تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821112527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از محله‌ای فراموش شده در دهدشت گزارش می‌دهد گره کور در معمای بلاتکلیفی سمغان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از محله‌ای فراموش شده در دهدشت گزارش می‌دهد
گره کور در معمای بلاتکلیفی سمغان
بلاتکلیفی سمغان و معلق ماندن بین روستا یا شهر ساکنان این محله را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

خبرگزاری فارس: گره کور در معمای بلاتکلیفی سمغان



به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در دو کیلومتری شهر دهدشت محله‌ای وجود دارد که ساکنان آن به علت معلق بودن وضعیت بین شهر یا روستا در بدترین شرایط و نامناسب‌ترین وضع ممکن زندگی می‌کنند. سمغان با دارا بودن بیش از دو هزار نفر جمعیت سال‌هاست از بی‌مهری‌ها سیلی می‌خورد و ساکنان این محل بر اثر مشکلات و بی‌توجهی مسئولان در حالی گرفتار فقر و نبود امکانات شده‌اند که تنها دو کیلومتر با شهر فاصله دارند. بی‌توجهی مسئولان به سمغان را از همان ورودی می‌توان دید؛ آنجایی که حتی تابلوی ورودی ندارد و گویی برای نامگذاری کوچه‌ها نیز نام کم آمده است.

رها شدن زباله‌ها و مسدود شدن مجاری فاضلاب که به صورت روباز در ابتدای سمغان به شکل کانالی قابل مشاهده است ضمن ایجاد بوی نامطبوع و چهره زشت ورودی این منطقه، باعث شیوع بیماری و ایجاد زیستگاه امن جوندگان موذی و حشرات خطرناک مانند عقرب شده است طوری که ساکنان می‌گویند تقریبا در هر خانه‌ای عقرب و مار همنشین اعضای خانواده می‌شود.

با وجود «موافقت اولیه مسئولان ارشد اجرایی استان مبنی بر الحاق سمغان به شهر دهدشت» اما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در نتیجه بخش بودن این خبر مسرت‌بخش که در شهریورماه سال گذشته از سوی بخشدار مرکزی کهگیلویه داده شد انجام نشده و سمغان را به محلی برای جدال شهری و مدیران اجرایی تبدیل کرده است. هر چند الحاق سمغان به محدوده شهر هنوز به صورت مصوبه قانونی اعلام نشده است اما همین یک سال تاخیر در تصویب مصوبه مهم و اثربخش در زندگی چندین خانوار این منطقه نشان می‌دهد گره کور سمغان به دست هیچ مسئولی باز نشده و این طور که معلوم است قرار نیست به این زودی باز شود. در بازدید میدانی خبرنگار فارس از سمغان و گفت‌وگوی رودرو با ساکنان یکی از محله‌ها نارضایتی مردم از خدمات‌رسانی نشان می‌داد سمغان در سایه بی‌توجهی مسئولان دارد به ورطه فراموشی سپرده می‌شود. قطعی چند روزه آب با توجه به تشدید گرما و ضرورت تامین این مایه حیات درد بزرگی است که این روزها بر سینه ساکنان سمغان سنگینی می‌کند. مردم محله‌ای در سمغان می‌گویند: بیش از 10 روز از قطعی آب این منطقه می‌گذرد و مجبور هستیم آب مورد نیاز را از شهر تامین کنیم. هیبت‌الله دسترس قطع مکرر و افت شدید آب در طول روز را نمونه‌ای از مشکلات سمغان عنوان کرده و می‌گوید: آب در ساعات اولیه بامداد و زمانی که مردم خواب هستند به لوله‌ها باز می‌گردد و امکان ذخیره‌سازی در مخازن آب وجود ندارد. وی با بیان این‌که قطع آب در چند روز گذشته مردم را کلافه کرده است این مشکل را مربوط به روزهای اخیر ندانست و با بیان این‌که سه سال از افت فشار آب در این منطقه می‌گذرد افزود: قریب به 10 روز است آب به طور کامل قطع شده است و مردم بی‌صبرانه منتظر پایان قطعی چند روزه آب هستند. مجید آذربارگون که چند ماهی است به اهالی سمغان پیوسته در حالی که از اوضاع گذشته این منطقه بی‌خبر است می‌گوید: این را می‌دانم که در محل زندگی ما هیچ گونه فضای سبزی وجود ندارد و وضعیت بهداشت به خاطر رها شدن زباله‌ها در بدترین شرایط ممکن است. این جوان سمغانی ارائه خدمات به مردم را خواسته به حق ساکنان سمغان دانست و با ابراز نارضایتی از وضعیت آب افزود: مردم هیچ توجیهی از قطعی چند روزه آب در گرمای شدید را نمی‌پذیرند. شهناز دست‌گشا در حالی که دل پری از وعده‌های توخالی کاندیداهای انتخابات شورای شهر دهدشت داشت یادآور شد: وقت انتخابات که می‌شود صندوق‌های رای مسیر سمغان را به خوبی بلدند و پس از آن به کلی فراموش می‌شود.

این خانم سمغانی که روبروی سیل‌بند سکونت دارد با اشاره به مشکلات عدیده این منطقه تصریح کرد: سال‌هاست سیل‌بند به همین وضع رها شده و حتی به خاطر همجواری با مدرسه جان دانش‌آموزان را در معرض خطر قرار داده است. سید شرمت‌الله حسینی‌پرور سمغان را محله‌ای از شهر دانسته و می‌گوید: آمار جمعیت مستقلی برای این محله نمی‌توان تعریف کرد چون جزء شهر به حساب می‌آید. *سمغان در لیست روستاهای بخش نیست بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان این‌که سمغان در لیست 135 روستای بخش مرکزی وجود ندارد افزود: به دلیل این‌که شهرداری خود را از ارائه خدمات در این محله کنار کشیده است بنیاد مسکن وارد عمل شده و خدمات‌رسانی می‌کند. حسینی‌پرور با مهاجرپذیر خواندن سمغان تصریح کرد: با وجود این‌که جمعیت این محله در تخصیص سرانه به شهرداری نقش مهمی دارد اما در ارائه خدمات نسبت به آنان توجهی نمی‌شود. وی با بیان این‌که طرح توجیهی الحاق سمغان به حریم شهر ارائه شده است افزود: این محله شاخص‌های لازم برای پیوستن به محدوده شهری را دارد. حسینی‌پرور سهل‌انگاری مسئولان در خدمات‌رسانی به این محله را یادآور شد و با مورد اشاره قرار دادن قطعی آب به عنوان یکی از مشکلات موجود گفت: به علت رشد جمعیت در این محله انشعاب‌های موجود جوابگو نبوده و پیگیر این هستیم با افزایش انشعاب‌ها بخشی از مشکل بی‌آبی این محله را حل کنیم. *سمغان اهرم فشار برای دریافت مطالبات آبفای شهری وی با بیان این‌که تامین آب سمغان با آب و فاضلاب شهری و توزیع آن با آب و فاضلاب روستایی است اختلاف مالی بین شرکت‌های آب و فاضلاب را از دیگر عوامل قطع آب در سمغان دانست و افزود: مطالبات آبفای شهری از آبفار و عدم توانایی مالی در پرداخت بدهی باعث قطع آب از سوی آب و فاضلاب شهری و نارضایتی مردم شده است تا از این طریق آبفار را وادار به پرداخت بدهی کند. این مسئول سیل‌بند سمغان را در لیست هفت سیل‌بند در انتظار اختصاص اعتبار برای ساماندهی عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار از محل حوادث نسبت به ساماندهی این سیل‌بند و سیل‌بندهای واقع در روستاهای تل‌زری، لیرتلخک، کلات، چارمه و مهد اقدام خواهد شد. *رای سمغانیان به شورای شهر و محرومیت از خدمات شهری مواجه بودن با علامت سوال شهر یا روستا بودن سمغان ما را به سوی شهرداری کشاند تا از زبان شهردار وضعیت سمغان را جویا شویم. جواد تخشا ایراد وارده بر موضوع بلاتکلیفی سمغان را در این می‌داند که این منطقه در زمان انتخابات شورای دهدشت در محدوده شهر محسوب می‌شود اما از لحاظ بهسازی و طرح هادی روستایی زیر نظر بنیاد مسکن اداره می‌شود. شهردار دهدشت با رد ادعای الحاق سمغان به محدوده شهری با تشریح شرایط و ضوابط الحاق تصریح کرد: در صورتی‌که در شورای برنامه‌ریزی استان به صورت شهرک منفصله از شهر (به علت فضای خالی زمین‌های کشاورزی) مصوب شود شهرداری ملزم به ارائه خدمات به روستای مذکور می‌باشد.

تخشا با بیان این‌که به رغم روستا بودن سمغان اما شهرداری بنا به همکاری و تعامل با ادارات در طول هفته دوبار به وسیله یک دستگاه تراکتور اجاره‌ای نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کند افزود: مشارکت مردم می‌تواند در این تعامل و همکاری دخیل باشد ولی تاکنون این موضوع مشارکتی به نتیجه نرسیده است. وی درخواست شهرداری مبنی بر اختصاص جایگاه دفن زباله و محصور کردن این مکان توسط شهرداری را نمونه‌ای از عدم همکاری مردم سمغان در رفع مشکل زباله خواند و گفت: در صورتی‌که مردم همکاری کنند شهرداری آمادگی احداث پارک و نصب ایستگاه تاکسی در سمغان را دارد.
*بی‌اطلاعی شهردار از الحاق سمغان به محدوده شهری تخشا با ملاک ندانستن جمعیت در پیوستگی کالبدی به شهر افزود: شهرداری تنها در صورت تصویب موضوع به عنوان یک واحد منفصله در حوزه استحفاظی خدمات ارائه خواهد داد. وی در ادامه با اشاره به این‌که در حال حاضر سمغان در طرح جامع شهری جایی ندارد تاکید کرد: شهرداری با مجوز شورای برنامه‌ریزی استان مکلف به ارائه خدمات در سمغان است و این کار صرفا با مصوبه قانونی الحاق به شهر محقق خواهد شد. تخشا نقش داشتن سمغان در توزیع اعتبارات شهرداری را رد کرد و افزود: اعتبارات شهرداری از لحاظ جمعیت توزیع نمی‌شود. قصه پرغصه سمغان را از دیگر مدیران مرتبط شهرستان از جمله رئیس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه جویا شدیم. ولی جفتا سمغان را فاقد کد روستایی در ردیف اعتبارات آب و فاضلاب روستایی دانست و با بیان این‌که اعتبار آبرسانی این منطقه در قالب مجتمع پیش‌بینی شده و در دست مطالعه است گفت: این پروژه با اجرای دو کیلومتر خط انتقال در سال گذشته آغاز شده و با اجرای کامل آن مشکل آب سمغان برطرف خواهد شد. رئیس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه مدعی شد سمغان روزانه از آب برخوردار است اما فشار آب ضعیف شده است افزود: با توجه به مهاجرپذیر بودن روستا انشعابات موجود جوابگوی نیاز نیست. وی قدمت لوله‌های خط انتقال آب سمغان را 30 ساله خواند و با اشاره به وجود 473 مشترک آب در سمغان گفت: قطر سه اینچ این لوله با توجه به این‌که در یک سال گذشته 80 انشعاب جدید با تعرفه روستایی در این منطقه خریداری شده است پاسخگو نیست.
*در صورت عدم پرداخت بدهی آب سمغان به کلی قطع می‌شود نادر صفاری منکر قطع آب سمغان به علت بدهی آبفار شد و با بیان این‌که در نامه‌نگاری به فرمانداری، اداره اطلاعات و بخشداری موضوع بالا رفتن مطالبات آب و فاضلاب شهری به خاطر تامین آب روستاهای اقماری اطلاع‌رسانی شده اما تاکنون آب این روستاها قطع نشده است در عین حال تاکید کرد در صورت عدم همکاری آبفار  در پرداخت بدهی 80 میلیون تومانی بدون ترس و واهمه آب را به طور کلی قطع می‌کنیم. رئیس شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه این شرکت را در قبال روستاها فاقد هیچ گونه تعهد خواند و با بیان این‌که سمغان جزء مشترکین روستایی آب و فاضلاب است تصریح کرد: در عین حال در راستای همکاری با آبفار آب این روستاها را تامین می‌کنیم. به گفته صفاری آبفای شهری در هر جایی که به شهر تبدیل شود بر اساس ضوابط و پارامترهای قانونی کار تامین آب را عهده‌دار و نسبت به تامین آب اقدام می‌کند. صفاری قطعی آب سمغان را ناشی از شکستگی خط انتقال دانست و گفت: متاسفانه آبداران در حفاظت از آب نظارتی ندارند و سوء استفاده چوپانان در شکستن لوله‌ها برای تامیت آب دام هر روز بر مشکلات موجود می‌افزاید. *سمغان چیزی در مایه‌های شترمرغ است سعید درخشیان سمغان را به عنوان یک محله از طرح جامع شهری دهدشت عنوان و با بیان موارد لازمه تشکیل یک روستا شورا و دهیاری را دو رکن اساسی خواند و افزود: نمی‌توان منطقه‌ فاقد دهیاری و شورا را در لیست روستاها عنوان کرد.
 

رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه در عین حال سمغان را تا سال 1385 روستا خواند و گفت: تا قبل از اتصال سمغان به حریم شهر بنیاد مسکن در ارائه خدمات این روستا کوتاهی نداشته اما در سال 85 و با آمارگیری جمعیت این روستا به شهر اضافه و از حالت روستایی خارج شد. درخشیان با اشاره به نبود اسمی از سمغان در نقشه جامع بنیاد مسکن گفت: اما تا مادامی که شهرداری این محله از شهر را تقبل کند بنیاد مسکن مجبور به ارائه خدمات است. کرامت کریمی رفع بلاتکلیفی سمغان و الزام مسئولان به خدمات‌رسانی را منوط به مصوبه قانونی الحاق این منطقه به محدوده شهری دانست و تصریح کرد: این مسئله باعث شده است متولیان در ارائه خدمات سهل‌انگاری و زمینه تضییع حقوقی مردم را فراهم سازند. فرماندار کهگیلویه در پایان قول داد نسبت به مشخص شدن وضعیت سمغان تلاش کند. به هر حال به نظر می‌رسد الحاق این منطقه به شهر راهکاری است که به ناچار و در اسرع وقت به تصویب شورای برنامه‌ریزی و کمیسون مسکن برسد و توسط شهرداری پذیرفته شود تا با باز شدن گره کور سمغان که به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات شهرستان است مردم این منطقه میان شهر و روستا معلق نمانند چرا که استمرار این وضعیت در آینده موجب ایجاد چالش‌هایی برای کهگیلویه خواهد شد. **********************************
گزارش و عکس‌ها از: سیده طیبه سعادتی‌نیک
********************************** انتهای پیام/82016/ک40

94/03/16 - 08:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن