تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820834702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سونوگرافي 400 درصد گران شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سونوگرافي 400 درصد گران شد
با ابلاغ و اجراي كتاب جديد تعرفه‌ها رشد 120 تا 400 درصدي هزينه‌هاي درمان خود را نشان مي‌دهد. اين بار رشد 400‌درصدي تعرفه سونوگرافي موجب شده است مادران باردار با مشكل جدي مواجه شوند به خصوص اينكه اگر سونوگرافي از سوي ماما تجويز شود، بيمار بايد هزينه آن را آزاد بپردازد.
نویسنده : زهرا چيذري 


با ابلاغ و اجراي كتاب جديد تعرفه‌ها رشد 120 تا 400 درصدي هزينه‌هاي درمان خود را نشان مي‌دهد. اين بار رشد 400‌درصدي تعرفه سونوگرافي موجب شده است مادران باردار با مشكل جدي مواجه شوند به خصوص اينكه اگر سونوگرافي از سوي ماما تجويز شود، بيمار بايد هزينه آن را آزاد بپردازد.
گام سوم طرح تحول سلامت اصلاح تعرفه‌ها و تغيير كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌ها بود كه موجب شد تعرفه‌هاي درمان 120 تا 400 درصد رشد داشته باشد و به قول پزشكان و مسئولان به تعرفه واقعي نزديك شود. در اين بين برخي تعرفه‌ها مانند تعرفه‌هاي راديولوژي و سونوگرافي هزينه فراواني را به بيماران تحميل مي‌كنند. اين در حالي است كه بيمه‌ها با ماماها قرارداد نمي‌بندند و اگر مامايي براي زن باردار تحت نظرش سونوگرافي تجويز كند، وي ناگزير است هزينه سونوگرافي را به صورت آزاد بپردازد يا براي ادامه معالجه به سراغ پزشك متخصص برود و در عمل چنين سياست يك بام و دوهوايي منجر به سردرگمي مادران باردار مي‌شود، به گونه‌اي كه به باور نايب رئيس جمعيت مامايي ايران افزايش 400 درصدي تعرفه سونوگرافي بارداري با سياست‌ افزايش جمعيت مغايرت دارد.  شهلا مير‌گلو بيات، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با «جوان »‌ضمن تأييد افزايش چند‌برابري تعرفه سونوگرافي مي‌گويد: اين مسئله موجب سرگرداني بيماران مي‌شود زيرا از يك سو اگرچه در حال حاضر در بيمارستان‌هاي دولتي مردم فرانشيز مي‌پردازند اما عملاً امكان انجام سونوگرافي در بيمارستان‌هاي دولتي فراهم نيست و فقط براي بيماران اورژانسي انجام مي‌شود و مردم مجبورند براي انجام اين كار به مراكز خصوصي بروند و تعرفه خصوصي بپردازند. اين در حالي است كه حقوق‌ها فقط 14 درصد افزايش يافته است و مردم با اين همه تورم مشكل جدي پيدا مي‌كنند.

   ترجيح بيمه‌ها براي پوشش خدمات گران و القايي
فرحناز محمدي‌سعادت، نايب رئيس جمعيت مامايي ايران با انتقاد از قرارداد نبستن بيمه‌ها با ماماها مي‌گويد: انتظار داشتيم با توجه به قابليت ماماها براي پيشبرد اهداف جمعيتي، شاهد بسترسازي مساعد براي فعاليت بهتر اين گروه باشيم ولي متأسفانه تاكنون اين اتفاق نيفتاده است.
به گفته وي كسي به فكر زنان باردار محروم كشور و سلامتي نسل آينده نيست و متأسفانه پروسه بارداري محل درآمد خوبي براي انواع رشته‌هاي تخصصي شده است. به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي بيمه‌گر مغرضانه همچنان خدمات گران تخصصي و تقاضاي القايي را به پوشش بيمه مامايي ترجيح مي‌دهند.  محمدي‌سعادت معتقد است حل مشكل قرارداد بيمه‌ها با ماماها نيازمند ورود مسئولان و شخص رئيس‌جمهور و وزراي بهداشت و رفاه است تا ماماها بتوانند بدون دغدغه در خدمت پيشبرد سياست‌هاي جمعيتي و ترويج زايمان طبيعي و خدمات سلامت زنان باشد.  وي تصريح مي‌كند: بي‌توجهي به حرفه مامايي به كاهش نرخ باروري و تحميل هزينه‌هاي سنگين به سازمان‌هاي بيمه‌گر و تقاضاي القايي و بروز عوارض ناشي از سزارين براي نسل آينده منجر شده است.  به باور نايب رئيس انجمن مامايي كشور، با توجه به پراكندگي جغرافيايي ارائه‌دهندگان خدمات زنان در مناطق محروم و برخوردار، استقبال و تمايل زنان حاشيه‌‌نشين و شهرهاي كمتر برخوردار در مراجعه به ماماها به جهت ارزان بودن خدمات ايشان مقاومت براي عقد قرارداد سازمان‌هاي بيمه‌گر با ماماها بي‌معناست و به نوعي زير پا گذاشتن عدالت در سلامت و تقابل با سياست‌هاي كلان جمعيتي را موجب مي‌شود.  وي درباره رابطه عدم انعقاد قرارداد بيمه‌ها با ماما و سياست‌هاي جمعيتي كشور توضيح مي‌دهد: ما اعتقاد داريم پروسه فرزندآوري فقط زايمان نيست، تا زماني كه مردم متحمل هزينه‌هاي سنگين دوران بارداري باشند تمايلي براي زايمان طبيعي رايگان نخواهند داشت.  محمدي‌سعادت با اشاره به افزايش 400 درصدي هزينه سونوگرافي بارداري مي‌افزايد: برخي زنان باردار مجبور به انجام سونوگرافي به دفعات هستند و اين با سياست‌هاي افزايش جمعيت كه بر اساس آن بايد زمينه فرزندآوري را تسهيل كنيم، مغايرت دارد.  وي معتقد است: خارج كردن گروه مامايي از چرخه درمان و جلوگيري از مواجه شدن زنان باردار با ماماها در طول بارداري با توجه به افزايش هزينه‌هاي سونوگرافي بارداري و عدم عقد قرارداد سازمان‌هاي بيمه‌گر معنايي جز تقابل با افزايش جمعيت و عدالت در سلامت ندارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن