تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819176976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«تنگ صیاد- سبزکوه» چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در اجلاس انسان و کره مسکون؛ «تنگ صیاد- سبزکوه» چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد خبرگزاری پانا:یازدهمین ذخیره‌گاه زیست کره کشور با عنوان «تنگ صیاد- سبزکوه» چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد ساعت 22:39

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا،در اجلاس انسان و کره مسکون(MAB) که در کشور فرانسه برگزار شده بود، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه شهرکرد و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و هیات همراه حضور داشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اعلام تصویب نهایی و اهدا لوح ذخیره گاه زیست کره «تنگ صیاد- سبزکوه» در سازمان یونسکو در کشور فرانسه گفت: این ذخیره‎گاه در بیست و هفتمین نشست برنامه جهانی انسان و کره مسکون (MAB) در 19 خرداد ماه 1393 به فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان افزوده شد.
شهرام احمدی افزود: پیش‌نویس سند مدیریتی ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد- سبزکوه با پیگیری‌ها و تلاش بدون وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداری استان انجام و برنامه جامع آن در 17 جلد تهیه و به سازمان یونسکو ارائه شد.
وی اظهارکرد: مساحت این ناحیه را 532 هزار و 878 هکتار که دارای سه ناحیه شامل هسته به مساحت 21 هزار و 234 هکتار، بافر به مساحت 24 هزار و 186 هکتار و گذار به مساحت 269 هزار و 782 هکتار و در برگیرنده مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست از جمله «پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد»، «منطقه حفاظت شده سبزکوه»، «بخشی از منطقه حفاظت شده هلن»، «تالاب بین‌المللی چغاخور» و «تالاب‌های مهم و ارزشمند گندمان، علی آباد و سولقان» است.
وی قرارگیری آن در یکی از تقسیم بندی‌های مهم زیستی و جغرافیایی دنیا، منابع ژنتیکی و گونه‎های متنوع و ارزشمند گیاهی و جانوری، وجود اکوسیستم‌ها و چشم‎اندازهای ویژه کوهستانی، دشتی، جنگلی و تالابی که نیاز به حفاظت دارند، امکان و فرصت مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار در این منطقه، وجود ساکنین و بومیان مختلف از قبیل عشایر، روستا نشین و شهرنشین در آن، غنای تنوع زیستی گیاهی و جانوری این منطقه که ارزش آن180 برابر متوسط کشور ایران برآورد شده است را از عمده دلایل انتخاب و پذیرش این منطقه به عنوان ذخیره گاه زیست کره برشمرد.
احمدی اهداف این طرح را حفاظت بهینه، توسعه پایدار و تحقیقات، جذب حمایت‌های مالی در سطح ملی و بین‌المللی برای مکانیزه کردن کشاورزی و اسکان عشایر، توسعه صنایع دستی و ایجاد بازارهای بین‌المللی، ایجاد سایت علمی و تحقیقاتی، خواهر خواندگی با سایر ذخیره‌گاه‌ها، تولید محصولات دامی با برند داخلی برای عرضه در بازارهای بین‎المللی و گسترش گردشگری بیان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر 553 ذخیرهگاه زیست‌کره در 107 کشور جهان تاسیس و ایران از جمله کشورهای پیشگام و موثر در تحقق برنامه های انسان و کره مسکون سازمان یونسکو (MAB) محسوب می‌شود و به عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون ملی انسان و کره مسکون یونسکو در حال حاضر دارای 10 ذخیره گاه زیستکره به اسامی توران، کویر، گلستان، میانکاله، ارژن و پریشان، گنو، حرا ،دنا و دریاچه ارومیه میباشد که با ثبت نهایی و پذیرش ذخیره گاه زیست کره «تنگ صیاد- سبزکوه» این تعداد در کشورمان به 11 ذخیره گاه افزایش یافته است.
احمدی اظهارکرد: این ذخیره گاه، دومین ذخیره گاهی است که پس انقلاب در کشور ثبت جهانی شده است.
در دهه 1960 متخصصین و کارشناسان ارشد محیط زیست بر ایده نوینی تحت عنوان ذخیرهگاه زیستکره به توافق رسیدند و از همان سال‌ها ایجاد و تاسیس ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به جدیت پیگیری شد تا از این طریق حفاظت و مدیریت مناطق و عرصه‌های با ارزش اکوسیستمی و دارای غنای ژنتیکی بالای گیاهی و جانوری با در نظر گرفتن جوامع محلی و نقش مشارکتی آن‌ها در روند مدیریت بهینه و توسعه پایدار امکان پذیر شود.
وجه تمایز ذخیره گاه‌های زیست کره از دیگر طبقات حفاظت شده، روش برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب آنهاست که بر پایه استفاده‌های چند منظوره و سپردن نقش اساسی و سازنده به جوامع محلی استوار است. در این برنامه‌ریزی‌ها، توجه به ارتباط متقابل انسان و منابع طبیعی و استفاده پایدار، زمینه حفاظت و حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، پژوهش، نظارت و کنترل پیوسته زیست‌محیطی را فراهم می‌آورد.
منطقه تنگ صیاد در 10 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع است.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن