تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799157747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک منتقد سینما: فیلم سعادت آباد از درباره الی فرهادی تاثیر پذیرفته است/ ذات سینما سرگرم کننده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک منتقد سینما: فیلم سعادت آباد از درباره الی فرهادی تاثیر پذیرفته است/ ذات سینما سرگرم کننده است مشهد - ایرنا - یک منتقد سینما گفت: فیلم سعادت آباد ساخته مازیار میری در واقع فرم دیگری از فیلم درباره الی اصغر فرهادی می باشد و از آن تاثیر فراوانی گرفته است.


محمدرضا عدالتیان سه شنبه شب در نشست تخصصی فیلم تحت عنوان «جامعه شناسی و سینما» با محوریت بررسی فیلم سعادت آباد در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر همین اساس گفته می شود که فیلم سعادت آباد دارای سبک خاصی نیست و نمی تواند مسیر جدیدی را در سینمای کشور بار کند.
این منتقد سینما عنوان کرد: این فیلم جنبه های مثبت زیادی دارد، از جمله اینکه فیلمی است با ریتم خوب و تند که غالبا در فیلم های ایرانی کمتر به آن پرداخته می شود و زمینه همراه شدن با فیلم را فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: در سینما نکته ی مهمی که بزرگان سینما به آن اشاره می کنند این است که فیلم «جزییات» است و لااقل 50 درصد از فیلم توجه و پرداختن جزییات است.
عدالتیان با بیان اینکه «برخلاف اینکه بعضی ها به رویکرد نمادی و المان های سمبلیک توجهی ندارند» عنوان کرد: مازیار میری در این فیلم به سمبل ها و نماد ها توجه و آن ها را به کار گرفته و استفاده کرده که یکی از مهم ترین سمبل ها در این فیلم، آینه است که واقعیت طبقه متوسط به وسیله آینه منعکس می شود که دارای وضعیت خوبی نیست.
وی ادامه داد: در فرهنگ سینمایی نیز این اعتقاد وجود دارد که اگر از یک نماد چندین بار استفاده و بیننده متوجه وجود آن شی شد، نماد است و به درستی از آن استفاده شده، که می توان به نماد انتهایی فیلم و آب دادن به گل و نخوردن قرص اشاره نمود که که نماد خوب و موفق است.
وی در خصوص موسیقی این فیلم نیز گفت و یادآور شد: موسیقی متن به آن معنا که سایر کارگردان ها به آن بها می دهند، در این فیلم وجود ندارد که در برخی موارد می تواند نقطه قوت باشد همچنین از ریتم های مختلفی مانند خواندن دسته جمعی شخصیت های فیلم استفاده شده که قابل توجه است.
عدالتیان گفت: نکته دیگر در خصوص بازی بازیگران، این است که بازی مهناز افشار بسیار خوب در مقابل بازی حامد بهداد که بسیار بد و غلو آمیز است.
این منتقد سینما در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این فیلم از زاویه ای، فیلم سرگرم کننده است اما از نگاه دیگر با دیدن این فیلم دغدغه های تماشاگران زنده می شود که احساس کردند که فیلم در خصوص مسائل مهمی صحبت می کند و دغدغه های مهمی را به تماشگران منتقل می کند.
وی خاطرنشان کرد: اما اساسا ذات سینما این نیست که زندگی افرادی را تماشا کنیم که در جریان فیلم رخ می دهد که مهم ترین داستان این فیلم نیز که سقط جنین است، داستان نیست بلکه موضوعی را در برمی گیرد که از بین گفت وگو بین شخصیت های فیلم کشف می شود.
عدالتیان گفت: البته گاهی مکان محدود و به اصطلاح شرایطی که فیلم در آن اتفاق می افتد، بنا بر ضرورت فیلم و آنچه که قصد انتقال آن را دارد، ممکن است محدود باشد اما به شرطی که همان محدودیت نیز به ذات سرگرم کننده سینما و قصه پردازی فیلم کمک کند و اگر چنین حمایتی صورت نگرفت، اساسا به نوعی، روایت دیگری است.
وی ادامه داد: در واقع فیلم سعادت آباد از ذات سرگرم کننده و قصه پرداز سینما بسیار فاصله گرفته و اگر بنا است در خصوص این معضل اجتماعی فیلم ساخته شود، بایستی در بستر قصه ای به آن پرداخته شود.
این منتقد سینما تصریح کرد: از منظر سینمایی نیز می توان به این موضوع اشاره نمود که شخصیت اصلی فیلم کیست؟ اگر نتوانیم به این قضیه برسیم که شخصیت اصلی وجود ندارد، باز هم شخصیت ها تیپ هستند و حداقل این است که شخصیت پردازی ها آن طور که باید و شاید نیست.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال، اگر شخصیتی را به نحوی بسنجیم و آنچه که در جامعه است را نشان دهیم به این نتیجه می رسیم که شخصیتی مانند محسن که حامد بهداد به ایفای آن نقش می پردازد در جامعه وجود ندارد.
عدالتیان خاطرنشان کرد: امیر آقایی، که به ایفای نقش علی می پردازد، شخصیتی پارانوئیک که بیمار گونه همسرش را دوست دارد، است و این موضوع مطرح می شود که این موضوع انعکاسی از دیدگاه این فرد از همان قشر متوسط به آن پرداخته شده و دیدگاهی است که در نویسنده و کارگردان این فیلم منعکس و در تماشاگر بازتابندگی داشته.
یک تحلیل گر سینما نیز در این ادامه این نشست تصریح کرد: نکته قابل ذکر این است که ما در خانواده چه مقدار می خواهیم سرمایه گذاری کنیم، معضلات و مسائل پیوند زناشویی، محور اصلی فیلم «سعادت آباد» است.
دکتر حامد بخشی ادامه داد: توصیف زندگی خانواده و جهت گیری ها زن و مرد و عدم انطباق این جهت گیری های زناشویی از علل جدی طلاق در زندگی های معاصر است.
بخشی خاطرنشان کرد: علم جامعه شناسی، زاییده گذار جامعه است و گذار جامعه، شامل تمامی ساخت های جامعه از جمله نهادی به نام نهاد خانواده می شود.
وی اضافه کرد: چیزی که بایستی به آن نگاه کرد این است که برای افراد متعهد باز اندیشی در این جهت گیری ها و برای افراد متاهل درنظر گرفتن جهت گیری ها برای تشکیل زندگی مورد اهمیت است.
این تحلیل گر سینما تصریح کرد: جهت گیری ها و سرمایه گذاری ها بایستی باهم انطباق داشته باشد که فقدان این انطباق منجر به خسران و زیان یکی از طرفین می شود و این احساس زیان دائم منجر به سستی پیوند زناشویی می شود.
وی خاطر نشان کرد: این فیلم روایت سه پیوند زناشویی در حال فروشکستن و از هم پاشیدن است، پیوند لاله و علی پیوندی در حال ازهم گسستن که از ابتدای فیلم نیز شاهد آن بودیم که پیوندی جفت وجور نیست و مسائل جدی این زن در مسائل کاری، پیشرفت و نیز فرزند آوری، مقولات فرهنگی موضوعات زندگی او را تشکیل می دهد.
بخشی گفت: این فیلم روایت طبقه متوسط نیست، روایت طبقه متوسط مرفه و یا قشر مرفه است.
به گفته وی قشری مرفه است که درگیر معاش روزمره نمی شود، یعنی درآمدش آنقدر زیاد است که نگرانی و دغدغه ای بابت معاش خود نداشته و برای معاش نیاز به کار کردن ندارد.
فیلم سینمایی سعادت آباد مازیار میری در سال 1389 ساخته شد.
7498/1211



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن