تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798580594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش قیمت خودرو از توهم تا واقعیت


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


بازار خودرو؛
کاهش قیمت خودرو از توهم تا واقعیت
با توجه به شرایط محیطی و مفروضات چون چگونگی توافقات هسته‌ای، افزایش میزان وام خودرو و تاثیر آن بر میزان تقاضا، ورود دوباره خودروسازان بین‌المللی، انتظار کاهش هزینه‌های تاثیرگذار بر تولید و...، این فرضیه از سوی برخی مطرح می‌شود که قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند.



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، این اظهارات موجب رکود شدید بازار خودرو و افزایش انتظارات نسنجیده و غیرکارشناسانه از صنعت خودرو شده و هزینه‌های سنگینی را به این صنعت تحمیل کرده است. در ادامه به بررسی برخی مفروضات مطرح‌شده در خصوص کاهش قیمت خودرو می‌پردازیم.

هر چند که روند مذاکرات هسته‌ای، انتظار توافق مثبت میان طرفین را تقویت کرده اما نتایج آن مشخص و اجرایی نشده است. همچنین با فرض اینکه توافقات هسته‌ای صورت بگیرد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک‌شبه تمام مشکلات و موانع صنعت خودرو کشور رفع شده و خودروسازان بتوانند به صورت ناگهانی کاهش قیمت تمام‌شده داشته باشند.

به منظور تایید این مطلب می‌توان به شرایط مشابه سایر صنایع اشاره کرد که علاوه بر اینکه کاهش قیمت نداشته‌اند ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود نیز بوده‌اند. به دلیل نبود شفافیت موضوع افزایش وام خودرو و ابهامات شرایط اجرایی شدن آن، نمی‌توان اظهار نظر مشخصی در خصوص تاثیر آن بر تقاضای بازار داشت.

از طرف دیگر در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور با فرض اینکه این موضوع اجرا شود نیز نمی‌توان با قطعیت گفت این اقدام به تنهایی موجب افزایش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات خودروسازان شود.

شرط لازم همکاری مجدد با خودروسازان ممتاز جهانی لغو تحریم‌ها و توافقات هسته‌ای است که با توجه به مطالب مطرح‌شده در بند1، این امر تاکنون محقق نشده است. در ضمن اگر فرض کنیم مذاکرات با خودروسازان جهانی به نتیجه برسد نمی‌توان انتظار داشت در شرایط فعلی که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا با کمبود منابع مالی مواجه هستند نتایج آن به سرعت محقق شده و در نتیجه منجر به کاهش موانع تولید و مدیریت قیمت محصولات شود.

بررسی مهم‌ترین اقلام تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده محصول نشان می‌دهد نه‌تنها کاهشی رخ نداده بلکه در اکثر موارد افزایش قیمت صورت پذیرفته است. در جدول زیر به اهم این موارد اشاره شده است.

از سوی دیگر با بررسی سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو که تحت کنترل و مدیریت خودروسازان نبوده نمی‌توان به سادگی انتظار داشت که خودروسازان توانایی کاهش قیمت تمام‌شده محصول خود را داشته باشند. به طور مثال خودروسازان به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود از منابع خارجی (وام بانکی، اوراق مشارکت، پیش‌فروش، لیزینگ خودرو و...) استفاده می‌کنند.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد متوسط نرخ تامین مالی در ایران برای خودروسازان بالای 30 درصد است که هزینه‌های مالی زیادی به خودروسازان تحمیل می‌کند و این امر در نهایت موجب افزایش قیمت تمام‌شده خودروسازان می‌شود.

حال با توجه به مطالب مطرح‌شده و کارشناسی‌های صورت‌گرفته این سوال اصلی مطرح می‌شود که آیا فرضیه کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و در نهایت کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر است؟ به نظر می‌رسد باید به این سوال پاسخ داده شود که هدف از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و احساسی چیست و چه کسانی و با چه نیاتی موجب اختلال در بازار و لطمه زدن به صنعت خودرو کشور می‌شوند./اقتصادنیوز/110



۳۱/۰۲/۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن