تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819721085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنش ها میان هند و پاکستان تشدید شد |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تنش ها میان هند و پاکستان تشدید شد
کد خبر: ۵۰۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ - 11 June 2015


افزایش درگیری لفظی و تنش میان هند و پاکستان به عنوان دو قدرت اتمی در شبه قاره هند به دنبال اظهارات نارندرا مودی نخست وزیر هند در بنگلادش شدت گرفته است.


به گزارش «تابناک»، مودی روز یکشنبه، در سخنانی در دانشگاه داکا در دیدار دو روزه خود از بنگلادش، پاکستان را به ایجاد مشکلات متعدد برای هند از طریق ترویج تروریسم متهم کرد و گفت: پاکستان به طور مستمر هند را از طریق تروریج تروریسم اذیت می کند و این گونه حوادث به طور مرتب تکرار می شود.


وی همچنین به 90 هزار اسیر جنگی پاکستان در هند در پایان جنگ آزادی بنگلادش در سال 1971 اشاره کرد و گفت: سربازان هندی در جنگ آزادی بنگلادش در سال 1971 خون خود را به همراه آزادیخواهان بنگلادشی برای تضمین استقلال بنگلادش دادند.


نخست وزیر هند گفت که هند 90 هزار سربازی را که به مردم بنگلادش ظلم می کردند مجبور به تسلیم کرد اگر ما نیت شیطانی داشتیم می توانستیم تصمیم دیگری بگیریم .


قاضی خلیل اله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز سه شنبه عکس العمل شدیدی نسبت به این اظهارات مودی نشان داد و گفت: اقدام نخست وزیر هند به توصیف روابط دوجانبه به عنوان "اذیت" مایه تاسف است.


وی گفت که پاکستان به همزیستی مسالمت آمیز و حفظ روابط خود با هند اعتقاد دارد.


خلیل اله گفت که اظهارات مودی در مورد 90 هزار اسیر جنگی پاکستانی در هند تنها نقش منفی هند را در روابط دو کشور تایید می کند .


وی افزود: مایه تاسف است که سیاستمداران هندی نه تنها به اعمالی مغایر با منشور سازمان ملل دست می زنند بلکه به یادآوری مداخله خود در امور داخلی کشورهای دیگر افتخار می کنند.


سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، هند را به ایجاد نفاق و خصومت بین پاکستان و بنگلادش متهم کرد و گفت: تلاش های هند در راستای ایجاد اختلاف بین دو کشور برادر پاکستان و بنگلادش کارساز نخواهد بود.


وی همچنین از جامعه بین المللی خواست که به اعتراف هند به مداخله در امور پاکستان شرقی که اکنون بنگلادش می باشد توجه کند.


اظهارات مودی در دانشگاه داکا همچنین با انتقاد شدید سیاستمداران پاکستانی مواجه شده است به طوری که خورشید شاه رهبر مخالفان در مجلس پاکستان روز سه شنبه، طی سخنانی در این مجلس، گفت که اظهارات مودی در مورد پاکستان بشدت قابل تقبیح است .


وی از وزارت خارجه پاکستان خواست که این اظهارات مودی را علیه پاکستان نادیده نگیرد.


سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی، نیز روز چهارشنبه به اظهارات مودی در دانشگاه داکا اعتراض کرد و از جامعه بین المللی و سازمان ملل خواست به این اظهارات مودی در مورد جنگ آزادی بنگلادش در سال 1971 توجه کنند.


وی، طی سخنانی در مجلس سنای پاکستان، روابط پاکستان و بنگلادش را بسیار دوستانه توصیف کرد و گفت که هند از شرایط لازم برای عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار نیست.


مودی، در سخنان خود در دانشگاه داکا، همچنین گفته بود که تشکیل بنگلادش خواست همه مردم هند بود و به همین علت نیروهای هندی برای حمایت از جنبش استقلال طلبانه مردم بنگلادش وارد جنگ شدند و یک کشور جدید را ایجاد کردند.


عزیز گفت: ابراز اینگونه بیانات نه تنها فضای بین دو کشور را متشنج می کند بلکه جدیت هند برای برقراری روابط دوستانه با پاکستان را زیر سوال می برد.


کارشناسان امور سیاسی و راهبردی در هند معتقدند که مودی جنگ لفظی جدیدی را با پاکستان از طریق این اظهارات در داکا آغاز کرده است.


بنابه گفته این کارشناسان، ناآرامی در کشمیر تحت اداره هند ریشه در جنگ هند با پاکستان در حمایت از جنبش آزادی بنگلادش در سال 1971 دارد.


این کارشناسان می گویند که پاکستان سعی دارد که شکست خود را در برابر هند در 1971 از طریق جدا سازی کشمیر از هند جبران کند.




ایرنا












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن