تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820139607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سامانه 1540 راهي ساده و فراگير براي اعلام مخاطرات زيست محيطي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۹:۴۵ب.ظ)
سامانه 1540 راهي ساده و فراگير براي اعلام مخاطرات زيست محيطي موج -از طريق سامانه 1540، هر هموطن ايراني از هر نقطه از کشور و در هر زمان از شبانه روز مي‌تواند مخاطرات زيست محيطي را به اطلاع سازمان حفاظت محيط زيست برساند.
به گزارش خبرگزاري موج، با توجه به اينکه ايران سرزمين پهناوري است، نمي‌توان از سازمان حفاظت محيط زيست انتظار داشت که بدون همراهي مردم، از محيط زيست و تنوع زيستي موجود در مناطق گوناگون جغرافيايي اين سرزمين حفاظت کند.
زيستگاه‌هاي ايران هم اکنون در معرض تهديدات گوناگوني همچون شکار غير مجاز، معادن غير قانوني، تخريب و تصرف مناطق حفاظت شده است که بخاطر محدوديت‌هايي که در تعداد نيروي انساني، امکانات و بودجه وجود دارد، در برخي موارد ممکن است از نظر مسئولين سازمان پنهان بماند. از سوي ديگر نمي‌توان برنامه اجرايي براي حفاظت از محيط زيست تدوين کرد واز تداوم آن در دراز مدت اطمينان داشت مگر اينکه در تدوين چنين برنامه اي مشارکت مردم در نظر گرفته شده باشد، بنابراين، از مدت‌ها قبل نياز به برنامه اي جامع براي آگاهي از شرايط زيستگاه‌هاي مختلف کشور از سوي مسئولين سازمان حفاظت محيط زيست احساس مي‌شد و لذا در 6 اسفند 1393 با حضور دکتر معصومه ابتکار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست سامانه 1540 رونمايي شد.
وسعت کشور، موضوعات و تنوع چالش‌هاي محيط زيستي ايجاب مي‌کند که نظارت به شکل فراگير انجام شود و از آنجا که مردم بهترين ناظر هستند با استفاده ازاين سامانه مي‌توان با کمک شهروندان به اين هدف رسيد.
از آنجا که کارشناسان حفاظت محيط زيست استان‌ها براي مشکلات زيست محيطي منطقه بايد به مردم پاسخگو باشند، تصميم گرفته شد که سامانه اي براي پيگيري شکايات و گزارشات مردمي و ثبت حوادث زيست محيطي طراحي شود. هدف از راه اندازي سامانه 1540، دسترسي مديران کل بازرسي حفاظت محيط زيست استان‌ها به شکايات و گزارشات مردمي به صورت آنلاين است.
در گذشته مديران کل بازرسي محيط زيست استان‌ها در زمان انجام مأموريت هميشه نگران بودند چطور مي‌توانند از گزارشات و شکايات مردمي در خارج از اداره مطلع شوند. اما هم اکنون با استفاده از طرح تکريم سامانه 1540، امکان دريافت گزارشات و شکايات مردمي درباره مشکلات زيست محيطي منطقه از طريق تلفن ثابت و تلفن همراه بصورت شبانه روزي و بدون نياز به مراجعه حضوري مردم به ادارات استاني فراهم شده است.
دربخش طرح تکريم سامانه 1540 براي پاسخ دهي به اشخاص، مواردي همچون، شماره تلفن شخص گزارش کننده، نوع وسيله ارتباطي، تاريخ ارائه گزارش ثبت مي‌شود. پس از ثبت گزارشات، کارشناس پاسخگو به هر مسئله در سازمان حفاظت محيط زيست تعيين مي‌شود و اين کارشناسان موظف هستند به مواردي که به آن‌ها ارجاع داده شده، رسيدگي کنند.
براي سهولت مردم در استفاده از سامانه 1540، موارد زيادي در طراحي اين سامانه از قبل پيش بيني شده است. سامانه 1540 با هر سه مرورگر مطرح در دنيا مي‌تواند کار کند و اساس پاسخگويي به شکايات در اين سامانه بر مبناي سمت شغلي و نه کاربر سيستم است تا در صورت تغيير سمت کاربران، امکان پيگيري شکايات و گزارشات مردمي وجود داشته باشد.
از 27 اسفند 93 تا 15 فروردين 94 حدود 835 تماس مردمي در اين سامانه ثبت شده است که از اين تعداد تماس، حدود 400 مورد قابل پيگيري و مرتبط به سازمان حفاظت محيط زيست بود و بقيه تماس‌ها غير مرتبط بودند.
معصومه ابتکار در مراسم راه اندازي سامانه 1540 با تاکيد بر اينکه اين سامانه پل ارتباطي سازمان حفاظت محيط زيست و مردم است، اظهار کرد: سازمان محيط زيست يکي از برنامه‌هايي را که به صورت جدي دنبال مي‌کند توسعه روابط سازمان با مردم است که راه اندازي سامانه 1540 يکي از اين راه‌ها است.
وي گفت: سامانه 1540 يک روش فراگير و ساده براي ارتباط مردم با سازمان و ارائه نظرات، پيشنهادات و مشاهدات تخلفات محيط زيستي آن‌ها است. سازمان موارد ثبت شده در سامانه را بررسي و تا نتيجه نهايي دنبال مي‌کند، سامانه 1540 به مردم اين اطمينان را مي‌دهد که درصورت ثبت پيامشان قطعاً سازمان پاسخگو خواهد بود.
معاون رييس جمهور تاکيد کرد: در يک سال و نيم گذشته سازمان محيط زيست در زمينه برخورد با تخلفات زيست محيطي رويکرد جامعي داشته که برخورد با مسله قاچاق حيات وحش يکي از آن‌ها بوده است. قاچاق حيات وحش امروز در دنيا جزو مواردي است که به تجارت پرسودي تبديل شده و نهادهاي مختلفي همچون اينترپل و سايتيس (کنوانسيون منع تجارت گونه‌هاي گياهي و جانوري در معرض خطر انقراض) درسال هاي اخير به آن‌ها پرداخته‌اند.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن