تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821240056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲۴ منطقه استان سمنان تحت تاثیر فرسایش بادی و کانون های بحرانی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عزیزی در گفتگو با مهر مطرح کرد:
۲۴ منطقه استان سمنان تحت تاثیر فرسایش بادی و کانون های بحرانی

کویر مصر


شناسهٔ خبر: 2766630 - سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
استانها > سمنان

دامغان – معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود ۲۴ منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی در استان خبر داد و گفت: حدود یک میلیون ۲۶۲ هزار و۸۴۳ هکتار از اراضی استان تحت تاثیر این امر است. سید نقی عزیزی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وجود ۲۴ منطقه استان سمنان تحت تاثیر فرسایش بادی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده با در نظر گرفتن شاخص های ارائه شده در طرح حدود ۴۷۷ هزارو ۷۹۱ هکتار از اراضی استان در ۲۰منطقه به عنوان کانون های بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است.وی همچنین تصریح کرد: از این میزان حدود ۱۵ هزار و ۳۶۱ هکتار آن دارای اولویت درجه یک و همچنین ۲۵۱ هزار و ۵۳۱ هکتار از اراضی در اولویت درجه دو و ۲۱۰ هزار و ۸۹۴ هکتار دیگر نیز دارای اولویت درجه سه هستند که سالانه در حدود ۳۲ میلیارد ريال خسارت به تاسیسات صنعتی و مسکونی، جاده های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و ... وارد می کند.
جشنواره ملی اکوتوریسم در شاهرود - کویر شاهرود
تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی در معرض فرسایش بادی  معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: یکی از عمده ترین مسائل مناطق بیابانی و نیمه بیابانی فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن است که هرساله خسارت بسیاری را به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی وارد می کند و به همین علت طرحی برای شناسایی مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و اولویت بندی آن تحت عنوان شناسایی کانون های بحرانی فرسایش بادی به اجرا در آمد.عزیزی شناسایی مناطق متاثر فرسایش بادی، شناسایی مناطق برداشت، حمل و رسوب در این مناطق، شناسایی کانون های بحرانی با توجه به میزان خسارت، برآورد میزان خسارت ناشی از فرسایش بادی و تعیین اولویت های اجرایی برای مبارزه با فرسایش بادی به عنوان مهمترین اهداف اجرای طرح شناسایی مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در مناطق بیابانی یاد کرد.وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از نخستین استان های پیشگام در زمینه جلوگیری از بیابان زایی و کنترل فرسایش بادی بوده است افزود: اقدامات تشویقی و حمایتی برای حفظ پوشش گیاهی منطقه و ایجاد راهکارهایی برای این منظور با مشارکت ساکنان منطقه، انجام مطالعات مدیریت مناطق بیابانی و کنترل کانون های فرسایش بادی در سطح استان، انجام مطالعات بیابان زدایی و مدیریت جنگلهای دست کاشت بیابانی و ... از جمله این برنامه ها بوده است.
کویرنوردی بشرویه
تهیه ۳۵۰ هزار هکتار طرح بیابان زدایی در استان سمنان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، اجرای طرح های تثبیت تپه های ماسه ای و احداث باد شکن، انجام پروژه های نهالکاری و بذرکاری با استفاده از گونه های گیاهی مقاوم تاغ، آترییلکس، قره داغ، اسکمبیل و ...، مراقبت و آبیاری پروژه های اجرا شده، انجام پروژه کنترل هرز آبی برای توسعه پوشش گیاهی در اراضی بیابان استانی و اجرای طرح های مدیریت جنگلهای بیابانی دست کاشت در تاغزارهای دست کاشت قدیمی را از دیگر برنامه ها بوده است.عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای کنترل و تثبیت ماسه های روان در کانون های بحرانی فرسایش بادی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اقدام به متمرکز کردن پروژه های مطالعات و اجرایی بیابانزدایی خود در این مناطق کرده است، افزود: به این منظور تا کنون ۳۵۰ هزار هکتار طرح بیابان زدایی تهیه شده و حدود ۱۴۰ هزار هکتار از سطح کانون های بحرانی را می پوشاند.استان سمنان با مساحتی بالغ بر ۹.۷ میلیون هکتار و و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در بخش مرکزی ایران قرار دارد اغلب اراضی استان به دلیل دوری از منابع رطوبتی دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است به نحوی که حدود نیمی از اراضی استان فاقد پوشش گیاهی است که این اراضی بیشتر در بخش های جنوب و جنوب شرق استان کویر حاج علیقلی، شرق بیارجمند و ... قرار داشته و شامل شوره زار کفه های رسی و نمکی، سنگلاخ، اراضی بدلند و ناهموارهای ماسه ای و ... هستند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن