محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845612630
فلسفه دشمنی با زائران امام حسین (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: جدا از اینکه وهابیت بر خلاف سایر مسلمانان با اصل زیارت مخالف است، به دلیل اینکه زیارت حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) متضمن چند امر مهم است، مخالفت جدی با آن داشته و این زیارت را شرک میخوانند.
به گزارش تراز ، با توجه به اینکه وهابیت فرقه ای منحرف و زائد بر بدنه اسلام است و نگاه و اهداف خود را در قالب فتوا به جهان اسلام القا کرده و در بسیاری از موارد با صدور فتاوای خود خلل در جوامع اسلامی به وجود می آورد، این جریان چه نوع دیدگاهی را در خصوص زیارت امام حسین (ع) ارائه داده و چه چهره ای از این سنت مقدس (زیارت اباعبدالله الحسین) به نمایش می گذارد؟
وهابیت به طور کلی به بحث زیارت شبهه و ایراد وارد می کند و این گونه نیست که تنها به زیارت امام حسین (ع) خرده گرفته و آن را رد کند. البته وهابیت فعلی به صورت تبلیغات چهره به چهره در جامعه و شبکه های ماهواره ای به طور کلی با زیارت از جمله زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مخالفت کرده و ضد تبلیغ ارائه می کنند اما افرادی همچون ابن تیمیه که تئوریسین اصلی وهابیت است، "سفر برای زیارت" را دارای مشکل و ایراد می داند. او در کتاب خود مجموعه الفتاوا، جلد 27، صفحه 80 بیان می کند: اگر کسی نذر کند برای زیارت، واجب نیست آن را ادا کند به دلیل اینکه این سفر نهی شده است.
دلیلی هم برای این نهی وجود دارد؟ یعنی برای این نهی استناد به منبعی می شود یا خیر؟
بله، اهل سنت در منابع خود استناد به حدیثی می کنند که البته نسبت به آن نقد دارند اما ابن تیمیه از این حدیث برداشت ناصحیح داشته است. در این حدیث از قول پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می شود: بار سفر نبندید جز برای سه مسجد؛ مسجد الحرام، مسجد الاقصی و مسجد من (مسجد النبی). بنابراین مطابق با این حدیث ابن تیمیه بیان می کند سفر برای زیارت مکان های دیگر جایز نیست.
اشاره کردید که اهل سنت با وجود پذیرش این حدیث اما آن را مورد نقد قرار داده اند؛ نظر آنها در این باره چیست؟
بله آنها دو پاسخ برای این حدیث بیان می کنند؛ نخست آنکه اگر پیامبر (ص) فرموده اند به هیچ مکانی سفر نکنید که این مطلب خلاف قرآن است که می فرماید سیروا فی الارض (در زمین سفر کنید) و اگر قائل باشیم، پیامبر (ص) فرمودند: جز این سه مسجد، به مسجد دیگری سفر نکنید، این نهی تحریمی است و از سویی خلاف سنت آن حضرت (ص) است به دلیل اینکه ایشان بارها به زیارت مسجد قبا می رفتند. بنابراین منظور پیامبر (ص) این بوده است که اگر می خواهید برای مسافرت به مسجدی، خیر کثیر به دست آورید، این سه مسجد خیر فراوان دارد و این مساله رابطی به حرام بودن سفر برای زیارت ندارد.
اما مبلغان وهابی از احادیث ضعیف فراوانی برای فریب مسلمانان استفاده می کنند و هر گاه بحثی صورت می گیرد و پاسخ آن را از جانب شیعه و اهل سنت دریافت می کنند، گاهی عقب نشینی کرده و پس از مدتی با شبهه ای جدید پا پیش می گذارند. در همین راستا آنها مطرح می کنند زیارت برای زن مطلقا حرام است. در این زمینه به روایتی از پیامبر (ص) در کتاب فتح الباری، جلد سوم، صفحه 149 اشاره کرده و بیان می کنند خدا لعنت کند زنانی را که دائم در قبرستان هستند.
اما ابن حجر عسقلانی بیان می کند در این روایت صیغه مبالغه به کار رفته است و پیامبر (ص) نفرمودند هر زنی که به زیارت برود، بلکه زنانی که مدام در حال زیارت بوده را لعن کرده اند به دلیل آنکه یا حقوق همسر و فرزندان خود را ضایع می کنند یا شاید زیاد در معرض نامحرمان قرار می گیرند.
همچنین، در رد این ادعا می توان به صحیح مسلم، جلد هفتم، صفحه 62 اشاره کرد که ابن حجاج از عایشه همسر پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که او روزی به پیامبر (ص) گفت من وقتی به زیارت اهل قبور می روم چه بگویم؟ و پیامبر (ص) فرمودند: السّلام علی اهل الدیار ....
بنابراین، اگر زیارت قبور توسط زنان مشکلی داشت، پیامبر (ص)عایشه را از این کار نهی می کردند. لذا اینها تناقضاتی است که از سوی وهابیت برای فریب افکار مطرح می شود.
با توجه به اینکه قرآن کریم موثق ترین منبع میان مسلمانان بوده که هیچ شکی در آن راه ندارد، آیا آیه ای در این کتاب مقدس می توان یافت که دلالت بر زیارت داشته و این عمل را مباح شمرده شده باشد؟
بله؛ آیه 84 سوره توبه به همین مساله اشاره دارد؛ جریان این آیه آن است که یکی از منافقان از دنیا رفت و پسر او نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و از آن حضرت (ص)درخواست کرد تا بر سر قبر پدرش حضور یابد. پیامبر (ص) نیز از باب رحمة اللعالمین بودن خود به آن فرد پاسخ مثبت داد. اما وقتی نزد قبر آن منافق رفت این آیه نازل شد: "وَ لا تُصَلِّ عَلي أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلي قَبْرِهِ إِنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ؛ و هرگز برای احدی از آنها که بمیرد نماز مخوان و بر سر قبرش ( به دعا و آمرزش خواهی ) نایست زیرا آنها به خدا و فرستاده او کفر ورزیدند و در حالی مردند که نافرمان بودند."
این آیه به ویژه " وَ لا تَقُمْ عَلي قَبْرِهِ" بحث زیارت را اثبات می کند که علمای اهل سنت از جمله آلوسی در تفسیر روح المعانی ذیل این آیه هنگامی که به این قسمت از آیه می رسد در پرانتزی بیان می کند "برای دفن یا زیارت".
از سوی در انتهای این آیه دلیل نهی از زیارت قبر آن فرد ذکر می شود: إِنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ. یعنی به دلیل کفری که ورزیدند و فاسق از دنیا رفتند. بنابراین، اگر زیارت رفتن قبور، نهی شده بود، به طور کل برای همه انسان ها نهی می شد نه زیارت منافقان تنها. دلیل این امر نیز تنبیه کردن منافقان است که خداوند به پیامبر (ص) دستور اینچنینی می دهد. لذا اگر فردی مومن بود، این تنبیه دیگر جایگاهی نداشت.
این در حالی است که در منابع اهل سنت از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است: هر کس قبر مرا زیارت کند، شفاعت من بر او واجب می شود. حتی کتابی به نام "شفاء السقام فی الزیارت خیر الانام" از سبکی شافعی (عالم اهل سنت) که معاصر با ابن تیمیه نیز بوده است، به صورت مستقل و مفصل به بحث زیارت پرداخته است که جایگاه این سنت پسندیده را تبیین می کند.
با این وجود چرا حساسیت وهابیت بر زیارت قبر مقدس امام حسین (ع) بیشتر مشهود و محسوس است؟
جدا از اینکه وهابیت بر خلاف سایر مسلمانان با اصل زیارت مخالف است، به دلیل اینکه زیارت حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) متضمن چند امر مهم است، مخالفت جدی با آن داشته و مسلمانانی که به زیارت ایشان همت می گمارند را مشرک می خوانند. مهم ترین دلیل این مساله، آن است که زیارت امام حسین (ع) زنده نگاه داشتن قیام و پیام عاشورا را که در آن بزرگترین ظلم ها و جنایت های بنی امیه و یزید در برابر آن حضرت (ع) و اصحاب ایشان صورت گرفت، را در پی دارد. از سوی دیگر از آنجا که شخص یزید برای وهابیت بسیار مهم است و ارادات ویژه به او دارند، حتی امروز در برنامه های خود که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود، از او به عنوان شخصی صالح! که کار درستی انجام داده و در حقیقت مخالفان او اقدام اشتباهی انجام دادند، نام می برند. بنابراین، وهابیت زیارت ایشان را به عنوان شرک و خرافه مطرح می کند تا زائران کمتری به زیارت رفته و یاد جنایات یزید نیفتند. بنابراین بیشترین تلاش را در تخریب این مکان مقدس به کار می گیرند.
به طور کلی زیارت در نگاه شیعه از چه جایگاهی برخوردار است؟
در نگاه شیعه زیارت کلاس توحید، بندگی و بازگشت و توبه به سوی خداست. وقتی زائر نگاهش به ضریح مقدس می افتد، خدا را یاد کرده و از او طلب آمرزش و درخواست و دعا می کند همان طور که متن زیارت نامه ها مملو از توحید و انابه و توبه است.
در این زمینه روایات فراوانی از معصومین علیهم السلام وارد شده است که از جمله می توان به روایتی از امام صادق (ع) در وسائل الشیعه، جلد چهاردهم، صفحه 496 اشاره کرد که می فرمایند: «هر کسی که خداوند خیرش را بخواهد حب امام حسین (ع) و زیارتش را در قلب او می اندازد.»
همچنین روایت شده روزی آن حضرت (ع) مقابل قبری ایستادند و فرمودند: «انسان به جایی که آخر آن به اینجا ختم می شود، دل نبندد (دنیا) و از جایی که اولش اینجاست بترسد (قیامت و آخرت).»
لذا از نگاه شیعه، زیارت قبور که از مسلمات و سنت های پسندیده است، تذکر بوده و انسان را به یاد آخرت انداخته و موجب درس عبرت می شود.
در منابع تاریخی نیز بیان شده است که یکی از سخت ترین مشکلاتی که برای ائمه معصومین علیهم السلام پیش می آمد، جدا شدن از قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود که شدیدترین گریه ها را در این فراغ و جدایی روی می داد. یا در سیره امام حسین (ع) جدا شدن از قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و حرکت به سمت کربلا با سختی و گریه بیان شده است که ارزش زیارت را تببین می کند. بنابراین، همان طور که اشاره شده زیارت در نگاه شیعه زیارت کلاس توحید، بندگی و بازگشت و توبه به سوی خداست.
منبع: شبستان
شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 12:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
استقرار یک آمبولانس و تیمپزشکی ویژه زائران امام حسین(ع)
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ رئیس فوریتهای پزشکی استان ایلام گفت برای ایام تردد زائران در سالجاری با استفاده از همهی ظرفیتهای دانشگاه علوم پزشکی در مسیر تردد زائران 54 آمبولانس و تیم فوریتهای پزشکی مستقر میشوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهشهادت دو تن از زائران امام کاظم (ع)
شهادت دو تن از زائران امام کاظم ع بر اثر انفجار بمبی در منطقه الطوبجی در شمال غرب بغداد که کاروان زائران مرقد مطهر امام کاظم ع را هدف قرار داد دو زائر شهید و هشت تن دیگر زخمی شدند روز نو بر اثر انفجار بمبی در منطقه الطوبجی در شمال غرب بغداد که کاروان زائران مرقد مطهر امامرئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن: قیام امام حسین(ع) الگویی ارزنده برای متزلزلکردن حکومت طاغوت است
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن قیام امام حسین ع الگویی ارزنده برای متزلزلکردن حکومت طاغوت استرئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت جوامع بشری قیام امام حسین ع را الگو قرار دادهاند زیرا تاسی به قیام امام حسین ع زمینه مهمی برای حفظ اسلام و صیانت از قرآن کریم و عامل مهمی برای متزلمدیر فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) دشتی خبر داد توزیع 3 هزار بسته فرهنگی بین زائران حرم امام (ره)
مدیر فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا ع دشتی خبر دادتوزیع 3 هزار بسته فرهنگی بین زائران حرم امام ره مدیر فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا ع شهرستان دشتی گفت بیش از 3 هزار بسته فرهنگی تهیه و آماده توزیع در بین زائران حرم مطهر امام خمینی ره است اکبر سلیمانی امروز در گفتواستقبال از پنج شهید در حسینیه امام علی سپاه زنجان
استقبال از پنج شهید در حسینیه امام علی سپاه زنجان 24 ارديبهشت 1394 10 47 عکس عبدالرضا ولائی ID 2853442 6 عکس نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی 24 ارديبهشت 1394در ایام ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی صورت میگیرد شهرری میزبان زائران حرمین امام (ره) و حضرت عبدالعظیم(ع)
در ایام ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی صورت میگیردشهرری میزبان زائران حرمین امام ره و حضرت عبدالعظیم ع قائم مقام شهردار منطقه 20 تهران از بسیج همگانی عوامل مدیریت شهری این منطقه جنوبی برای پذیرایی از زائران حرمین امام راحل ره و حضرت عبدالعظیم حسنی ع در روزهای 13 و 14 خردادرئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفتوگو با فارس خبر داد گلآرایی حرمهای عتبات در آستانه میلاد امام حسین(ع)
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفتوگو با فارس خبر دادگلآرایی حرمهای عتبات در آستانه میلاد امام حسین ع رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت در آستانه میلاد امام حسین ع حرمهای اهل بیت در عراق با هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی گلآرایی میشود حسن پلارک در گفتوگو با خبرنگار گرمدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت(ع) مطرح کرد اثرات قیام امام حسین(ع) بر حوزههای خارج از فضای اسلامی
مدیرکل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت ع مطرح کرداثرات قیام امام حسین ع بر حوزههای خارج از فضای اسلامیمدیر کل امور شیعیان مجمع جهانی اهل بیت ع گفت کل آزادگان جهان امام حسین ع را به عنوان انسان آزادیخواه میشناسند اثراتی که قیام امام حسین ع یاران و اصحاب ایشان بر حوزههایپخش دو مستند ویژه ولادت امام حسین (ع)
کوتاه از سیما پخش دو مستند ویژه ولادت امام حسین ع تهران-ایرنا-دو مستند خلعت خورشید و درب های بهشت به مناسبت سوم شعبان و ولادت امام حسین علیه السلام از شبکه مستند پخش می شود به گزارش روز چهارشنبه ایرنا خلعت خورشید ساخته روح الله توکلی که با هدف به تصویر کشیدن مراحل دوخت و سترسروده آیتالله صافی گلپایگانی در وصف بخشندگی امام حسین(ع)
سروده آیتالله صافی گلپایگانی در وصف بخشندگی امام حسین ع آیتالله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید ضمن وصف حکایت غلام امام حسین ع به خلق بخشندگی و کرامت سیدالشهدا ع نیز در سرودهاش اشاره کرده است به گزارش خبرگزاری فارس حکایت مهربانی امام حسین علیه السلام با «صافی»عکس: حضور رهبری در دانشگاه امام حسین
عکس حضور رهبری در دانشگاه امام حسین مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین ع روز چهارشنبه با سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد خبرگزاری ایسنا مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین ع رپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی واکنش امام حسین(ع) به آشوب یمن چه بود
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیواکنش امام حسین ع به آشوب یمن چه بودوقتی به سیدالشهدا ع گفتند یمن پر از آشوب است حجاز و عراق آشوبزده است و بسیاری از مناطق چنین وضعیتی دارند حضرت فرمودند شما که میگویید سرزمینهای منطقه در آشوب است اگر همه دنیا ناامن باشد من اهل تسلیم وپیامک های ولادت امام حسین(ع)
سالروز ولادت ارباب مبارک پیامک های ولادت امام حسین ع با عرض تبریک ولادت سومین پیشوای جهان تشیع حضرت اباعبدالله الحسین ع پیامک هایی بدین مناسبت تقدیم می شود به گزارش سرویس دينی جام نیوز با عرض تبریک ولادت سومین پیشوای جهان تشیع حضرت اباعبدالله الحسین ع پیامک هایی بدین منامراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)
مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین ع نویسنده khameni ir-leader ir منبع روزنامه جوان تاریخ انتشار ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع): صهیونیستها پرچمدار اصلی مبارزه با ملتهای مسلمان منطقه هستند
فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین ع صهیونیستها پرچمدار اصلی مبارزه با ملتهای مسلمان منطقه هستندفرمانده لشکر ۱4امام حسین ع گفت پرچمدار اصلی جنگ با حزبالله در گذشته و همچنین در حال حاضر حمله به ملت مسلمان یمن و ایجاد جنگهای داخلی در عراق و سوریه در دست اسرائیل غاصب و آمریکای جناصوت/ بیانات رهبر انقلاب در جمع دانش آموختگان دانشکده افسری امام حسین
صوت بیانات رهبر انقلاب در جمع دانش آموختگان دانشکده افسری امام حسین لینک ۱۳۹۴ ۲ ۳۱حجتالاسلام غرویان: اخلاق بر سیاست در حکومت امام حسین(ع) مقدم است
حجتالاسلام غرویان اخلاق بر سیاست در حکومت امام حسین ع مقدم استعضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت حفظ ارزشهای اخلاقی ویژگی اساسی در حکومت امام حسین ع بود به این صورت که سیاست باید در خدمت اخلاق قرار گیرد و این درسی است که ما در صحنه حکومت میگیریم حجتالاسلام والم-
گوناگون
پربازدیدترینها