تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803689852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۱۱ توصیه امام‌خمینی(ره) به اولین نمایندگان مردم در مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
۱۱ توصیه امام‌خمینی(ره) به اولین نمایندگان مردم در مجلس
امام خمینی(ره) با 11 توصیه خود به نمایندگان مردم در مجلس اول، خط مشی مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند.

۱۱ توصیه امام‌خمینی(ره) به اولین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، از ابتدای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سه قوه اصلی کشور همواره نقش زیادی در روند جاری کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و .. داشته است.


به طور حتم یکی از حساس‌ترین دوره‌های مجلس در ایران اسلامی نخستین دوره آن بوده است که یکسال پس از پیروزی انقلاب تشکیل شد و انتظار این بود که الگویی برای مجالس آینده نظام جمهوری اسلامی باشد.


در نخستین روز فعالیت مجلس پس از پیروزی انقلاب، با توجه به حساسیت بالای موقعیت مجلس در ایران امام(ره) در نامه‌ای 11 توصیه مهم به نمایندگان داشتند و در آن راه مجلس شورای اسلامی در ایران را روشن کردند.


امام(ره) در این نامه نمایندگان مردم را به اموری همچون رسیدگی به وضعیت مستضعفان و مستمندان، مقابله پرقدرت با قدرت‌های شیطانی، مقابله با پیشنهادهای مخالف شرع مقدس و در پیش گرفتن سیاست نه شرقی و نه غربی در تمام امور توصیه کرده‌اند.


همچنین امام(ره) در این نامه به نمایندگان توصیه کرده‌اند که در ادارات دولتى، قوانین دست و پاگیرى که در مجالس غیر قانونى رژیم سابق به تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و می‌‏شود و جامعه را به تنگ آورده است به‏‌طور انقلابى لغو کنید.


حضرت امام(ره) در بخش دیگری از این نامه به حضرات فقهاى نگهبان توصیه کرده‌اند که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروه‌هاى انحرافى را نکرده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام کرده و نگهبانى از اسلام و احکام مترقى آن نمایند.


متن توصیه نامه امام خمینی (ره) به نمایندگان مردم در مجلس اول:


بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم 
 
با خواست خداوند متعال و به مبارکى و میمنت در روزى بسیار بزرگ، مجلس شوراى اسلامى افتتاح می‌‏شود. روز سیزدهم رجب که روز ولادت با برکت و سعادت بزرگمرد تاریخ و معجزه دهر امیرالمؤمنین على بن ابیطالب- صلوات اللَّه و سلامه علیه- مجلس مقدس شوراى اسلامى که اولین مجلس جمهورى اسلامى است و اولین مجلس است که با انتخابات آزاد انجام گرفت، گشایش می‌‏یابد و من امیدوارم که این مجلس به برکت این روز مبارک، مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و کشور اسلامى باشد.


سپاس خداوند بزرگ را که در مدتى کوتاه ملت شریف ایران موفق شد که اساس جمهورى اسلامى را با آزادى و آرامش بنیان‌گذارد و این از برکت اسلام و وحدت کلمه قشرهاى متعهد اسلامى است.


اینجانب طلیعه این مجلس مبارک را به ملت بزرگ ایران و شما نمایندگان محترم تبریک عرض می‌‏کنم و تذکراتى را که دوستان من، خود نیز توجه دارند تکرار می‌‏کنم:


۱ـ شما دوستان محترم نمایندۀ ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی ـ اسلامی فکر نمی‌‏کنند؛ و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند؛ رژیمی که ثروت سرشار کشور را به خود و هم پیمانان نامیمون خود اختصاص داد و برای ادامه سلطه جبارانه خود به جیب ابرقدرت‌ها ریخت و ملت مظلوم را در سطح بسیار وسیعی از اولین احتیاجات محروم و به خاک سیاه نشاند و کشور را در تمام زمینه‏‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به اجانب و خصوصاً آمریکا کرد. ببینیم شما و دولت منتخب شما با ملت مستضعف که به حرکت انقلابش همه ما را از انزوا خارج نمود چه خواهید کرد. 


۲ـ امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر می‌‏گیرد در رأس برنامه‏‌ها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود، و از طرف دولت منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال، بعضی از دیون خودتان را به این طبقه عزیز ـ که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال کشور در طبق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند، ادا کرده باشید. 


۳ـ شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال قدرت در مقابل قدرت‌های شیطانی که در رژیم دست نشانده سابق، حاکم بر سرنوشت ما بودند.


بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید، و جز به مصالح کشور به چیز دیگری فکر نکنید. متوجه باشید که در خارج از مجلس با صحنه‌سازی‌ها و اغفال، چه بسا چپگرایان و یا راستگرایان و یا ریشه‏‌های فاسد رژیم سابق طمع کنند که با نفوذ در مجلس مقاصد شوم اجانب را تحمیل نمایند. باید همه با هوشیاری در طرح‌ها و مسائل روز دقت فرمایید و از کیْد دشمنان به خدای تعالی پناه ببرید. خداوند متعال همۀ ما را از لغزش‌ها نگه دارد. 


۴ـ بحمداللّه‏ در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و فقهای نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرح‌هایی که در مجلس می‌‏گذرد مخالف با احکام مقدسه اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیداً مخالفت نمایید، و از قلمهای مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید و سخط [۱] خالق را برای رضای مخلوق تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید. 


۵ـ این مجلس که اولین دوره در جمهوری اسلامی است، الگویی است برای مجالس آینده؛ و هر سنت حسنه و یا سیئه‏ای ممکن است در مجالس دیگر اثر گذارد و برای شما اجر جزیل و یا خدای نخواسته وزر و وبال به بار آورد. لازم است در مذاکرات و برخورد آرا به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل دوره‌‏های رضاخان و بعد از آن. و لازم است از دسته‌‏بندی‌ها و جهت‌گیری‌های غیر اصولی برای کوبیدن طرف مقابل جداً احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکانپذیر است. 


۶ـ ویژگی این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب می‌‏کند که مجلس و دولت هماهنگ شود تا بر مشکلات کشور فائق آیند. و هیچ یک از نهادهای جمهوری اسلامی خصوصاً مجلس و رئیس جمهوری و دولت برای یکدیگر و دیگران کارشکنی نکنند و خود را به طور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خدای متعال آن‌ها را پشتیبانی فرماید. و ندای آسمانی انسان‏‌سازوَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه‏ِ جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوا [۲] را در نظر داشته و اطاعت نمایند، و از منازعه و تفرقه اجتناب نمایند و به امر آموزندۀ الهی گوش فرا دهند ووَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ [۳] که دنبالۀ آن تنازع، فشل [۴] و شکست و رفتن رنگ و بو و آبروست. 


۷ـ سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینه‏‌های داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت، او را منزوی نمایید و اگر در وزارتخانه‏‌ها و نهادهای دیگر کشور چنین گرایشی باشد که مخالف مسیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف، 


استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئه‌‏گر در رأس امور یا در قطبهای حساس، موجب تباهی کشور خواهد شد. 


۸ـ طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابی و با سرعت تصویب کنید، و از نکته سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید، و از وزارتخانه‏‌ها و مأموران اجرا بخواهید که از کاغذ بازی‌ها و غلط کاری‌های زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و عقب افتادگی‌های آن‌ها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند. 


۹ـ در ادارات دولتی، قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیر قانونی رژیم سابق به تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و می‌‏شود و جامعه را به تنگ آورده است به طور انقلابی لغو کنید اگر چه خود لغو است و به جای آن‌ها قوانین مترقی را که رفاه ملت در آن‌ها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید. 


۱۰ـ مجلس جمهوری اسلامی‌‌ همان سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت می‌‏نماید، برای رفاه و آسایش اقلیت‌های مذهبی ـ که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند ـ اقدام و فعالیت می‌‏نماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد و برای کشور خدمت می‌‏کنند و در صف واحد از تمام ارزش‌ها و مآثر آن برخوردار هستند. 


۱۱ـ از حضرات فقهای نگهبان تقاضا می‌‏شود که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه‌ اشخاص و یا گروه‌های انحرافی را نکرده و به وظیفۀ بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانی از اسلام و احکام مترقی آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولی مطلق او حضرت ولی‏‌اللّه‏ اعظم امام عصر ـ عجل اللّه‏ تعالی فرجه الشریف ـ عرضه دارند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و کشور عزیز را خواستارم. و السلام علی المسلمین و علی عباداللّه‏ الصالحین. 


چهارشنبه ۷ خردادماه ۵۹ / ۱۳ رجب ۱۴۰۰


روح‏‌اللّه‏ الموسوی الخمینی


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

پس لرزه‌های جلسه غیر علنی بهارستان در صفحات اینستاگرام+ تصاویر
22 سوال شرطی برای ختم پرونده «استیضاح» آخوندی با محوریت لاریجانی
"ربیعی" نمایندگان مجلس را قانع کرد
مرگ روزانه 5 کارگر بر اثر سختی کار در سال 93




۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن