تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812812830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت یک روز بدون کار با «کودکان کار»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
روایت یک روز بدون کار با «کودکان کار»

IMG21072928.jpg


شناسهٔ خبر: 2777394 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
مجله مهر > گزارش ویژه

​ديروز ورزشگاه شهید هرندی میدان شوش تهران میزبان بچه های کار بود. کودکان و نوجوانانی که بعد از چهار روز برنامه‌های مختلف در سطح شهر، به مناسبت «روز جهانی کار کودک» شركت کردند. مجله مهر: هنوز ميهمان تابستان نشده‌ايم ولي گرماي طاقت‌فرسايش روي كوچه و خيابان‌ها مانور قدرت مي‌دهد، جنوب شهر هم كه باشي ديگر نور علي نور مي‌شود. حوالي ميدان شوش مثل اكثر روزهاي جمعه، سكوت حكم‌فرما است و خبري از جشن به چشم نمي‌خورد حتي تا پشت درهاي ورزشگاه هرندي هم هیچ جنب و جوش خاصی نيست. در محوطه‌ی زمین چمن ورزشگاه، یکی دو گروه ۲۰ نفره از کودکان روپوش سورمه‌ای و چند مدیر جوان و یک مرد لباس عروسکی مشغول تمرين برنامه‌هاي‌شان هستند. اما ماجرا با ورود به سالن فوتسال ورزشگاه هرندي رنگ و بويي ديگر به خودش مي‌گيرد.انگار که برای دیدن ال‌کلاسیکو قدم در نیوکمپ گذاشته باشی، صدای سوت‌ و جیغ و دست و هورا آن چنان گوش‌ها را آزار می‌دهد که تا چند دقیقه بعد به جز سوت، چیز دیگری شنيده نمي‌شود. تمام محوطه سالن فوتسال برای این مراسم صندلي چيده شده كه غالبا توسط بچه‌ها اشغال شده‌اند. پخش آهنگ‌ حسابی بچه‌ها را سر ذوق آورده، اما بر خلاف مراسم‌هايي از اين دست،  از میان بچه های کار کسی آهنگ ها را بلد نیست تا با خواننده همراه شود. اینجا، فقط حرکات موزون شیرین و کودکانه موج مي‌زند.
IMG21074750.jpg
 بازي حق كودكان استیک گوشه ورودي سالن را به محل توزیع بسته‌هاي تغذيه اختصاص داده‌اند، و به دست هر بچه‌ای که وارد می‌شود، یک پکیج خوراكي حاوي ساندویچ، نوشابه و خوراكي‌هاي كودكانه داده مي‌شود. بچه ها در گروه‌های مختلف ۲۰-۳۰ نفره به همراه معلمان خود وارد سالن اصلی می‌شوند و بعد از نشستن در جایگاه‌های تعیین شده، برای شروع مراسم آماده می‌شوند. یکی از مربیان درباره نحوه گزينش بچه‌ها اين طور توضیح می‌دهد. «بچه‌های این گروه، همگي كودكان کار مدرسه‌مان هستند که ما آنها را برای شرکت در این برنامه انتخاب کردیم.»
IMG21074891.jpg
با اينكه تعداد صندلی‌های اشغال شده، بیشتر از قبل به نظر مي‌رسد ولي هنوز صندلی‌های خالی  بيشتر به چشم مي‌آيند. البته تعداد قابل توجهي از بچه‌ها روي صندلي ننشسته‌اند و چند قدم آن طرف‌تر مشغول شیطنت‌های بچگانه هستند. بیشتر بچه‌ها با لباس مدرسه در مراسم حاضر شده‌اند. اما برخی دیگر کاورهایی پوشیده اند که پشت آن نوشته شده «بازی حق کودکان است»
IMG21072685.jpg
بي‌خيال بريم سركارگرمای هوا، همه را کلافه کرده، پرچم‌هایی که چند دقیقه پیش با ریتم آهنگ این‌ور و آن‌ور می‌رفتند حالا تبدیل به بادبزن شده‌اند. تاخیر در شروع مراسم هم، علت دیگری شده تا حوصله‌ی بچه‌ها سر برود و پچ‌پچه‌هاي «بريم خونه» به گوش مي‌رسد. بعضی از بچه ها قصد برگشت به خانه را می‌کنند که با ممانعت مسئول انتظامات، به محل بازي‌شان برگشت مي‌خورند. يكي از بچه‌ها كه از اين ناهماهنگي‌ها حسابي شاكي است مي‌گويد.« اولا که حوصله‌مون سر رفته، بعدشم باید برم سر کار، بارها رو تحویل آقا بدم. حتما الان بدجور شاکيه از دستم.» با تعجب از بي‌اطلاعي صاحب كارش از وجود چنين مراسمي مي‌پرسم.«خبر داره که اینجام و همچین برنامه‌ای هست، اما آنقدر اجازه نميده بهم كه همچين كارهايي بكنم. ميگه خیلی وقتمو الکی مي‌گذرونم، این پنج روزي که برنامه بود، همه را جزو مرخصیم حساب کرد.» علی پسرك كوتاه قدي که تا حالا آرام کناري ایستاده و فقط به صحبت‌های‌مان گوش میداد، خودش را وارد ماجرا مي‌كند.«شما نمی‌دونيد که. ما الان از صبح تا حالا می‌تونستیم کلی کاسبی کنیم ولي به جاش اينجا تو گرما نشستيم.»
IMG21071963.jpg
خانم فاطمی، یکی از مربيان درباره نحوه تعامل با صاحب کار  بچه‌ها و پدر و مادرشان توضيح مي‌دهد. «برای حضور این بچه‌ها هماهنگی‌های لازم با سرپرست آنها در خانه و محل کارشان انجام شده. حالا اگر می‌خواهند اینجا را ترک کنند و دلیل هم می‌آورند، بخاطر شیطنت های بچگی‌شان است» وقتي كه سر می‌چرخانیم تا با بچه‌ها بيشتر گپ بزنيم، متوجه مي‌شويم دور و برمان خالي است. همان بچه‌ها خودشان را از نرده‌ها بالا مي‌کشند و خود را از این همهمه و شلوغی رها می‌کنند.
IMG21074207.jpg
شادي با طعم پنگولبا یک ساعت و ۴۵ دقیقه تاخیر جمعیت حاضر در سالن به احترام سرود ملی ایران روی پاهای خود می‌ایستند تا به نوعی این کار، نوید شروع برنامه را بدهد. قرآن هم توسط نفر اول مسابقات قرآن نوجوانان تلاوت مي‌شود. 
IMG21074715.jpg
حالا، نوبت گروه ارکستر یک نفره است که سالن را به هوا بفرستد. گرمای هوا فراموش شده و بچه‌ها قید رفتن به خانه را زدند و کنجکاوانه مراسم را دنبال می‌کنند. شایعه ها تبدیل به واقعیت شده اند و گروه «رنگین کمان» با حضور غافلگیرکننده خود، حال بچه ها را حسابی جا می‌آورد. عروسک محبوب پنگول، به همراه خاله نرگس با اجرای خوب و خواندن آهنگ‌های شاد، آدرنالین خون بچه‌ها را چند درجه ارتقا داده اند. صحت این گفته وقتی معلوم می‌شود که با گذشت حدود یک ساعت و سی دقیقه از شروع مراسم، بچه ها که با دیدن خاله نرگس و دوستان به وجد آمده اند، به هر سوالی، با صدای بلند جواب می‌دهد. کار رنگین کمانی ها که تمام می‌شود، مجری برای اعلام آیتم بعدی بالای سن می‌رود و «آقای خنده‌ی ایران» را به اجرای برنامه فرا می‌خواند. حسن ریوندی برنامه‌اش را اجرا می‌کند اما بچه‌ها خسته تر از آن هستند که بتوانند پیغام «دست و جیغ و هورای» آقای خنده را لبیک بگویند. در این بین چند نفر از بچه ها، پای سن می‌روند و از حسن ریوندی تقاضاي آهنگ درخواستی می‌کنند. ریوندی انگار فضای مناسبی را برای تمرین پیدا کرده و بی توجه به سن و سلیقه‌ی مخاطبانش، هر کاری را در حد  ۱۰ تا ۱۵ ثانیه اجرا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود کنترل جمعیت را از دست بدهد. 
IMG21073599.jpg
ساعت از ۱۲ ظهر گذشته که یکی دو گروه از بچه‌ها حین اجرای آیتم طنز سالن را ترک ‌می‌کنند. در ميان اجراي ریوندی سالن رو به خلوتی می‌رود و به جز ۲-۳ ردیف، بقیه صندلی ها خالی است. آقاي خنده هم به اين موضوع واكنش نشان مي‌دهد و رو به مجری می‌گوید: «دستت درد نکند، امروز فهمیدم اجرا برای صندلی‌های خالی چه حسی دارد.» سالن فوتسال دیگر کاملا خالی شده. چهره‌ی خندان بچه‌ها نشان می‌دهد کاملا از مراسم راضی بوده اند. بچه ها از سالن بیرون آمده اند تا دیر تر نشده باید خودشان را به محل کار برسانند وگرنه هم از کاسبی جا می مانند هم شاید دیگر صاحب کارشان اجازه مرخصی برای کارهای واجب تر به آنها ندهد!









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن