تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806900325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمد حسین دانایی در گفت‌وگو با فارس: خبرهای تازه در مورد خانه- موزة جلال و سیمین


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمد حسین دانایی در گفت‌وگو با فارس:
خبرهای تازه در مورد خانه- موزة جلال و سیمین
خواهرزاده جلال آل‌احمد گفت: پیش بینی شده که عملیات مرمت بنا تا شهریورماه تمام شود و کار آماده سازی خانه - موزه هم تا آذرماه به پایان برسد که زمان مناسبی است برای افتتاح پروژه، چون مصادف است با سالروز تولد زنده یاد جلال آل احمد.

خبرگزاری فارس: خبرهای تازه در مورد خانه- موزة جلال و سیمین



خبر‌گزاری فارس، خانه جلال آل احمد توسط ویکتوریا دانشور خواهر سیمن به این شرط به شهرداری منطقه یک تهران فروخته که تنها با انجام تعمیرات جزیی ضروری و بدون فوت وقت و بدون لطمه زدن به وضعیت و هویت فعلی آن، برای بازدید عموم مردم آماده شود و مدیریت آن هم تحت نظر هیأت امنایی مرکب از نمایندگان شهرداری و اعضای خانواده باشد. برای اینکه علاقمندان آل‌احمد از آخرین وضعیت خانه جلال آگهی پیدا کنند گفت‌وگویی با محمد حسین دانایی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

  *آقای دانایی، یکی از دغدغه های روزمره علاقمندان به امور فرهنگی و هنری کشور، موضوع فروش خانه مرحوم آل احمد به شهرداری تهران برای تبدیل آنجا به یک مرکز فرهنگی عام المنفعه است، اما متأسفانه اخبار لازم در مورد وضعیت این پروژه منتشر نمی شود و کسی هم پاسخگوی حساسیت های عمومی نسبت به این پروژه نیست.آخرین خبری هم که در این مورد منتشر شده، خبری است مربوط به بهمن ماه پارسال از قول شما مبنی بر اینکه بالاخره پس از یک دوره انتظار طولانی و پراضطراب، تعمیرات جزیی خانه سیمین و جلال در بهمن ماه شروع می شود. حال بفرمایید که آیا عملیات مزبور واقعاً شروع شده یا خیر؟ و کلاً چه خبرهای تازه ای در این مورد دارید؟ ضمن تأیید فرمایش شما در باره حساسیت افکار عمومی نسبت به نحوه پیشرفت پروژه‌هایی مثل پروژه «خانه- موزة زنده یادان جلال آل احمد و سیمین دانشور»، به عرضتان می رسانم که علی الاصول مقامات مسوول اجرای پروژه در شهرداری تهران باید جواب این سوال و دیگر سوالات موجود در ذهن مردم را بدهند و اگر هم بنده در این مورد اطلاعاتی را در گذشته مطرح کرده‌ام یا در حال حاضر اظهار می‌کنم، صرفاً اطلاعاتی دست دوم و نقل قولی است. خبری هم که شما ضمن سوالتان مطرح کردید، از همین دست بوده، یعنی بنده آن خبر را از قول کارشناسان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران، در اختیار افکار عمومی قرار داده‌ام.و اما خبرهای تازه در باره این پروژه که باز هم از طریق همان منابع به دست آمده، حاکی از آن است که خوشبختانه بخش عمده کارهای مطالعاتی پروژه با دقت و کیفیت خوب انجام شده و مسوولان امر گزارش مطالعات تاریخی، شناخت بنا و آسیب شناسی آن را تهیه کرده اند و بر اساس همین مطالعات، سناریوی مرمت و احیای "خانه- موزه جلال و سیمین" تدوین شده است. ضمناً در خلال مطالعات مزبور، پیش نویس آیین نامه بهره برداری از خانه- موزه را هم تدوین کرده اند که به تدریج کامل خواهد شد تا بعداً مورد استفاده گروه های بهره بردار قرار بگیرد. *این مطالعات چه ویژگی هایی دارند و چه نکاتی در آنها لحاظ شده است؟ تا جایی که بنده متوجه شده ام، در این مطالعات به تجارب دیگر کشورها توجه شده و در نتیجه، هم نکات فنی و اجرایی و هم مسایل اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی بعدی پروژه را در نظر گرفته اند. به عنوان نمونه، یکی از اصولی که در مورد این پروژه به قطعیت و اجماع رسیده، این است که هویت اصلی این مکان به عنوان محل زندگی دو نویسنده معاصر باید حفظ شود و در نتیجه، خود بنا و ملحقات و تأسیسات منصوبه در آن، به شکل اولیه یا حداقل به شکل فعلی حفظ خواهند شد و تأسیسات و تجهیزات ضروری جدید از قبیل وسایل گرمایش و سرمایش و سیستم های صوتی و تصویری و ایمنی و غیره هم بدون ایجاد اختلال در وضعیت اصلی خانه نصب و برپا می شوند.

  در راستای همین اصل، آمده اند و فضاهای موجود در خانه را به دو دسته فضاهای نشانه دار و فضاهای غیر نشانه دار تقسیم کرده اند و تصمیم بر این است که فضاهای نشانه دار، مثل کتابخانه مرحوم آل احمد یا اتاق کار خانم دانشور که همواره برای همین منظورها مورد استفاده بوده اند، به همان صورت اصلی حفظ شوند تا وضعیت زندگی عادی این دو نویسنده را در معرض نمایش بگذارند. فضاهای فاقد نشانه هم که در طول تاریخ موارد استفاده متفاوتی داشته اند، با تغییرات مختصری از لحاظ مبلمان، به امور اداری و کارهای پژوهشی اختصاص خواهند یافت. نکته دیگری که در این رابطه قابل ذکر است، موضوع پویاسازی است. منظور از پویاسازی هم این است که با اتخاذ تدابیر لازم و با تعریف کاربری های مناسب، کاری خواهند کرد که این واحد فرهنگی در حاشیه زندگی مردم قرار نگیرد و متروک و منزوی نشود، بلکه جزیی از چرخه زندگی طبیعی علاقمندان به کتاب و ادب و فرهنگ شمرده شود و در متن رویدادهای فرهنگی و هنری کشور حضوری فعال و مفید داشته باشد و در عین حال، به درآمدزایی و خودکفایی نسبی هم برسد. بدیهی است که تحقق این دو منظور، یعنی پویاسازی و درآمدزایی، موکول به آن است که اولاً، هویت پروژه تحت تأثیر قرار نگیرد و نقض غرض نشود؛ ثانیاً، به پایداری و سلامت پروژه آسیبی وارد نیاید. بدیهی است که اگر مسوولان امر این مراقبت ها و ملاحظات را نداشته باشند، آنوقت پروژه به تدریج مسموم خواهد شد و از بین خواهد رفت.



   نکته دیگری که متوجه شده ام، این است که عملیات مرمت بنا را هم به نحوی برنامه ریزی کرده اند که جوابگوی بهره برداری در یک بازه زمانی 50 ساله باشد و نیازی به تعمیرات مکرر سالانه نداشته باشد. روی هم رفته به نظر می رسد که بخش مطالعاتی پروژه، به خوبی انجام شده و باید از مسوولانش تشکر کرد. *عملیات اجرایی پروژه در چه وضعی است؟ آیا اساساً کارهای اجرایی شروع شده یا خیر؟ جواب بنده به این سوال نه مثبت است نه منفی، چون کارهایی شده، ولی خیلی کمتر از انتظار است و با توجه به وعده های اولیه مبنی بر اجرای سه ماهه کل پروژه، چیزی است در حد حرکت های لاک پشتی. عمده عملیات کارگاهی تاکنون در واقع، شناسایی مختصات و ابعاد کار از طریق بازبینی بخش های مختلف سازه و سونداژ بوده است تا سر و ته کار را مشخص کنند و در زمان شروع عملیات اجرایی، مسایل برایشان روشن باشد. البته لازم به توضیح است که مقتضیات خاص پروژه هم ایجاب می کرده که عملیات شناسایی را با دقت و ظرافت لازم انجام بدهند تا تخریب ها در حداقل باشد. به نظر می رسد که اگر در حال حاضر، امکانات لازم، از جمله منابع مالی بموقع تزریق شود، کارهای اجرایی هم به طور جدی شروع خواهند شد.

   *برنامه زمانی اجرای کارها چگونه است و پیش بینی برای پایان پروژه چیست؟ پیش بینی شده است که عملیات مرمت بنا تا شهریورماه تمام شود و کار چیدمان وسایل و آماده سازی خانه- موزه هم تا آذرماه به پایان برسد که زمان مناسبی است برای افتتاح پروژه، چون مصادف است با سالروز تولد زنده یاد جلال آل احمد. البته توجه دارید که این تاریخ ها در حد پیش بینی هستند و تحقق هر یک از آنها مستلزم فراهم شدن مقدمات و لوازم متعددی است و مهمترین لازمه اش هم امکانات مالی و اعتباری است که اگر بموقع در اختیار قرار نگیرد، همه محاسبات و پیش بینی ها بهم خواهند خورد. *خبرهای خوبی بود. حال بفرمایید که در ازای این خبرهای خوبی که در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دادید، چه انتظاری از اصحاب رسانه دارید و به طور کلی، رسانه ها چه کمکی می توانند در این رابطه داشته باشند؟ راستش، با توجه به اوضاع و احوال پرمخاطره فعلی، فکر می کنم یکی از نعمات الهی که نصیب پروژه "خانه- موزه جلال و سیمین" شده، همین حساسیت و دلسوزی مطبوعات و اصحاب رسانه است و اگر چنین توجهی وجود نمی داشت، چه بسا که خانه سیمین و جلال هم دچار سرنوشتی مشابه دیگر پروژه ها می شد، یعنی مثل منزل مرحوم مهدی اخوان ثالث یا منزل استاد عزت الله انتظامی و دیگران. شخصاً معتقدم که این امر خیر تفضلی بود که هم به داد پروژه و مردم ایران رسید و هم به داد دست اندرکاران اجرای آن. بنابراین، از توجه و دلسوزی مطبوعات و اصحاب رسانه عمیقاً تشکر می کنم و امیدوارم که این وضع تا پایان پروژه ادامه داشته باشد. حتماً عنایت دارید که اینگونه پروژه ها خیلی حساس هستند، چون از منابع ملی تغذیه می شوند و در نتیجه، باید خیلی مواظب بود که حق الناس اتلاف نشود و انحرافی هم در اهداف پروژه پیش نیاید. برای تحقق این هدف هم کنترل ها و نظارت های مختلف، از جمله نظارت همگانی و مردمی لازم و ضروری است و علیرغم تصور بعضی از مسوولان که چندان در قید پاسخگویی نیستند و حتی نظارت همگانی و پاسخگویی را مخل و مزاحم اجرای پروژه ها می دانند، معتقدم که هر چه اینگونه نظارت ها بیشتر باشند، ضریب موفقیت پروژه هم بیشتر خواهد شد. چون بحث در مورد مسوولیت های شهرداری تهران و زیرمجموعه های آن است، لذا در این جا به یکی از سخنان اخیر آقای قالیباف، شهردار محترم تهران، استناد می کنم تا عرایضم بی مأخذ نباشد. ایشان در نهمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست که اخیراً در تهران برگزار شد، ضمن بحث در باب اهمیت مسوولیت پذیری و پاسخگویی، سوال جالبی را مطرح کردند به این شکل: چرا مسوولان به جای پاسخگویی به مطالبات مردم، از موضع طلبکاری حرف می زنند و مردم که باید مطالبه گر باشند، مظلوم واقع می شوند؟! به نظر بنده، این سوال و جواب مستتر در آن، یعنی لزوم اطلاع رسانی و پاسخگوبودن مسوولان در برابر مردم و افکار عمومی، باید همواره نصب العین همه مجریان، مخصوصاً مسوولان اجرایی در شهرداری تهران و توابعش باشد و این نکته را که از سوی مقام مافوقشان ابراز شده و نوعی دستور اداری است، از نظر دور ندارند. *یادم است که یک سال پیش هم صحبت هایی شده بود راجع به اینکه برای اطلاع رسانی در مورد این پروژه، یک سایت راه اندازی شود، ولی گویا هنوز در این باره اقدامی نشده است. آیا در این مورد هم خبر تازه ای دارید؟  بله، راه اندازی سایت هنوز هم در برنامه است. امیدواریم که مسوولان پروژه با توجه به تأکیداتی که به آنها اشاره شد، در این مورد اقدام سریع بکنند و با خودی دانستن مردم و احترام گذاشتن به خواست عمومی، اطلاعات راجع به پیشرفت پروژه را که در واقع، گزارش زحمات ارزنده خودشان است، به شکل های مناسب و مطلوب در اختیار علاقمندان قرار دهند. *شما در ضمن صحبت های سال گذشته خودتان به موضوع تأسیس یک نهاد فرهنگی شایسته شأن جلال آل احمد و سیمین دانشور هم اشاره هایی داشتید. آیا در این مورد هم اقداماتی شده است یا خیر؟ از بابت یادآوری این نکته ممنونم و به عرضتان می رسانم که خوشبختانه اقدامات قانونی لازم برای این مورد انجام شده، یعنی مجوز تاسیس مؤسسه فرهنگی- هنری دوستداران سیمین و جلال از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و مراحل ثبت قانونی و درج آگهی تآسیس آن هم به پایان رسیده، ولی هنوز فعال نشده است. علت فعال نشدنش هم این است که معتقدیم بین این دو پروژه، یعنی تأسیس انجمن دوستداران سیمین و جلال از یک طرف و احداث خانه- موزه جلال و سیمین از طرف دیگر، یک پیوند طبیعی وجود دارد، مثل پیوند طبیعی بین دو همزاد. این دو پروژه گرچه از لحاظ حقوقی و مالی و اداری دو نهاد مستقل می باشند، ولی از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر و مکمل همدیگرند. این پیوند ایجاب می کند که هر دو پروژه در یک مجموعه دیده شوند و برای رسیدن به کارآیی و اثربخشی بهینه، در ارتباط و همآهنگی با یکدیگر کار کنند. بنابراین، منتظریم که انشاءالله موضوع خانه- موزه هم به سامان برسد تا بتوانیم با اجازه مسوولان محترم شهرداری، اولین نشست عمومی انجمن دوستداران سیمین و جلال را در آنجا داشته باشیم و با عضوگیری و ثبت نام علاقمندان، فعالیتش را رسماً شروع کنیم. *ضمن تشکر به خاطر اطلاعاتی که در این مورد ارایه کردید، امیدواریم که برنامه های مزبور بخوبی و بموقع اجرا شوند و بزودی شاهد راه اندازی این پروژه ها باشیم.  من هم از شما تشکر می کنم و پیشنهادم این است که اگر مایل به دریافت اطلاعات دقیق تر در مورد خانه- موزه جلال و سیمین هستید، مستقیماً و از طریق مجاری اداری مربوطه اقدام بفرمایید. واقعیت این است که این پروژه، جزیی از میراث فرهنگی مشترک همه ماست، اعم از بازماندگان، دوستداران، دست اندرکاران پروژه و اهالی مطبوعات و آبرو و عزت و رضایت خاطر همه ما هم در گروی اجرای صحیح و بموقع آن است. بنابراین، عقل حکم می کند که همه مان با احساس مثبت همکاری، به میدان بیاییم و با مشورت و مساعدت، به اجرای صحیح و بموقع پروژه کمک کنیم. به فرموده حضرت امیرالمؤمنین(ع): مشورت کنید و افکار خود را با هم بسنجید تا از میان آنها راستی زاییده شود. انتهای پیام/

94/03/20 - 10:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن