تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820314706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناسايي 42 تپه و محوطه باستاني در جنوب کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۳۷ق.ظ)
شناسايي 42 تپه و محوطه باستاني در جنوب کرمان موج - نخستين فصل از بررسي و مطالعات باستان شناسي دانشگاه توبينگن آلمان و پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در جنوب کرمان به شناسايي 42 تپه و محوطه باستاني انجاميد.
به گزارش خبرگزاري موج، نادر عليداد سليماني سرپرست ايراني هيأت بررسي هاي باستان شناسي جنوب کرمان با اعلام اين خبر تصريح کرد که به دنبال امضاي تفاهم نامه همکاري علمي ، آموزشي و پژوهشي ميان دانشگاه توبينگن آلمان و پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري مطالعات باستان شناسي با همکاري نمايندگان دوطرف در مناطق فارياب –کهنوج، کهنوج –زيارتعلي و کهنوج –منوجان به انجام رسيد.
به گفته او ،مطالعات باستان شناسي در حوزه جنوب استان کرمان و سواحل خليج فارس به منظور بررسي ارتباطات فرهنگي ، حوزه جنوب شرق به ويژه جيرفت و بين النهرين در عصر مفرق از طريق دريا انجام گرفت.
اين باستان شناس با بيان اينکه اين مطالعات نيازمند چند فصل بررسي است افزود: اين فصل از بررسي که دهم اسفند ماه سال گذشته شروع شده بود در ارديبهشت ماه امسال به پايان رسيد.
اودر بيان مهمترين نتايج به دست آمده در اين فصل از مطالعات و بررسي هاي باستان شناسي اظها رداشت: در اين فصل از بررسي ها 42تپه و محوطه باستاني که از قديمي ترين استقرارهاي بيش از نوسنگي تا دوره اسلامي بودند در 8000کيلومتر شناسايي شد.
به گفته اين باستان شناس، محوطه هاي بزرگ به جا مانده از دوره مس سنگ ، عصر مفرق و دوره تاريخي در اين بررسي مورد شناسايي قرار گرفت .
سليماني در گفت و گو با خبرنگار سايت پژوهشگاه (richt.ir) تصريح کرد که در اين فصل گونه هاي سفال حاصل از بررسي به صورت کاملا روشمند طبقه بندي ، تحليل و در نهايت جدول گاهنگاري منطقه ترسيم شد.
سرپرست ايراني هيأت بررسي هاي باستان شناسي در جنوب کرمان افزود: به منظور عکس برداري در بررسي هاي باستان شناسي براي نخستين بار ازيک پهبال کوچک استفاده شد.
وي تهيه عکس هاي هوايي ، عکس هاي سه بعدي و نقشه توپوگرافي را از ويژگي هاي اين نوع عکسبرداري اعلام کرد .
سليماني در پايان ابراز اميدواري کرد فصل دوم از بررسي و مطالعات باستان شناسي در طبق قرار تعيين شده در اسفند ماه سال 94آغازشود.
بنابراين گزارش، پس از اتمام فصل نخست فعاليت هاي ميداني مشترک پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و دانشگاه توبينگن که در چارچوب تفاهم نامه منعقد شده و برنامه اجرايي همکاري هاي باستان شناسي ميان موسسه مطالعات خاور نزديک دانشگاه توبينگن و پژوهشگاه انجام شد هيأت ارزيابي و نظارت پژوهشگاه به منظور دريافت گزارش و ارزيابي وضعيت اجراي تفاهم نامه از منطقه جيرفت بازديد کردند .
پرفسور فلستنر سرپرست آلماني هيأت بررسي هاي باستان شناسي در جنوب کرمان در جلسه بررسي اقدامات انجام شده که با حضور هيأت ارزيابي برگزار شد تصريح کرد که موضوع تبادل تجارت ميان بين النهرين و شرق ايران و برقراري ارتباط از طريق خليج فارس موضوع مورد بررسي در اين پژوهش است .
او انجام بررسي ها در مناطق فارياب –کهنوج، کهنوج –زيارتعلي و کهنوج –منوجان را مورد نظر قرار داد و افزود: در شناسايي مناطق مواد خام نيز مورد بررسي قرار گرفت.
برگزاري سمينار علمي در سال 2016در آلمان در خصوص باستان شناسي جنوب شرق ايران و حضور باستان شناساني که در اين بخش از ايران فعاليت کرده اند از موارد مورد توافق در جلسه پاياني هيأت بود.
تهيه بانک سفال در محل پايگاه ازمواردي بود که طرف ها در گزارش پاياني به آن تأکيد ورزيدند .
همچنين مقرر شد تا مطالعات و برنامه هاي پژوهشي در قالب اعطاي فرصت هاي مطالعاتي کوتاه مدت در اختيار پژوهشگاه قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن