تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805204207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقرار 80 درصد گونه های گیاهی استان یزد در شیرکوه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استقرار 80 درصد گونه های گیاهی استان یزد در شیرکوه یزد - ایرنا - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: بیشتر 80 درصد گونه های گیاهی شناخته شده در این استان در دامنه های شیرکوه شناسایی شده در حالی که نسبت مساحت این کوهستان به کل استان کمتر از پنج درصد است.


به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره کل حسن اکبری افزود: مجموعه کوهستانی شیرکوه در استان یزد از جمله مصداق های محیط های کوهستانی بسیار ارزشمند کشور است و ضروری است توسعه و نگاه مدیریتی به مجموعه کوهستانی شیرکوه منطبق بر نگاه پایدار و زیست بومی باشد.
به گفته وی در این صورت است که در آینده شاهد از بین رفتن قابلیت های این کوهستان ارزشمند و آسیب جدی به کانونهای زیستی مجاور آن نخواهیم بود.
وی گفت :کوهها غنی ترین کانونهای تنوع زیستی به شمار می روند چرا که تنوع رویش گاهی، تغییر ارتفاع و تنوع اقلیم و سایر ویژگیهای آنها منجر به ایجاد تنوع گونه ای زیادی شده است.
اکبری تصریح کرد:کوهستانها از جنبه های متعددی ارزش و نقش ویژه ای در حیات انسان و اکوسیستم ها بر عهده دارند و بر اساس آمارها منشا 80 درصد آبهای شیرین جهان کوهستانها بوده و حدود نیمی از مردم جهان نیز از لحاظ نیاز آبی به آبخیزهای کوهستان چشم دوخته اند.
وی اضافه کرد: همچنین بخش عمده مراتع کشور و بیش از 90 درصد جنگل های ایران در کوهستانها واقع شده اند و علاوه بر آن عمده ترین مراکز جمعیتی کشور در مناطق کوهستانی قرار دارند.
این مسوول اضافه کرد: حیات شهر یزد و برخی شهرهای دیگر استان نظیر تفت و مهریز وابسته به شیرکوه است.
وی گفت: کوهها در تعدیل اقلیم مناطق خشک و نیمه خشک نقش موثری دارند و همین ویژگی آنها موجب جذب مراکز جمعیتی به اطراف آنها شده اند.
معاون فنی محیط زیست یزد افزود:از نگاه گردشگری کوهها از متنوع ترین جاذبه های گردشگری تشکیل شده اند و از قدیم الایام بیشترین اوقات فراغت گردشگران در مناطق کوهستانی صرف میشده و هر روز درخواست گردشگران برای بازدید از اکوسیستم های کوهستانی و جاذبه های آن بیشتر می شود و همین طور بسیاری از ورزشهای هیجان انگیز در محیط های کوهستانی انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین تامین آب روستاهای پشتکوه و پیشکوه، قنوات تفت و مهریز و عمده آبهای زیرزمینی دشت یزد – اردکان از شیرکوه تامین می شود حتی سایر بارندگی های شهرستانهای اطراف شیرکوه نیز به خاطر نقش شیرکوه در ایجاد مانع برای توده های باران زا می باشد و در خشکسالی های دوره ای، شیرکوه تنها مامن حیات وحش استان به حساب می آید.
اکبری گفت: کوهستانها با همه ویژگیها و نقشی که در حیات انسان و پایداری طبیعت دارند اکوسیستم های بسیار آسیب پذیری هستند و فعالیتهای انسانی می تواند در مدت کوتاهی بسیاری از قابلیت های کوهستانها را از بین ببرد.
به گفته این مسوول امروزه در برخی نقاط کوهستانی کشور شیوه نادرست گردشگری بویژه دفع نامناسب پسماندها موجب بر هم خوردن بسیاری از چشم اندازهای کوهستانی شده است و متاسفانه برخی از اشکال توسعه که متناسب با توان اکوسیستم های کوهستانی نیستند و یا موجب فشار بیش از حد برخی جنبه های اکولوژیک کوهستانی می شود بتدریج آسیبهای جدی به اکوسیستم کوهستان وارد می کنند.
وی یادآور شد: توسعه معادن در محیط های کوهستانی یکی از مهمترین دلایل تخریب محیط های کوهستانی است، این عامل، تغییر چشم انداز، تشدید فرسایش، تخریب پوشش گیاهی، نابودی تنوع زیستی، تغییر مسیر آبراهه ها و اثرات منفی بر آبخیزداری کوهستان را بوجود می آورد به گونه ای که امروزه در بسیاری از نقاط کوهستانها که قبلا غیرقابل دسترس بوده اند امروزه راههای دسترسی ایجاد شده و زمینه بروز سایر انواع توسعه و تخریب ایجاد شده است.
اکبری تصریح کرد:امروزه حتی برخی از اشکال توسعه گردشگری که موجب خلق مزیت در اکوسیستم های کوهستانی می شود موجب گرایش شدید گردشگران در مقاطع زمانی کوتاه در نقاط خاصی از کوهستانها شده و ضربه شدیدی را به اکوسیستم کوهستان وارد می کند.
معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست یزد اظهار کرد:با توجه به مسائلی که مطرح شد ضرورت دارد برای حفظ قابلیت های کوهستانی و بهره برداری پایدار از آنها با یک نگاه زیست بومی به محیط کوهستانی به مدیریت یکپارچه و پایدار این اکوسیستم ها بپردازیم و از نگاه بخشی و توسعه نامتوازن که حاصل آن از بین رفتن این موهبت خدادای است بپرهیزیم.
منطقه شیرکوه به وسعت 475 هزار مترمربع در جبال مرکزی ایران واقع شده و از نظر اکولوژی و گونه‎زایی دارای اهمیت خاصی است و تاکنون 680 گونه گیاهی در آن شناسایی شده که این تعداد بیش از دو سوم گونه‎های گیاهی استان را شامل می‎شود.ک/1
6197/7547



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن