تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816517625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همدلي و همزباني در مکتب امام خميني (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۳۴ق.ظ)
جوان: همدلي و همزباني در مکتب امام خميني (ره) موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «همدلي و همزباني در مکتب امام خميني (ره)» عنوان يادداشت روز روزنامه جوان است که در آن مي خوانيد؛
سال 1394 از سوي رهبر فرزانه و حکيم انقلاب اسلامي با توجه به اقتضائات زماني، سال «دولت و ملت، همدلي و همزباني» نامگذاري شد. نظر به قرار گرفتن در آستانه سالروز رحلت جانگداز خميني کبير و ضرورت تقويت وحدت، انسجام اجتماعي، برادري و در يک کلام همدل و هم زبان شدن ملت ايران و ملت هاي مسلمان، در اين نوشتار به اختصار موضوع «همدلي و همزباني» در مکتب امام خميني (ره) مورد بررسي قرار مي گيرد.
بنيان مکتب و انديشه هاي حضرت امام (ره) در حوزه هاي گوناگون، اسلام ناب محمدي (ص) و آموزه هاي وحياني است. بر همين اساس امام (ره) دعوت به اسلام را در ذات خود دعوت به وحدت، همدل و همزبان شدن دانسته و مي فرمايند: «اصولاً دعوت به اسلام، دعوت به وحدت است.» ايشان در همين خصوص با استناد به آيات و روايات مي فرمايند: «مؤمنين سرتاسر دنيا برادرند به حسب حکم قرآن، و برادرها با هم برابرند.»
در شرايط کنوني جهان اسلام گرفتار اختلافات سنگين شده و بر اساس همين اختلافات بي مبنا از نظر آموزه هاي ديني، بيشترين نزاع ها، کشتارها و جنايت ها در ميان مسلمانان به بهانه هاي اختلافات مذهبي و نژادي و قومي رخ مي دهد. اين اختلافات، بهترين زمينه ها را براي دشمنان مسلمانان فراهم مي نمايد. حضرت روح الله در همين راستا مي فرمايند: «اسلام آمده است تا تمام ملل دنيا را، عرب را، عجم را، ترک را، فارس را، همه را با هم متحد کند و يک امت بزرگ به نام امت اسلام در دنيا برقرار کند.» حضرت امام فراتر از وحدت ملت ايران، تأکيد بر وحدت ميان مسلمانان، وحدت ميان شيعه و سني داشتند و بارها بر ضرورت اتحاد شيعه و سني و اينکه بايد همه با هم برادر باشند اصرار مي ورزيدند. ايشان در اين خصوص مي فرمايند: «بايد ما شيعه و سني، با هم برادر باشيم، نگذاريم ديگران بيايند همه چيزمان را ببرند.» از نظر ديني و فقهي در مکتب امام، همدلي و همزباني مسلمانان يک امر واجب است تا جايي که مي فرمايند: «واجب است بر همه مسلمين که با هم باشند.» از نظر امام (ره) در اين جهان خاکي و در ميان جوامع بشري، دو نيروي رحماني و شيطاني با هم به مقابله مي پردازند. وحدت و تفرقه در اين صحنه نبرد، در نگاه حکيمانه و مدبرانه رهبر کبير انقلاب اسلامي چنين توصيف مي شوند: «تفرقه از شيطان است و وحدت کلمه و اتحاد از رحمان است.» در چنين نگاهي اختلاف از الهام هاي شيطاني است: «عزيزان من! از اختلاف که الهام ابليس است اجتناب نماييد.»
بنابر اين در نزد حضرت روح الله، زبان اختلاف افکن زبان شيطان است: «اختلاف از زبان هر کس باشد، از زبان هر موجودي باشد، اين زبان، زبان شيطان است.» امريکا در مکتب سياسي امام (ره)، شيطان بزرگ است و از کار ويژه هاي شيطان بزرگ ايجاد اختلاف در ميان مسلمانان است. ايشان در اين خصوص مي فرمايند: «قدرت هاي بزرگ که مأيوس شدند از اينکه با جنگ و با حمله نظامي بتوانند کاري بکنند، دست به شيطنت زده اند و مي خواهند شماها را از هم جدا کنند و اختلاف بين شما بيندازند...» متأسفانه برخلاف توصيه هاي قرآني و آموزه هاي ديني و وصاياي حضرت امام (ره) که بايد مسلمانان در يک جبهه متحد عليه مستکبران با هم همدل و همزبان باشند، اکنون مسلمانان دچار تفرقه شده و اين مستکبرين و دشمنان مسلمانان هستند که يک جبهه متحدي را عليه مسلمانان شکل داده اند.
جنگ نيابتي نظام سلطه در منطقه راهبردي غرب آسيا، نشان مي دهد که دشمن چگونه ميان مسلمانان اختلاف افکني کرده و مسلماناني که بايد همدل و همزبان باشند را به جان هم انداخته است. حضرت امام (ره) در اين خصوص داراي اين توصيه راهبردي هستند که مي فرمايند: «مسلمين بايد يد واحده باشند بر ضد همه مستکبران.»
حضرت امام که با آن نگاه الهي و حکيمانه خود بر وحدت در جهان اسلام و ميان بيش از يک ميليارد مسلمان تأکيد داشتند، بر روي وحدت ميان ايرانيان از هر قشر، قوم و مذهب و جناح و جرياني تأکيد داشتند و همدلي و همزباني را شرط ساختن ايران مي دانستند: «ما الان همه مان با هم موظفيم که دست به دست هم بدهيم، برادر باشيم، و همه با هم بسازيم ايران را.» وحدت از ديدگاه حضرت امام (ره) منشأ خيرات است: «در اسلام همين برادري است که مبدأ خيرات است.»
يکي از مهم ترين عوامل برخوردار بودن يک ملت و جامعه از نصرت و عنايات الهي، وحدت ميان آنان است و امام اين مهم را اينچنين مورد اشاره قرار مي دهند: «مادامي که حفظ کنيد شما وحدت خودتان را خدا با شماست: يدالله مع الجماعه». بر اساس همين منطق و ديدگاه، مهم ترين عامل شکل گيري نهضت اسلامي در ايران و به پيروزي رسيدن انقلاب اسلامي وحدت کلمه، همدلي و همزباني ملت ايران است. رهبر کبير انقلاب اسلامي نقش اين عامل را در پيروز شدن انقلاب اسلامي اينگونه مورد اشاره قرار داده و بر حفظ آن تأکيد مي فرمايند: «بايد ما همه اين رمز را بفهميم که وحدت کلمه رمز پيروزي است و اين رمز پيروزي را از دست ندهيم.» در جاي ديگر مي فرمايند: «رمز پيروزي شما ملت بزرگ، وحدت کلمه و اتکال به ايمان بود.»
در مکتب حضرت امام خميني(ره)، حفظ نظام جمهوري اسلامي اوجب واجبات است و ايشان در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا آخرين لحظات عمر مبارکشان روي اين مهم تأکيد داشتند. از ديدگاه آن بزرگوار سفرکرده و به حق پيوسته، وحدت شرط موفقيت در دفاع از جمهوري اسلامي ايران است: «از امور مهمه اي که بر همه ما واجب است دفاع از اسلام، دفاع از جمهوري اسلامي است و آن بستگي دارد به وحدت.» موضوع وحدت ميان جناح ها و جريان هاي سياسي از منظر حضرت امام(ره) آنچنان واجد اهميت بود که ايشان متواضعانه از همه گروه ها مي خواستند که با همدلي و همزباني براي پيشبرد آرمان هاي انقلاب اسلامي از جمله تحقق عدالت اسلامي کوشش کنند: «اينجانب با کمال تواضع، دست خود را به طرف تمام جناح هايي که در خدمت اسلام هستند، دراز مي کنم و از همه استمداد مي کنم که با هم پيوستگي همه جانبه، در راه بسط و عدالت اسلامي که يگانه راه سعادت ملت است کوشا باشند.» وحدت، همدلي و همزباني در ميان اقشار گوناگون جامعه براي رسيدن به اهداف عالي انقلاب اسلامي، آنچنان واجد اهميت بود که امام بزرگوارمان با تمام توان به اين مهم اهتمام داشتند.
ايشان ميزان اهتمام خود در اين راستا را اينگونه توصيف مي نمايند: «اينجانب با تمام طاقت، در حصول وحدت همه اقشار ملت مسلمان کوشش کرده و مي کنم و از خداوند متعال در اين امر بسيار مهم که هستي ملت بدان پيوسته است، استمداد مي نمايم.» با توجه به دشمنان سرسخت ملت ايران و توطئه هاي پي درپي آنان براي بازداشتن مردم ايران از حرکت و فرو ريختن جامعه ايراني، حضرت امام تنها راه موفقيت ملت در برابر توطئه ها و ايستادگي در برابر دشمنان را در وحدت، همدلي و همزباني ملت مي دانستند و اين مهم را اينگونه بيان مي داشتند: «تا آن وقت که «يک» هستيد اين «يک» را کسي نمي تواند بشکند.» امام(ره) وحدت ديني و مذهبي را عامل اصلي حفظ استقلال دانسته و به علاقه مندان به استقلال کشور مي فرمودند: «اگر علاقه به استقلال ايران داريد وحدت مذهبي داشته باشيد.»
يکي از اشکالات برخي از گروه هاي سياسي در اين است که همزبان با يکديگر هستند، لکن همدل نمي باشند، فلذا شعار براي وحدت زياد سر مي دهند ولي در عمل خبري از وحدت ميان آنان نيست. حضرت امام(ره) چنين وضعيتي را برنمي تابند و از همگان خواستار رفتن سراغ وحدت عملي بودند و مي فرمودند: «هي نگوييد وحدت و دنبالش نباشيد، عملاً با هم وحدت داشته باشيد. شما برادرهاي هم هستيد.» در مکتب سياسي حضرت امام خميني(ره) وحدت ميان مردم، ناشي از وحدت ميان سران کشور و مسئولان نظام است و اگر مسئولان با هم همدل و همزبان باشند، مردم هم با هم متحد خواهند بود. بنابراين ايشان در ديدارهاي مختلف، مسئولان کشور را به نداشتن اختلاف توصيه کرده و بر داشتن وحدت ميان خود تأکيد مي فرمودند: «تأکيد مي کنم که اگر سران با هم خوب باشند، اين کشور صدمه نمي بيند و اگر صدمه اي اين کشور ببيند از اختلاف سران است.» براساس آنچه از بيانات حضرت امام روايت شده، به خوبي مي توان دريافت که در مکتب رهبر کبير انقلاب اسلامي وحدت، همدلي و همزباني داراي ارزش ذاتي بوده و از امور ضروري براي حفظ اسلام و پيشبرد انقلاب اسلامي و دست يافتن به اهداف عالي به حساب مي آيد.
با اين نگاه شعار وحدت و همدلي و همزباني، اختصاص به يک سال خاص ندارد و اين شعار براي هميشه و براي همه سال هاست؛ اگر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي سال جاري را با اين عنوان نامگذاري کرده اند حتماً به دليل طمع خاص دشمنان براي بهره گيري از شرايط کنوني ايران است. در چنين شرايطي توجه به وحدت و تلاش مضاعف براي همدل و همزبان شدن دولت و ملت، ضرورتي بيش از پيش پيدا مي کند و اين مهم براي همگان تکليف آور مي شود.

نويسنده: دکتر يدالله جواني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن