تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820289886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر مسئولان به تالابهای خوزستان، مُسکن نباشد |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سفر مسئولان به تالابهای خوزستان، مُسکن نباشد
کد خبر: ۵۰۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱ - 09 June 2015


نماینده شادگان با اشاره به سفر ابتکار و معاونان وزارت‌های نیرو و نفت به خوزستان جهت بررسی وضعیت تالاب‌ها، گفت: این سفر نباید حالت مُسکن داشته باشد و این هیات تنها برای ابراز ناراحتی از وضعیت موجود، به منطقه سفر نکند.

به گزارش ایسنا: عبدالله تمیمی اظهار کرد: کمبود نزولات آسمانی بر همه استان خوزستان از جمله تالابهای هورالعظیم و شادگان اثر داشته است و با توجه به اینکه این دو تالاب ثبت بینالمللی هستند؛ لازم است برای حفاظت و احیای تالابها، اقدامات جدیتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: حقآبه تالاب شادگان از رودخانه جراحی تامین میشود، این تالاب در دو سه سال گذشته با کمبود شدید آب مواجه بود که در این شرایط، طرحی مبنی بر انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شد. در این طرح قرار است کانالی از رودخانه کارون به تالاب شادگان احداث شود که در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید.

نماینده شادگان در ادامه به مساله انتقال آب از سرشاخههای کارون به حوزههای مرکزی اشاره کرد و گفت: این مساله نه تنها بر تالاب‌ها اثر میگذارد بلکه بر کشاورزی، مسائل زیستمحیطی، آب شرب و سایر مسائل اثرگذار است. بدین ترتیب در سفر وزیر نیرو به خوزستان، مخالفت خود را با انتقال آب اعلام کردیم؛ مخالفت نمایندگان خوزستان با این مساله بدین علت است که مقیاس و اندازهای که قرار است آب برداشت شود، برای آب شرب نیست بلکه بیشتر برای کشاورزی و مصارف صنعتی است.

تمیمی اظهار کرد: چنانچه این برداشت آب به منظور شرب باشد مخالفتی وجود ندارد، اما هر چه آب بیشتر برداشت شود، بیشک تاثیر این اقدام در حوزه مبدا بیشتر نمود پیدا میکند. نباید فراموش کرد که طرح احیای 550 هزار هکتاری در استان خوزستان کمبود آب دارد، همچنین زمینهایی در خوزستان وجود دارد که به زمینهای شور و لمیزرع تبدیل شدهاند و از برخی زمینها که در گذشته از هر هکتاری 6 تا 7 تن گندم برداشت میشد، اکنون برداشت گندم حتی به 200 کیلوگرم هم نمی‌رسد و وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی افزود: میزان حق آبه تالاب شادگان کم است و این کمبود بر اشتغال، ریزگردها و مسایل زیست محیطی تاثیر مستقیم دارد. در بخش اشتغال بین 10 تا 11 هزار نفر از طریق این تالاب به طور مستقیم مشغول به کار هستند که در صورت از بین رفتن زمینه اشتغال این افراد، مشکلات بسیاری در این حوزه ایجاد می‌شود.

نماینده شادگان با بیان اینکه تالابها سپر طبیعی بسیار خوبی برای مهار ریزگردها هستند، گفت: متاسفانه همانطور که ذکر شد کمبود آب تاثیر مستقیم بر تلابها داشته است، علاوه بر کمبود آب، انجام اقداماتی موجب خشک شدن نقاطی از تالابها شده است که این خشکی، وقوع پدیده ریزگردها را شدت میبخشد؛ از بستر دریا نفت را به گونهای استخراج میکنند که نیازی به خشک کردن آن ناحیه ندارند ولی برای استخراج نفت از تالاب که در برابر دریا، وسعت بالا و حجم آب زیادی ندارد، نقاطی از آن را خشک میکنند.

وی ادامه داد: خشک کردن تالاب برای استخراج نفت یک فاجعه محیط زیستی است. با این اقدام حیات بکر تالاب از بین می‌رود و تالاب فدای صدها هزار بشکه نفت می‌شود. این در حالی است که میتوان با یک برنامه‌ریزی درست هم استخراج نفت داشت و هم تالاب را خشک نکرد.

نماینده شادگان با اشاره به سفر ابتکار و چند تن از معاونان وزارتهای نیرو و نفت به منطقه نیز گفت: البته نباید این سفر حالت مُسکن داشته باشد و این هیات تنها برای ابراز ناراحتی از وضعیت موجود، به منطقه سفر نکند. پیش از این رییس جمهور، وزیر بهداشت، معاون رییس جمهور، خانم ابتکار و ... نیز به خوزستان سفر کردهاند، بنابراین ضرورت دارد این هیات با دست پر در اینجا حضور یابند نه به منظور بازدید مجدد از منطقه.
تمیمی اظهار کرد: لازم است طرحهایی ارایه بدهند که قابل اجرا باشند. طرحهایی در دولتهای قبل اجرا شده و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، اما دولت کنونی مسئولیت پذیرفته است و باید مشکلات این طرحها را هم بپذیرد و در جهت رفع مشکلات آن برآید و نباید از این مسئولیت شانه خالی کند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن