تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807000224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انحرافات وقتي به وجود مي آيد که ارکان ديني در کنار يکديگر نباشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ خرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۴۱ب.ظ)
توليت آستان امام راحل (ره): انحرافات وقتي به وجود مي آيد که ارکان ديني در کنار يکديگر نباشد موج - توليت آستان امام راحل (ره) گفت: اگر به مباني دين توجه همه جانبه نباشد، شاهد خروج نحله هاي انحرافي خواهيم بود، انحرافات وقتي به وجود مي آيد که ارکان ديني در کنار يکديگر نباشد.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، توليت آستان امام راحل (ره) در سلسله نشست هاي موسسه مفتاح کرامت با موضوع اجتهاد در انديشه امام خميني (ره)، در محل اين موسسه گفت: نگاه عميق به تاريخ اسلام از مهمترين فعاليت هايي است که بايد توسط پژوهشگران و حوزويان انجام شود.
وي افزود: با نگاه عميق به جامعه اسلامي بعد از ارتحال پيامبر اسلام (ص) مشاهده مي کنيم اين جامعه با سه رويکرد متفاوت مواجه بوده است که اولين آن، تبعيت مطلق است که در تاريخ بني اميه قابل مشاهده است.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني گفت: دومين رويکرد در اين زمينه، پيروي مطلق و غير‌مجتهدانه است، از اين رو اين رويکرد را غير مجتهدانه مي نامند که اين گروه براي سوالات جديد به دنبال پاسخ‌ هاي از پيش جواب داده شده بودند و مشکل آن همين بود که براي آنها پاسخي به دست نمي آوردند.
وي گفت: براي رسيدن به پاسخ هاي عميق بايد نگاهي ژرف و جامع به دين داشته باشيم، پس از اين دو رويکرد بود که نگاه سوم يعني پذيرش مجتهدانه شکل گرفت و اين نگاه در بستر تفکر نبوي به وجود آمد و علما و بزرگان از همين بستر رشد کردند.
حجت الاسلام والمسلمين حسن خميني گفت: در زمينه انقلاب اسلامي نيز مي توانيم همين مسائل را بيان کنيم، زيرا اين انقلاب با خميرمايه يک نظريه شکل گرفت و در گذشت زمان سئوالات جديدي ايجاد شد که بايد به آنها جواب داده مي شد.
وي گفت: وقتي انقلاب اسلامي با چنين شبهاتي مواجه مي شود ما نيز بايد از طريق آموزه‌هاي ديني و يا استفاده از اطلاعات خودساخته به آنها جواب دهيم.
استاد حوزه گفت: اجتهاد در انديشه امام راحل (ره) کاري است که در اين زمينه مورد توجه قرار مي گيرد؛ اين سه نگرش در خصوص نگرش انقلاب و امام راحل وجود دارد که در مرحله اول پيروي ما از فرمان عقل انجام مي شود و دومين مرحله آن است که جواب هاي از قبل داده شده را دنبال کنيم و در مرحله بعد نيز اجتهاد در آموزه هاي ديني و انديشه هاي اجتهادي را بايد پيدا کرد.
وي افزود: بايد به دنبال جواب‌هاي از قبل داده شده باشيم و در نگرش سوم بايد از آموزه‌هاي ديني اجتهاد و انديشه‌هاي مناسب را مطرح کنيم؛ در اينجاست که ممکن است با عدم نگاه جامع، از اهداف مکتب دور شويم.
حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني گفت: اگر بخواهيم نگاهي جامع به اين مبحث در تاريخ اسلام و حتي تاريخ ايران داشته باشيم؛ بايد بگوييم که در زمينه ايجاد فرقه هايي چون بابيه نيز چنين نگاهي شکل گرفت و اين رويکرد از همين بستر ايجاد شد.
وي گفت: نبايد فراموش کرد که اين فرقه از درون همين بستر فکري شکل گرفت، ولي خارج از آن بود و به نوعي نيز آن را دچار انحراف کرد؛ البته در اين رابطه اشتباهاتي نظير دستگيري باب نيز انجام شد؛ زيرا باعث شد وي از يک فرد عادي به يک فرد مقدس دست ساخته مبدل شود و بسياري را نيز به انحراف بکشاند.
توليت آستان امام خميني (ره) افزود: اين عمل شتابزده و به دور از حکمت باعث شد که افراد بسياري تابع اين فرد شدند و پس از اينکه اتفاق پاره شدن طناب اعدام وي نيز انجام شد، اين مساله تشديد شد.
وي گفت: وقتي رفتار ناصحيحي با يک تفکر انحرافي انجام شود چنين نتيجه اي به بار خواهد آورد؛ واقعا اگر او بود و مردم با او حرف مي زدند متوجه بي سوادي و توهمات وي مي شدند ولي اينگونه نشد.
توليت حرم مطهر امام خميني (ره) افزود: اين جريان نامبارک در شکلي جديد به جريان بهائيت ختم شد که باعث شد آنها نيزطرفداراني براي خود پيدا کنند و البته امروز به شکل شورايي اداره مي شود و در سراسر دنيا نيز به شکل پراکنده فعاليت هاي خود را دنبال مي کنند.
وي با اشاره به اين مطلب که اگر به مباني دين توجه همه جانبه نباشد، شاهد خروج چنين نحله هاي انحرافي خواهيم بود، گفت: انحرافات وقتي به وجود مي آيد که ارکان ديني در کنار يکديگر نباشد.
توليت آستان امام راحل گفت: اگر به دنبال مساله اجتهاد هستيم بايد به هر کدام از ارکان ديني به اندازه مناسب توجه کنيم؛ اين نگاه نامناسب به ارکان دين بود که باعث شد افرادي مثل باب در جامعه اسلامي ظهور کنند.
استاد حوزه تصريح کرد: نگاه جامع، نگاهي است که همراه با رعايت اعتدال و سنجش نسبيت هاست، به همين دليل در آرا و انديشه هاي بنيانگذار انقلاب نيز بايد رعايت اعتدال را داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن