تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805547021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۱۵ خرداد، قیام تاریخی ملت ایران علیه استبداد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ۱۵ خرداد، قیام تاریخی ملت ایران علیه استبداد


پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ حکومت پهلوی در برابر قیام ملت آزاده ایران ایستاد و مطالبه آنان را درباره آزادی و استقلال کشورشان با گلوله پاسخ داد، شهیدان این جنبش، نهال نوپای انقلاب را با خون سرخ خود آبیاری کردند؛ بدین گونه این قیام مبدا تاریخ انقلاب اسلامی شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، امروز پانزدهم خرداد، سالروز قیام تاریخی ملت ایران علیه استبداد در سال 1342 است. از قیام پانزده خرداد به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران برای دستیابی به آزادی و استقلال یاد می شود. در نوزدهم دیماه 1341 شاه در یک سخنرانی به توضیح بندهای 6 گانه انقلاب سفیدش پرداخت و چون پیش بینی می کرد که روحانیت و در راس آنها مراجع عظام تقلید با آن مخالفت خواهند کرد، در سخنرانی خود با حمله به حوزه های علمیه روحانیون را ارتجاع سیاه خواند.
 شاه که متوجه کمرنگ شدن جایگاه اجتماعی اش در میان توده مردم به ویژه روحانیت شده بود برای دلجویی از علما، چهارم بهمن 1341 به قم سفر کرد اما مردم و روحانیون به توصیه امام خمینی(ره) به استقبال شاه نرفتند.

پس از این اقدام شاه درصدد انتقام از روحانیت برآمد لذا در دوم فرودین 42 مصادف با روز شهادت امام صادق علیه السلام با حمله به مدرسه فیضیه جمع زیادی از طلاب علوم دینی را به شهادت رساند.  این فاجعه تاسف بار با واکنش امام خمینی (ره) مواجه شد که اوج آن سخنرانی معروف ایشان در سیزدهم خرداد 42 مصادف با روز عاشورا در مدرسه فیضیه بود که در آن با جملاتی تند خطاب به شاه چهره واقعی رژیم پهلوی را آشکار کردند.
سخنرانی امام در مدرسه فیضیه
امام خمینی(ره)  در سخنانی تاریخی که آغازی بر نهضت انقلابی و قیام پانزدهم خرداد بود، با اشاره به استبداد دودمان پهلوی، روابط پنهانی حکومت با رژِیم صهیونیستی را افشا کردند و فرمودند:«آقا! من به شما نصیحت می‏کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‏کنم؛ دست بردار از این کارها. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند... اگر دیکته می‏دهند دستت و می‏گویند بخوان، در اطرافش فکر کن... نصیحت مرا بشنو...

دستگیری امام

 24 ساعت بعد از این سخنرانی، امام خمینی (ره) شبانه دستگیر و به تهران منتقل شدند، می گوید: خبر دستگیری امام (ره) به سرعت در شهر پیچید و مردم به صورت خودجوش از آغازین ساعات روز 15 خرداد از خیابان های چهارمردان و شهدا به سمت حرم مطهر حرکت کردند اما بعد از خروج از حرم با سربازان رژیم پهلوی مواجه شدند. متاسفانه سربازان شاه با رگبار بستند. خبر دستگیری امام(ره) به سرعت در کشور پیچید و سبب شد تا یک قیام مردمی و گسترده علیه رژیم پهلوی شکل بگیرد. معترضان خشمگین در شهرهای مختلف همچون قم، تهران، مشهد و شیراز به تظاهرات پرداختند و مردم ورامین و شهرک های اطراف به‏ سمت تهران حرکت کردند. تانک ها و نیروهای نظامی برای جلوگیری از پیشروی راهپیمایان در سه راهی ورامین با جمعیت درگیر شدند و تعداد زیادی از آنان را به خاک و خون کشیدند.

پانزده خرداد 42



پانزده خرداد 42

پافشاری مردم و علما، شاه را در نهایت مجبور به آزادی امام (ره) کرد و حضرت امام (ره) در شانزدهم فرودین 43 به قم برگشتند و پس از اطلاع از جریان 15 خرداد ضمن حضور در منازل شهدای 15 خرداد و دلجویی از خانواده های آنان در پیامی گفتند: « در جریان 15 خرداد بنده مطلع نبودم تا اینکه حبس به حصر تبدیل شد و اخبار خارج به من رسید، خدا می داند که اوضاع 15 خرداد مرا کوبید. تا ملت عمر دارد غمگین در مصیبت 15 خرداد است.»سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در آستانه ی ماه محرم 1342 هجری خورشیدی به روحانیون و سخنرانان مراسم مذهبی هشدار داد که در سخنرانی ها و خطبه های خود از بدگویی درباره شخص محمدرضا پهلوی بپرهیزند، در مورد رژِیم صهیونیستی و اینکه اسلام در خطر است، سخن نگویند.

رژیم با برقراری حکومت نظامی در تهران و قم، به ظاهر توانست، این قیام را کنترل کند، اما این نهضت همچنان در قلب و جان ملت حق طلب ایران باقی ماند و سرانجام 15 سال بعد در بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی، نهال نوپای انقلاب اسلامی با جانفشانی ایرانیان آزاده به ثمر نشست.   
دانلود

لینک را کپی کنید


جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن