محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832539388
کوشکی: سوءاستفاده از انتساب به امام(ره) اشرافیت اجتماعی است
واضح آرشیو وب فارسی:الف: کوشکی: سوءاستفاده از انتساب به امام(ره) اشرافیت اجتماعی است
تاریخ انتشار : شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: مردم برای بیت حضرت امام به اعتبار امام احترام قائل بودند اما عدهای احساس میکنند آنها جایگاه برتری نسبت به مردم دارند و این چیزی است که به آن اشرافیت اجتماعی میگویند. مثلا فلان خانمی که تنها افتخارش این است که از لحاظ نسبی نوه امام(ره) است.به گزارش فارس، با توجه به اهمیت بازخوانی و بازتکرار مبانی فکری انقلاب اسلامی یکی از مباحثی که توجه به آن در شئون مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است موضوع «اشرافیگری و تبارسالاری» است، نقد و بررسی ابعاد مختلف اشرافیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در گفتوگو با محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه آمده است:با توجه به اینکه مبارزه با اشرافیگری از مبانی انقلاب اسلامی است درباره بازتولید این اشرافیگری بعد انقلاب در ساختار نظام توضیح دهید.مقوله اشرافیت به عنوان یکی از منشها و روشهای موجود در جوامع مختلف است که از ابتدا با طبیعت بشر همراه بوده است، ویژگی طبیعی انسان مثل جاهطلبی و خودبرتربینی باعث شده در مواردی مختلفی عدهای خود را برتر از دیگران ببینند و این پذیرفته شده است. برخی به خاطر اصل و نسب، ثروت و نفوذ در ساختار و فضای سیاسی خود را از دیگران برتر دیدند و این برتری هم در جامعه پذیرفته شده است و نتیجه آن این است که از این حالت به نام اشرافیت نام میبریم. طبق این رویکرد بخشی از جامعه خود را برتر میبیند و بقیه بخشهای جامعه را در اختیار خود قرار میدهد در حالی که یکی از اهداف دین اسلام و اندیشه سیاسی شیعه این بوده که این نگاه غلط حذف شود.به خاطر همین میبینیم که حضرت امیر و پیامبر اسلام در دوران حکومت خود در مدینه یکی از اولویتهایشان مقابله با این نگرش و تفکر غلط و غیرانسانی و غیرالهی بوده و انقلاب اسلامی یکی از آرمانهای خود را مقابله با این پدیده قرار داده است.اما اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب چقدر توانستیم با این نگاه، مقابله کنیم محل سؤال است. ما یک نوع اشرافیت سلطنتی داشتیم، آن اشرافیت سلطنتی و شاهزادگی که در قالب یک نظام ارباب رعیتی و امثالهم بوده حذف شده اما آن طرز تفکر و آن نگاه متاسفانه از فرهنگ سیاسی اجتماعی ما باقی مانده و اشکال جدیدتر اشرافیت بازتولید شده است.اشرافیت سیاسیما الان شاهد نوعی اشرافیت جدی اقتصادی هستیم و اینکه متاسفانه اشرافیت از سوی جامعه پذیرفته شده، حتی از سوی نظام به نوعی این اشرافیت پذیرفته شده است و ما دچار نوعی از اشرافیت سیاسی هستیم که به نوعی آزاردهندهتر است و بخشهای از جامعه حق ویژهای برای خود در سیاست و قدرت قائل هستند، یک نوع اشرافیت اجتماعی هم در بخشی از افراد شکل گرفته که ناشی از شئون اجتماعی آنهاست.این هم نوعی از اشرافیت غلطی است که بعد پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما رایج شده است. بستر شکلگیری این اشرافیت در ساختار جمهوری اسلامی را چطور ارزیابی میکنید در حالی که ما شاهد نوعی سادهزیستی در دهه ۶۰ بودیم.این اشرافیت شکل نگرفت بلکه از گذشته وجود داشت و در دوران بعد از پیروزی انقلاب باز تولید شد. دهه ۶۰ و سالهای اولیه آن دهه، بر روی این نوع اشرافیت که در جامعه بود پوششی گذاشته شد، بعضی از نمونهها مثل ارباب رعیتی یا امثال آن پایان پذیرفت اما نمونههای دیگر مثل اشرافیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بازتولید شد.در دوران ابتدایی دهه ۶۰ این فضا پوشیده شده بود و اگرنه وجود داشت. از اواخر دهه ۶۰ شاهد تولید این فرهنگ بودیم با سیاستهای آزادسازی اقتصادی و سرمایهداری نیمهکاره نه سرمایهداری تمام قد که از سال ۶۹ در کشور حکم شد، اشرافیت اقتصادی مجال پیدا کرد که دوباره رشد کند.برخی روحانیون احترام گذاشتن مردم را وظیفه آنها میدانستندیا اشرافیت اجتماعی از اواسط دهه ۶۰ به بعد در بخشهای از جامعه خود را نشان داد. مثلا بخشهایی از مسئولان برای خود و خانوادههای خود موقعیت خاص قائل بودند جامعه به آنها احترام ما گذاشت اما آنها این را وظیفه جامعه ما دیدند. بخشهایی از مسئولان با توجه به احترامی که مردم به آنها میگذاشتند و با توجه به قداستی که برای خود احساس میکردند کم کم فکر کردند که وظیفه مردم احترام به آنهاست و آنها برتر از مردم هستند و این عده کماکان وجود دارند و میتوان آنها را در بیوت برخی روحانیون و فرزندان برخی مسئولان سابق و فعلی نظام این دیدگاه را ملاحظه کرد که به عنوان اشرافیت اجتماعی از آن نام برده میشود.اشرافیت سیاسی را کسانی بروز دادهاند که در ظاهر هم خیلی متواضع هستند مثلا شاید لباس وصلهدار هم بپوشد اما این آدم در مقام یک صاحب منصب سیاسی از قانون تمکین نمیکند و خود را برتر از قانون میداند. این همان اشرافیت سیاسی است که خیلی وقتها آزاردهنده میشود.مثلا کسی میآید و میگوید کابینه خط قرمز من است و کسی حق ندارد کابینه مرا بازپرسی کند و قوه قضائیه نباید به حلقه کابینه من پا بگذارد؛ این اشرافیت سیاسی یعنی همه در برابر قانون مساوی هستند مگر اعضای کابینه من.نمونهای از اشرافیت سیاسی که مصداق آن را در انتخابات ۸۸ از سوی نامزدهای اصلاحطلب هم شاهد بودیم.یا عدم تمکین به قانون مصداق اشرافیت سیاسی است؛ ما شاهد بودیم که برخی دولتها از گذشته تا امروز و برخی جریانات سیاسی و اشخاص خود را برتر از قانون میدیدند و چه در حوزه انتخابات و چه در حوزه قوانین کشور و قوانین مصوب مجلس حتی به نشانه اعتراض جلسات شورای انقلاب فرهنگی و جلسات شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص را نمیرفتند و خود را برتر میدیدند یا در انتخابات به صراحت از قانون تمکین نمیکردند و میگفتند ما قانون را قبول نداریم و برتر از قانون هستیم. اینها همه نمونههایی از اشرافیت سیاسی هست که متاسفانه در سالهای بعد پیروزی انقلاب بازتولید شده است. احمدینژاد بارها به قوانین و مصوبات مجلس تمکین نکرد یا اتفاق سال ۸۸ نافرمانی که قانون را رعایت نکردند.سواستفاده از انتساب به بیت امام مصداق اشرافیت اجتماعی استیک مسئله غیر برجسته نمایی برخی نوادگان حضرت یا فرزندان آقای هاشمی از سوی برخی جریانات و رسانههاست.مردم برای بیت حضرت امام به اعتبار امام احترام قائل بودند اما این عده احساس کردند که مردم وظیفه دارند احترام بگذارند و آنها جایگاه برتری به مردم دارند. مردم باید به آنها تعظیم کنند اینها چیزی است که به آن اشرافیت اجتماعی میگویند. مثلا فلان خانمی که تنها افتخارش این است که از لحاظ نسبی مادرش دختر امام بوده است.این آدم نه نفوذ سیاسی، نه شغل سیاسی خاص دارد و نه از لحاظ اقتصاد فرد خاصی است بلکه به اعتبار اینکه نوه امام بوده است برای خود یک حق کاملا ویژه قائل است که به خود امام توهین کند، به مردم توهین کند، به همسران شهدا توهین کند و اگر هم کسی قصد پاسخگویی به او را داشته باشد بلافاصله خود را میچسباند که من نوه امام هستم.این اشرافیت اجتماعی است ما شاهد این هستیم که خیلی از فرزندان مسئولان، خودشان کسی نیستند نه نخبه علمی و سیاسی هستند نه حتی ثروتمند هستند اما چون روزگاری پدرشان مسئول بوده یا داماد فلان مسئول هستند فکر میکند وظیفه جامعه این است که در برابر آنها تعظیم کند و متاسفانه این اتفاق رخ میدهد و آنها تحویل گرفته میشوند.اشرافیت مال وقتی است که اگر کسی ادعای اشرافیت کند و کسی او را تحویل نگیرد این اشرافیت شکل نمیگیرد اما مشکل این است که جامعه تحویل میگیرد.اگر جامعه برتری عدهای را نپذیرد اشرافیت شکل نمیگیردآیا این به خاطر زمینهسازی رسانهها نیست که این اتفاق میافتد؟ وقتی رسانهها عکس فرزند مسئولان را در کنار فرزند گاندی و بینظیر بوتو قرار میدهند این ذهنیت در جامعه شکل میگیرد.من به طور کلی مثال میزنم ما وقتی اشرافیت اجتماعی را توضیح میدهم باید متوجه باشیم؛ این اشرافیت وقتی شکل میگیرد که جامعه برتری یک عدهای را بپذیرد. اگر دانشمندی باشد که به خاطر دانش خود مورد احترام مردم است و البته به مردم هم احترام میگذارد و دانش خود را در خدمت مردم میگذارد این یک فرآیند احترام دوجانبه و متقابل است و این مورد ستایش ما هم هست و انسانهای معقول هم این را میفهمند. جامعه در برابر انسانهای شریف و بزرگوار که همه هستی خود را برای دفاع از اسلام و اعتقادات داده از اقدام میگذارد و به تعبیر امام آنها را چشم و چراغ میداند و آنها هم برتری طلبی نمیکنند و خود را برابر مردم قشر بالاتر فرض نمیکنند.ما با هجوم جدی اشرافیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو هستیماز احترام مردم به دانشمندان و خانوادههای شهدا و امثال آن یک فرایند معقول دینی و انسانی است که آن عده هم کاری که کردند را وظیفه خود میدانند. اگر یک عالمی و شخصی مورد احترام مردم است اما اطرافیان او که بدون برخورداری از برجستگی (اخلاقی و موقعیتی) از مردم طلبکارند و خود را از مردم برتر میبینند اینجا مصداق اشرافیت است. الان ما با هجوم جدی اشرافیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی روبرو هستیم و از آن طرف اندیشه سیاسی شیعه و اسلام ناب و انقلاب اسلامی به دنبال ریشهکنی این نابهنجاری بزرگ اجتماعی است.ما نتوانستهایم جامعه را نسبت به آفات اشرافیت توجیه و اقناع کنیمبرای مقابله با این نوع فرهنگ و اصلاح این تفکر باید چه کاری انجام داد؟ به ویژه در ساحت فرهنگ و رسانه که نقش اصلی را در مثبتنمایی این تفکر دارند؟ما نتوانستهایم که جامعه را نسبت به آفات اشرافیت توجیه و اقناع کنیم حتی آموزش هم دادهایم که وقتی یک مسئول اجرایی به شهری میرود مردم دنبال ماشین او بدوند، آموزش دادهایم هر کسی لباس و ماشین بهتری دارد باید به او بیشتر احترام گذاشت و چون همه مردم اینها را ندارند پس این اشرافیت شکل میگیرد.وقتی در زمان دولت دهم دارو وارد کشور نمیشد، خودروهای گرانقیمت با ارز دولتی برای رفاه حال طبقه اشراف وارد کشور میشود و جالب است که نه دولت و نه راهنمایی و رانندگی متوجه نیستند که این کار ضدارزشی است تا جایی که لازم میشود رهبر انقلاب شخصا وارد این مقوله میشود و دستور دهند جلوی این رفتارهای ضدارزشی گرفته شود.ورود خودروهای لوکس با ارز دولتی مصداق تفکر اشرافی بوددولت ارز دولتی میدهد در حالی که برای ورود دارو داده نشده و راهنمایی رانندگی هم آن را شماره کرد، این افراد به صرف داشتن ماشینهای میلیاردی مورد احترام همه قرار میگیرند تا اینکه رهبر انقلاب یادآوری میکند؛ در حالی که اگر خود دولت و خود راهنمایی رانندگی بدیهیات اندیشه سیاسی اسلام را توجیه بودند اجازه واردات چنین خودرویی را نمیدانند یا آن را شمارهگذاری نمیکردند و دیگر نیازی نبود که رهبر انقلاب در این مورد وارد شود. این تفکر به همان مدلی باز میگردد که اول صحبت خود گفتید، نسبت به این قضیه آموزش درستی اتفاق نیفتاده است و متاسفانه نه تنها جامعه را برای مقابله با اشرافیت تربیت نکردهایم بلکه برای بازتولید اشرافیت به آن کمک کردهایم، راهکار مقابله با این مدل اشرافیگری چیست؟مردمی که انقلاب کردهاند میخواهند چنین پدیده شومی را نبیند اما به شکل متفاوت هر بار آن را میبینند، راهکارش این است که از سطوح بالا جامعه با این اشرافیت مقابله شود.یعنی به صورت دولتی؟همه مقامات کشوری، همه مسئولان و همه مدیران باید به این مسئله حساس باشند و خودشان ایمان بیاورند که اشرافیت غلط، ضد انسانی و تحقیرکننده جامعه است و خودشان این صفت منفی را نداشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
نقد اشرافیگری/ کوشکی در گفتوگوی مشروح با فارس- 1 سواستفاده از انتساب به بیت امام(ره) مصداق اشرافیت اجتماعی
نقد اشرافیگری کوشکی در گفتوگوی مشروح با فارس- 1سواستفاده از انتساب به بیت امام ره مصداق اشرافیت اجتماعی است اشرافیت اقتصادی با سیاست سرمایهداری نیمهکاره رشد کرد بروز اشرافیت سیاسی در انتخابات ۸۸یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است ما نتوانستهایم که جامعه را نسبت بهامام جمعه تیتکانلو: بعثت پیامبر برای تحول فردی و اجتماعی بود
امام جمعه تیتکانلو بعثت پیامبر برای تحول فردی و اجتماعی بود تیتکانلو فاروج - ایرنا - امام جمعه تیتکانلو گفت بعثت پیامبر ص برای ایجاد تحول فردی و اجتماعی رقم خورد و در این روز بزرگ تنها به برگزاری مجالس شادی نباید بسنده کرد به گزارش ایرنا حجت الاسلام حسین نادعلی زاده در نمااندیشههای امام در توسعه اجتماعی و احیای تمدن اسلامی بررسی میشود
با مشاركت رايزنی فرهنگی ايران در قرقيزستان اندیشههای امام در توسعه اجتماعی و احیای تمدن اسلامی بررسی میشود شناسهٔ خبر 2758445 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان رايزنی فرهنگي ايران در قرقيزستان و انجمن دوستی قرقيزستان و ايران به مناسبت ايام سالروز اامام جمعه شهربابک: هدف بعثت ایجاد عدالت اجتماعی است
امام جمعه شهربابک هدف بعثت ایجاد عدالت اجتماعی استامام جمعه شهربابک گفت هدف بعثت نبی گرامی اسلام ص تحول درونی انسانها و ایجاد عدالت اجتماعی است به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک حجتالاسلام حسن منتظری ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه شهربابک با تبریک عید مبعث اظهارامام جمعه خوی: مفاسد با احیای عدالت اجتماعی ریشهکن میشود
امام جمعه خوی مفاسد با احیای عدالت اجتماعی ریشهکن میشودامام جمعه خوی گفت برای ریشهکن کردن تمامی مفاسد باید سراغ احیای عدالت اجتماعی رفت به گزارش خبرگزاری فارس از خوی حجتالاسلام سید رضی شکوری ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفته با اشاره به تاثیرگذاری یادمعاون سیاسی اجتماعی فرماندار سنندج: حضور در مراسم ارتحال امام، فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با ایشان است
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار سنندج حضور در مراسم ارتحال امام فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با ایشان استمعاون فرماندار سنندج حضور در مراسم معنوی سالگرد ارتحال امام را فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با افکار و ایدههای ایشان دانست به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج موحد امانامام جمعه گرگان: گروه 1 + 5 حق سوءاستفاده از صداقت ایران را ندارد
امام جمعه گرگان گروه 1 5 حق سوءاستفاده از صداقت ایران را نداردامام جمعه گرگان با اشاره به مذاکرات هستهای بعد از بیانیه لوزان و برخی زیادهخواهیهای غربیها گفت نمایندگان 1 5 حق سوء استفاده از صداقت ایران را ندارند به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان آیتالله سید کاظم نورئیس کمیته امداد امام خمینی: اقدامات کمیته امداد در حوزه اشتغالزایی مورد تایید مجلس است / اجباری کردن بیمهها
رئیس کمیته امداد امام خمینی اقدامات کمیته امداد در حوزه اشتغالزایی مورد تایید مجلس است اجباری کردن بیمههای اجتماعیرئیس کمیته امداد امام خمینی گفت کمیته امداد به دنبال اجباری کردن بیمه اجتماعی در سطح کشور از طریق مجلس است به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج پرویز فتاح ظهر امروزمدیر فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) دشتی خبر داد توزیع 3 هزار بسته فرهنگی بین زائران حرم امام (ره)
مدیر فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا ع دشتی خبر دادتوزیع 3 هزار بسته فرهنگی بین زائران حرم امام ره مدیر فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا ع شهرستان دشتی گفت بیش از 3 هزار بسته فرهنگی تهیه و آماده توزیع در بین زائران حرم مطهر امام خمینی ره است اکبر سلیمانی امروز در گفتوامام جمعه چابهار: تحریم ها باعث توانمندی کشور در حوزه های مختلف شد
امام جمعه چابهار تحریم ها باعث توانمندی کشور در حوزه های مختلف شد چابهار - ایرنا – امام جمعه چابهار گفت تحریم های وضع شده علیه ایران باعث توانمندی کشور در حوزه های مختلف بویژه در بخش های نظامی شد به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمد موسوی در خطبه های نماز جمعه چابهار با اشاره بامام جمعه ایرانشهر: بیانات اخیر رهبری مانع زیاده خواهی های آمریکا و غرب شد
امام جمعه ایرانشهر بیانات اخیر رهبری مانع زیاده خواهی های آمریکا و غرب شد زاهدان- ایرنا- امام جمعه ایرانشهر گفت بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین ع مانع زیاده خواهی های آمریکا و غرب در مذاکرات هسته ای شد و دسیسه های آنان را نقش برآب کرد به گزارش ایرنا حجت الاسامام جمعه خرمشهر:عملکرد شورای شهر قابل قبول نیست
امام جمعه خرمشهر عملکرد شورای شهر قابل قبول نیست آبادان- ایرنا-امام جمعه خرمشهر با تاکید بر لزوم انتخاب هر چه سریع تر شهردار این شهر گفت عملکرد اعضای شورای شهر در این مقوله قابل قبول نیست به گزارش ایرنا حجت الاسلام سیدنبی موسوی در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه خرمشهر در مسجد جامع اامام جمعه مراغه: مصوبات سفر استانی رییس جمهوری نقطه عطفی در تاریخ آذربایجان شرقی است
امام جمعه مراغه مصوبات سفر استانی رییس جمهوری نقطه عطفی در تاریخ آذربایجان شرقی است مراغه - ایرنا - نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت مصوبات سفر استانی رییس جمهوری اسلامی ایران به استان نقطه عطفی در تاریخ آن خواهد بود حجت الاسلام محمدتقی پوسبزپوشان اردوگاه امام حسین (ع) همواره در مقابل توطئه ها می ایستند
امام جمعه اراک سبزپوشان اردوگاه امام حسین ع همواره در مقابل توطئه ها می ایستند اراک - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت سبزپوشان اردوگاه امام حسین ع همواره در برابر توطئه ها و دسیسه ها می ایستند و از کیان و استقلال نظام و عظمت این ملت بزرگ با خونامام جمعه اسفراین: سخنان رهبری در باره مذاکرات هسته ای فصل الخطاب است
امام جمعه اسفراین سخنان رهبری در باره مذاکرات هسته ای فصل الخطاب است اسفراین - ایرنا - امام جمعه اسفراین گفت سخنان اخیر رهبری در باره مذاکرات هسته ای و عدم هیچ گونه اجازه بازرسی از مراکز نظامی باید فصل الخطاب همه بویژه تیم هسته ای قرار گیرد حجت الاسلام قدیر محمدیان در خطبه هایامام جمعه انزلی: مردم و مسوولان در پاسداری از نظام اسلامی همدل هستند
امام جمعه انزلی مردم و مسوولان در پاسداری از نظام اسلامی همدل هستند انزلی - ایرنا - امام جمعه انزلی در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت مردم و مسوولان کشور برای پاسداری از انقلاب و دستاوردهای نظام اسلامی با هم همدل و همزبان در یک جهت حرکت می کنند به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الامام جمعه عجب شیر: اطاعت از منویات رهبری موجب حفظ ایران اسلامی در مقابل تهدیدها می شود
امام جمعه عجب شیر اطاعت از منویات رهبری موجب حفظ ایران اسلامی در مقابل تهدیدها می شود مراغه - ایرنا - امام جمعه عجب شیر با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در همه زمینه ها آگاه به امور و مسایل هستند گفت اطاعت از منویات رهبر معظم انقلاب موجب حفظ ایران اسلامی در مقابل تهدیدهای دشمنان-
سیاسی
پربازدیدترینها