تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803173060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دفاع صادق زیباکلام از احمد توکلی!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: احمد توکلی در ‎حالی برای دفاع از خود در دادگاه کیفری حاضر شد که شاید خود او نیز فکر نمی‎کرد روزی نظرات تعدادی از کاربران سایتش منجر به این شود که پرونده و دادگاهی علیه او شکل بگیرد، آن هم به اتهامی به نام فعالیت تبلیغی علیه نظام.

به گزارش تراز ، اتهامی که سال گذشته پدر عروسش را به دادگاه غیرعلنی کشاند. حسینعلی توکلی نوه دکتر احمد توکلی و دکتر صادق زیباکلام وقتی که بزرگ شود متوجه خواهد شد که هر دو پدربزرگش به یک اتهام به دادگاه رفته‎اند اما هرکدام از یک طیف فکری جداگانه. هرچند دکتر زیباکلام معتقد است حسینعلی توکلی هفت ساله همین الان هم می‎داند که بابایی و باباجون همفکر و همخط نیستند. زیباکلام می‎گوید نه به‎واسطه این ارتباط خویشاوندی، که برای دریافت این پاسخ به دادگاه دکتر توکلی رفته که چرا دادگاه او و دکتر توکلی با این همه تفاوت اما به اتهام یک جرم واحد برگزار شده است.صادق زیبا کلام را همه به صراحت لهجه و رکگویی میشناسند، پنجره نیز تمام سخنان وی را منتشر میکند و این بازتاب به معنای موافقت با سخنان وی نیست. همانطور که خودش در همین مصاحبه گفته است: « من افکار و عقایدم از زمین تا آسمان با افکار و عقاید پنجره متفاوت است.»  آیا حضورتان در دادگاه دکتر توکلی صرفا همراهی کردن با یکی از خویشاوندانتان بود یا حضورتان در دادگاه علل دیگری نیز داشت؟
من در این دادگاه نه به‎واسطه پیوند خویشاوندی که بین ما هست بلکه به‎واسطه دو دلیل دیگر شرکت کردم. یکی دلیل اصلی‎تر است و دیگری فرعی‎تر. دلیل فرعی‎تر این است که دکتر توکلی محکوم شده بودند یا هم‎چنان محکوم هستند به تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی. بنده هم درست سال گذشته دقیقا به همین اتهام پرونده‎ داشتم. چیزی که خیلی عجیب است، این است که علی‎رغم اینکه همه چیز این دو پرونده و اتهاماتشان یکسان بود (یعنی ایشان به‎واسطه اینکه در رسانه‎ای تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام کردند و بنده هم دقیقا به‎خاطر اینکه نامه‎ سرگشاده‎ای را خطاب به آقای حسین شریعتمداری نوشته بودم مبنی بر اینکه موضوع هسته‎ای با این هزینه‎‎های وحشتناکی که داشته چه گُلی به سر نظام و مملکت زده) و با اینکه ذات جرم‎هایمان یکی بود اما دادستانی پرونده بنده را به دادگاه انقلاب فرستاد که به‎صورت غیرعلنی برگزار شد اما دادگاه آقای دکتر توکلی علنی بود. حدود 100 نفر حضار آمده بودند، ارباب جراید و رسانه‎‎ها حضور داشتند و از همه مهم‎تر اینکه هیئت منصفه بود. من می‎خواهم بدانم جرم من و آقای دکتر احمد توکلی که یکی است، چرا بنده باید آن‎طوری محاکمه شوم و آقای دکتر توکلی باید به‎صورت ویآیپی محاکمه شوند، درحالی‎که اولین درسی که دانشجویان علم حقوق در دانشگاه تهران فرا می‎گیرند چیزی است به اسم وحدت رویه. شما نمی‎توانید برای یک نوع اتهام دو نوع مجازات تعیین کنید یا دو نوع دادرسی داشته باشید؛ یعنی یکی در دادگاه کیفری، علنی و با حضور هیئت منصفه و دیگری در دادگاه انقلاب، غیرعلنی و بدون حضورت هیئت منصفه برگزار شود.  آیا به جواب این سوالتان در دادگاه رسیدید؟ به‎نظر خودتان به چه علت چنین اتفاقی افتاد؟
من به جواب سوالم نرسیدم و امیدوارم بعد از اینکه مجله پنجره مطلب صادق زیباکلامی را که قبولش ندارند، اما به‎خاطر اینکه از همصنف خودش دفاع کرده و می‎کند، چاپ کرد، قوه قضائیه جواب بدهد که چرا ما یک متهم با اتهام ساختگی تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام را در دادگاهی باز، علنی و با هیئت منصفه محاکمه‎اش می‎کنیم ولی صادق زیباکلام را در یک دادگاه غیرعلنی و بدون حضور رسانه‎‎ها و هیئت منصفه محاکمه می‎کنیم. مگر چه فرقی داشته؟ مگر ما چند نوع تشویش اذهان عمومی داریم؟ جواب سوال شاید این باشد که قوه قضائیه بگوید تشویش اذهان شماره یک داریم و تشویش اذهان شماره دو چون آقای زیباکلام شماره یک را انجام داده و خیلی بد بوده، ایشان را باید در دادگاه انقلاب و بدون حضور هیئت منصفه محاکمه ‎میکردیم و دکتر احمد توکلی را چون ملایم بوده باید در دادگاه علنی و با حضور هیئت منصفه محاکمه می‎کردیم. لذا جواب سوال را باید آقای دادستان و قوه قضائیه بدهد. من به دادگاه آمدم تا به رسانه‎ها، مطبوعات و مجله پنجره که همفکر و همخط من نیست ـ ولی امیدوارم پنجره این شهامت اخلاقی را داشته باشد که این مصاحبه را کامل چاپ کند ـ بگویم این شتری است که ممکن است فردا در خانه پنجره هم بخوابد. ممکن است یادداشتی را از نویسنده‎ای منعکس کند یا یادداشتی را سردبیر بنویسد و چند ساعت بعد از سوی دادستانی انقلاب احضاریه بیاید که شما تشویش اذهان عمومی کرده‎اید. بنابراین اینجا مسئله صنفی مطرح است. من افکار و عقایدم از زمین تا آسمان با افکار و عقاید پنجره متفاوت است اما هم من باید حرفم را بزنم و هم پنجره باید بتواند حرفش را بزند و هم آقای دکتر توکلی. مشخص است که من و آقای دکتر احمد توکلی همخط نیستیم. این موضوع را یک بچه کلاس اول دبستان هم می‎تواند به شما بگوید. حسینعلی توکلی که نوه من و دکتر توکلی است و امسال به کلاس اول می‎رود هم به شما خواهد گفت که بابایی و باباجون (نوه‎ام به دکتر توکلی می‎گوید باباجون و به من می‎گوید بابایی) با هم اختلاف‎ نظر دارند.
 ولی من به دادگاه دکتر احمد توکلی نه به‎واسطه اینکه پدر دامادم است، رفتم، بلکه به‎واسطه این رفتم که بگویم شما نمی‎توانید هر چیزی را که مطابق میلتان نیست برچسب تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام بزنید.  و دلیل اصلی‎تر حضورتان در دادگاه دکتر توکلی چه بود؟
نکته اصلی که در حقیقت اگر آب دستم بود می‎گذاشتم زمین و میرفتم ـ و حتی من کلاس روز یکشنبه دوره دکتری‎ام را تعطیل کردم تا بتوانم در دادگاه شرکت کنم ـ موضوعی است به نام تشویش اذهان عمومی یا بهتر است به‎جای این موضوع بگویم اتهامی است به نام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام. هر سال ده‎‎ها نفر، اگر نگفته باشم صد‎ها نفر، نویسنده، روزنامه‎نگار، خبرنگار و کسانی که در سایت‎‎ها مطلب می‎نویسند به این دو اتهام به دادگاه و قوه قضائیه فراخوانده می‎شوند. بنده خودم یک سال و نیم در دادگاه اول محکوم شدم و در دادگاه دوم هم به من تخفیف دادند و جزای نقدی پنج میلیون تومانی برایم در نظر گرفته شد. سوال من این است که چرا در جوامع توسعه‎یافته، مثلا هند، ژاپن، برزیل، آرژانتین و آفریقای جنوبی ـ بنده مخصوصا از آمریکا و اروپا سخن به میان نمی‎آورم ـ چیزی به اسم تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی وجود ندارد؟ به‎نظر می‎رسد عملا قوه قضائیه و مسئولان هر چیزی را که دوست ندارند و هر چیزی که باب میلشان نیست و هر چیزی را که در قبالش احساس ناراحتی کنند مصداق تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام می‎دانند. بنابراین من فکر می‎کنم جرمی به نام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام من‎درآوردی است و برای گوشمالی دادن به منتقدان و اخطار دادن به آنهاست. اتهام بعدی من تشویش علیه نظام بود. چه‎کسی از نامه سرگشاده من به آقای شریعتمداری دچار اضطراب و نگرانی شده؟ معنی لغت تشویش چیست؟ آیا معنی لغت تشویش به‎جز اضطراب است؟ مگر من گفته‎ام در آب تهران سیانور ریخته شده یا امشب در تهران زلزله می‎آید که افکار عمومی را مشوش کرده‎ باشم؟    با این حال ما می‎بینیم شخصی مانند دکتر توکلی با سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب و با وجود نماینده بودنشان در دادگاه محاکمه می‎شوند. همین مسئله نشان‎دهنده رعایت عدالت از سوی قوه قضائیه نیست؟
نفس محاکمه دکتر احمد توکلی اولا آزادی بیان را زیر سوال می‎برد. برای اینکه اگر به موارد اتهامی مطرح شده در دادگاه توجه می‎کردید باورتان نمی‎شد که مثلا یک کامنت یکخطی که یک نفر در سایت الف گذاشته تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی محسوب ‎شود. ضمن اینکه دکتر توکلی تمام مواردی را که دادستان آورده بود منصفانه و به‎درستی نشان دادند ـ با وجود اینکه حقوقدان هم نیستند ـ که نمی‎تواند جرم و تبلیغ علیه نظام تلقی شود. حتی نمی‎شود گفت کامنت‎گذار هم مخالف نظام است. من اگر بگویم اعتیاد پدر مملکت را در می‎آورد شما می‎گویید دل این آدم برای مملکت می‎سوزد یا من را متهم میکنید که تبلیغ علیه نظام می‎کنم؟ هیچ کجای دنیا شما چنین سیستمی را ندارید. در همه جای دنیا اگر توهین کنید یا استناد دروغ داشته باشید ممکن است دادستان یا شهروند حقیقی از شما اعلام جرم کند. من در حدود دو دهه در انگلستان زندگی کردم و یکبار ندیدم محاکمه‎ای شده باشد و نویسنده یا خبرنگار یا روزنامه‎نویسی را به جرم تبلیغ علیه نظام محاکمه کنند. اصلا نظام هند و انگلیس و آلمان یعنی چه که شما علیه او تبلیغ کنید. مگر رئیس‎جمهور مصداق نظام است، مگر رئیس قوه قضائیه و مجلس مصداق نظام هستند؟ مگر صادق زیباکلام مصداق نظام است؟ ما افرادی هستیم که ممکن است اشتباه کنیم یا خوب عمل کنیم. دموکراسی به همین معناست که بتوانید از حکومت و حاکمیت انتقاد کنید. زمانی که انتقاد نمی‎کنید بلکه آن‎ها را متهم به خلافی می‎کنید آن زمان می‎تواند جرم باشد.  آنچه را که برای دکتر توکلی رخ داد می‎توان از مصائب روزنامه‎نگاری در ایران دانست؟
ببینید اتفاقی که برای دکتر احمد توکلی افتاد خیلی راحت می‎تواند برای کسانی که در پنجره کار می‎کنند هم، بیفتد. برای اینکه میزان تعهد و التزام آقای دکتر احمد توکلی به نظام، به ولایت فقیه، به اصول و مبانی اصولگرایی اگر بیشتر از کسانی که در پنجره کار می‎کنند نباشد ـکه به‎نظر من هست ـ کمتر از آن‎ها نیست. بنابراین دوستان، خواهران و برادرانی که در پنجره کار می‎کنید، خیلی مطمئن نباشید شتری که درب منزل دکتر توکلی خوابید، درب منزل شما نخوابد!
  آیا برای آزادی رسانه و بیان می‎توان مرزی در نظر گرفت و خط تعیین کرد که تا این مقدار آزادی بیان است و در غیر آن تبلیغ علیه نظام؟
مگر ما دستگاه دوستدار نظام‎سنج داریم که ببینیم چه‎کسی بیشتر طرفدار نظام است و چه‎کسی کمتر؟ چه‎کسی می‎تواند بگوید حرفی که صادق زیباکلام زده تبلیغ علیه نظام بوده یا از سر دلسوزی برای نظام؟ دقیقا صادق زیباکلام به‎خاطر اینکه دلش برای نظام، مملکتش و انقلاب اسلامی می‎سوزد این حرف را زده است. روزی که من در یک نامه سرگشاده به آقای شریعتمداری نوشتم که آقای شریعتمداری این هزینه هولناکی که مملکت بابت هسته‎ای می‎پردازد چه مابه‎ازا و دستاوردی برای مملکت داشته است، نگفتم و نمی‎گویم این خرجی را که برای هسته‎ای می‎کنید برای من بکنید. من معتقدم صادق زیباکلام هم از دادستان انقلاب وطن‎پرست‎تر است و هم از آقای حسین شریعتمداری. صادق زیباکلام از هر دوی این دو بزرگوار بیشتر دوستدار نظام است. صادق زیباکلام می‎داند از میلیارد‎ها دلاری که به چاه ویل هسته‎ای ریخته می‎شود یک ریال به او داده نمی‎شود. من چه نفعی دارم که بگویم خرج هسته‎ای نشود و خرج امور دیگر شود. اتفاقا وقتی می‎گویم خرج هسته‎ای نشود (همه این موارد را در دادگاه هم مطرح کرده‎ام)، جمله بعدی این است که خرج آموزش‎ و پرورش، بهداشت و درمان، مترو، راه‎آهن، بیمارستان‎‎ها و خرج جاده‎‎هایی شود که قاتل جان مردم هستند. سوالم این است که آیا من وطن‎پرست یا دوستدار نظام نیستم که این‎گونه درباره نظام احساس می‎کنم؟ اگر بگوییم صادق زیباکلام استاد باسوادی نیست، روش تدریس خوبی ندارد و دانشجویان از او چیزی یاد نمی‎گیرند، جرم نیست، تنها انتقاد است. نباید فردی را که چنین انتقادی از زیباکلام دارد به زندان بیندازیم. اما اگر کسی بگوید صادق زیباکلام از صندوق دانشگاه دزدی کرده است، جرم محسوب می‎شود. این کاری است که قوه قضائیه و سایر مسئولان ما انجام می‎دهند که وقتی به آن‎ها انتقادی وارد می‎شود به‎جای اینکه بگویند این انتقاد درست یا غلط، انتقاد‎کننده را به تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام متهم می‎کنند.  فکر می‎کنید سرنوشت پرونده دکتر احمد توکلی به کجا برسد و چه حکمی در انتظار ایشان باشد*؟
دکتر احمد توکلی به احتمال خیلی زیاد ممکن است تبرئه شوند یا یک مجازات خیلی سبکی را دریافت کنند اما خیلی‎‎ها بودند که ظرف پنج سال یا 10 سال اخیر با این دو اتهام سال‎‎ها به گوشه زندان رفتند. احمد توکلی را هم به این دو جرم احضار کردند تا دیگران مقداری حساب کار دستشان بیاید چون اساسا آقای دکتر احمد توکلی نزدیک به یک ساعت و نیم از اتهاماتی که دادستان به ایشان وارد کرده بودند و براساس آن اتهامات ایشان را مرتکب جرم تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام دانسته بودند، از خودشان دفاع کردند. دادگاه عام بود؛ همه کسانی که در آن دادگاه بودند مثل من تخصصشان علم حقوق نیست اما ایشان به تک تک اتهامات پاسخ دادند.*مصاحبه فوق قبل از جلسه آخر دادگاه دکتر توکلی انجام شده است.





چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 12:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن