تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819869435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار همزمان اطلاعات شركت‌هاي بورسي در سامانه كدال


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتشار همزمان اطلاعات شركت‌هاي بورسي در سامانه كدال
در اولين روز از معاملات هفته جاري در حالي شاخص‌هاي بورس به تبع افت قيمت سهام اغلب شركت‌ها با سقوط مواجه شدند كه در اين روز شاهد دو اتفاق مهم در قوانين اجرايي بازار سرمايه بوديم، به طوري كه دامنه نوسان شركت‌هاي بورسي از 4 به 5‌درصد تغيير كرد و گزارش‌هاي شركت‌هاي بورسي بدون توقف در سازمان بورس به صورت مستقيم روي سامانه كدال منتشر شد.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


در اولين روز از معاملات هفته جاري در حالي شاخص‌هاي بورس به تبع افت قيمت سهام اغلب شركت‌ها با سقوط مواجه شدند كه در اين روز شاهد دو اتفاق مهم در قوانين اجرايي بازار سرمايه بوديم، به طوري كه دامنه نوسان شركت‌هاي بورسي از 4 به 5‌درصد تغيير كرد و گزارش‌هاي شركت‌هاي بورسي بدون توقف در سازمان بورس به صورت مستقيم روي سامانه كدال منتشر شد.
انتشار همزمان اطلاعات شركت‌ها روي سايت كدال را بايد به مثابه يك انقلاب بزرگ در سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بر معاملات بازار سهام به شمار آورد، ‌با اين حال به رغم تمامي اتفاقات فوق باز هم بازار سرمايه راه سراشيبي را برگزيد تا اميدهاي اهالي تالار به بازگشت روند صعودي به يأس تبديل شود.

   حمايت بانك‌ها هم كارساز نشد
از سوي ديگر پنج بانك بزرگ كشور چهارشنبه هفته گذشته در حالي از حمايت تدريجي خود از بازار سهام خبر دادند كه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد اين برنامه چندان موفق نبوده است.
بانك‌هاي تجارت، ملت، رفاه، صادرات و ملي ايران در حالي در توافقي با وزير اقتصاد برنامه خود را براي حمايت از بورس اعلام كردند كه روند معاملات نيز همچنان منفي بوده و نماگر بازار با تأثير پذيري از كليت سهام و در رأس آنها نمادهاي بانكي همچنان روند نزولي را در اختيار دارد. گفتني است شاخص كل تحت تأثير كاهش قيمت سهام «وبصادر»، «وبملت» و «رمپنا» و ساير نمادهاي بانكي حدود 200واحد كاهش يافته تا به محدوده 63 هزار و 500 واحدي نزول كند.
   واكنش متفاوت بورس در نخستين روز

 افزايش دامنه نوسان
همزمان با افزايش دامنه نوسان قيمت سهام در بورس تهران و ساير اقدام‌هاي اصلاحي نهاد ناظر در فرآيند انتشار اطلاعات مالي، كليت معاملات بازار سهام با واكنش منفي معامله‌گران و افزايش فروشندگان سهام مواجه شده است.

   بايد براي تحليل رفتار بازار صبر كرد
در اين ارتباط حسن اميري هنزكي، رئيس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: براي بررسي واكنش بازار به تصميمات مديريتي اخير نهاد ناظر بايد چند روزي صبر كرد، اما در مجموع بايد گفت با افزايش دامنه نوسان بازار از صف‌محوري به تدريج خارج مي‌شود. در عين حال انتشار مستقيم اطلاعات مالي از طريق كدال به ايجاد رقابت بر سر تحليل در بازار خواهد انجاميد.

   بورس از فقر نقدينگي رنج مي‌برد
در عين حال علي غفاري، كارگزار مستقر در تالار بورس تهران معتقد است: در حال حاضر فضاي كلي معاملات در بورس تهران متأثر از فروشنده‌ها و تلاش براي خروج از بازار متمركز شده است. به نظر مي‌رسد در نهاد ناظر برخي اقدام‌هاي مثبت مبتني بر سعي و خطا تبيين شده و اين در حالي است كه درد اصلي بازار تغيير دامنه نوسان قيمت‌ها نيست. مشكل اصلي بازار در اين روزها فقر نقدينگي است. به گفته وي روند بازار در حال حاضر با توجه به نحوه سودسازي و پيش‌بيني‌هاي برآوردي شركت‌هاي بورسي كمي عجيب و غيرمنطقي بوده و روند متعادلي را پيروي نمي‌كند.

    بورس نياز به اعتماد دارد
ابراهيم نوايي، كارشناس سرمايه‌گذاري نيز درباره دليل واكنش منفي بازار سهام به اقدام‌هاي مثبت نهاد ناظر در نخستين روز آغاز آن مي‌گويد: در حال حاضر شايد موضوع تعديل نرم‌افزارهاي مورد نياز بازار سهام از جمله تغيير در دامنه نوسان قيمت سهام يا نحوه ارسال گزارش‌هاي مالي شركت‌ها در سامانه كدال از نظر بازار مثبت تلقي شود يا اراده سازمان بورس براي حل مشكلات اين بازار مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار گيرد، اما هنوز براي سرمايه‌گذار اين اميدواري وجود ندارد كه براي كسب سود مي‌توان سرمايه‌ را به بورس سرازير كرد. وي گفت: اوايل سال جاري نحوه برخورد نهاد ناظر با سرمايه‌گذار باعث شده هنوز اين نگراني وجود داشته باشد كه با آغاز روند مثبت بازار سهام دوباره اراده‌اي متضاد باعث نابودي سرمايه‌ها نشود و سرمايه را مجبور به خروج از اين بازار نكند. بايد اين اطمينان وجود داشته باشد كه حمايت از بازار صرف تغيير دامنه نوسان قيمت نيست و اينكه بازار سرمايه جدي‌ترين گزينه سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران است.

   واكنش‌ها منطقي است، بورس پر از ابهام
علي رحماني، مديرعامل اسبق شركت بورس تهران هم درباره تحليل خود از شرايط فعلي بازار سهام گفت: در حال حاضر بازار سهام ايران مملو از ابهامات مختلف در حوزه‌هاي مديريت كلان اقتصادي از جمله در نهادهاي مرتبط با دو وزارتخانه نفت و صنعت، معدن و تجارت مي‌باشد. تا زماني كه برخورد سليقه‌اي با مقررات رفع نشود، نمي‌توان به كاهش ابهامات در بازار سهام اميدوار بود. وقتي اقتصاد مريض است و سايه ركود را بر سر دارد نمي‌توان از سهامدار انتظار داشت واكنش معقول در بازار داشته باشد، آن هم در شرايطي كه شركت‌ها با روش‌هاي حسابداري سودسازي كرده‌اند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن