تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798282984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یارانه این 4 میلیون نفر چطور قطع شده؟/دیدگاه مردم نسبت به رابطه با آمریکا تغییرکرده است/ ارتباط تحویل اس-300 به این دولت و دولت قبل |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: یارانه این 4 میلیون نفر چطور قطع شده؟/دیدگاه مردم نسبت به رابطه با آمریکا تغییرکرده است/ ارتباط تحویل اس-300 به این دولت و دولت قبل
امروز روز تیترهای اقتصادی در صفحه نخست روزنامه‌ها بود. حذف چهار میلیون نفر یارانه بگیر در کشور موجب شد تا روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای زیادی به این موضوع بپردازند و ان را دستمایه گزارش‌های یک خود قرار بدهند.
کد خبر: ۵۰۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ - 19 May 2015


امروز روز تیترهای اقتصادی در صفحه نخست روزنامه‌ها بود. حذف چهار میلیون نفر یارانه بگیر در کشور موجب شد تا روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای زیادی به این موضوع بپردازند و ان را دستمایه گزارش‌های یک خود قرار بدهند. تقریبا در صفحه نخست بیشتر روزنامه‌های صبح امروز گزارشی در این خصوص دیده می‌شد. گزارش امروز تابناک را از روزنامه‌های صبح 29 اردیبهشت بخوانید:


مهم‌ترین تیتر روزنامه آرمان به حذف یارانه اختصاص دارد. «حذف شدگان از یارانه نقدی بخوانند» گزارشی است که به این موضوع می‌پردازد. در کنار این موضوع تیترهای نظیر «امروز رسیدگی به شکایت سعید مرتضوی از علی ربیعی؛ شاکی در یزد، متهم در دادگاه»، «استفاده از بودجه غیرمجاز هنر نیست» و «7 هزار موسسه مالی غیرمجاز» به چشم می‌خورد. نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته‌ای سخن گفته است. او در بخشی از این گفت‌وگو درباره دیدگاه مردم نسبت به رابطه ایران و آمریکا تصریح می‌کند: «در شرایط فعلی دیدگاه مردم نسبت به رابطه با آمریکا نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است. مردم ایران مردمی صلح‌طلب هستند و هیچ‌گاه به دنبال جنگ و درگیری نبوده و نخواهند بود. مردم گمان می‌کنند با تعامل مثبت و سازنده با جهان «حیثیت ملی» ایرانیان محفوظ می‌شود و حتی ارتقا می‌یابد. ملتی که چنین درخواستی دارد، ملتی آگاه و فهیم است که مقتضیات زندگی در جامعه جهانی را درک کرده است. مردم به‌خوبی به این مساله آگاهی دارند که رفتارهای تنش‌زا و غیرمنطقی علاوه براینکه هیچ کمکی به بالابردن کیفیت زندگی آنها نمی‌کند بلکه سبب مشکلاتی خواهد شد. اگر کشوری از عناصر جهانی و همگانی که برای تمامی ابنای بشر است، استفاده نکند در مرحله اول به خود ضرر و زیان رسانده و در مرحله دوم سبب آسیب به دیگر کشورها شده است. به نظر من نباید با مسائل سیاسی مانع این اتفاق مهم شد». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با دکتر نجفقلی حبیبی را از نظر می‌گذرانید.
عکس یک آرمان اما به طرحی از اکبر ترکان اختصاص دارد. گزارش «دوران استیضاح تمام شده» این روزنامه به مواضع اکبر ترکان در خصوص تهدید نمایندگان اختصاص دارد. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «« تن دادن به مطالبات شخصی نمایندگان مجلس گناه کبیره است و وزرا نگران استیضاح نیستند.» سابقه این گفتار ترکان به 20 اردیبهشت باز می‌گردد که در حاشیه نشستی برای بررسی حذف صفر از واحد پولی گفته بود: «تردیدی ندارم در اینکه کسانی که به نمایندگان یا کاندیداهای ورود به شورای شهر، مجلس یا هر جای دیگری که پول می‌دهند بعدا سراغ نمایندگان می‌آیند و انتظار دارند که نمایندگان جبران کنند.» روز گذشته شاید منظور ترکان همین تقاضاها بوده است؛ تقاضاهایی که برخی تصور می‌کنند وزرا برای دور شدن از استیضاح آن خواسته‌ها را اجابت می‌کنند. موضوع دیگری که این روزها در اطراف پاستور بسیار شنیده می‌شود تغییر و تحول در کابینه است چنان که هر روز اسامی چند وزیر برای تغییر در سایتهای خبری منتشر می‌شود و برخی از معاونان رئیس‌جمهور مانند جهانگیری و نوبخت آن را در لفافه تایید و نهاوندیان در مورد آن کمرنگ سخن می‌گوید. اکنون هم ترکان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور از این تغییرات اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما به نکته مهم دیگری اشاره دارد و آن هم بی‌معنا بودن استیضاح وزراست.»


عکس و تیتریک روزنامه جوان اما به دیدار  اعضاي ستاد برگزاري كنگره شهداي پيشمرگان كرد مسلمان با رهبر انقلاب اختصاص دارد و این فراز از سخنان رهبری به‌عنوان تیتر یک انتخاب شده که «امريكا در دشمني بااسلام شيعه و سني نمي‌شناسد». اما گزارش اصلی جوان در راستای گزارش روز قبل این روزنامه به ماجرای بیکاری اختصاص دارد. در بخشی از گزارش «صبحانه‌هاي كاري با نان بيكاري» می‌خوانیم: ««به عنوان يك كارشناس مي‌توانم ايراد بگيرم كه وضع واردات در كشور اسفبار است. اگر امروز به فروشگاه‌هاي سطح تهران و شهرستان‌ها نگاه كنيد مملو از كالاهاي مصرفي خارجي است. اينها از درآمدهاي ارزي نفت تهيه مي‌شود.» اين انتقاد متعلق به محمد رضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت است اما در سال 88 و در روزهايي كه وي از تيم اجرايي دولت كنار گذاشته شده بود و چهار سال بعد، درست در مسندي نشست كه اينك همان راه را در پيش گرفته است؛ «واردات و ركود توليدي.»
به گزارش «جوان»، نگاهي به آمارهاي تجارت خارجي دولت نشان مي‌دهد سال گذشته ميزان واردات به كشور بيش از 50 ميليارد دلار بوده است كه با توجه به كاهش درآمدهاي نفتي و ارزي، تفاوتي با دولت دهم ندارد؛ دولتي كه روزگاري در تيررس انتقادها قرار مي‌گرفت و افراد نزديك به دولت يازدهم با آنچنان «تابي» از وضعيت گذشته مي‌گفتند كه گويي قرار بود با روي كار آمدن دولت جديد روند گذشته به كلي قطع شده و رونق كسب و كار و اشتغال جايگزين همه اشتباهات گذشته شود. 
با روي كارآمدن دولت يازدهم اما قصه وارداتي تغييري نكرد كه هيچ، «اسفناك تر» هم شد، به طوري كه ورود كالاهاي خارجي از سطح صنعتي تا سطح مصرفي تشديد شد و دلال‌ها همچنان در بهشت هميشگي خود باقي ماندند. اين روند به طوري تشديد شده است كه شركت‌هاي ايراني در حال ورشكستگي هستند و همه اميدها بايگاني شد. 
دولت همواره از عزم خود براي كاهش واردات به منظور كاهش نرخ اشتغال و رونق دادن به كسب و كار سخن گفت اما اتفاق خاصي رخ نداد به گونه‌اي كه حتي در صنعت نفت، دلال‌ها موفق به جايگزيني شركت‌هاي خارجي با شركت‌هاي ايراني شدند. هندي‌ها با نقش آفريني دلال‌ها به ميدان آمدند و موجب بيكاري ايراني‌ها شدند و البته در شرف ورشكستگي قرار دارند. »


مانند بیشتر روزنامه‌های امروز اعتماد هم یک موضوع اقتصادی را به عنوان سوژه روز خود برگزیده است. گزارش «سه گام تازه احياي اقتصاد» به طرح‌های دولت برای قطع يارانه‌هاي  برخي اقشار، احتمال كاهش بيشتر نرخ سود بانكي و اصلاح خصوصي‌سازي انجام شده در مخابرات اختصاص دارد. روزنامه اعتماد اما امروز یک گفت‌وگوی ویژه با سفیر روسیه را در صفحه نخست خود جای داده است. جایی که لوکان جاگاریان اعلام می‌کند در روسیه در مذاکرات هسته‌ای نقش تفرقه‌انگیز را ندارد. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «از عدم انطباق همكاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه در سطح اقتصادي گلايه داشتيد، به مساله تحريم‌ها اشاره كرديد. در اين پرونده روسيه نيز به نوعي پايش گرفتار است چراكه روسيه تقريبا از ابتداي فعاليت هسته‌اي كشورمان در ايران فعاليت داشته و با ايران همكاري كرده است ولي هنگامي كه پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان مي‌رود، به قطعنامه‌هاي تحريمي شديد‌اللحن عليه اين پرونده راي مثبت مي‌دهد. آيا اين يك نوع رويكرد دوگانه و متضاد با يكديگر نيست؟
هيچ دوگانگي در اين باره وجود ندارد. اگر بخواهيم آن زماني كه اين تحريم‌ها اعمال شد و اين زمان كه در حال مذاكره هستيم را مقايسه كنيم بايد بگويم كه تغييرات بسيار زيادي در اين مدت رخ داده است.
    قبلا كه تحريم‌ها اعمال شد، زمان و شرايط چطور بود؟
آن‌طور كه من اطلاع دارم، دولت روسيه مجبور بود تا با كشورهاي غربي و چين در خصوص تحريم‌ها با يكديگر متحد شوند.
    مجبور بود؟
منظورم الزام و اجبار نيست بلكه ما در اين باره تصميم گرفتيم. اين مساله، اراده دولت روسيه بود و من نمي‌توانم سياست دولت روسيه را تفسير كنم.
    اگر به مقطع حداقل چهار سال پيش برگرديم باز. . .
اين مساله براي چهار سال گذشته نبوده است.
    اولين تحريم‌ها عليه ايران در سال‌هاي ٢٠٠٦ و ٢٠٠٧ ميلادي اعمال شد كه اين پروسه تا سه، چهار سال قبل ادامه داشت. در آن سال‌ها، كشورهاي غربي بهانه شان براي تحريم‌ها، نگراني‌هايي بود كه از پرونده هسته‌اي ايران داشتند. آيا روسيه نيز از فعاليت هسته‌اي ايران نگراني داشت؟
من به شما يك پيشنهاد مي‌كنم. ما در حال حاضر، در آستانه امضاي توافق همه‌جانبه هستيم و در اين زمينه، روسيه بسيار تلاش مي‌كند تا اين مذاكرات، هم سازنده باشد و به يك نتايجي دست يابيم. رفت و آمدهاي متخصصان روسيه در اين زمينه بسيار افزايش يافته است. شما چرا به زماني كه گذشته است، نگاه مي‌كنيد؟ شما به جلو نگاه كنيد. بايد براي آينده بيشتر فكر كنيم. شما ببينيد كه موضوع سامانه اس-٣٠٠ كه روسيه داوطلبانه اين را پذيرفته آن را تحويل دهد. همزمان با تحريم‌هاي چند جانبه اين سامانه ممنوع شده بود ولي ما در اين باره تجديدنظر كرديم. مشاهده كرديم كه دورنماي بسيار مثبتي در اين باره به وجود خواهد آمد. ما تصميم گرفتيم ممنوعيت تحويل را لغو كنيم و آمادگي كامل داريم تا تعهدات خود را به صورت كامل رعايت كنيم.
    ايران در سال ٢٠٠٧ قراردادي در خصوص سامانه موشكي اس- ٣٠٠ با روسيه منعقد كرد ولي در زمان آقاي مدودف با آنكه اين قرارداد امضا شده بود ولي تحويل آن به حالت تعليق درآمد. دليل لغو تحويل يكجانبه اين مساله از سوي مسكو چه بود؟
آقاي پوتين در اين باره توضيحات كاملي را بيان كردند. من به شما توصيه مي‌كنم تا بيانيه آقاي پوتين را در اين باره به دقت بخوانيد.
    به خاطر تحريم‌هاي صورت گرفته عليه ايران بود؟
اين تصميم داوطلبانه روسيه بود. در آن زمان، يك دولت ديگري در ايران بر سركار بود. درست است؟ الان يك دولت جديد برسركار است. آيا شما هيچ تغييراتي را در روند مذاكرات هسته‌اي احساس نمي‌كنيد؟ آيا در اين باره تفاوتي را بين دولت پيشين و دولت فعلي در اين باره نمي‌بينيد؟»


روزنامه وطن امروز هم مانند همه روزنامه‌های امروز قطع یارانه‌های چهار میلیون نفر را به سوژه‌اصلی خود بدل کرده و این سوال را مطرح می‌کند که چرا دولت معیارهای قطع یارانه نقدی را اعلام نمی‌کند؟. در بخشی از گزارش «حذف بی‌سر و صدای 4میلیون‌نفر» می‌خوانیم: «مسؤولان دولتی شاید قصد دارند با ادامه حذف بی‌سر و صدای یارانه بعضی از گروه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره، موضوع قطع یارانه‌ای را فرسایشی کنند غافل از اینکه همین موضوع باعث می‌شود حذف افراد از لیست یارانه‌بگیران همواره در صدر خبرهای اقتصادی قرار بگیرد. حذف یارانه نقدی افراد در اردیبهشت‌ماه نیز انجام شد و گفته می‌شود تاخیر 2، 3 روزه برای پرداخت یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه به علت دیر آماده شدن لیست حذفی‌های این ماه بوده است. طبق اخبار و اطلاعات رسیده به «وطن‌امروز» اکثر حذف‌شدگان اردیبهشت‌ماه از همان گروه‌های ششگانه‌ای بودند که 2 هفته قبل رسانه‌ای شدند، یعنی اکثر حذف‌شدگان اردیبهشت‌ماه جزو پزشکان و دانشجویان پزشکی، مالکان خودروهای گرانقیمت، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و هیات‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور و افرادی که در 3 سال اخیر یک سفر خارجی به غیر سفرهای زیارتی رفته‌اند هستند. در این میان وزارت رفاه قصد دارد یارانه گروه‌های جدید را هم که شائبه درآمد بالا دارند قطع کند که مسؤولان طبق معمول از ارائه اطلاعات جدید خودداری می‌کنند. با این وجود وزیر اقتصاد روز گذشته با اعلام اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف یارانه پردرآمدها را شروع کرده است، گفت: قرار شد، کسانی که به حذف یارانه خود اعتراضی دارند به وزارت کار مراجعه کرده و مستندات اعتراض خود را اعلام کنند. علی طیب‌نیا افزود: وزارت کار متولی شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها شده است و این وزارتخانه هم به استناد بانک اطلاعاتی فرآیند حذف را شروع کرده است.»


عکس یک روزنامه ابتکار اما به علی ربیعی اختصاص دارد. وزیر کار که بواسطه شکایت سعید مرتضوی امروز باید در دادگاه حاضر شود سوژه اصلی روزنامه ابتکار است. اما علاوه بر تیتر روز «روز سین جیم وزیر» تیترهای نظیر «نکاتی در باب زمزمه ترمیم کابینه»، «اجازه دخالت در کشورمان را نخواهیم داد»و  «بودن یا نبودن مدیران ناهمخوان؛ مساله این است» هم در صفحه نخست این رزنامه خودنمایی می‌کند که این آخری به « راستی آزمایی شایعه تغییر برخی مدیران» پرداخته و در آن می‌خوانیم: «دولت در معرض تغییرات هست یا نیست؟ این سوالی است که هر چند از اواخر سال اول دولت یازدهم همواره گمانه‌زنی‌هایی درباره آن مطرح شده، اما تاکنون هیچ گاه اتفاق خاصی در این زمینه بروز نکرده است. گاه حرف از نارضایتی رئیس‌جمهوری از عملکرد برخی وزرا و استانداران و فرمانداران می‌شود و گاه فشارهای گروه‌های مختلف علیه یک چهره خاص گمانه‌زنی‌ها را افزایش می‌دهد. در این میان برخی حامیان دولت نیز معتقدند تعدادی از مدیران دولت همسو با نگاه و برنامه‌های اعتدالی‌ها نیستند و باید از قطار تدبیر و امید پیاده شوند. در شرایطی که محمود احمدی‌نژاد در مجموع دو دولت خود رکورد جالب توجهی در عزل و تغییر وزرا و مدیران خود بر جای گذاشت، به نظر می‌رسد سیاست حسن روحانی در دولت یازدهم در برابر مدیرانش تا بدین جای کار همراه با صبر و تحمل و سعه صدر بوده است.عزل و تغییر وزرا در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد از همان سال اول دولت نهم شروع شد. پرویز کاظمی وزیر وقت رفاه اولین وزیر برکنار شده دولت اول احمدی‌نژاد بود که در سال 1385 از دولت کنار رفت. در آن زمان اعلام شد که کاظمی به عهدنامه‌ای که احمدی‌نژاد در بدو تشکیل دولت از وزرا گرفته بود، عمل نکرده و لذا کنار گذاشته می‌شود؛ هرچند احمدی‌نژاد هنگام رای اعتماد به پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت نهم گفته بود کاظمی را خدا به او معرفی کرده است. محمد ناظمی اردکانی دومین وزیری بود که در ابتدای کار از سوی احمدی‌نژاد برکنار شد. او اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی‌نژاد بود که در سال ۱۳۸۵ کنار گذاشته شد. ناظمی اردکانی پس از وزارت تعاون بار دیگر یه عنوان رئیس به سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی بازگشت. محمود احمدی‌نژاد ۶ آبان از برکناری ناظمی اردکانی خبر داد. وی دلیل خاصی برای برکناری وی بیان نکرد و ضمن تقدیر از عملکرد او گفت که قرار است از وی در پست دیگری استفاده شود. برخی رسانه‌ها تاکید کردند که او حاضر به استعفا نشده و گفته است که عملکردش ضعفی نداشته تا استعفا دهد. همین دو تغییر در سطح وزارتخانه نشان می‌دهد که دولت روحانی تا به امروز دولت باثبات‌تری نسبت به دولت احمدی‌نژاد است و رئیس دولت یازدهم اعتماد بیشتری به وزرای خود دارد و این معنا نشان می‌دهد که روحانی در انتخاب وزرا دقت و مشورت بیشتری انجام داده است. 
البته این دو وزیر تنها وزرایی نبودند که احمدی‌نژاد از کار برکنار کرد بلکه 12 نفر دیگر از وزرا بودند که احمدی‌نژاد به دلیل اختلاف سلیقه و همراهی نکردن‌ آنها با رحیم مشایی حکم به برکناری آنان داد. در این میان عزل چهره‌هایی مثل منوچهر متکی وزیر وقت امور خارجه در حال ماموریت خارجی در سنگال و غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر وقت اطلاعات بدون اطلاع قبلی خبرسازتر بودند.»














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن