تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820123664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدوین برنامه زیر نظام های سند، مبتنی بر مبانی نظری سندتحول بنیادین است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: تدوین برنامه زیر نظام های سند، مبتنی بر مبانی نظری سندتحول بنیادین است خبرگزاری پانا: معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تدوین برنامه زیر نظام های سند، مبتنی بر مبانی نظری سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است.
۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد ساعت 08:59

خبرگزاری پانا+

به گزارش پانا، مجید رعنایی در هم اندیشی مسئولان و ناظران پروژه تدوین برنامه زیرنظام های سند تحول بنیادین عنوان کرد و افزود:در تدوین برنامه زیر نظام های سند تحول ، نقطه عزیمت اهداف عملیاتی و راهکارهای مربوط می باشد که در فرایند آن ضمن تحلیل وضع موجود با استفاده از یافته های جدید علمی و پژوهشی ، همواره مبانی نظری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به ویژه چرخش های تحولی ،حاکم بر طراحی و تدوین ،اجرا و ارزشیابی برنامه ها وفعالیت ها خواهد بود.

وی با اشاره به بیانیه زیر نظام های اصلی سند تحول بنیادین، گفت: بیانیه یا منطق برنامه شامل گزاره هایی است که تصویر کلی از زیر نظام را مبتنی برمبانی نظری سند تحول و درچارچوب مفاهیم تحول آفرین آن ارایه می دهد، استخراج گزاره های مبانی نظری مرتبط با زیر نظام ها ودلالت های آن به ویژه رهنامه نظام تربیت رسمی- عمومی در قالب بیانیه و ارایه الگوی عملیاتی، باید بتواند پشتوانه نظری لازم را برای تعیین اهداف زیر نظام های سند تحول بنیادین تدارک ببیند.

رعنایی گفت: مبانی تدوین برنامه ها در زیر نظام ها شامل سه بخش است ، بخش اول اهداف عملیاتی و راه کارهای سند تحول مرتبط با زیرنظام به همراه تبیین عملیاتی آن ، بخش دوم اهداف و شاخص های زیر نظام و بخش سوم سیاست های اجرایی آن است.

 دبیرکمیته پایش سند تحول آموزش و پرورش با اشاره به اهداف عملیاتی و راه کارهای سند تحول مرتبط با زیرنظام به همراه تبیین عملیاتی آن ، افزود: تعیین اهداف عملیاتی و راهکار های مرتبط با وظایف زیر نظام به دو بخش اهداف و راهکارهایی که مستقیماً با وظایف زیر نظام مرتبط است و اهداف عملیاتی و راهکار هایی که به طور غیر مستقیم در حوزه مأموریتی زیر نظام قرار دارد، تقسیم می شوند. ضمناً تبیین روش شناسی تبدیل اهداف عملیاتی و راهکار ها به اهداف برنامه و شاخص های تحقق هدف مورد نظر است.

رعنایی با اشاره به اهداف وشاخص های زیر نظام ، گفت: اهداف برنامه زیر نظام منبعث از اهداف عملیاتی و راهکارهای سند تحول می باشد.درتعیین این اهداف توجه به وضع موجود وآسیب شناسی آن ضروری است. تعیین اهداف زیر نظام در قالب هدف کلی و اهداف عملیاتی به همراه شاخص های تحقق هر یک از اهداف عملیاتی مورد توجه است، برای تعیین شاخص ها و تحلیل وضع موجود و چگونگی تغییر وضع موجود به سمت وضع مطلوب با بررسی آسیب ها در زیر نظام مربوط صورت می گیرد.

 وی اظهار داشت: در بخش سوم سیاست های اجرایی ، با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته و تحلیل وضعیت موجود، سیاست های اجرایی در قالب باید و نباید هایی که بستر لازم را برای تحقق اهداف مشخص می نماید ، تعیین می شود. این سیاست ها ناظر به ابعاد مختلفی(حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) است که عملکرد زیر نظام را تحت تأثیر قرار می دهد .

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش برنامه های عملیاتی زیر نظام سند تحول بنیادین را این گونه بر شمرد: در بخش اول،عنوان برنامه ، اهداف برنامه، شاخص و معیار و در بخش دوم، فعالیت های سرآمد و کلان ( نشان دهنده نحوه تحقق هدف و حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب است) و بخش سوم ،سطوح اجرا (ستاد- استان- منطقه- مدرسه)، دوره تحصیلی(دوره اول ابتدایی- دوره دوم ابتدایی- دوره اول متوسطه- دوره دوم متوسطه)، گستره زمانی (برنامه در چه بازه زمانی امکان اجرا دارد. برنامه های توسعه ششم و یا هفتم) ، تعیین منابع مالی و انسانی مورد نیاز و تعیین ساختاراجرایی و بالاخره در بخش چهارم:استلزامات (حقوقی- پشتیبانی) وچالش های اجرایی (ریسک برنامه) و روش های مدیریت آن قرار دارد.

رعنایی گفت: در تعیین مناسبات محورهای برنامه، شاخص ها و اولویت ها با برنامه سایر زیر نظام ها در دو مرحله تنظیم می شود .یک مرحله پس از تعیین اهداف و شاخص ها و یک مرحله پس از تنظیم برنامه هر یک از زیر نظام ها که در یک رابطه رفت و برگشت اولویت های برنامه های پنجساله در سطح کلی نظام آموزش و پرورش مشخص می گردد.

در خاتمه وی تاکید کرد که تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی باید از مسیر اجرای راهکارهای زیر نظام های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت پذیرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن