محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845017125
کپیبرداری نیما از اشعار ناتلخانلری/ شاعری که اهل حقیقت نبود!
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شفیعی کدکنی مطرح کرد:
کپیبرداری نیما از اشعار ناتلخانلری/ شاعری که اهل حقیقت نبود!
شناسهٔ خبر: 2771425 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
فرهنگ > شعر و ادب
محمدرضا شفیعی کدکنی میگوید: نیما با یادداشتهای روزانهاش به ما ثابت کرده که در رعایت «حق و حقیقت» چندان هم «عادل و معصوم» نبوده و برخی اشعارش را پس از خوانش اشعار ناتل خانلری سروده است. به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گزیده اشعار پرویز ناتل خانلری» به تازگی از سوی نشر مروارید منتشر و روانه بازار نشر شده است. دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در مقدمه این کتاب در مقالهای به شرح شواهد و قرائن خود از تاثیرپذیری نیما یوشیج از این شاعر پرداخته است که در نوع خود قابل توجه است.بخشی از این مقدمه نسبتاً بلند را که به این موضوع اختصاص یافته در ادامه میخوانیم:خانلری را در کنار نیما و گلچین گیلانی باید از نخستین شاعرانی به شمار آورد که مفهوم تجدد در شعر را عملا ادراک کردند و برای به سامان رساندن آن کوشیدند. راستی در برابر حجم انبوه حرفهایی که در برابر نیما زده شدهاست و عوامل سیاسی و شخصی را بعدها باید از حق آن بزرگ جدا کرد. برای خانلری هیچ حقی نباید قائل شد؟ هیچ عاقل نپسندد که چنین داوریی داشته باشیم.حق این است که خانلری با نمونههایی از شعر نو، که از ۱۳۱۶ (شعر ماه در مرداب) و حتی پیش از آن در ۱۳۱۲ (شعر ستاره صبح) عرضه کرد و نیما، در ارزش احساسات آن شعر را در میان تجربههای نو معاصران، دلچسب و حساس خواند، یکی از پیشاهنگان این تحول بوده است و در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰ با انتشار نمونههای معتدلی از شعر غنایی نو، ذهنها را با ضرورت تجدد در شعر آشنا کرد و حق این است که جمعی از جوانان مایهور آن سالها از طریق خانلری به صورت تجدد در شعر فارسی پی بردند و حق این است که آثار آن روز تولّلی و نادرپور و سایه و مشیری و جمع کثیری از جوانان نوجوی آن سالها، بیش از آنکه متاثر از نیما یوشیج، باشد متاثر از نمونه های شعری خانلری و آراء انتقادی او بوده است.سهم خانلری از تجدد شعری زبان فارسی قابل ملاحظه استاینها به هیچ روی از مقام شامخ نیما در پیشاهنگی تجدد شعری زبان فارسی نمیکاهد. اگر به جُنگی که پرویز داریوش از شعر نو فارسی در ۱۳۲۵ و با عنوان «نمونههای شعر نو» انتخاب و منتشر کرده است نگاه کنیم، می بینیم که سهم خانلری در این تجدد، سهم قابل ملاحظه ای است، حتی به لحاظ ارائه نمونه ها، سهم او از همه شاعران آن کتاب بیش تر است.من تصور نمیکنم که داریوش در آن انتخاب پارتی بازی کرده باشد که از خانلری سه شعر بگذارد و از نیما یوشیج یکی. این فقط نشانه آن است که در نظر جوان شعردوستی مثل داریوش که با شعر فرنگی هم بیش و کم آشنایی داشته است، خانلری نسبت به دیگران چنین موقعیتی داشته است.
پرویز ناتل خانلریقدری شجاعت لازم دارد و اندکی هم احتیاط که کسی امروز بگوید و از غوغای «عوام روشنفکر» نترسد که شاید بشود تاثیر اندکی از بعضی شعرهای خانلری را بر بعضی از شعرهای نیما، در سال های بعد از شهریور ۱۳۲۰، دید.ظاهرا در تاریخ ادب فارسی، کفری صریح چنین که من گفتم کسی نگفته است و چنین خرق اجتماعی، در حدّ جنون، هیچکس مرتکب نشده است که دست کم، در یکی دو شعر، نیما را متاثر از خانلری بداند ولی برای من- با همه ارادتی که به نیما دارم و با همه ستایشی که نسبت به عظمت او همیشه نشان داده ام- یک مسئله همیشه جای بحث بوده است و من از مطرح کردن آن هیچ پرهیز و پروایی ندارم تا نسل های آینده درباره آن به شیوه های علمی تحقیق کنند؛ آینده مطالعات ادبی و علوم انسانی از کشف این گونه حقیقت ها عاجز نخواهد بود.آن کفر بزرگ و آن ذنب لایُغفَر این است که «در مورد آثار نیما یوشیج» چه نظم او و چه نثر او، ملاک اعتبار «تاریخ نشر» آنهاست و نه تاریخی که در پای آنها نهاده شده است». نیما با نامه ها و یادداشت های روزانه اش به ما ثابت کرده است که با همه مقام شامخ هنری اش، در رعایت «حق و حقیقت» چندان هم «عادل و معصوم» نبوده است و بعضا از تهمت زدن به دیگران، گویا در لحظه های خشم و کین، پروا و پرهیز نداشته است. به همین دلیل تاریخ آن نامه ها و تاریخ آن شعرها، فقط در حدّ زمان انتشارشان اعتبار دارد و لاغیر.من جستجویی در مطبوعات آن سالها ندارم ولی تصور میکنم که نیما یوشیج شعر «با غروبش» را پس از خواندن شعر خانلری در سخن، شماره ۱۱ و ۱۲، به تاریخ مرداد ۱۳۲۳ سروده است و تاریخ قدیمی تری- فروردین ۱۳۲۳- زیر شعر گذاشته است و تا آنجا که می دانم تاریخ نشر آن شعر نیما سالها بعد از نشر شعر خانلری بوده است.چقدر «بت تراشی» در این مملکت رواج دارد!؟واقعا چه قدر «بُت تراشی» و «بُت پرستی» در این مملکت رواج دارد که آدم از طرح کردن چنین مطلب سادهای، آن هم در حد یک پرسش و احتمال باید چندین بار استغفار کند که معجزه امام زاده نیما یوشیج زبان او را لال نکند!من میگویم نیما بزرگترین پیشاهنگ شعر فارسی و اگر شما لازم میدانید و ضروری میدانید مقامهای بالاتر و بالاتری هم برای او قائل میشوم مثلا بزرگترین نوآور مشرق زمین، بیشتر از این هم لازم است که بنده پیشاپیش اعتراف کنم؟ بعد از این اعتراف باز بنده حرف خودم را تکرار میکنم که در مورد آثار نیما یوشیج ملاک اعتبار، «تاریخ نشر» آنهاست و نه «تاریخ نوشته شده در زیر» آنها.
نیما یوشیجاحتمال این که نیما بعد از شهریور ۱۳۲۰ از کارهای خام و پخته شاگردانش مایههایی گرفته باشد و تاریخ بعضی شعرها را به قبل از شهریور یا سالهایی قبل از تاریخ آن شعرها بُرده باشد، هست. روان شناسی پنهان در یادداشت های روزانه نیما چنین کاری را متاسفانه، متاسفانه متاسفانه تایید میکند.با توجه به این پیشنهاد یا پرسش یا شبهه یا هر چه اسمش را می خواهید بگذارید، من می خواهم بگویم که احتمالا نیما یوشیج شعر «با غروبش» را بعد از خواندن شعر خانلری سروده است؛ چنان که تردیدی ندارم که «حرفهای همسایه» را –با هر تاریخی که در زیر آنها نهاده- به تاثیر از «چند نامه به شاعری جوان» ریلکه و ترجمه خانلری که در ۱۳۲۰، انتشار یافته نوشته است؛ البته بنده غافل از این نیستم که نیما هم زبان فرانسه تا حدی می دانسته و ممکن است نامههای ریلکه را در زبان فارسی خوانده باشد و بگذارید این کفر دیگر را همین جا بگویم که به نظر من بخش های اصلی و محوری «ارزش احساسات» هم ترجمه آزاد و «بفهمی نفهمی» از یک کتاب فرانسوی است که مطالبی از کتابی نظیر دایره المعارف اسلام (چاپ اول)، درباره شعر معاصر ترک و عرب بر آن افزوده شده است.برگردیم به اصل بحث که احتمال تاثیرپذیری نیما در شعر «با غروبش» از شعر «یغمای شب» خانلری است. ابتدا این دو شعر را نقل میکنم:یغمای شبشب به یغما رسید و دست گشود
در تهِ دره هر چه بود ربود
رود دیریست تا اسیرِ وی است
بشنو این هایهای زاری رودگنج باغ از سپید و سرخ و بنفش
همه در چنگ شب به یغما رفت
شاخِ گردو ز بیم پای نهاد
بر سرِ شاخ سیب و بالا رفتشب چو دودِ سیه تنوره کشید
رو نهاد از نشیب سوی فراز
دست و پای درختها گم شد
بر نیامد ز هیچ یک آوازبانگ برداشت مرغ حق: شب! شب!
برگ بر شاخ بید لرزان شد
راهِ فرسوده بر زمین بخزید
لای انبوهِ پونه پنهان شدشب دمی گرم بر کشید و بخفت
اینک آسوده از هجوم و ستیز
یک سپیدار و چند بید کهن
بر سر تپهاند پا به گریزفرامه- مرداد ۱۳۲۳ با غروبشلرزش آورد و خو گرفت و برفت
روز پا در نشیب دست به کار
در سرِ کوه های زرد و کبود
همچنان کاروان سنگین بارهر چه با خود به بادِ غارت بُرد
خنده ها، قیل و قال ها در دِه
بُرد این جمله را و و زو همه جا
شد غمین و خموش و دزد زدهدیدم از دستکارِ او نماند
در تهیگاهِ کوه و مانده دشت
هیکلی جز به ره شتاب که داشت
جویی ارام آمده سوی گشتیک نهان ماند لیک و روز ندید
با غروبش که هر چه کرد غروب
وان نهان بود: داستانِ دو دل
لای انبوهِ پونه پنهان شدکه نیامد به دست اومنکوب
پس از آبی که رخت بُرد به در
زین سرای فسوس، هیکل روز
باز آنجا به زیر آن دو درختآن دو دلداده آمدند به سوزفروردین ۱۳۲۳ فقط تاریخ ها را نادیده بگیرید. کسی که در نامههای خصوصیاش تا بدان حدّ غرض ورزانه دیگران را لجنمال میکند، چه مقدار تقوای هنری میتواند داشته باشد که تاریخ شعر را، با چرخاندن سرِ قلمی، به مدتی قبل نبرد؟ممکن است بگویید: «این دو شعر که مضمونِ چندان استثنایی و نادری ندارد. چنین توصیفی به ذهن هر کسی میرسیده است.» من هم با شما موافقم اما از طرح کردن پرسش خویش پروایی ندارم، بگذارید زمینه ای فراهم شود برای آیندگان که با روش های آماری و تحلیل های کامپیوتری «سبک» می توانند این گونه پرسشها را پاسخ بدهند.گیرم پاسخ این پرسش منفی باشد و ثابت شود که اصلا، خانلری از نیما، در این شعر تاثیر پذیرفته است، تازه کمکی خواهد بود به اصل بحثِ ما که در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰ به دلیل زبان روشن و استوار خانلری، جوانان مفهوم تجدد را در شعر او بیش تر احساس میکردهاند تا در زبان پیچیده نیما یوشیج.مقایسه این دو شعر که در یک وزن یک قالب و در یک زمان سروده شدهاند و مضمون اصلی آنها تقریبا یکی است، میزان روشنیّ بیان و سلامت ِ اسلوبِ خانلری را در قیاس با بیان پیچیده نیما یوشیج نشان میدهد.حال ممکن است کسانی باشند - که بسیارند و شاید هم حق با آنها ست- و عقیده داشته باشند که بیان پیچیده نیما «شعرتر» است از بیان روشن و استوار خانلری. با چنان سلیقه هایی هرگز بحث به جایی نمی رسد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
توسط سرمربی الاهلی صورت گرفت تماشای فیلم بازی برای پیشگیری از ارتکاب اشتباه
توسط سرمربی الاهلی صورت گرفتتماشای فیلم بازی برای پیشگیری از ارتکاب اشتباهسرمربی تیم الاهلی به همراه بازیکنانش به تماشای فیلم بازی مقابل نفت تهران پرداخت و سپس راهکارهار را برای برون رفت از کاستیهای دیدار رفت ارائه داد به گزارش خبرگزاری فارس کریستیان گروس سرمربی سوئیسی الاهلدلیل رد شدن اهلیت متقاضیان خرید استقلال و پرسپولیس
دلیل رد شدن اهلیت متقاضیان خرید استقلال و پرسپولیس جزئیات رد شدن اهلیت متقاضیان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص شد روز نو دو باشگاه پرسپولیس و استقلال پس از برگزاری چهار مزایده باز هم به بخش خصوصی واگذار نشدند و هر چهار متقاضی خرید این باشگاه از مزایده کنار گذاشته شدندجایگاه امام حسین(ع) نزد پیامبر اعظم(ص) به روایت اهل سنت
معارف جایگاه امام حسین ع نزد پیامبر اعظم ص به روایت اهل سنت پیامبر ص فرمود حسین از من است و من از حسینم هر که او را دوست بدارد خداوند دوستش بدارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام حسین ع در سوم شعبان سال چهارم هجری عالم امکان را به نور جمال بیمثال خویش منور کردندعابربانک به دنبال اهلیشدن در کوه و کمر!
عابربانک به دنبال اهلیشدن در کوه و کمر حسین هدایتی پس از اعلام عدم اهلیت شرکت استیل آذین در مزایده چهارم پرسپولیس به شدت علیه وزارت ورزش موضع گرفت و در صفحه شخصیاش نوشت دولت تدبیر به ویژه آقایان عقل کل در وزارت ورزش حتما اسپانسر قوی دارند و تیم قوی می بندند آفتاب مالک استیفاجعه تلویزیون ملی در بازی نفت و الاهلی
فاجعه تلویزیون ملی در بازی نفت و الاهلی بازی دیشب در کنار همه شیرینی ها و جذابیت ها یک نقطه آزاردهنده حدودا 100 دقیقه ای داشت و آن حضور محمدحسین میثاقی در استودیوی شبکه ورزش و گزارش این بازی حساس و زنده توسط ایشان بود برترین ها - بهنام منقولی پیروزی دلچسباعتراض یک سوم میلیاردرها به قطع یارانه/ گلایه ناطق از سواد طلاب به آیتالله مکارم/ ادعای هاینونن در باره دیدار
اعتراض یک سوم میلیاردرها به قطع یارانه گلایه ناطق از سواد طلاب به آیتالله مکارم ادعای هاینونن در باره دیدار با دانشمندان ایرانی هاشمی نمیشود گفت ماهواره نبینید عابربانک به دنبال اهلی شدن در کوه و کمر رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غیررسمی هستند یاحرکت عربستان در يمن احمقانه و جاهلانه است
۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۸ ۱۶ب ظ آيت الله مکارم شيرازي حرکت عربستان در يمن احمقانه و جاهلانه است موج - قم-حضرت آيت الله مکارم شيرازي گفت حرکت آل سعود در يمن احمقانه جاهلانه و جنايتکارانه بوده و متأسفانه مفتيان سعودي نيز آن را حرکتي حکيمانه عنوان کردند چراکه منتخب دولت بوده و راهي جز حهاشمیطبا: این اهلیت هم چیز جدیدی است
هاشمیطبا این اهلیت هم چیز جدیدی است رییس سابق سازمان تربیت بدنی عنوان میکند دو باشگاه سرخابی پایتخت شرایط واگذاری را ندارند به گزارش "ورزش سه" مصطفی هاشمیطبا معاون سابق رییسجمهور و رییس سازمان تربیت بدنی درباره بحث خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پبرتری الاهلی بر نفت در نیمه نخست
برتری الاهلی بر نفت در نیمه نخست دیدار تیمهای نفت تهران و الاهلی عربستان در پایان نیمه نخست با برتری دو بر یک الاهلی به پایان رسید آفتاب در ادامه دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا نفت تهران از ساعت 22 15 میهمان الاهلی عربستان بود که این دیدار در پایان نیمه نخستهاشمیطبا: این اهلیت هم چیز جدیدی است |اخبار ایران و جهان
هاشمیطبا این اهلیت هم چیز جدیدی است کد خبر ۵۰۴۲۱۶ تاریخ انتشار ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۱ - 28 May 2015 رییس سابق سازمان تربیت بدنی عنوان میکند دو باشگاه سرخابی پایتخت شرایط واگذاری را ندارند به گزارش ورزش سه مصطفی هاشمیطبا معاون سابق رییسجمهور و رییس سازمان تربیت بدنی دربااعتراض یک سوم میلیاردرها به قطع یارانه/ ادعای هاینونن در باره دیدار با دانشمندان ایرانی/ گلایه ناطق از سواد طل
اعتراض یک سوم میلیاردرها به قطع یارانه ادعای هاینونن در باره دیدار با دانشمندان ایرانی گلایه ناطق از سواد طلاب به آیتالله مکارم هاشمی نمیشود گفت ماهواره نبینید عابربانک به دنبال اهلی شدن در کوه و کمر رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غیررسمی هستند یاگوهرسنگها؛ از حقیقت تا خرافات
جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳ ۵۶ یک جواهرشناس و پژوهشگر سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی گفت بسیاری از سودجویان گوهرهایی را به عنوان سنگ شانس سنگ ازدواج سنگ خوشبختی سنگ موفقیت و به مردم میفروشند در حالی که هیچکدام از این موارد صحیح نیستند و هیچ گوهری نیست که تاثیری در تقدیر و سرنوشت«جاهلیت» هنوز در عربستان زنده است
بروجردی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جاهلیت هنوز در عربستان زنده است رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت ضروری است وزارت امور خارجه از مجاری دیپلماتیک اعتراض ایران به رفتارهای خلاف قوانین و مقررات بینالمللی ورزش در بازی نفت و الاهلی را به عربستان اعلام کند علانظر امیری درباره برخورد خشن بازیکنان الاهلی
نظر امیری درباره برخورد خشن بازیکنان الاهلی هافبک تیم نفت تهران معتقد است با توجه به برخوردهای خشن بازیکنان الاهلی خواست خداوند بود که بدون مصدوم و تلفات به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یافتند ورزش 3 هافبک تیم نفت تهران معتقد است با توجه به برخوردهای خشن بازیکنان الاهلی خواست خدهدايتي : در كوه و كمر به دنبال اهلي شدن هستم
هدايتي در كوه و كمر به دنبال اهلي شدن هستم نویسنده فریدون حسن داستان مضحك خصوصي شدن دو باشگاه پرسپوليس و استقلال فعلاً به پايان خط رسيده اما مالك باشگاه استيلآذين كه اميدوار بود بتواند به خواسته ديرينهاش يعني مالكيت سرخها دست پيدا كند اين روزها از اينكه دواشعار میلاد حضرت علی اکبر(ع)
اشعار ولادت حضرت علی اکبر یا رب این صوت محمّد یا صدای اکبر استروی ماه احمد است یا لقای اکبر است چون شبیه حضرت طه است خلق و خوی اوزین جهت مدح پیمبر خود ثنای اکبر است خوی احمد را خدا فرمود اگر خلق عظیموصف این آئینه احمد نمای اکبر است برتر از بیت الحرام است اینجاهلیت مدرن امروز با زعامت آمریکا و نمایندگی عربستان مدیریت میشود
مرادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جاهلیت مدرن امروز با زعامت آمریکا و نمایندگی عربستان مدیریت میشود یک کارشناس مسائل بینالملل گفت صحبت از جاهلیت مدرن بی شک همان جنگ نرمی است که غرب به زعامت آمریکا همیشه درصدد آن بوده و هست اگر چه عنوانش تغییر کرده اما قطعا راهکارهای آن بی-
گوناگون
پربازدیدترینها