تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806886549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وام مسکن رکودزا یا ضد رکود


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مسکن و داشتن سقفی بالای سر مدت های مدیدی است که آرزوی بسیاری از خانوارهای ایرانی است.خانوارهایی که به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران، روز به روز هزینه بیشتری را صرف اجاره بهای مسکن می کنند و کسی هم به فریادشان نمی رسد.

به گزارش تراز ، مسکن و داشتن سقفی بالای سر مدت های مدیدی است که آرزوی بسیاری از خانوارهای ایرانی است.خانوارهایی که به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران، روز به روز هزینه بیشتری را صرف اجاره بهای مسکن می کنند و کسی هم به فریادشان نمی رسد.
 
در این میان دولت یازدهم هم نشان داده است به جز افزایش وام مسکن که حالا به 80 میلیون تومن رسیده برنامه مدون دیگری برای حل مشکل مسکن ندارد.هر چند مدتی پیش عباس آخوندی وزیر مسکن جزئیات مسکن اجتماعی را نیز ایجاد کرد اما هنوز اقدام عملی در این خصوص از دولتی ها دیده نشده است.البته وام 80 میلیونی نیز تنها به خانه اولی ها داده می شود.
 
ماجرای وام 80 میلیونی چه بود؟
 
به این ترتیب بود که بعد از کش و قوس های فراوان در شرايط فعلي که بازار مسکن براي خريداران و سازندگان در رکود قرار دارد و بحث تامين منابع مالي يکي از نگراني‌ها و دغدغه‌هاي فعالان اين حوزه است،  شوراي پول و اعتبار در نشست خود مصوب کرد که از اين‌ پس وام مسکن براي خانه‌ اولي هاي تهراني 80 ميليون تومان، شهرهاي بزرگ 60 ميليون تومان و شهرهاي کوچک 40 ميليون تومان تعيين شود و نرخ سود اين تسهيلات 14 درصد خواهد بود.
 
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، افزایش وام مسکن برای تامین منابع مالی راه درستی نیست و تنها تاثیر ان افزایش تورم در بخش مسکن است.منتقدان این طرح می گویند، این راه قبلا آزموده شده و نتیجه ای جز گرانی و رکود بیشتر در بازار مسکن نخواهد داشت.موافقان اما معتقدند بازار مسکن به یک تکان نیاز دارد که با وام بالا ایجاد می شود.
 
در هر حال، بر اساس اين مصوبه دوره سپرده‌گذاري در حساب صندوق پس‌انداز يکم (خانه اولي‌ها) حداقل بايد يک سال باشد و به ازاي هر شش ماه يک برابر سپرده‌گذاري تسهيلات پرداخت خواهد شد.به گفته معاون اعتبارات بانک مرکزي، در بازپرداخت 12 تسهيلات 80، 60 و 40 ميليون توماني ميزان اقساط ماهانه به ترتيب يک‌ ميليون و 150 هزار تومان، 862 هزار تومان و 575 هزار تومان است.
 
بر اين اساس تسهيلات 80 ميليون توماني مسکن براي يک‌ خانه اولي در تهران حدود 165 ميليون تومان آب مي‌خورد، به‌ عبارت‌ ديگر سود تسهيلات مذکور حدود 85 ميليون تومان خواهد بود.همچنين سود تسهيلات 60 ميليون توماني هم حدود 124 ميليون تومان است، سود وام 40 ميليون توماني حدود 83 ميليون تومان خواهد بود. با این تفاسیر با گرفتن وام 80 میلیونی بیشتر از دو برابر آن باید پس داده شود!از سوی دیگر نکته اینجاست که این وام نمی تواند هزینه های ساخت گران مسکن را جبران کند تا بازار را تکان دهد.
 
گرانی در بخش ساخت مسکن بیداد می کند
 
بررسی تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌های سربار ساخت مسکن مانند هزینه دریافت پروانه ساخت و... نشان می‌دهد، طی یک سال اخیر برخی از این هزینه‌ها به شدت افزایش یافته‌اند.
 
گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد تأثیر افزایش تسهیلات خرید مسکن بر قدرت خرید متقاضیان و به تبع آن بهای مسکن انجام گرفته است، اما تاکنون کمتر به این موضوع توجه شده که گذشته از احتمال رفتارهای سوداگرانه و افزایش احتمالی تقاضا در بازار به علت افزایش قدرت خرید متقاضیان، قیمت تمام شده ساخت مسکن در کشور چقدر افزایش یافته است؟
 
بررسی قیمت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت تمام شده ساخت مسکن نشان می‌دهد در اکثر اقلام طی نیمه دوم سال 93 نسبت به نیمه نخست همان سال و سال 92 شاهد افزایش معنادار قیمت‌ها هستیم.گزارش‌های میدانی هم از کارگاه‌های ساختمانی سطح شهر علاوه بر اینکه این افزایش قیمت را تأیید می‌کند، ابعاد دیگری از بالا رفتن هزینه‌های ساخت و ساز را روشن می‌کند.
 
احسان غفوری، یکی از سازندگان باسابقه ساختمان‌های مسکونی در مناطق شمالی و مرکزی تهران ضمن اینکه میزان افزایش قیمت اعلام شده از سوی مرکز آمار را تقریبا درست می‌داند، در این خصوص گفته:«چند عامل در قیمت مسکن تأثیر دارد؛ قیمت مصالح ساختمانی، حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی، قیمت زمین و هزینه‌های سربار دریافت مجوز ساخت».
 
وی همچنین افزوده:« زمین معمولا حدود 50 درصد قیمت نهایی مسکن را در شهرها تشکیل می‌دهد یعنی در واقع خریداران نیمی از پولی را که بابت خرید یک واحد مسکونی پرداخت می‌کنند، پول زمین است. قیمت زمین طی یک سال اخیر تقریبا تغییر چندانی نکرده است اما در مورد سایر اقلام مؤثر در قیمت نهایی شاهد افزایش بوده‌ایم».
 
غفوری ادامه داده: «مصالح ساختمانی حدود 30 درصد قیمت تمام شده ساخت مسکن را تشکیل می‌دهد. ما طی یک سال گذشته به طور متوسط 20 تا 30 درصد افزایش قیمت در مصالح ساختمانی داشته‌ایم. اگر چه در برخی اقلام شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم اما در برخی اقلام هم افزایش‌ها شدید بوده است».
 
به این ترتیب به نظر نمی رسد وام مسکن چندان کارایی برای شکستن رکود بازار داشته باشد هر ند که هنوز هم باید منتظر تحولات بازار مسکن بود و کمی برای قضاوت زود است.


منبع: شفاف



شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 11:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن