تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820656081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي سوادان دست مردم را بسته اند/ مردم مي توانند مشکلات خودشان را حل کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۳:۷ب.ظ)
هاشمي رفسنجاني: بي سوادان دست مردم را بسته اند/ مردم مي توانند مشکلات خودشان را حل کنند موج - هاشمي رفسنجاني با بيان اين که در کشور عده اي دست مردم را براي حل مشکلات بسته اند، اظهار کرد: نبايد دست مردم را با قوانين اشتباه بست تا مشکلات را رفع کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مراسم سي و سومين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد، گفت: در افقي که خداوند براي بشريت در پهنه حيات کل جهان در نظر گرفته است رقابت مادي و مخرب وجود ندارد و رقابت در خدمت سعادت بشر است که اميدواريم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي که مرجعي براي رفع مشکلات دانشگاه‌ها است مشکلات دانشگاه آزاد و دانشگاه‌هاي دولتي برطرف شود.
وي افزود: کساني که از دور در دانشگاه آزاد دخالت مي‌کنند دستشان را بردارند و بگذارند روسا کارهاي خودشان را انجام دهند.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: اين دانشگاه ظاهرا غيردولتي و آزادتر از دانشگاه‌هاي دولتي است ولي مشکلاتي که براي اين دانشگاه ايجاد مي‌شود از مشکلات دانشگاه‌هاي ديگر کمتر نيست حتي اين دانشگاه بارهايي را از دوش دولت برمي‌دارد.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اظهار داشت: در زماني که دانشگاه آزاد تاسيس شد حدود 150 هزار دانشجو و ميليون‌ها جوان پشت کنکور داشتيم که تشخيص داديم اين دانشگاه را تاسيس کنيم در حالي که دولت در جنگ بود و توسعه دانشگاه را ضروري نمي‌دانست ولي ما مهمترين مشکل را در تحصيلات پايين ديديم و جاي نگراني بود که انقلاب در شروع کار، دانشگاه‌ها را با مشکل مي‌ديد و حتي انقلاب فرهنگي با تحول اساسي روبه رو نبود و من و جاسبي فکر کرديم که بايد کاري کنيم بنابراين راهي به ذهنمان رسيد که مردم خودشان هزينه تحصيل را بدهند، زيرا مردم حاضر به اين کار بودند ولي ما راهشان را بسته بوديم.
وي خاطرنشان کرد: يکي از اشکالات کشور اين است که به خاطر برخي ملاحظات که هيچ مبنايي ندارد راه‌ها را مي‌بندند در حالي که اگر دست استعدادها را باز بگذاريم مردم خودشان راه را باز مي‌کنند همانطور که پيش از اين نيز مشکلاتي ايجاد شد ولي مردم آن را حل کردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان کرد: مردم اقيانوسي هستند که اگر دستشان را باز بگذاريم حتي اگر اشتباه هم بکنند خودشان مشکل را حل مي‌کنند، حتي انتقاداتي که به دولت مي‌شود را هم مي‌توان از طريق مردم حل کرد به طور مثال مشکل بيکاري را مردم مي‌توانند حل کنند ولي ما با مقررات دست و پاگير و نيروهاي ناصالح دستشان را مي‌بنديم.
هاشمي رفسنجاني گفت:‌ حاکم بايد شرايطي فراهم کند که از استعدادهاي مردم استفاده شود و خوشبختانه دانشگاه آزاد نمونه اين مسئله است.
وي افزود:‌در آن زمان تفکر خود را با امام خميني(ره) مطرح کردم و ايشان که خودشان هم همين تفکر را داشتند پذيرفتند و ما کار را براي نياز واقعي مردم با مديريت جاسبي آغاز کرديم و من هم پشتيباني کردم.
وي گفت: مردم با پرداخت شهريه دست ما را پر کردند و حالا به جايي رسيديم که نيمي از کرسي‌هاي کارشناسي خالي است و بدون کنکور دانشجويان وارد مي‌شوند. البته دانشگاه‌هاي ديگر نيز در رقابت با ما راه‌اندازي شد که ما حرفي نداريم زيرا اصول رقابت را مي‌دانيم.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد:‌ البته دولت بايد به کارهاي خود بپردازد و اجازه دهد رقابت بين مردم باشد. زيرا رقابت بين بخش خصوصي و دولت نمي‌تواند راهگشا باشد.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 56 درصد تحصيلات ارشد و دکترا در اختيار دانشگاه آزاد است، گفت: ما حداکثر 30 درصد نيازهاي کارشناسي و 12 درصد دکترا را تامين مي‌کنيم، چه اشکالي دارد که راه تحصيل باز شود و دانشجويان ما به خارج از کشور نروند.
وي عنوان کرد: برخي مي‌گويند کارخانه بيکارسازي درست مي‌کنيد در حالي که اگر اين افراد تحصيل هم نکنند بيکار مي‌مانند ولي با تحصيل عالماني هستند که مي‌توانند کار ايجاد کنند.
هاشمي رفسنجاني گفت:‌ دو سال است که راه توسعه علم باز شده است و با توجه به بيانات رهبري در سند چشم‌انداز، توسعه را دانش‌بنيان انجام مي‌دهيم.
وي با بيان اينکه سهم نيروي انساني در کارهاي اساسي کم است، گفت: بيشتر سهم کارها با پول نفت است و قرار بوده که در 8 درصد رشد اقتصاد 2.5 درصد مربوط به بهره‌وري باشد ولي حتي يک گام هم جلو نرفتيم.
وي با اشاره به ايجاد مراکز تحقيقاتي در دانشگاه آزاد گفت:‌ برخي افراد کم‌سواد شعارگو مانع مي‌شوند که خيلي از تحصيل کرده‌هاي ما از خارج به کشور بيايند و از تجربياتشان استفاده کنيم، مي‌گويند آن فرد بي‌حجاب بوده يا همسرش را بدون حجاب ديده‌ايم ولي بايد راه‌هاي موهوم را ببندند تا تحصيل‌کرده‌هاي ايراني از خارج به داخل بيايند.
وي با تاکيد بر اهميت کاربردي کردن تحصيلات گفت: پس از انفجار بمب اتم چيزي از ژاپن نماند ولي آنها پول خود را به توسعه علمي آوردند و پيشرفت کردند.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: سامانه ساها که در دانشگاه آزاد رونمايي شد حدود 11 هزار آزمايشگاه را در معرض دانشگاهيان قرار داده است و از انجام امور موازي در دانشگاه‌ها جلوگيري مي‌کند.
وي افزود:‌ دانشگاه آزاد رو به رشد و خودکفا است ولي مزاحمت برايش ايجاد نکنند، براي تعيين يک رئيس دانشگاه بايد زمان زيادي را در راهروهاي شورا منتظر باشيم، البته شورا بايد نظارت داشته باشد ولي دخالت اينگونه نکند.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد عنوان کرد: کار سخت است آن هم اين کارها که هم حسادت در آن است و هم عده‌اي هستند که نمي‌فهمند يا ذات مزاحم دارند،‌از ابتدا بدون مزاحم نبوديم و حتي کساني که در دانشگاه آزاد درس مي‌خواندند يا رئيس بودند حالا در مجلس يا جاهاي ديگر شروع به مزاحمت کردند.
وي در پايان گفت:‌ يکي از کارها دفع مزاحمت است که بايد انجام دهيم تا پيش خداوند و دانشجوها شرمنده نباشيم و وجدانمان راحت باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن