تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820241811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی بی سی: ایران در طرح چین برای احیای جاده ابریشم مشارکت می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


وب‎سایت دولتی انگلیس؛
بی بی سی: ایران در طرح چین برای احیای "جاده ابریشم" مشارکت می‌کند
گوادر در پاکستان و چاه‌بهار در ایران از بنادر مهم و استراتژیک برای این دو کشور هستند. چین در توسعه گوارد و هند در توسعه چاه‌بهار فعال هستند. بندر چاه بهار همچنین از طریق جاده و ریل به ترکمنستان در آسیای میانه متصل است



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، بخش فارسی وب‎سایت دولتی بی بی سی (BBCPersian) در گزارشی با عنوان "ایران در طرح چین برای احیای 'جاده ابریشم' مشارکت می‌کند" نوشت: ««گوادر در پاکستان و چاه‌بهار در ایران از بنادر مهم و استراتژیک برای این دو کشور هستند. چین در توسعه گوارد و هند در توسعه چاه‌بهار فعال هستند. بندر چاه بهار همچنین از طریق جاده و ریل به ترکمنستان در آسیای میانه متصل است
ایران می‌گوید در نظر دارد در طرح اقتصادی چین که با هدف "احیای جاده ابریشم" صورت می‌گیرد، مشارکت کند.

در این طرح، کشورها از طریق شبکه‌ای از جاده‌ها، خط آهن، بنادر و فرودگاه، به یکدیگر متصل می‌شوند.

شبکه خبری تلویزیونی انگلیسی ایران "پرس تی‌وی" در گزارشی در این‌باره به نقل از مسعود کرباسیان، معاون وزیر اقتصاد ایران گزارش کرده است که ایران می‌خواهد در این پروژه مشارکت داشته باشد.

آقای کرباسیان که رئیس سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران است می‌گوید: "در صورت احیای این مسیر، سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن کالا از ایران ترانزیت خواهد شد."

ایران سالهاست که تلاش دارد تا بنادر جنوبی خود را توسعه داده و از طریق ارتباط آنها به شمال کشور و اتصال به مسیرهای آسیای میانه، پتانسیلهای اقتصادی و ترانزیتی خود را گسترش دهد. چند سال پیش ایران طرح "کریدور جنوب شمال" را که مسیری برای اتصال آسیای جنوبی به بازارهای آسیای میانه بود، ارائه داد.

تعدادی از بنادر جنوبی ایران از طریق جاده و شبکه خط آهن این کشور به ترکمنستان در آسیای میانه متصل است.

در همین رابطه خبرگزاری مهر روز گذشته (چهارشنبه ۱۳ خرداد/۳ ژوئن) گزارش داد که یک هیئت از چین از بندر "شهید رجایی" در جنوب ایران دیدار کرده است.

بر اساس گزارشها هند نیز در توسعه بنادر جنوبی ایران و خط آهن این کشور فعال است. دسترسی به بازارهای آسیای میانه برای هند بدون گذر از پاکستان که برای هند ملاحظات امنیتی و سیاسی دارد، مهم است.

مقامات هند و ایران برای توسعه بنادر جنوبی ایران بویژه چابهار توافقاتی به امضا رسانده‌اند؛ اگرچه تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران پیشبرد این همکاریها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

از سوی دیگر در چهارچوب طرح بزرگ چین، این کشور اخیر نیز با پاکستان توافقی اقتصادی برای اتصال بندر جنوبی گوادر در ایالت بلوچستان این کشور به کاشغر در شمال چین در منطقه سین‌کیانگ به  امضا رساند.

بخش اصلی این مسیر از ایالت بلوچستان پاکستان و هم‌مرز با ایران می‌گذرد. همچنین بندر چابهار در فاصله کمی با بندر گوادر در پاکستان واقع است.

به گفته ناظران حضور گسترده چین در بازار اقتصاد پاکستان و ایجاد این مسیر مواصلاتی، در عمل برای ایران که دارای روابط خوبی با هر دو کشور پاکستان و چین است نیز می‌تواند سود‌آور باشد.

ایجاد امنیت در منطقه بلوچستان پاکستان به تامین امنیت در منطقه مرزی دو کشور کمک خواهد کرد و ایران نیز از این مسیر تازه به بازارهای پاکستان، چین و آسیای‌میانه دسترسی بیشتری خواهد داشت.

اما برخی از تحلیلگران عملی شدن چنین طرحی را در آینده نزدیک با مشکلاتی مواجه می‌بینند.

فشارهای اقتصادی و تحریم‌های وضع شده علیه ایران، مشکلات موجود میان هند و پاکستان و رقابت بین هند و چین،تامین امنیت در بخشهایی از این پروژه بویژه در پاکستان و یا افغانستان به عنوان کشوری که در بخشی از این مسیر می تواند واقع شود، از جمله این مشکلات هستند.»»/110
 



۱۵/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن