تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821198274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأمين امنيت بيشتر با تجهيز كنترل ترافيك هوشمند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تأمين امنيت بيشتر با تجهيز كنترل ترافيك هوشمند
نویسنده : سرهنگ مراد مرادي * 


فناوري‌‌هاي  امروز براي ارتقاي امنيت به زندگي انسان راه يافته‌اند، ولي بايد مانند بقيه ابزارهاي ساخت دست بشر تحت تدبير قرار گيرند تا منشأ اثر باشند.
بي‌شك معضل ترافيك شهر تهران و تخلفات رانندگي متعدد نيز از اين قاعده مستثنا نيست و مي‌توان با بهره‌گيري از دانش روز دنيا در بهره‌روي نظام حمل و نقل و ترافيك و كاهش تخلفات رانندگي گام برداشت.
افزايش سطح اثربخشي راهكارهاي مديريتي تنها بخشي از مزايايي است كه مي‌‌توان از به كارگيري فناوري دانش‌محور به دست آورد.
در طول ساليان اخير تدابير بسياري به منظور كاهش ترافيك و آلودگي هوا، برخورد با تخلفات رانندگي و پيشگيري از وقوع سوانح انديشيده شده است كه گاه تأثيرات مثبت بر جاي نهاده‌اند. يكي از شيوه‌‌هاي  مؤثر در اكثر شهرهاي دنيا استفاده از تجهيزات كنترل ترافيك و ثبت تخلفات هوشمند است.
تجربه نشان داده است كه به دليل حجم انبوه خودروهاي عبوري و همچنين به علت محدود بودن امكانات و نيروي انساني، امكان كنترل همه‌جانبه وسايل نقليه و مديريت و نظارت بر رفتار كليه كاربران ترافيكي ميسر نيست.
اينجاست كه مطالعه الگوهاي موفق در بهره‌گيري از فناوري روز به عنوان مكمل كنترل‌‌هاي  انساني مي‌تواند راه حلي براي رويارويي با چالش‌‌هاي  موجود در حوزه ترافيك باشد.
در اكثر كشورهاي پيشرفته، پليس حضور فيزيكي خود را در سطح جامعه كاهش داده و صرفاً با نصب و بهره‌گيري از تجهيزات، حس ديده شدن در متخلفان را تحريك نموده تا عواقب ناشي از وقوع تخلفات در جامعه، كمتر گريبانگير شهروندان قانونمدار باشد. به طور مثال در كشور انگلستان هر شهروند در هر روز به طور متوسط 400 بار از مقابل دوربين‌‌هاي  نصب شده در معابر عبور نموده و خود را همواره در معرض كنترل احساس مي‌كند و با اجتناب از انجام اعمال خلاف مقررات از وقوع حوادث و اتفاقات ناگوار پيشگيري مي‌شود.  از ديگر مزاياي موجود در تجهيزات هوشمند، مي‌توان به سنديت و واقعيت جرائم رانندگي ثبت شده توسط اين دستگاه‌ها اشاره كرد كه به مراتب بيشتر  و افزون‌تر از عوامل انساني بوده و ضريب خطا نيز به همين ميزان كمتر خواهد بود، امكان بررسي مجدد و پيگيري تخلفات راحت‌تر بوده و با حفظ اقتدار پليس از تنش‌‌هاي  في ما بين پليس و متخلفان كاسته و بار مسئوليت نهادهاي حقوقي و قضايي را در اين خصوص كاهش مي‌دهد و اين امكان را به پليس مي‌دهد تا توان عملياتي خود را در راستاي خدمت‌رساني در بخش‌‌هاي  ديگر حوزه حمل و نقل متمركز سازند.
همچنين از اين قبيل تجهيزات مي‌‌توان علاوه بر استفاده در امور ترافيكي، در امور پيشگيري و پيگيري جرائم انتظامي و امنيتي نيز بهره برد. به طوري كه مجرمان با وجود چنين ابزاري در جامعه احساس ناامني مي‌كنند و در نهايت با كاهش جرائم در جامعه، امنيت اجتماعي مردم نيز افزايش خواهد يافت.
اين تجهيزات به صورت فيزيكي با شهروندان در تقابل نبوده و همين امر باعث شده تا مردم از لحاظ رواني نيز احساس امنيت كنند. جامعه‌شناسان نيز بر اين باورند كه استفاده از اين تجهيزات باعث شده تا خشونت و رفتارهاي پرخطر رانندگان قانون‌گريز كنترل شده و امنيت و آرامش در جامعه حكمفرما شود.
بنابراين به طور خلاصه مي‌توان گفت استفاده از دوربين‌‌هاي  هوشمند ثبت تخلف؛ مزايايي همچون كاهش خطاي انساني، افزايش اقتدار پليس، افزايش امنيت اجتماعي و رواني، امكان اعمال قانون فرد متخلف در هر ساعت شبانه‌روز، كاهش زمينه‌‌هاي  فساد و احقاق حقوق كاربران ترافيكي قانونمند را به همراه خواهد داشت.  خوشبختانه در سال‌‌هاي  اخير قانونگذار به اهميت استفاده و مزاياي كاربرد اين قبيل تجهيزات پي برده و با تصويب ماده 3 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي (الزام شهرداري‌ها در شهرها و وزارت راه و شهرسازي در خارج شهرها به تهيه، نصب و نگهداري تجهيزات الكترونيكي از قبيل عكسبرداري، فيلمبرداري و سامانه‌‌هاي  ماهواره‌اي و نظاير آن جهت ثبت تخلف و كنترل عبور و مرور در شهرها) گام مهمي در راستاي تحقق اهداف و مزاياي فوق برداشته است.
ضمن اينكه كارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيك همگي بر اين نكته تأكيد دارند كه زيرساخت‌‌هاي  لازم و كافي جهت حمل‌و‌نقل ايمن، روان، ارزان و پاك بايد توسط دولت، شهرداري‌ها و سازمان‌‌هاي  دخيل در ترافيك توسعه و تقويت شود تا صرفاً‌ اقدامات سلبي و ايجابي توسط پليس به عنوان تنهاترين، سريع‌ترين و كم‌هزينه‌ترين راهكار (به اعتقاد بعضي از مسئولين) مورد توجه قرار نگيرد.

*معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن