تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پزشكان ايراني نيازي به تأييد امريكايي ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پزشكان ايراني نيازي به تأييد امريكايي ندارند
همزمان با دور جديد گفت‌وگوهاي هسته‌اي در ژنو و چانه‌زني مقامات كشورمان با گروه 1+5 براي برداشتن تحريم‌ها عليه ايران، كميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي امريكا (ECFMG) كه مسئول تأييد مدارك پزشكي خارج از اين كشور است در اقدامي سياسي تأييد مدارك پزشكان ايران را در امريكا متوقف كرد.
نویسنده : زهرا چيذري 


همزمان با دور جديد گفت‌وگوهاي هسته‌اي در ژنو و چانه‌زني مقامات كشورمان با گروه 1+5 براي برداشتن تحريم‌ها عليه ايران، كميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي امريكا (ECFMG) كه مسئول تأييد مدارك پزشكي خارج از اين كشور است در اقدامي سياسي تأييد مدارك پزشكان ايران را در امريكا متوقف كرد.
كميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي در امريكا طي اطلاعيه‌اي رسمي اعلام كرده، روند تأييد مدارك دانش‌آموختگان رشته‌هاي پزشكي در ايران را متوقف كرده است.
بنا به اعلام اين كميسيون، دليل توقف اين روند محدوديت‌هايي است كه دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي در وزارت دارايي امريكا در ارتباط با تحريم‌هاي ايران وضع كرده است. شوراي پزشكي كانادا هم در اطلاعيه‌اي اعلام كرده كه تأييد مدارك دانش‌آموختگان پزشكي در ايران را متوقف كرده است. دليل اقدام اين شورا براي توقف تأييد مدارك دانش‌آموختگان پزشكي در ايران، تصميم نهاد مرجع تأييد مدارك پزشكي در كانادا، يعني همان ECFMG امريكا است. هر دوي اين نهادها گفته‌اند كه به دنبال راه‌حل جايگزيني براي ازسرگيري روند تأييد مدارك پزشكي فارغ‌التحصيلان ايراني هستند.

  تلاش‌هاي پيدا و پنهان
تلاش‌ها براي انزواي علمي و پايين نشان دادن رتبه دانش در ايران مدتي است به عنوان يك پروسه و پروژه از سوي غرب و امريكا دنبال مي‌شود. اين پروژه در راستاي تحريم‌ها و افزايش فشار بر مردم ايران است و تحريم و تهديد عليه كشورمان در پشت پرده مذاكرات هسته‌اي، لحظه‌اي متوقف نشده است. نزول چند‌پله‌اي رتبه علمي كشورمان در گزارش‌هاي مراكزي مانند اسكوپوس و آي اس‌آي نيز اگرچه بخشي از آن به حقايقي در داخل كشور باز مي‌گردد و لزوم بازنگري در مسير رشد علم را گوشزد مي‌كند اما بخش ديگري از آن نيز به دسيسه‌هاي سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر باز‌مي‌گردد و نمي‌توان ساده‌انگارانه از كنار آن عبور كرد.  همين چند روز پيش وزير بهداشت در دومين همايش مرجعيت علمي در حوزه سلامت كه در مركز همايش‌هاي دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله (عج) برگزار شد برخي از پشت پرده‌هاي نزول رتبه علمي ايران در ISI  را آشكار كرد. سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي گفت: در بحث رشد علمي اگر نمايه اسكوپوس را در نظر بگيريم، رتبه 16 را داريم و در ISI رتبه 20 يا 22 هستيم. اين در حالي است كه بسياري از مجلات از ثبت در ISI محروم شده‌اند، عمده علت آن هم عدم پذيرش مقالات توسط مراجع علمي است كه ادعاي حقوق بشري دارند. وي در عين حال تأكيد كرد: مقاله‌اي كه به عنوان موقعيت علمي كشور در نمايه‌هاي علمي ثبت مي‌شود معمولاً دو سال يا دو سال و نيم زمان مي‌برد. پس اگر بخواهيد ببينيد كه وضعيت علمي كشور در نمايه‌هاي علمي از چه جايگاهي برخوردار است، حداقل بايد دو سال يا دو سال و نيم ديگر اين جايگاه را بررسي كنيد.

  شفاف‌سازي در تأييد مدارك پزشكي
حالا و در پي سياست تحريم همه‌جانبه كشورمان، كميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي امريكا تأييد مدارك پزشكان ايران را در امريكا متوقف كرده است.
مطابق اطلاعيه‌اي كه روز ۲۹ مه (۸ خرداد) در سايت ECFMG  منتشر شد، اين كميسيون در حال «شفاف‌سازي محدوده مجاز براي ارتباط با نهادهاي صدور مدارك و مجوزهاي آموزشي، درماني و پزشكي در ايران با هدف تأييد مدارك صادرشده توسط اين نهادهاست».
به گفته كميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي در امريكا طي اين دوره شفاف‌سازي درخواست‌هاي مربوط به تأييد مدارك پزشكي صادره در ايران بررسي نخواهد شد.
پيش از اين ECFMG براي تأييد مدارك تحصيلي مستقيماً با مؤسسات آموزشي ايران ارتباط برقرار مي‌كرد. اين كميسيون گفته از تأثيري كه اين وضعيت بر متقاضيان خواهد گذاشت، آگاه است و «به صورت فعال» در حال تلاش براي پيدا كردن راه‌حلي براي اين مشكل است.
معترضان به توقف روند تأييد مدارك پزشكي فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي ايران، در توماري اينترنتي خواهان پايان دادن به «سياست‌هاي تبعيض‌آميز» در اين زمينه شده‌اند. تا كنون صدها نفر اين تومار را امضا كرده‌اند.

  پزشكي ايران نيازمند تأييد امريكا نيست
معاون آموزشي وزير بهداشت ضمن تأييد ضمني اين خبر مي‌گويد: ما نيز اين خبر را در برخي سايت‌ها مشاهده كرده‌ايم به همين دليل در حال بررسي موضوع و بررسي صحت و سقم ماجرا هستيم.
باقر لاريجاني قضاوت درباره عواقب چنين تصميمي را تا بررسي و روشن شدن جزئيات موضوع زود مي‌داند. وي تأكيد مي‌كند: پس از انجام كار كارشناسي كه يكي دو روز است آغاز كرده‌ايم، نتيجه اعلام مي‌شود.
دكتر بهرام عين‌اللهي، معاون اسبق آموزش وزارت بهداشت و رئيس قطب چشم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با «جوان»‌ در اين باره مي‌گويد: ‌اينكه امريكا مدارك پزشكان ايراني را قبول ندارد موضوع جديدي نيست و هميشه افرادي كه با مدرك پزشكي از ايران به اين كشور مي‌روند مدارك‌شان از سوي كميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي در امريكا بررسي مي‌شود و در صورت تأييد اجازه كار دارند. به گفته وي، گاهي وقت‌ها پزشكان ايراني در مطب پزشكان امريكايي كار مي‌كنند و خودشان اجازه تاسيس مطب ندارند. وي در عين حال از تصميم تازه اين كميسيون اظهار بي‌اطلاعي كرد.
به باور مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و عضو كميسيون بهداشت مجلس اگر مدارك پزشكي ما را تأييد نكنند اتفاقي نمي‌افتد چراكه تاكنون نيز در مورد تأييد و پذيرش دانشجويان ما سختگيري وجود داشته و به راحتي نمي‌توانستند براي تحصيل به امريكا بروند.
وي چنين رفتارهايي را امر تازه‌اي نمي‌داند و تصريح مي‌كند: اگر سختگيري هم بيشتر شود، اتفاقي نمي‌افتد چون ما در رشته پزشكي پيشرفته شده‌ايم و كار خود را ادامه مي‌دهيم و اين تصميم اتفاق خاصي براي كشور ايجاد نمي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن