تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814605579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش ریاض برای موثر بودن در منطقه/یمن آزمایشگاه تسلیحاتی آل سعود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تلاش ریاض برای موثر بودن در منطقه/یمن آزمایشگاه تسلیحاتی آل سعود تهران - ایرنا - کریستین ساینس مانیتور،نوشت که حمله هوایی به یمن،توسعه اقتصادی با راه اندازی بازار بورس پرکار و فعال ریاض و واحدهای تولیدی و کار آفرین؛ دستور کار عربستان برای ایفای نقش قوی تر و موثرتر در منطقه است.


به گزارش ایرنا، "تیلور لاک" در گزارش تحلیلی خود که در این نشریه آمریکایی منتشر شد،افزود: بمباران مواضع انصار الله در یمن، اولین تهاجم نظامی عربستان در نزدیک به ربع قرن گذشته بوده و گمان بر این است که تا آستانه دروازه های عربستان هم پیش رفته اند.
به اعتقاد نویسنده کریستین ساینس مانیتور، خلاء جایگاه آمریکا در منطقه و بی میلی واشنگتن نسبت به مداخله در امور خاورمیانه، نیروی محرک عربستان در ایفای این نقش بوده است.
به گفته وی، هدف سعودی ها از این قدرت نمایی، معرفی چهره ای تازه از عربستان در قالب یک کشور متهور، بی باک و صاحب ادعاتر از گذشته است .
تیلور لاک تصریح کرد: "این پادشاهی بیابانهای خشک و بی آب و علف، اینک به پا خواسته است تا ردپای ژئوپولیتیک خود را در خاورمیانه و در سطح جهان محکم تر از همیشه تثیبت کرده و آن را بسط دهد."
لاک افزود: کمتر از 5 ماه بعد از انتقال قدرت در عربستان که با مرگ ملک "عبدالله" و به قدرت رسیدن برادرش "سلمان " رقم خورد، عربستان سعودی افق نگاهش را به دور دست ها و آن سوی مرزهایش سوق داد و نقشی فعال تر و موثرتر به عنوان یک قدرت سیاسی و اقتصادی را دنبال می کند؛ نقشی که می تواند به نحوی چشمگیر بر موازنه راهبردی خاورمیانه، منطقه ای که ظرف یک قرن گذشته شاهد بزرگ ترین تغییر و تحولات بوده است؛ تاثیر گذار باشد .
به گفته وی، عربستان برای ابراز وجود خود و ایفای نقشی جدید در منطقه، برنامه هایی چند لایه را در سیاستهایش در پیش گرفته است.
تحلیلگر روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نوشت: ریاض به گونه ای چشمگیر درحال تقویت بنیه نظامی خود است و مشغول تامین مالی و تسلیحاتی نیروهای وکالتی است و با دورنمای مهار کردن گسترش سطح نفوذ رقیب منطقه ای اش، این بار حتی هواپیماهای جنگی را هم به خدمت گرفته است.
لاک افزود: "عربستان در یک جبهه دیگر هم از اهرم قدرتی قوی برخوردار است و در صنعت نفت، مشغول ارزیابی مجدد سیاستهای نفتی است تا این اهرم قدرت را در پایتختهای خارجی نیرومند سازد."
به گفته وی، ریاض در عرصه اقتصادی با مجهز کردن و ساماندهی به وضعیت نیروی کاری این کشور در اندیشه تقویت بنیان های اقتصادی خود است. در عرصه تبلیغات و دفاع از سیاست های حاکمیت نیز کنترل بیشتری بر خطابه ها و سخنرانی های سخنوران کشور را اعمال می کند.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور می افزاید:چرخش در رویکردهای استراتژیک عربستان، به خصوص با امتناع ملک "سلمان" پادشاه عربستان از شرکت در اجلاس سران در "کمپ دیوید" آمریکا هویدا بود؛ این اقدام پادشاه سعودی، حرکتی نمادین و راهبردی ارزیابی شده است.
به گفته وی، "در وادی سیاست و انتقال تاج و تخت، ملک سلمان دست به ابتکاری دیپلماتیک زد و با انتخاب "محمد بن نایف " به ولیعهدی عربستان، برای اولین بار از نسل سوم خاندان آل سعود، فردی را برای جلوس به سلطنت به صف کرد".
لاک افزود که حملات هوایی عربستان در یمن، ابلاغ این پیام پادشاهی آل سعود است که خاندان سعود تا ابد مقابل واشنگتن سر تعظیم فرود نخواهد آورد و از او تقاضا نخواهد کرد .
به گفته وی، اما این ابراز وجود برای رژیم عربستان، عاری از تاوان، دردسر و مشکلات بی شمار نبوده است. مصداق بارز آن، جنگ سرد فزاینده ریاض با ایران است که به ستیزه هایی بی انتها در سوریه، ظهور گروهک تروریستی تکفیری "داعش " در عراق و اوج گرفتن موج خشونتها در یمن انجامیده و برای اولین بار در تاریخ عربستان، چندین جبهه جنگ را بطور همزمان پیش روی خاندان آل سعود گشوده است.
تحلیلگر این روزنامه آمریکایی اظهار داشت: عربستان در داخل نیز با مشکلات دائمی افراط گرایی مذهبی و نقض حقوق بشر مواجه است. حال با مرور همه این ارزیابی ها، این سوال در ذهن نقش می بندد که عربستان سعودی این تهور وبی باکی را تا کجا ادامه خواهد داد و معنای آن در منطقه چیست؟
"هانی واف" تحلیلگر روزنامه عربستانی "الریاض" می گوید:" عربستان برای حفظ منافع خود در سطح منطقه و جهان، چندین دهه بیهوده متکی بر متحدانش بود و برای هر ابتکار عملی چشم امید به اجماع دوخته بود."
وی می افزاید : " ما بهره مند از سرمایه عظیم سیاسی و نظامی هستیم و آماده ایم این سرمایه را به خدمت گیریم".
نویسنده کریستین ساینس مانیتور در ادامه آورده است: "ریاض، پایتخت عربستان ظرف سالهای گذشته تبدیل به مأمن و پناهنگاه امن متحدان عربستان شده و در حقیقت برای این طیف از شخصیت های سیاسی یک "کازابلانکا" است.
لاک افزود: ریاض امروز به خانه شمار کثیری از دیکتاتورهای خلع شده و وزرای در تبعید گریخته از گرداب انقلابهای داخلی تبدیل شده که به امید بازگشت به کشور روزگار سپری می کنند، ولوآنکه این آرزو دست نیافتنی است .
به گفته وی، نمونه این افراد، "احمد جبرا" رییس اسبق "ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای اپوزیسیون" است که ریاض را خانه خود می نامد. همچنین ژنرالهای "ارتش آزاد سوریه" هم که از عربستان پول، سلاح و رهنمودهایی دریافت می کردند نیز ساکن ریاض بوده و احساسی مشابه احمد جبرا دارند."
بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، "زین العابدین بن علی" رییس جمهوری خلع شده سابق تونس که از ژانویه 2011 از تونس رانده شد، در خفا در ریاض زندگی می کند. این شخصیت و منش ریاض به عنوان یک گالری زمخت و نامطبوع متشکل از رهبران در تبعیدی، تبلور سیاستهای شکست خورده یک دهه گذشته ریاض برای مهار ایران در جنگی موزون بدست نیروهای نیابتی اش است.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور با اشاره به تحرکات عربستان از شمال لبنان تا جنوب بحرین نوشت: "از سال 2005 ریاض به طور تخمینی 30 میلیارد دلار به قبائل و میلیشیای لبنان، عراق و بحرین کمک مالی کرده و یک شبکه وسیع جنبش های سنی مذهب مرتبط را راه اندازی کرده که به دستگاه اطلاعاتی عربستان متصل است و توسط آن هدایت می شود."
بر پایه این گزارش، ریاض از سال 2014 در تمام جنگ های نیابتی اش، متحمل ضرباتی دردآور شد. تمام تهاجمات نظامی اش دفع شد، قیامهای نیروهایش سرکوب شد، جنگهایی که به راه انداخته بود و نیز جنبش سیاسی که در لبنان به وجود آورده نیز شکست.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور نوشت که در سوریه پس از چهار سال، امروز "اسد" محکم تر از قبل به نظر می رسد.
این گزارش می افزاید که شوم ترین حادثه در منظر سعودی ها، قدرت گرفتن انصار الله در ژانویه 2015 بود که امروز کنترل صنعا پایتخت یمن را در دست دارد و حکومت " منصور هادی" رییس جمهور مورد حمایت عربستان را از قدرت به زیر کشید.
یکی از اعضای حلقه داخلی خاندان "آل سعود" با بیان اینکه خاندان سلطنتی سعودی از قدرت گری و اعمال قدرت انصارالله در صنعا به خشم آمده اند؛ گفت که یمن خط قرمز ماست.
این مطلب می افزاید:از حیث محاسبات روی کاغذ؛ اهداف دقیق عملیات "طوفان قاطعیت" نامشخص است و آمریکا این عملیات را "گیج کننده" می خواند .
به گفته وی، دستگاه نظامی عربستان می گوید که هدف از این حملات بازگرداندن دولت منصور هادی است اما اینک بعد از گذشت یک ماه از این عملیات هوایی و برجای گذاشتن حدود هزار نفر تلفات انسانی، وی هنوز در ریاض است .
این تحلیلگر و نویسنده آمریکایی نوشت: هزینه انسانی بمباران یمن، نجومی است . عربستان تقاضای 7/273 میلیون دلار کمک از سازمان ملل کرده است. سازمانهای امداد رسان از 300 هزار آواره داخل یمن و حدود 2 میلیون نفر انسان در خطر مرگ که نیاز مبرم به کمکهای غذایی دارند، خبر داده است .
به گفته وی، "دیده بان حقوق بشر " معتقد است که آل سعود از مهمات خوشه ای ساخت آمریکا در حملات هوایی اش علیه یمن استفاده کرده است . کنوانسیون مصوب 2008 که به امضا 116 کشور رسیده و عربستان و آمریکا آن را امضا نکرده اند، استفاده از این بمبها را ممنوع کرده است .
لاک افزود: به اعتقاد تحلیلگران، هدف بزرگ تر عربستان از این عملیات ابلاغ این پیام به دوستان و دشمنانش است که " عربستان آماده است ابتکار عمل را بدست گیرد و به تنهایی وارد عمل شود. عربستان دیگر بسنده نخواهد کرد که بنشیند و از کنار گود بر اوضاع نظاره گر باشد."
یکی از فرماندهان نظامی عربستان که بر عملیات "طوفان قاطعیت" احاطه دارد، بدون ذکر نام پیرامون این مطلب گفته است که ما کشوری هستیم که آماده ایم وارد عمل شویم حتی اگر متحدان ما چشمانشان را ببندند.
به گفته وی، از منظر ریاض، بمباران یمن، بازتاب نوعی تحول در رویه حفاظت و نگهبانی در خاورمیانه است. این بمباران دستور کاری است جدید در جهان عرب که در آن، عربستان در جایگاه اصلی قدرت تکیه زده و پیشتاز است.
"جاسر الجاسر" سردبیر اجرایی روزنامه دولتی "الجزیره " عربستان در باب این موضوع می گوید که قدرتهای دیرینه تاریخ اعراب شامل عراق، سوریه و مصر همگی دچار بحران هستند و امروز این نیاز مبرم احساس می شود که منطقه نیاز به یک قدرت بزرگ دارد و عربستان تحت پادشاهی ملک سلمان مصمم و شتابان برای احراز این مقام تلاش می کند .
به گفته تحلیلگر این رسانه آمریکایی، "عربستان مارس گذشته با همراهی مصر به سمت تشکیل یک "نیروی مسلح مشترک عرب " حرکت کرد و در عملیاتهای مبارزه با افراط گرایی و ارسال کمک به کشورهای عرب تحت محاصره مشارکت جست."
نویسنده روزنامه کریستین ساینس مانیتور ادامه داد: در این دستور کار، ریاض در راستای دفاع از منافعش، با تکیه زدن بر قدرت برتر نظامی خود و به خدمت گرفتن شبکه ای از سلاحهای ساخت آمریکا و بکار گرفتن نیروی انسانی دو کشور مصر و اردن به مبارزه با گروهها و جنبش های شیعه مذهب برخاسته است.
به گفته وی، "عربستان برخوردار از 84 فروند هواپیمای پیشرفته F-15 است و بزودی مجهز به بیش از 200 فروند موشک پیشرفته "پاتریوت " Patriot خواهد بود و خاک یمن محل آزمایش این تسلیحات است."
فرمانده نظامی نامبرده عربستانی در باب این موضوع گفته است که ریاض این ائتلاف را برای ایستادگی در برابر ایران تشکیل داده است.
وی افزود: " ما امروز در یمن هستیم و فردا درعراق و پس از آن در سوریه. ما هر جا که ایران و متحدانش حضور داشته باشند، هدف حمله قرار خواهیم داد."
نویسنده روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور اظهار داشت: اما این برق چکاچک شمشیر ها، بازتاب اشتهای زائدالوصف ریاض برای جنگ است و این شور و هیجان بیان می دارد که سعودی ها نقش خود را در آینده خاورمیانه چگونه می بینند.
به گفته وی، مقامات سعودی از یک دکترین نظامی "فعال" صحبت می کنند که قابل مقایسه با تهور و بی پروایی های "جورج بوش " مقام سلف "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکاست.
فرمانده نظامی مذکور عربستان در این باره مدعی است عملیات علیه یمن یک جنگ نیست؛ یک حمله بازدارنده است.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور ادامه داد: دیگر اهرم ابراز وجود عربستان؛ نفت است. نظر به سقوط ناگهانی قیمت نفت در سال گذشته، عربستان تمام فرصتهای لازم برای کاستن از سطح تولید نفت و بالا بردن قیمت آن را دارد؛ چنانچه در گذشته هم تاکتیک مشابهی را بکار بسته است .
این تحلیلگر آمریکایی گفت: عربستان سعودی سال گذشته با وجود کسر بودجه بی سابقه 6/38 میلیارد دلاری تصمیم گرفت با افزایش سطح تولید، قیمت نفت را پایین آورد . هدف از این اقدام، ضربه زدن به ایران بود. برخلاف تهران، ریاض میلیاردها دلار ذخیره ارزی دارد تا ضربات کاهش قیمت نفت را تحمل کند."
این روزنامه آمریکایی در ادامه این گزارش تحلیلی نوشت: قیمت پایین نفت به ضرر روسیه نیز هست. پیوندهای مسکو با ایران و حمایت از اسد به تنشها میان ریاض و مسکو دامن زده است. این اقدام سعودی ها به صنایع نفت "شیل " آمریکا هم ضربه وارد آورد اما منافع ژئوپولیتیک سعودی ها از پایین آوردن قیمت نفت، محقق شده است .
وی تصریح کرد: قوت گرفتن عربستان و توانایی اش برای ایفای نقشی برجسته تر در منطقه، منوط به ایجاد اصلاحات اقتصادی و خارج ساختن این اقتصاد از وضعیت یک بعدی است.
بر پایه این گزارش، عربستان در حال حاضر دارای بزرگ ترین اقتصاد در جهان عرب است، به مدت چندین دهه، درآمد نفتی عربستان منبع اشتغال شهروندان آن بود و ریاض با پول نفت، مشاغل و مزایای دولتی 90 درصد جمعیت کشور را تضمین می کرد.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور نوشت: "امنیت شغلی در مشاغل دولتی و سطح دستمزد بالا در مشاغل دولتی که حداقل آن معادل ماهانه 2 هزار دلار یعنی دو برابر دستمزد ماهانه مشاغل خصوصی بود؛ سبب رونق بی رویه بخش دولتی و به تحلیل رفتن تدریجی بخش خصوصی کشور شد."
این نویسنده آمریکایی ادامه داد: تا ژانویه امسال 75 درصد عربستانی ها در آژانس های دولتی کار می کردند و دستمزد کارکنان بخش دولتی 11 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داد که بالغ بر حدود 80 میلیارد دلار می شد و بزرگ ترین منبع مصرف بودجه دولت عربستان بود.
"با بکار گمارده شدن نیروی انسانی در بخش دولتی، بخش خصوصی برای تامین نیروی انسانی خود به سراغ خارجی ها رفت. مراکز خدماتی و تجاری نیز از این قاعده مستثنی نبود."
"صدها هزار نیروی کار از اردن گرفته تا مصر، پاکستان، بنگلادش و هند روانه عربستان شدند و در مشاغل متعدد از راننده تاکسی گرفته تا جراح قلب مشغول به کار شدند. اینک بالغ بر 9 میلیون خارجی نیروی کار سعودی را تشکیل می دهند و بیش از 80 درصد نیروی انسانی بخش خصوصی در اشتغال آنهاست."
بر پایه این گزارش، نزدیک به 60 درصد جمعیت سعودی را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و ریاض در صدد است سالانه 100 هزار سعودی را جذب بازار کار جامعه سازد.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور افزود: عربستان از سال 2011 شروع به سعودی سازی نیروی کارگری کشور کرد و با اعطای مشوق هایی به کارخانه ها و شرکتها برای جذب نیروی وطنی این طرح را به پیش برد و اقدام کرد و آمارها امیدوار کننده بود . با اجرای این طرحها، نرخ بیکاری عربستان به5/10 درصد رسیده که منطبق با اهداف دولت است ونرخ بیکاران زیر 30 سال حدد 30 درصد است."
به گفته وی، "نسل جدید کارآفرینان عربستانی در حال بازگشت از امریکا و اروپا به وطن و کارآفرینی در کشورشان هستند."
این روزنامه آمریکایی نوشته است: به لطف برنامه های شکست مالیاتی و اعمال یک سری مقررات و قوانین دولتی در راستای کارآفرینی، ریاض برخوردار از ظهور تجارتی نوظهور و سرمایه گذاری درجه بالا شده است.
بر اساس این گزارش، اقتصاد عربستان در سال 2014 به رغم کاهش قیمت نفت، شاهد 5 درصد رشد بود و امروز اتکای ریاض بیشتر به بخش خصوصی جوان کشور است. میزبانی از زائران و حجاج "بیت الله الحرام" در " حج تمتع" و "حج عمره " هم آثار مثبت خود را بر اقتصاد عربستان بر جای می گذارد.
نویسنده کریستین ساینس مانیتور افزود: عربستان به رغم میلیاردها دلار ثروت نفتی و نیروی تازه و بدیع نظامی اش ، برای تبیین و دفاع از سیاستهایش، همچنان متکی به منبر و وعظ و خطابه های سخنوران کشور است.
این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: "فتوا" را در عربستان مستخدمین دولت و طلاب و روحانیون حکومتی صادر می کنند و این فتوا در راستای توجیه سیاستهای سلطنتی و غنا بخشیدن به آن صادر می شود ؛ از ممنوعیت رانندگی زنان گرفته تا تعیین اوقات شرعی.
به گزارش کریستین ساینس مانیتور، حاکمیت عربستان برای توجیه سیاستهایش و پیشبرد اهداف و منافعش در خارج از کشور، از دانشگاههای اسلامی و روحانیونی که حکومت آنها را منصوب کرده است نیز بهره می گیرد و با استفاده از مهارتهای تبلیغاتی آنها به متحدانش در منطقه مشروعیت دینی می بخشد و دشمنانش را "مرتد" و "منحرفین" از اسلام معرفی می کند .
به گفته وی، مشهور ترین سرکوب عمومی رژیم عربستان دستگیری روحانی مشهور "محمد العارف " بود که در خطابه هایش در منبر و تلویزیون از خلع قدرت "محمد مرسی" رییس جمهوری اسلامگرای مصر به دست حاکمان نظامی مصر بشدت انتقاد می کرد .
به نوشته کریستین ساینس مانیتور، العارف بعد از دو بار زندانی شدن، پس از آزادی از زندان دیگر کاری به مصر نداشت و تبدیل به مدافع پر شور و حرارت حملات عربستان علیه یمن شده است.
بر اساس این گزارش، در مدت بیش از سه دهه منازعه های متعدد در جهان عرب از تجاوز شوروی سابق به افغانستان در دهه 1980 تا اشغالگری آمریکا در عراق، هزاران جوان سعودی جذب گروههای افراطی تروریستی شده اند که "اسامه بن لادن" شناخته شده ترین آنها است.
این روزنامه آمریکایی ادامه داد که با توجه به وضعیت سوریه، عراق و یمن، عربستان همزمان خود را گرفتار دام چند جبهه می یابد.
کریستین ساینس مانیتور در پایان نتیجه گیری می کند: با وجود همه این حوادث، سعودی ها مدعی اند کشورشان هرگز تا به این حد قوی نبوده است. از میدان رزمی که در یمن گسترانده شده است تا بازار بورس ریاض و کارگاههای تولیدی و کار آفرینی همگی گواه می دهند عربستان مصمم به ایفای نقش بزرگ تر و قوی تر در منطقه است.
"جاسر" سردبیر روزنامه "الجزیره" در این مورد عنوان می کند: " چندین دهه است که عربستان شریک و متحد غرب بوده اما امروز وقت آن است که ریاض روی پای خود بایستد و سربلند بماند".
اروپام**1591**1572



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن