تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798909520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصفیه خون بهاری با تخلیه یک لیوان پر از بیماری!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تصفیه خون بهاری با تخلیه یک لیوان پر از بیماری! تهران- ایرنا- روزنامه جوان در گزارشی با روتیتر «همه چیز درباره حجامت، سبک دیرین درمانی» و تیتر «تصفیه خون بهاری با تخلیه یک لیوان پر از بیماری!» به بررسی خواص حجامت در فصل بهار پرداخته است.


در این گزارش که روز دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1394 خورشیدی و به قلم «فرخ طبری» عضو انجمن پزشکان طب سنتی ایران، منتشر شده است، می خوانیم: بعد از عمری تجربه های شیمیایی و پناه بردن به داروهای دست ساز انسان باز چند سالی است که همین انسان در بین کتب علمی اش به این نتیجه رسیده که طب سنتی، دینی و گیاهی به مراتب بهتر از طب شیمیایی است.
تجربه نشان داده اگر در اثنای پزشکی شیمیایی بیماری رفع بشود یا نشود به هر حال عوارض کوتاه مدت و بلند مدت داروهای شیمیایی روی مکانیسم بدن او تأثیر مستقیم می گذارد. در حقیقت بیماری که تن به درمان شیمیایی می دهد باید بپذیرد که حتی اگر سلامت خود را به دست آورد رسوب و ذخیره داروهایی شیمیایی که مصرف کرده در بدن او باعث ایجاد عوارض بعدی خواهد بود. یکی از شاخه های طب سنتی که امروز کاملاً علمی و تخصصی به آن پرداخته می شود حجامت است. حجامت یکی از رشته های تخصصی طب سنتی است که بسته به روش های مختلف، فصول سال و نواحی که در بدن مورد حجامت قرار می گیرند بیماری های مختلفی را ریشه کن می کند.
در حقیقت بهترین فصل سال برای انجام حجامت فصل بهار است و همه پزشکان طب سنتی متفق القول بیماران را به حجامت کردن در فصل بهار تا پیش از گرم شدن هوا توصیه می کنند.
اگرچه حجامت در دانشکده های طب سنتی امروز کاملاً علمی و تخصصی تدریس می شود اما این روش خونگیری که برای درمان بیماری ها به کار می رود، دارای قدمت 7 هزار ساله است. همین قدمت تاریخی شواهد بر جای مانده نشان می دهد علاوه بر پزشکان و حکیمان ایرانی، بزرگان دینی هم به انجام حجامت توصیه فراوان کرده اند.
امروزه با وجود پیشرفت روز افزون علم و ساخت داروهای شیمیایی باز هم شاهد بروز بیماری های جدید و لاعلاج هستیم که همین نتایج ناکارآمد بودن یا ناکافی بودن طب جدید را اثبات می کند. بشر امروز مجبور شده که بپذیرد طب سنتی که نتیجه هزاران سال تحقیق و تجربه علما و دانشمندان در طول تاریخ بشر بوده است می تواند هنوز هم به عنوان عاملی مؤثر در پیشگیری و درمان انسان باشد و در جهت تکمیل یافته های طب جدید و کلاسیک که بر گرفته از طب سنتی است به تکامل علم پزشکی و بهبود وضعیت درمان در جامعه کمک بسیاری کند.
نکته مهم اینجاست که اغلب مردم بر اساس تصورات غلطی که نسبت به حجامت دارند، به رغم توصیه های دینی و سفارش های اطبایی قدیمی تنها بر اساس ترس از انجام این عمل خودداری می کنند که بهتر است در همین فرصت نگاه واقع بینانه ای نسبت به این روش درمانی پیدا کنیم.

*علمی و اصولی حجامت کنید
حجامت همراه با بادکش را در طب سنتی ایران حجامت خشک می نامند که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها طی عمل مکش روی پوست، رگ های خونی باز می شود که در خود حجامت خشک هم ما حجامت سرد و خشک و حجامت گرم و خشک را داریم.
حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف است. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماری ها نقش مؤثری دارد. اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگ ها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. در مقابل حجامت خشک ما حجامت تر هم داریم. یکی از مهم ترین تفاوت حجامت تر این است که در این نوع حجامت خون از بدن بیمار خارج می شود و برخلاف نوع قبلی از حجامت تنها به مکش خون در زیر پوست محدود نمی شود.
یکی از نکات مهم در موضوع حجامت کردن، ناحیه مورد حجامت است که بسته به نوع و شدت بیماری از سوی پزشک مشخص می شود. یکی از معروف ترین نوع حجامت از نوع حجامت موضعی است که در آن بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی حجامت صورت می گیرد. حجامت کبد، روی ران ها، قاعده ریه و حجامت کلیه یکی از نمونه های حجامت موضعی است.
البته حجامت تر و از نوع موضعی انواع مختلف دارد که مهم ترین و رایج ترین آنها همان خون گیری از میان دو کتف است اما حدود 60 نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز پزشکان سنتی انجام شود. برای مثال حجامت در میان نوزادان و شیرخوارگان یکی از مباحثی است که در اسلام بسیار بر آن سفارش شده است مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می شود که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است یا در نمونه ای دیگر برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده ای از پشت گوش آنها انجام می شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش می یابد.
با توجه به نوع حجامت و ناحیه ای که برای طبابت در نظر گرفته می شود، بیماری های متفاوتی درمان می شود مثلاً وقتی حجامت زیر چانه از سوی پزشک تجویز می شود، احتمال دارد که بیمار از جوش های صورت رنج می برده است و حتی وقتی بیماری از گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است اظهار درد می کند، پزشک حجامت ساعد را توصیه می کند. برای رشد بهتر موها حجامت سر توصیه می شود و حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه ها، حجامت ساق ها، حجامت پشت کمر، زیرناف و قوزک پا از جمله نواحی هستند که بیشترین بیماری ها را درمان می کنند.

*چرا حجامت از اهدای خون بهتر است؟
مواد غذایی که می خوریم، هوایی که تنفس می کنیم و مواد حاصل از سوخت و سازهای درون بدنمان همه باعث ایجاد رسوبات سمی در بدنمان می شوند که در گوشه و کنار رسوب می کنند. این مواد سمی توسط جریان خون شسته شده و نیروی حفاظتی دریچه های مخصوص قلب مانع ورود آنها به قلب می شوند و آنها را در پشت قلب و بین دوکتف نگه می دارند. ماندگاری این سموم در بین دو کتف حداکثر دو روز است و در روز سوم و در صورت تخلیه نشدن به روش حجامت همه این سموم توسط خون کثیف به کبد برمی گردند و کبد نیز آن را به طحال می فرستد. این خون همراه با مواد سمی حتی اگر در کبد و طحال رسوب نکند با گردش خون در تمام رگ های خونی رسوب می کند و باعث سکته و ناراحتی های قلبی و عروقی خواهد شد.
دقیقاً به همین دلیل است که می گویند حجامت در پیشگیری از سکته های قلبی، عروقی، مشکلات تنفسی، جلوگیری از ابتلا به بیمارهای چربی خون بالا، سردردهای عصبی و میگرنی، دیابت غیروابسته به انسولین، بیماری های پوستی شامل آکنه، پسوریازیس، دردهای عضلانی، آلرژی های دارویی، غذایی، فصلی، بیماری های انسدادی عروق کرونر، اعتیاد به مواد مخدر و برخی بیماری های عفونی، هورمونی و غدد مؤثر است.
نکته مهم دیگر اینکه در اهدای خون حدود 450 سی سی خون تازه با سوزن از ورید گرفته می شود ولی در حجامت با ایجاد مکش بین دو کتف و ایجاد خراش در آن حدود 50 سی سی خون از مویرگ های پشت خارج می شود. البته نتایج آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد مثلاً در حجامت خون سیاه و غلیظ از بدن خارج می شود که این همان خونی است که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازه ورید است و خون مفید در رگ باقی می ماند اما در عمل خون گیری خون بد و خوب با هم خارج می شوند.
از جمله فواید دیگر حجامت این است که سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می شود و از ابتلا به بسیاری بیماری ها پیشگیری می کند. حجامت درمان کننده 150 نوع بیماری بوده یا در بهبود و کاهش اثرات آنها مؤثر است. برطرف کردن انسداد عروق و پیشگیری از سکته های مغزی و قلبی، تنظیم ترکیبات خون، کاهش چربی و کلسترول، تری گلیسرید و قند خون و رفع غلظت خون، درمان سینوزیت، آرامش اعصاب، افزایش هوش و حافظه، قوت بینایی و جلای چشم نیز از جمله بیماری هایی است که با حجامت کردن رفع می شود.
درمان ناراحتی های پوست و خارش بدن، جوش، کهیر، لک و پیس صورت و آلرژی ها، درمان آسم، تنگی نفس، واریس، رماتیسم، دیسک کمر، آرتروز و بسته شدن دریچه قلب نیز با حجامت حاصل می شود.
حجامت کردن از نوع تر می تواند تقویت و واکسینه بدن در مقابل سرماخوردگی و ویروس های بیماری های مختلف و مسمومیت ها، تقویت رشد موها، بهبود در اندام های بدن، رفع قولنج، بی حالی، کسلی، سنگینی بدن، اسپاسم عضلات و بهبود بیماری های زنان را به همراه داشته باشد.
به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب افزایش رشد قد و وزن، رفع لاغری، بی اشتهایی، ضعف، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی و بالاخره کاهش اختلالات رفتاری و بیقراری و پرخاشگری در آنها می شود. در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماری ها توسط حجامت زیاد می شده است.

* بهار بهترین فصل برای یک درمان مفید
همانطور که برای بیماری های خاص نوع خاصی از حجامت آن هم از بخش های خاص توصیه شده است فراموش نکنید حجامت در همه وقت مجاز نیست و اینکه در چه فصلی، چه روزی و چه زمانی حجامت کنید در طب سنتی و دین اسلام بسیار مهم است. طبق فرمایش امام رضا(ع) حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه قمری بهتر است. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کره ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه است. در مرتبه بعدی می توان روزهای 10 تا 23 ماه قمری را لحاظ کرد.
البته توصیه شده که حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یک شنبه و صبح پنج شنبه اثر بیشتری دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز جمعه بسیار زیان آور است.
بهترین ماه حجامت بجز پاییز زمانی است که هوا معتدل باشد یعنی نه آنقدر سرد که طبع بدن متعادل نباشد و نه آنقدر گرم که بهبودی سریع حاصل نشود. در حقیقت 40 روز نخست بهار و 40 روز آغاز پاییز حجامت بیشترین اثر بهبودی را دارد و در مقابل در فصل زمستان خصوصاً دی ماه و فصل تابستان حجامت کمترین اثر بهبودی را دارد.

*حجامت ممنوع!
همانطور که انجام حجامت جزو توصیه های درمانی و دینی ما است همانطور هم برخی افراد جزو کسانی هستند که حجامت کردن برای آنها مضرر است مثلاً کودکان تازه متولد شده تا چهار ماهه نباید حجامت شوند یا کسانی که از نظر طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند نیز باید از حجامت خودداری کنند. زنان باردار تا ماه چهارم بارداری، افراد دارای کمبود پلاکت خون و افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالا هستند بهتر است که از حجامت کردن تا زمان بهبود خودداری کنند.

* اگر ترسی ندارید دست به کار شوید
اغلب کسانی که از حجامت دوری می کنند دلیلشان را ترس از تیغ زدن و درد کشیدن عنوان می کنند. اگرچه برش های حجامت در سطح پوست زده می شود و کمتر رگ های عصبی را درگیر می کنند اما همین افراد وقتی از مزایای این روش سنتی آگاه می شوند با رغبت حجامت می کنند.
روش حجامت به این شکل است که در مرحله پزشک سنتی بیمار را معالجه می کند و پس از بیان وضع و بیماری او حجامت تر یا خشک را در نواحی خاصی توصیه می کند. در مرحله بعد که همان مرحله حجامت است محل حجامت ضدعفونی می شود و با لیوان حجامت که به صورت یکبارمصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش انجام می گیرد. بعد از پایان مرحله بادکش و منبسط شدن محل حجامت چند خراش سطحی در همان محل بادکش ایجاد می شود و بسته به وضعیت جسمی، بالینی و عروقی سه تا پنج بار از او خون گرفته می شود که تمام این مراحل بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. اما فراموش نکنید که هیچ گاه نباید با شکم گرسنه حجامت کنید. امام رضا (ع) در این باره فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری (در بدن) باقی می ماند.» اگر سیگاری هستید حداقل 12 ساعت قبل از حجامت سیگار نکشید. خوردن آب انار یا شربت آب انار، عسل، ماءالشعیر و مایعات فراوان حداقل یک ساعت قبل از حجامت به بهبودی بیشترتان کمک می کند. امام رضا(ع) فرمودند: «سفارش می کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهای نمک‏ دار تا مدت 3 ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیماری جرب دچار شود.» از تجربه پزشک معالجتان که می خواهد شما را حجامت کند اطمینان داشته باشید و قبل از انجام حجامت حتماً عینک از روی چشم برداشته شود.
بعد از حجامت هم مراقب باشید که تا 24 ساعت نباید کار یا ورزش سنگین انجام دهید. نباید تا یک هفته غذای چرب و سنگین بخورید و تا 12 ساعت از سیگارکشیدن خودداری کنید.
*منبع: روزنامه جوان
**پژوهش**1732**9351**9131



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن