تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815457483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارین پلیسی:کمپ دیوید، جای سیاست ورزی یا نمایشگاه فروش تسلیحات؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فارین پلیسی:کمپ دیوید، جای سیاست ورزی یا نمایشگاه فروش تسلیحات؟ تهران - ایرنا - مدیر پروژه تسلیحات و امنیت در مرکز سیاست بین المللی با اشاره به تاثیر فروش جنگ افزار بر برون رفت اقتصاد آمریکا از بحران مالی، نوشت که اطمینان بخشی اوباما به متحدان عرب آمریکا در مورد توافق هسته ای با ایران نیز بهانه ای برای فروش میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته به آنها شد.


ویلیام هارتونگ (WILLIAM D. HARTUNG) در آغاز مقاله ای در تارنمای اینترنتی دوماهنامه تخصصی فارین پلیسی آمریکا درباره خریدهای تسلیحاتی دولتهای عرب خلیج فارس از آمریکا با عنوان "کمپ دیوید، جای سیاست ورزی یا نمایشگاه فروش تسلیحات؟" نوشت: پیمانکاران تسلیحات آمریکایی، وعده اوباما برای فروش میلیاردها دلار تسلیحات تازه به کشورهای عربی را جشن گرفته اند.
این کارشناس در ادامه مقاله خود افزود: هدف نشست باراک اوباما با نمایندگان کشورهای خلیج فارس که روز پنجشنبه در کمپ دیوید برگزار شد، اطمینان بخشی دوباره به متحدان عرب واشنگتن است.
اوباما به آنها خواهد گفت "نگران توافق هسته ای با ایران نباشید، ما پشت شما هستیم". و البته بهترین راه هم برای اینکه به دوستانتان نشان دهید که پشتشان هستید، این است که میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته را به آنها بفروشید.
در واقع به نظر می رسد که این روزها، فروش های تسلیحاتی به ابزار دولت اوباما برای برخورد با هر چیزی، از ضد تروریسم گرفته تا کندی اقتصاد تبدیل شده است و صد البته که شگفت آور نیست که پیامدهای این سیاست، بسیار خونین خواهد بود.
دولت اوباما، در پنج ماه نخست ریاست جمهوریش، به توافقی رسمی دست یافت که 64 میلیارد تسلیحات و خدمات دفاعی به دولت های عضو شورای همکاری بفروشد و سه چهارم این تسلیحات هم به عربستان اختصاص داشت.
به این مبلغ نزدیک به 15 میلیارد دلار قراردادهای بعدی را باید افزود که در سال های 2014 و 2015 با ریاض بسته شد.
اقلامی که به کشورهای شورای همکاری فروخته شده دربردارنده هواپیماهای جنگنده، بالگردهای رزمی، هواپیماهای راداری، هواپیماهای سوخت رسان، موشک های هوا به هوا، خودروهای زرهی، توپخانه، تسلیحات کوچک و مهمات، بمب های خوشه ای و سامانه های دفاع موشکی است.
فروش های تسلیحاتی به اعضای شورای همکاری، در رکورد زدن میزان فروش خارجی تسلیحات آمریکایی در دوران اوباما مهمترین سهم را دارد. میزان فروش تسلیحات آمریکایی به جهان در دوران اوباما، حتی سقف فروش این تسلیحات در دوران نیکسون را نیز پشت سر گذاشت. در آن زمان، پایان جنگ ویتنام و افزایش قدرت خرید اعضای اوپک، نخستین جهش را در صادرات تسلیحات آمریکایی در پی داشت.
اما افزایش فروش تسلیحات آمریکایی در زمان باراک اوباما، دو دلیل عمده دارد که یکی سیاسی است و دیگری اقتصادی. جنبه سیاسی رویکرد اوباما، بازتاب دهنده همان راهی است که ریچارد نیکسون در واکنش به مخالفت اجتماعی با جنگ ویتنام پیمود.
در سال 1969، نیکسون اعلام کرد که از آن پس، آمریکا به منظور جلوگیری از وقوع جنگی شبیه ویتنام در جای دیگری از جهان، حجم زیادی از کمک های نظامی را به رژیم های متحد خود واگذار می کند. همچنین نیکسون در سال 1967 در مقاله ای در فارین افرز، به ریشه های سیاسی این رویکردش اشاره کرده می گوید که جنگ ویتنام به بروز "شکاف تلخ و سختی" در داخل آمریکا منجر شد و نوعی بی علاقگی شدید به مداخلاتی از این قبیل با توجیهی مشابه را بوجود آورد.
کافی است اوباما را به جای نیکسون بگذارید و عراق را به جای ویتنام تا به نسخه به روز شده ای از دکترین نیکسون برای افزایش فروش های جنگ افزاری برسید.
اوباما می خواست به عنوان رییس جمهوری به نظر رسد که به جنگ های بزرگی خاتمه داده و نه فردی که جنگ های تازه ای را آغاز کرده است.
همانطور که اوباما بارها بروشنی گفته است، وی بویژه علاقه مند نیست که شمار بزرگی از نیروهای آمریکایی را در جنگ های زمینی به کار گیرد، کاری که جرج بوش در افغانستان و عراق انجام داد.
با توجه به این محدودیت هاست که دولت اوباما رویکرد تسلیحاتی تازه ای را در پیش گرفت که هدف آن محدود کردن تلفات آمریکایی بود. این رویکرد، تا حد زیادی بر حملات هواپیماهای بی سرنشین و کاربرد گسترده نیروهای ویژه استوار است؛ اما افزایش فروش های تسلیحات پیشرفته هم بخشی از این رویکرد است تا به متحدان آمریکا، جنگ افزار و آموزش های لازم را بدهد تا خود به جنگ با تروریسم بروند (بگذریم از این واقعیت که رویکرد اوباما با زایش احساسات ضدآمریکایی در منطقه، بیشتر از آنکه تروریست ها را بکشد، شمار آنها را افزایش خواهد داد.)
با این همه، شاید این میراث فاجعه 2003 (حمله به) عراق و نیز بحران اقتصادی 2008 است که به پیشرانی برای فروش های تسلیحاتی کاخ سفید تبدیل شده اند. دولت اوباما، بروشنی خواهان آن است که در صنایع تسلیحاتی آمریکا، مشاغل تازه ای ایجاد شده و موقعیت پیمانکاران نظامی تحکیم شود.
سود اصلی فروش های جنگ افزاری سال 2010 به عربستان سعودی، نصیب شرکت هایی چون بویینگ، لاکهید مارتین، ریتئون، جنرال الکتریک، واحد بالگردهای سیکورسکی در شرکت یونایتد تکنولوژی و شرکت هوافضای آی.تی.تی شد.
اما به جز این پیمانکاران بزرگ، هزاران پیمانکار کوچکتر در سراسر ایالات متحده هم لقمه ای از این سفره بر می دارند.
برای نمونه، در معامله فروش 84 فروند اف 15ساخت بویینگ به سعودی ها، اندرو شاپیرو، دستیار امور سیاسی نظامی وزیر امور خارجه آمریکا، با افتخار اذعان کرد که این معامله 50 هزار شغل در 44 ایالت آمریکا، ایجاد می کند که مهمترین آنها ایالت سنت لوییس است که مهمترین کارخانه مونتاژ هواپیما در آن واقع است.
فروش های تسلیحاتی، بویژه برای زنده نگهداشتن خطوط قدیمیتر تولید تسلیحات که در آستانه تعطیلی قرار دارند، حیاتی است چرا که پنتاگون به دنبال خرید سامانه های نسل بعدی است.
در غیاب سفارش های داخلی تازه، خط تولید هواپیماهای اف 18 بویینگ، بناچار می بایست تا اوایل 2017 بسته می شد اما گزارش هفته گذشته که کویت در نظر دارد 40 فروند جنگنده اف 18 را به قیمت سه میلیارد دلار خریداری کند، امیدواری به ادامه فعالیت این خط تولید برای یک سال یا بیشتر را زنده کرد تا بویینگ در این فرصت بتواند سفارش های جنگ افزاری بیشتری را از خارج دست و پا کند و برنامه تولید این هواپیماها را طولانیتر کند.
همچنین خط تولید تانک های "ام یک" جنرال دینامیک، که ارتش از سال 2012 کنار گذاشتن آنها را آغاز کرد، با متمم های سالانه ای که به درخواست نمایندگان ایالت های اوهایو و میشیگان (کارخانه این تانک ها) به بودجه پنتاگون افزوده شد، فعال مانده است.
همچنین درخواست عربستان برای بهسازی 84 تانک "ام یک اس" این کشور، به ادامه کار این خط تولید کمک کرد.
تقویت فروش های تسلیحاتی آمریکا توسط اوباما، به تقویت شرکت هایی چون بویینگ، لاکهید مارتین و راتئون منجر شده است.
هر یک از این شرکت ها، پیمانکار اصلی فروش های بسیار بزرگی هستند. برای نمونه قرارداد 29 میلیارد دلاری 84 جنگنده اف 15 بویینگ و تجهیزات جانبی آن به عربستان سعودی، قرارداد شش و نیم میلیارد دلاری سامانه دفاعی موشک های تاد (THAAD) به قطر و پیشنهاد فروش 1.8 میلیارد دلار سامانه دفاع موشکی و هوایی تولید لاکهید مارتین / رایتئون به عربستان.
هر چند تمام مبالغ این قراردادها یک باره پرداخت نمی شود، اما در مسیر انجام تعهدات این قراردادها، سودهای کارسازی برای سالها، نصیب هر یک از این شرکت ها می شود.
در شرایطی که هزینه های پنتاگون تا حدودی کاهش یافته است، مدیران صنایع جنگ افزاری آمریکا، با تلاش زیادتری به دنبال یافتن مشتریان خارجی هستند و بازار خاور میانه، در نقطه کانونی این تلاش ها قرار دارد.
لاکهید مارتین، افزایش 25 درصدی کل فروش های تسلیحاتیش را در چند سال آینده، در برنامه دارد.
مدیر اجرایی لاکهید مارتین اواخر ژانویه (دی/بهمن) گذشته، در یک کنفرانس تلفنی با سرمایه گذاران گفت که بی ثباتی در خاور میانه و آسیا موجب می شود که این مناطق به میدان رشد این شرکت تبدیل شوند.
بوبینگ هم چند سال پیش تلاشی را به جریان انداخت که افزایش فروش های جنگ افزاری خود را از هفت درصد سال 2005 به 25 تا 30 درصد برساند.
دنیس مویلن برگ معاون این شرکت، که در گذشته بخش جنگ افزاری بویینگ را اداره می کرد، می گوید که اگر قرارداد فروش اف 15 با عربستان سعودی، پابرجا بماند، این شرکت به خوبی در مسیر دستیابی به هدف خود قرار خواهد داشت.
دولت اوباما بخوبی با برنامه های صنعت جنگ افزاری آمریکا هماهنگ است. در آوریل 2013 در یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا، روشن شد که مقامات آمریکایی، حاضرند تا به کجا برای کمک به تضمین فروش های جنگ افزاری شرکت های آمریکایی، همکاری کنند.
تام کلی دستیار ارشد دفتر امور سیاسی نظامی وزارت خارجه آمریکا، گفت که "این مساله ای است که مورد توجه یک یک مقامات درجه اول آمریکا که در حوزه سیاست خارجی فعالند، قرار دارد... که به نمایندگی از شرکت های تولید جنگ افزار ما، هر کاری را که لازم است انجام دهیم تا این فروش ها ادامه یابد".
تام کلی برای بیان روشنتر منظور خود گفت که فروش های جنگ افزاری، "چیزی است که ما هر روز و در همه قاره ها، سرگرم انجام آن هستیم و آن را بسیار بسیار جدی می گیریم و پیوسته فکر می کنیم که چه راه هایی وجود دارد که بتوانیم این کار را بهتر انجام دهیم".
دولت اوباما، بی گمان می تواند از این هم بهتر عمل کند، اما نه با فروش های تسلیحات درجه یک به رژیم های خاور میانه ای. فاجعه بار بودن این روش پیش از این به اثبات رسیده است.
در سال 2011 نیروهای امنیتی عربستان سعودی و امارات عربی متحده که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، برای خاموش کردن جنبش طرفدار دمکراسی در بحرین مداخله کردند.
امارات متحده عربی هم تابستان گذشته بمباران هایی را علیه نیروهای اسلام گرا در لیبی انجام داد و به شعله ور شدن آتش بحران در این کشور دامن زد.
همین اخیرا هم که عربستان سعودی، که به بمب ها و هواپیماهای آمریکایی مجهز است، حملات ویرانگری را به یمن صورت داد که دست کم 700 غیر نظامی را کشت، صدها هزار نفرشان را بی خانمان کرد و یک بحران انسانی را با مسدود کردن راه دسترسی به غذا و دارو بوجود آورد. حتی تصور اینکه بعد از امضای اوباما در نشست این هفته کمپ دیوید برای فروش میلیاردها دلار جنگ افزار بیشتر به عرب ها، چه پیامدهایی خواهد داشت، لرزه بر پیکر آدمی می اندازد.
اروپام**1479






29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن