تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 18 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799724090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره کوچ، فرصتی برای تبیین فرهنگ عشایری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جشنواره کوچ، فرصتی برای تبیین فرهنگ عشایری یاسوج- ایرنا- شیوه معیشت مبتنی بر کوچ دارای ویژگیهایی است که آن را از سایر انواع شیوه های تولید و معیشت متمایز می سازد، نوعی زندگی ساده و بی آلایش که زندگی شهری مجالی برای لمس آن از نزدیک باقی نگذاشته است.


به گزارش خبرنگار ایرنا،زندگی عشایری معمولا ساده و ابتدایی است و آنان در بقا و ادامه حیات خویش به میزان زیادی به طبیعت وابسته اند که دارای سه ویژگی ساخت اجتماعی قبیله ای ، اتکای معاش به دامداری و شیوه زندگی شبانی یا کوچ هستند.
اتکا به تولیدات خود، تامین بخش زیادی از گوشت، پشم، پوست، شیر و سایر لبنیات مورد نیاز جامعه برخورداری از کمترین امکانات و خدمات رفاهی از جمله ویژگی های جامعه عشایری است.
این قشر توانمند امامحروم از امکانات همواره در صحنه های مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیشرو بوده و در زمینه های مختلف نقش آفرینی کرده اند.
هر چند امروزه با اجرای طرح اسکان عشایر از جمعیت عشایر کوچرو کاسته شده، اما همچنان فرهنگ عشایری ،روح دلیرمردی و سخت کوشی درمیان آنها روزبروز بیشتر نمایان می شود.
در این میان برای تبیین فرهنگ عشایر و معرفی دستاورها و نوع زندگی عشایری جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین با حضور 9 استان عشایری کشور در یاسوج آغاز به کار کرد.
این جشنواره که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور آغاز شد، مورد استقبال کم نظیر مردم کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.
عشایر استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، ایلام، اصفهان، خراسان رضوی و کرمانشاه در این جشنواره سه روزه آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ های خود را در قالب 80 غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.
اجرای برنامه نمادین کوچ عشایر برنامه های متنوع فرهنگی و هنری شامل موسیقی محلی و اسب دوانی،شاه نامه خوانی، پوشش محلی عشایری، و دست ساخته ها ی عشایری جلوه خاصی به این جشنواره داده است.
انتخاب پارک جنگلی یاسوج با طبیعتی بکر و رویایی در بالادست شهر توریستی یاسوج برای مکان برگزاری این جشنواره ،علاقه مندان زیادی را برای مشاهده زندگی عشایری به این منطقه کشانده بود.
صدای زنگوله های دام ها، شهنه اسب ها ،برپایی سیاه چادر ها، و پوشش محلی زنان و مردان عشایر در میان درختان زیبای بلوط زندگی عشایری را مجسم کرده بود.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از این جشنواره گفت: تاریخ ایران زمین آکنده از روحیه غیرت و سلحشوری جامعه عشایری است.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی به نقش پیشتاز اقوام مختلف عشایری ایران در مبارزات سیاسی با قدرت های استبدادی و طاغوتی اشاره کرد و افزود: نقطه عطف مجاهدت های انقلابی به دنبال رشادت های اقوام عشایری شکل گرفت و عشایر نقطه اتکا و امید امام خمینی (ره) بود.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگی کوچ جامعه عشایری، عنوان کرد: جامعه عشایری کمترین آسیبها و آفت های فرهنگی را دارند.
ملک حسینی ابراز داشت: باید در برگزاری جشنواره های فرهنگی میراث فرهنگی جامعه عشایری تبیین و برای کمک به مطالبات جامعه عشایری بیش از پیش برنامه ریزی شود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این جشنواره به زندگی و زیبایی های کوچ جامعه عشایری اشالره کرد وافزود:توسعه گردشگری عشایری از برنامه های سازمان میراث فرهنگی کشور است.
مرتضی رحمانی موحد افزود: استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است.
وی تصریح کرد: البته علاوه بر معرفی جاذبه های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری زنده نگه داشتن سایر ابعاد و ویژگی های این جامعه نیز مدنظر خواهد بود.
رحمانی موحد اظهار کرد: یکی از مزیت های مهم کهگیلویه و بویراحمد آداب، رسوم و فرهنگ های عشایری رایج در آن است.
وی گفت: برگزاری جشنواره سه روزه فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین (کوچ عشایر) در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد می تواند در زمینه جذب هر چه بیشتر مردم سایر نقاط کشور به این استان نقش مهمی ایفا کرده و آنها را بیش از پیش با آداب و رسوم غنی استان آشنا کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: آیین ها و نوع زندگی عشایری با جاذبه های مهم فرهنگی وطبیعی این استان را مستعدایجاد دهکده گردشگری عشایری و روستایی کرده است.
سید موسی خادمی از راه اندازی دهکده عشایری در پارک جنگلی یاسوج خبرداد وگفت: این استان دارای 10درصد جمعت عشایری کشور است وساخت این دهکده عشایری زمینه حذب هرچه بیشتر توریست داخلی وخارجی را فراهم می کند.
استان علاوه بر وجود 11 هزار خانوار عشایری با 70 هزار نفر جمعیت، کهگیلویه و بویراحمد دارای 283 جاذبه طبیعی ،700 اثر تاریخی و معنوی ثبت شده ، تعداد 296 امامزاده جنگلهای وسیع ،چشمه سارها، رودخانه ها ، قلل مرتفع و پوشیده از برف است.
7529/6162












31/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن