تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820325489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محور سخنراني ها تفسير قرآن باشد نه شعر و خواب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ خرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۶ب.ظ)
مدير حوزه‌هاي علميه خطاب به روحانيت: محور سخنراني ها تفسير قرآن باشد نه شعر و خواب موج - قم - لازم است درس تفسير جايگاه خود را در منابر و خطبه‌ها و مدارس علميه نيز به دست آورد و محور اصلي و سخنراني‌ها بايد بر اساس قرآن باشد نه شعر و خواب و...
به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از مركز خبر حوزه، مدير حوزه هاي علميه در بيانيه اي به مناسبت در پيش بودن ماه مبارک رمضان و ايام تبليغي حوزه هاي علميه خطاب به طلاب و مديران مدارس علميه تصريح کردند: انتظار اين است که مديران، مدرسان، مبلغان و متوليان حوزه‌هاي علميه سراسر کشور در ماه مبارک رمضان و سپس در تابستان اقدامي در شان قرآن انجام دهيم.
در اين پيام آمده است: همان گونه که ماه رجب و شعبان دستورات ويژه‌اي دارد که براي آمادگي ماه مبارک رمضان است، لازم است حوزه‌هاي علميه نيز براي ماه قرآن آمادگي خاصي داشته باشند.
زيرا هدف حوزه‌ها تربيت عالم رباني است و قرآن کليد رباني شدن را استمرار در تعليم و تدريس کتاب آسماني مي‌داند( کُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ(آل عمران/79))
آيت‌الله حسيني بوشهري تصريح کرده است: بحمدالله در اين سال‌ها حوزه‌ها به خصوص حوزه علميه قم صدها نفر از مدرسين آن به تدريس تفسير قرآن پرداخته‌اند و درس تفسير جانبي و حاشيه‌اي به درس اصلي تبديل شده است.
اما علاوه بر اين لازم است درس تفسير جايگاه خود را در منابر و خطبه‌ها و مدارس علميه نيز به دست آورد و محور اصلي و سخنراني‌ها بايد بر اساس قرآن باشد نه شعر و خواب و ... چرا که اين وظيفه وارثان پيامبر اعظم(ص) است که قرآن مي‌فرمايد(لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ(نحل/44)) و اگر از شعر و داستان بهره مي‌گيريم بايد در حاشيه باشد.
در اين بيانيه آمده است: با اينکه اهل بيت پيامبر عزيز مظلومند ولي خداوند در قرآن از شکايت پيامبر از مهجوريت قرآن سخن مي‌گويد.( يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً(فرقان/30))
برخورد ضعيف با قرآن مورد توبيخ است ( أَ فَبِهذَا الْحَديثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ (واقعه /81)) و تدبر نکردن در آن با دو توبيخ همراه است( أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلي‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها(محمد/24)) قرآن ذکر است بدليل نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ و اگر به آن بي اعتنايي شود زندگي نکبت بار به سراغ ما خواهد آمد(وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً(طه/124))
مدير حوزه هاي علميه تاکيد کرده است: امروز در سايه اسلام و انقلاب، درهاي جامعه و نظام به سوي تفسير باز است و مقام معظم رهبري در نامه به جوانان آمريکاي شمالي و اروپا فرمودند؛ براي شناخت اسلام به جاي رسانه از خود قرآن بهره گيرند وظيفه حوزه‌ها آن است طلاب جوان را با قرآن و روش تفسير صحيح و جامع آشنا نمايند تا زمينه استفاده ناقص را از ديگران بگيرند. چه عالم نماهايي در دنيا به مردم گفتند؛ اطاعت از اولوالأمر به دستور قرآن واجب است و اولوالأمر را با بني‌اميه‌ها و بني‌عباس‌ها و امروز به آل سعود و آل خليفه و امرا و پادشاهان تطبيق و مردم را اسير اين مفسدين کردند.
اگر ما در تفسير اولوالأمر نگاه جامعي داشته باشيم که قرآن در کنار اطاعت از اولوالأمر در آيات ديگري اطاعت از افراد گناهکار، کفور، مسرف، مهين، مفسد، بدسابقه، غافل، هوسباز، افراطي، جاهل و... را با جملات لاتطع و لاتطيعوا و لاتتبع و لاتتبعوا نهي کرده هرگز مسير رشد انسان از ولايت اوليا خدا به پذيرش ولايت طاغوت‌ها تبديل نمي‌شد.
ما با انس با قرآن مي‌توانيم مواعظ خود را با قرآن گره بزنيم( فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخافُ وَعيدِ(ق/45))، ما با انس با قرآن مي‌توانيم درس اخلاق و تهذيب خود را با آيات اخلاقي گره بزنيم
ما مي‌توانيم با انس با قرآن به پاسخ سؤالات بپردازيم ( آياتٌ لِلسَّائِلينَ(يوسف/7))، ما مي‌توانيم مشکلات روحي و اجتماعي را در پرتو قرآن حل کنيم. ( وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ(اسراء/82))، ما مي‌توانيم با نور قرآن ظلمات را روشن کنيم.( لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ(ابراهيم /1))، ما مي‌توانيم در اردوهاي تابستاني و زمستاني محور دروس تابستاني را تفسير سوره‌اي از قرآن قرار دهيم.
ما مي‌توانيم با دقت آيات به علومي دست يابيم که امام رضا (ع) فرمودند من أراد العلم فليثور القرآن (مجمع البحرين، نشر مرتضوي تهران، ج3، ص 238)
چرا کتابي که قول حضرت علي (ع) بحر لاترک قعر هست را جدي و جدي‌تر از قبل نگيريم. (نهج البلاغه، صبحي صالح، نشر هجرت قم، ص 758)
به‌هرحال تابستان و تعطيلات آن از يک سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوي ديگر و وجود اردوهاي تابستاني و حدود يک ميليون معلم و پنج ميليون دانشجو و ميليون‌ها نسل نو فرصتي است که اگر خداي ناکرده بهره نگيريم حسرتي در يوم الحسره خواهيم داشت.
انتظار اين است که شما مديران، مدرسان، مبلغان و متوليان حوزه‌هاي علميه سراسر کشور در اين يک ماه مبارک رمضان و سپس در تابستان که فرصت داريد اقدامي در شان قرآن انجام دهيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن