص و منصوب در کتب و آثار شیعیان بهصورت نظری بیان میشد. ولی پس از گذشت چهارده قرن از ظهور اسلام در ایران، حکومت اسلامی تشکیل شد که مبنای محوری تشکیل چنین حکومتی ولایتفقیه بود. ولایتفقیه در حقیقت نیابت از امام معصوم است. با تشکیل چنین حکومتی در مباحث کلامی و فقهی شیعیان، بحث نقش بیعت و رضایت مردمی در شکلگیری حکومت، طرح گردید و پرسشهای فراوانی دربارهی نقش بیعت در امامت امام منصوص و منصوب و نقش بیعت در ولایت فقیه عادل، مطرح گردید که فقهای شیعه درصدد پاسخ به آن پرسشها برآمدند و عنوانی با نام «بیعت در فقه سیاسی شیعه» پدیدار شد. البته مباحث دیگری از قبیل اینکه بیعت عقد است و یا ایقاع در ذیل مباحث بیعت مطرح میشود. نوشتهی حاضر درصدد است این بحث را از منظر آموزههای شیعه مورد بررسی قرار داده و تلاش خواهد کرد آن را با توجه به فقه سیاسی شیعه، که در پی بیان احکام ظاهری شیعیان میباشد، تبیین نماید. این کتاب در سه فصل تدوین یافته که این فصول به ترتیب از این قرارند:فصل اول: معنا و ماهیت بیعتفصل دوم: نقش و ماهیت بیعت در زمامداری حاکمان منصوب و منصوصفصل سوم: نقش و ماهیت بیعت در زمان غیبتو در قسمت پایانی کتاب بخشی به نتیجه گیری اختصاص داده شده است.فرآوری: رویا فهیمبخش کتاب و کتابخوانی تبیانمنبع: کتاب "بیعت در فقه سیاسی شیعه"
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 747]