محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830379927
جام جم ایام - بیماری های پوستیِ رایج در دوره قاجار
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
یکی از مشکلاتی که در اواخر دوره ی قاجار و بعضاً قبل از آن گریبان گیر مردم ایران بود، رواج بیماری های گوناگون در میان اکثر اقشار جامعه و بویژه قشر ضعیفِ جامعه محسوب می شد.
در اواخر دوره ی قاجار و اندکی پس از آن با توجه به این که تا حدودی راه های مقابله علمی با اکثر بیماری ها از قبیل آبله به ایران راه یافته بود، اما همچنان مردم عوام بر اعتقادات خرافی خود پابرجا بودند و پیوسته طعم تلخ بیماری های گوناگون را می چشیدند، چنانچه جعفر شهری گوشه ای از این بیماری ها را چنین بیان می دارد. کچل و کله طاس آمار از هر صد مرد شش نفر و از هر صد زن پنج تنشان را کچل نشان می دهد که در مجموع پنج و نیم درصد مردان و زنان را کچل ها معلوم می کنند. البته کله طاس ها را هم باید جزء کچل ها به حساب آورد زیرا کله طاس های آنروز با بی موها و جلوسرریخته های امروز که سرشان در اثر فکر و مطالعه و مُداقّه طاس شده است فرق می کند که چیزی را که نمی شناختند فکر و اندیشه و مطالعه و مانند آن بود و لذا کله طاس ها آن هایی بودند که کچلی شان بهبود یافته از جایش مو نروییده بود. کچلی نیز مانند مانند امراض اکراهی نداشت و اگر پسر و از جنس ذکور بود می گفتند (نمی خواهد که شوهرش بدهند) و اگر دختر بود و کچل شده بود می گفتند (عیب ندارد کچل ها اقبال دارند) و مسئله را حل می کردند. درمان کچلی در ابتدای کچلی اگر پدر و مادر خوبی بودند یکی دو باری طفل یا کودک را دارو و درمان خانگی ای مانند مالیدن رب نارنج و کشک و قره قروت کرده اگر خوب شده بود فبها و اگر نشده بود رهایش می کردند تا خودش خوب بشود، و بی پدر و مادرها و بی باعث و بانی هم تکلیفشان معلوم بود. زِفت؟! انداختن وصله زفت و کلاه زفت آخرین علاج آن بود که باید سه تا هفت وصله یا کلاه انداخته بشود و آن مایه غلیظ سیاه بدرنگ چسبنده ای مانند قیر بود که پس از نرم کردن بر روی آتش بر پارچه آب ندیده ای کشیده روی زخم می انداختند و هر پانزده روز یک مرتبه آن را عوض می کردند، که قبلاً هم باید یکی دو شب کچلی را آلوچه پخته بسته، تیغ انداخته، حمام ببرند. برداشتن وصله یا کلاه هم چنان بود که گوشه های آن را که به سختی بر سر و موهایی که روییده بودند چسبیده بود گرفته جا کن بکنند و با کندن آن هم بود که پوست و گوشت سر هم با کلاه کنده شده خون سر و روی مجروح را آغشته می نمود و درد آن نیز واضح است که چه حد بوده! چون تنها و قاطع ترین معالجه در این بیماری زفت بود و آن نیز موجب بسا زحمات و مرارات جهت بیمار بود کمتر خانواده ای حاضر به اقدام آن می گردید و همین رقت ها و دلسوزی ها و زحمات آن نیز بود که کار معالجه امروز و فردا و تسامح شده زخم که ابتدا از جوش و جوش های ریزی شروع شده بود کم کم رو به وسعت نهاده تمام سر و در بعضی تا پایین گردن را فرا می گرفت و پس از بهبود خودبخود آن که مرض در برابر بیمار عقب نشینی کرده ظاهراً جراحاتش بهبود یافته بود، جراحات خشک پرشوره اش باقی مانده، عارضه ای که تا سنین بالا و پیری برخی راه همراهی می نمود. همان شوره به سرهایی که غالب کسبه دوره گرد و طواف و طبقیِ خوراکی فروش مانند حلوایی و لبویی و (معجونی) و (گلاب شکری) و امثال آن را تشکیل می دادند و جاسنگین ترهایشان که آبگوشتی و چلوی و کبابی و مثل آن بودند! اگرچه صاحبان مقامات بالا مانند صاحبمنصبان قشون و بعضی وکلا و اعضاء ادارات را نیز شامل می گردید! حمام و دعوای زن های کچل اگر کچلی برایم مردها اشکالی نداشت جهت زنان بدون ایراد نبود که میان سر و همسر و مخصوصاً پیش قوم شوهر و در و همسایه، مخصوصاً در منازعات خانگی باعث سر کوفت و سرزنششان می گردید، از این رو جهت پوشاندنش از کلاه گیس استفاده می کردند، کلاه گیس خودساخته ای که موهایشان با قیر یا موم عسل به پارچه آن چسبانده شده بروی سر قالب گیری شده بود و کلاه گیس هایی که سال ها و گاهی در تمام عمر شسته و تعویض نشده مانند نمد بر روی سر قرار گرفته بوی عفنش هر شامه را آزار می داد و کلاه گیس دارانی که از ترس رسوایی و رنج نگاه مردم سال به سال رنگ حمام ندیده در صورت وجوب (گربه شویی) در خانه و صندوقخانه می کردند، چه حمامشان مستلزم برداشتن کلاه گیس بود که رسوایی و شماتت ببار می آورد! خارشکی بیماری های پوستی خارش دار و حساسیت های جلدی را (خارشک) می گفتند. نشانه های بیمارانش اینکه مرتب اندام و عضلات خود را از پشت دست ها و لای انگشتان و کشال ران ها می خاراندند. خاراندنی کاملاً طبیعی و بدون شرم چنانچه کسی جای گزش پشه را بخاراند، اما در آن شدت و شتاب که صدای خاراندنشان به گوش رسیده، می گفتند این مرض از منطقه گیلانات و از حمام های آن آمده، تب و لرز را نیز از فراورده های رشت و انزلی و حوالی آن می دانستند، ولی آنچه به واقعیت نزدیک بود آن که این بیماری ای بود مسری که سرایت کرده از یکدگر می گرفتند و از آنجا که جز خاریدن که آن هم لذت بخش می آمد آزاری نداشت به خودش وامی گذاشتند، تا آنجا که در بعضی تمام بدنشان را در خود می گرفت. سرایت از دست دادن، از روبوسی، از حمام، از غذا، از لنگ و دستمال و از هر چه که بدن با آن تماس پیدا بکنند و آن ها هم که نباید رفیق را برنجانند! این مرض نیز مانند کچلی برای مردم ایرادی نداشت که از مبتلای بدان اجتناب داشته پرهیز بکنند و یک فرد سودائی (خارشکی) می توانست آزادانه و بدون دفع و منع به حمام عمومی «که خصوصی نداشت» رفته از لنگ و کیسه و لیف و صابون و شانه و دیگر وسایل آن استفاده نموده با دیگر سر یک سفره و کنار یک بادیه دست در غذا بکند و همچنین با سر و روی پرشوره ی سودابه سلمانی رفته اصلاح و زن او در آب حوض خانه که برای همه بود رخت شسته دست و رو (کُر) داده، وضو گرفته غسل بکند! اعمالی که چه مرد و چه زنِ مبتلا به آن مرض باعث ابتلای دیگران و هر کس که از لنگ و شانه و ظرف غذا و وسایل او استفاده کند بشود و تماس و امثال آن که جای خود داشته شخص مورد تماس را به طریق اولی بیمار می نمود. آبله با این حساب هم بود که بیش از دو درصد مردم آبله گون بودند و زیاد از این عده آن ها که آبله صورت و بینی و چشم و گردنشان را برده بدمنظرترینشان ساخته بود، آبله گون هایی که بعضی از تمام مزایای! آبله برخوردار گردیده عوارض کری و کوری آن نیز اضافه شده بود! زنان و دختران به قول خودشان آبله چکونی که حتماً باید با مشابه خود ازدواج نموده هرگز پسر و مردی غیر آن با ایشان تن به ازدواج نمی داد و مردانی که باید از درماندگی با زنان زشت آبله رو تن به همسری داده همه ی عمر حسرت ببرند. سالکی مرض سالک نیز روآوردی بود که نشانه تهرانی بودن می آمد و هر کس سالک نداشت به تهرانی بودن باورش نمی کردند، چه می گفتند آب تهران سالک می آورد. در حالی که این گناه آب نبود بلکه گناه کثافت آب بود که بدست خود مردم آلوده شده بود. آب هایی در نهرها و جوهای روباز که تمام وسایل زندگی از ظروف غذا و اسباب چای تا رخت و فرش و لحاف و تشک و کهنه بچه و شلوار زیر جامه بیماران سل و سوزاکی در آن شسته شده، خود و اطفالشان در آن غوطه خورده، همان آب را به حوض و آب انبارها انداخته، غذا ساخته، می نوشیدند. کافی بود نقطه ای از بدن مجروح شده با آن آب برخورد کند و به انواع جراحات که یکی از آن ها سالک مسری واگیردار بود مبتلا شده دیگران را نیز مبتلا بکند. مرض خوش سلیقه ای! که اکثراً صورت و پیشانی و بینی را فراگرفته پشت دست و ساعد و بازو هدف دومش باشد. منبع: مقاله مصطفی لعل شاکری، قدس آنلاین
دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 15:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - نمایی از خیابان فردوسی در اواخر دوره قاجار/عکس
خیابانی که ما امروزه به نام فردوسی می شناسیم در دوران قاجار علاءالدوله نامیده می شد در تصویر زیر می توانید نمایی از این خیابان را مشاهده کنید دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 20 30جام جم ایام - شمایل نگاران قاجار
کتاب شمایل نگاران قاجار تألیف اس جی فالک با ترجمه علیرضا بهارلو از سوی نشر پیکره منتشرشده است تا آنجا که بازماندههای تاریخی اجازه قضاوت به ما میدهند سادهترین یا شاید بتوان گفت اولین ابزار بیانی بشر نقاشی و ترسیم نقوش و اشکال بوده است و باز هم با توجام جم ایام - پیشکش کردن و بخشیدن زنان در دربار قاجاری
یکی از رسوم رایج در دربار قاجار رسم پیشکش دادن زنان و یا بخشیدن آنان به دیگران بود در این باره دروویل می نویسد «فتحعلی شاه در حرمسرای خود دارای هفتصد زن است و با همه آن ها معاشرت دارد بیش از سیصد تن از این زنان زنان رسمی وی به شمار می روند عده کثیری از آن ها دختران جواجام جم ایام - بانک شاهی در تهران عهد قاجار/عکس
ساختمان بانک شاهی یکی از بناهای معروف تهران می باشد این بنا در میدان توپخانه قرار دارد در ذیل می توانید تصویری کمتر دیده شده از این عمارت را که در ضلع شرقی میدان واقع شده است مشاهده کنید این تصویر که در یک روز زمستانی تهیه شده است تردد مردم و کالسکه ها را در مقابل عمارت بانک شجام جم ایام - روند ترویج بهائیت در دوره پهلوی
آغاز حکومت رضاشاه مصادف با رهبری شوقیافندی رهبر بهاییان بود و به نظر میرسد شاه نظر بسیار مساعدی نسبت به این فرقه داشت به طوری که یکی از افسران بهایی را به عنوان آجودان مخصوص ولیعهد خود انتخاب کرد در دوران پهلوی جنبش بهاییت به یکی از شاخههای بسیار با نفوذ در تشکیلات سیجام جم ایام - اوقات فراغت زنان خارجی در ایران عصر قاجار
دوره قاجار به واسطه روابط گسترده ایران با کشورهای اروپایی زمینه حضور گسترده سیاحان و بویژه زنانی سیاح در ایران فراهم شد در این باره بنفشه حجازی می نویسد زنان خارجی یا به علت سفارت و نمایندگی ای که شوهرانشان در دربار ایران داشتند به ایران سفر می کردند که از این نظر در بهترین شراجام جم ایام - تقلبات گسترده در انتخابات دوره رضا خان
اسناد و منابع موجود نشان میدهد در جریان برگزاری انتخابات نخستین دوره مجلس شورای ملی در سال 1324ق 1285ش تقلب قابل اعتنایی صورت نگرفت همچنین است انتخابات دورههای دوم و سوم مجلس شورای ملی که دامنه تقلبات صورت گرفته بسمحدود بود اولین بار در جریان برگزاری انتخابات دوره چهاجام جم ایام - دردسرهای کشف حجاب در دوره رضاخان
از جمله تقلیدهایی که رضاخان تلاش کرد از روی عملکرد آتاترک در ایران انجام دهد موضوع کشف حجاب بود شاه مجاب شده بود که چنانچه زنان ایرانی حجاب ملی و دینی خود را کنار بگذارند و ملبس به لباسهایی شوند که زنان فرنگ میپوشند میتوانند در سایر وجوه و شئون اجتماعی نیز مانند فعالیتهای اجام جم ایام - دلیل خط و نشان رئیس ساواک برای حاج طیب رضایی
ارتشبد نعمتالله نصیری رئیس ساواک طیب حاج رضایی را تهدید کرد که مجلس روضهای که متولی است را تعطیل کند که طیب پاسخ داد من چاکر امامحسین ع هستم و نمیتوانم روضه را تعطیل کنم شما تعطیل کنید که من بگویم شما تعطیل کردید در کتاب خاطرات حبیب الله عسگر اولادی انتشارات مرکز اسناد ان11 هزار مایه کوبی برعلیه بیماری های دامی در ایوان انجام گرفت
11 هزار مایه کوبی برعلیه بیماری های دامی در ایوان انجام گرفت ایلام - ایرنا - سرپرست شبکه دامپزشکی ایوان گفت 11 هزار و 150 مورد مایه کوبی برای مقابله با بیماری های مختلف انسان و دام در ماه های اخیر در این شهرستان صورت گرفته است دکتر فارس جناغ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ادبیر ورزش لرستانی برای قضاوت ششمین دوره جام ملت های آسیا دعوت شد
دبیر ورزش لرستانی برای قضاوت ششمین دوره جام ملت های آسیا دعوت شد خرم آباد-ایرنا -معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان گفت دبیر ورزش لرستانی برای قضاوت ششمین دوره جام ملت های آسیا دعوت شد به گزارش خبرنگار ایرنا فرید بهرامی وزچهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود احمد کاظمی دبیر ترباولين دوره رقابت هاي بين المللي CIS دو ستاره انجام مي شود
۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲ ۹ب ظ براي اولين بار و با حضور سوارکاران مطرح اروپايي در ايران اولين دوره رقابت هاي بين المللي CIS دو ستاره انجام مي شود موج - با حضور اصحاب رسانه نشست خبري رقابت هاي بين المللي سواري کاري در محل فدراسيون انجام گرفت به گزارش خبرنگار ورزشي خبرگزاري موج در اين نشجام جم ایام - تاریخچه هیئت های موتلفه اسلامی/ تصاویر
با تائید امام در اول خرداد 1342 هیئت های موتلفه اسلامی کار خود را آغاز نمودند از جمله بنیانگذاران و اعضای اولیه این جمعیت می توان به حبیبالله عسگراولادی مسلمان حاج صادق امانی مرتضی نیکنژاد حاج رضا صفارهرندی صادق اسلامی سیداسدالله لاجوردی و شهید مهدی عراقی اشاره کرد پس ازجام جم ایام - امام خمینی و گروههای مسلح اسلامی
در فصلنامه 15 خرداد شماره 28 زمستان1376 در مقاله ای تحت عنوان" "شروع حرکت مسلحانه گروههای اسلامی و یک سند" به قلم محقق ارجمند جناب شهرام یوسفی فر ضمن معرفی سندی از شهربانی کل کشور پیرامون بازجویی از متهمان ترور حسنعلی منصور برداشت هایی از این سند ارائه شده که جاجام جم ایام - دلالی بیماران ایرانی در بیمارستانهای اسرائیل
روزنامه معاریو که در فلسطین اشغالی منتشر میشود در مقالهای در سال 1357 مینویسد در بیمارستانهای اسرائیل بلای دلالان شیوع یافته و از تعداد کثیری بیماران ایرانی که برای معالجه به اسرائیل میآیند سوءاستفاده میکنند و اخیراً شایع شده بود که پزشکان به دلالان پول میپردازند تا بربیماری های فرهنگی جامعه را نباید ویژگی های خودمان تلقی کنیم
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی بیماری های فرهنگی جامعه را نباید ویژگی های خودمان تلقی کنیم تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در تاملات فرهنگی جامعه مشکلی وجود دارد گفت ویژگی های منفی ایرانیان نباید فرهنگ ایرانی تلقی شود بلکه این ویژگی ها بیماری های فرجام جم ایام - جنایت بهاییان به روایت نماینده مجلس شورای ملی
سند زیر مشروح مذاکرات یکی از جلسات مجلس شورای است که در آن احمد صفایی یکی از نمایندگان مجلس در نطق خود به بیان تخلفات فرقه بهاییان و عدم رسیدگی جدی به آن می پردازد چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 20 30-
گوناگون
پربازدیدترینها