تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798382540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکیل پرونده علیه یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان به اتهام کلاهبرداری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تشکیل پرونده علیه یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان به اتهام کلاهبرداری تهران - ایرنا - وکیل مدافع تعدادی از مالباختگان ایرانی ساکن شیراز، از تشکیل پرونده مهم کیفری، علیه مدیر یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای به اتهام کلاهبرداری خبر داد.


فرشید رفوگران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره کلاهبرداری صورت گرفته ماهواره ای گفت: یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان، ظاهرا بیش از دو سال است که فعالیت می کند. این شبکه ماهواره ای، عمدتا در ارتباط با مهاجرت و اقامت و اشتغال در آمریکا فعالیت تبلیغی واهی و دروغین دارد.
وی افزود: البته حسب اطلاعات به دست آمده، مدیر این شبکه چند سال پیش نیز از همین طریق و در قالب همکاری با شبکه ماهواره ای دیگر، اقدام به کلاهبرداری کرده بود که ظاهراً پیگیری آن توسط شکات، به نتیجه مطلوب نرسیده و مراجع قانونی ذیربط، چنین استدلال کرده اند که چون متهم، مقیم خارج است و پول های مردم به حساب او در آمریکا واریز شده، نمی توان رسیدگی قانونی کرد.
این وکیل ادامه داد: در حالیکه چنانچه این خبر صحیح باشد، مغایر با مقررات جزایی داخلی است زیرا قانون به ما اجازه می دهد که مطابق با قواعد صلاحیت، نسبت به تعقیب مجرمان خارج از ایران نیز اقدام و تحت شرایط قانونی، آنها را محکوم کرد.
رفوگران درباره نحوه کلاهبرداری این شبکه ماهواره ای گفت: شبکه یاد شده در تبلیغ های گسترده و مهندسی شده خود برای اشتغال و اقامت در آمریکا، شماره های متعدد تماس داخلی و خارجی به متقاضیان ارایه می دهد؛ البته شماره هایی که مربوط به ایران است، به احتمال زیاد، روی شماره های خارجی انتقال یافته اند و وقتی با این شماره ها تماس گرفته می شود، افرادی با لهجه سلیس فارسی، صحبت می کنند و بسته های مهاجرت و اشتغال و اقامتی مختلف را ارایه می دهند.
این وکیل دادگستری ادامه داد: به افرادی که با این شماره ها تماس می گیرند، گفته می شود بعد از امضای قرارداد اینترنتی، حدود 10 درصد از مبلغ کل قرارداد، که قریب به 300 میلیون تومان یا اندکی بیشتر و کمتر است، باید به حسابی در ایران واریز و فیش آن به نشانی الکترونیک شبکه، ایمیل شود و پس از چند ماه، ویزای آمریکا با اقامت موقت ارسال خواهد شد. حتی به آنان گفته می شود که در مدت اقامت موقت در آمریکا، برای شما شغل پیدا می کنیم و سپس به شما وام می دهیم تا بقیه هزینه را بدهید و مبلغ اقساط را از حقوق ماهیانه مذکور، کسر می کنیم.
رفوگران افزود: این قرار داد نیز یک قرارداد الکترونیکی دو صفحه ای است که متعهد اول آن تحت عنوان شرکت مدیر شبکه مذکور است و به ایمیل فرد متقاضی ارسال می شود. نکته جالب این است که پس از امضای قرارداد توسط طرف مقابل و کمتر از دو ساعت، شماره حسابی به او داده می شود تا پول پیش پرداخت اولیه را به آن واریز کنند. حسابی که موکلان من به آن پول واریز کردند مربوط به فردی دیگری است. نکته جالب تر اینکه تمامی حساب ها مربوط به بانک های دارای مجوز است.
وکیل تعدادی از مالباختگان شیرازی افزود: پس از واریز پول، تماس ها از سوی شرکت مهاجرتی کم رنگ می شود و پس از گذشت مدتی ارتباط قطع و شماره تلفن ها تغییر می کند.
وی تصریح کرد: موکلان من توانسته بودند شماره های حساب این فرد را یافته و از آن طریق به نشانی وی در شیراز دسترسی پیدا کنند، گرچه از وجود و حضور وی در ایران، خبری نیست. البته حساب مزبور پیش از آن، مسدود شده بود و متاسفانه بیش از پنج میلیون تومان موجودی نداشت.
رفوگران تاکید کرد: توقع از مراجع انتظامی و نظارتی این است که اجازه ندهند کار به اینجا برسد و موضوع را از بدو بروز چنین اقدامات مجرمانه، رصد و بررسی و پیگیری کنند. حتی اگر لازم است، برای سنجش اعتبار و نوع عملکرد و راستی آزمایی شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی و فضاهای مشابه، با درک واقعیت موجود و پذیرش حضور مجازی و فعال آنها، ضمن انجام عملیات اطلاعاتی، وارد معاملات صوری شده و اگر مشکلی وجود داشت، از وقوع بزه و انجام کلاهبرداری، جلوگیری کرده و عموم مردم را از خطر اعتماد به آنها واقف کنند.
وی در پاسخ به این سووال که فکر نمی کنید در این دست موارد بیشتر از مراجع نظارتی، باید خود مردم هوشیار باشند، گفت: درست است که مردم نباید ساده انگار و بی احتیاط باشند، اما آیا ساده لوحی مردم در این موارد را می توان توجیهی بر فقدان کافی نظارت و ضرورت پیشگیری و پیگیری، توسط مراجع ذیربط دانست. البته بدیهی است که ریشه شناسی این چالش را باید به متخصصان علوم مختلف انسانی از جمله جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق و سیاست سپرد.
رفوگران تاکید کرد: اغلب مالباختگانی از قشر ضعیف یا متوسط جامعه هستند که دنبال آسانترین و کم هزینه ترین راه نیل به خوشبختی و آینده بهتر می گردند زیرا افراد متمول، نیازی به چنین اقدامات بی خردانه ندارند.
این وکیل دادگستری گفت: گرچه معتقدم طمع ورزی مردم نیز در پیدایی این مساله ناهنجار وجود دارد و نمی توان آن را منکر شد اما به هر جهت، باید از هموطنان مالباخته با جدیت حمایت کرد تا وضعیت بحرانی آنها موجب بروز عواقب بدتر از جمله پیدایش رفتار خطرناک یا افسردگی و دلسردی یا جرایم متقابل زنجیره ای نشود.
رفوگران ادامه داد: بطور قطع در اینگونه موارد، رسانه های داخلی و جراید ملی و محلی می توانند اثری مفید و کارکردی مطلوب داشته و در راستای افزایش آگاهی عمومی و جلوگیری از اغوا و فریب مردم عزیز میهنمان، فعال و کارآمد باشند و با اطلاع رسانی ساده و به موقع، از وقوع چنین جرایمی جلوگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: مسلما نباید از نقش و وظیفه خطیر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی و قضایی کشور نیز غافل بود. برای مثال، وزارت امور خارجه می تواند با مسوولان سیاسی و قضایی کشور محل اقامت متهمان هماهنگی کرده و بر اساس پیمان های بین المللی، خواستار جلوگیری از بزهکاری آن افراد و بعضا استرداد آنها شود. در این خصوص، بانک ها نیز باید در افتتاح حساب برای افراد دقت کنند و وقتی نسبت به حساب یا صاحب آن مشکوک می شوند، سریعا نسبت به انعکاس موضوع به مراجع نظارتی اقدام کرده و نفع جمعی را بر منفعت محتمل بانک ترجیح دهند که البته رعایت این موارد اساسی نیز تا حد زیادی در گرو اصلاح قوانین مالی و بانکی یا وضع مقررات پیشگیرانه جدید است.
وی با بیان اینکه موکلان من، زن و شوهر کارگری هستند که می خواستند به همراه فرزندانشان به آمریکا مهاجرت کنند، افزود: از موکلانم، 120 میلیون تومان کلاهبرداری شده که در این رابطه اقدام به طرح شکایت علیه شبکه ماهواره ای و مدیر آن کردم و دستور پیگیری موضوع را از شخص دادستان شیراز گرفتم.
رفوگران گفت: پرونده متشکله با ارجاع دادستان به شعبه 14 دادیاری شیراز رفته و دادیار نیز مساله تحقیق و پیگیری مقدماتی را به پلیس فتا ارجاع کرده تا از آن طریق نسبت به کشف حقیقت و احقاق حق موکلین اقدام شود.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: بطور قطع این فرد در شهرهای دیگر نیز کلاهبرداری کرده، اما از تعداد پرونده هایی که برای وی تشکیل شده، اطلاع موثقی ندارم. به عنوان مثال خبر داده اند که از یک فرد ساکن سنندج و تعدادی شهروندان تهرانی نیز کلاهبرداری شده است.
وی ابراز امیدواری کرد، مراجع قضایی و انتظامی در اسرع وقت نسبت به دستگیری افراد رابط در ایران، که حساب ها به نام آنهاست و ممنوع الخروج کردن آنها و پیگیری جدی اصل موضوع از طریق پلیس اینترپل اقدام کند.
رفوگر یادآور شد: البته حسب اطلاعات غیر موثق، شنیده ام که پلیس آمریکا نیز نسبت به این موضوع حساس شده و آن را پیگیری می کند.
اجتمام(4)**9140** 9317 ** 1071



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن