تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804647236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود نیروی متخصص از مشکلات اصلی موزه داری در استان مرکزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمبود نیروی متخصص از مشکلات اصلی موزه داری در استان مرکزی است اراک - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی کمبود نیروهای متخصص و یگان حفاظت را یکی از مشکلات پیش روی موزه های استان عنوان کرد و گفت: بر اساس معیار جهانی در هر موزه باید 16 نفر فعالیت داشته باشند که این میزان در استان مرکزی چهار نفر است.


علیرضا عزیزی روز یکشنبه به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه ها در گفت و گو با ایرنا افزود: آموزش مستمر به موزه داران به منظور ارتقای جایگاه موزه های استان از نیازهای مهم این مجموعههای فرهنگی است.
وی ادامه داد: در مراکز آموزش عالی به تربیت نیروی متخصص در امر موزه داری کمتر بها داده شده و این مهم سبب شده تا در خروجی مراکز علمی، نیروی متخصص ویژه این شغل نداشته باشیم.
وی گفت: هنوز ارتباطی بین دانشگاه و موزه برقرار نشده و تنها دانشجویان رشته معماری از موزه استفاده می کنند در حالی که دانشجویان جامعه شناسی، مردم شناسی و کشاورزی نیزمی توانند درکار تحقیق و پژوهش از موزه ها بهره لازم را ببرند.
وی ادامه داد: استان مرکزی با توجه به سابقه تاریخی در تعزیه نیازمند ایجاد موزه ای در این خصوص است که راه اندازی آن با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است.
وی گفت: موزه های استان مرکزی بیشتر دارای محتوای باستان شناسی هستند و ایجاد موزه آثار هنری و موزه آب با توجه به ظرفیت بالا در استان ضروری است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی موزهای استان را از نظر محتوایی به تاریخی، اشیاء، باستان شناسی، مردم شناسی، اسناد و کتب تاریخی ، معاصر و صنایع دستی تقسم کرد.
عزیزی افزود: موزه های دفاع مقدس، سلطان آباد، چهار فصل، تنوع زیستی ، مفاخر در اراک و چهار سوق ساوه، موزه های مردم شناسی در شهرستان های خمین، محلات، فراهان، تفرش، نراق، آشتیان و کمیجان محلی برای نمایش داشته های تاریخی این استان است.
وی با بیان اینکه موزه چهارفصل اراک بیشترین بازدید کننده را دارد افزود: استان مرکزی از نظر تعداد بازدید کننده و تنوع آثار در موزه در بین موزه های کشور جایگاه پانزدهم را دارد.
وی گفت: در شهرستانهای دلیجان با وجود ظرفیت مناسب، موزه وجود ندارد که با همکاری شهرداری یک بنای تاریخی برای راه انداز ی موزه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در شازند نیز در تپه سرسختی محققان در حال اکتشاف هستند تا سایت موزه در این منطقه راه اندازی شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درباره راه اندازی موزه سنگ نگاره در خمین با وجود ظرفیت مناسب در این شهرستان نیز گفت: چون امکان جداسازی سنگ نگاره ها از محل اصلی وجود ندارد لازم است تا سایت - موزه سنگ نگاره ها در این شهرستان ایجاد شود.
عزیزی افزود: لازم است با استفاده از سقف کاذب یا چادر در محدوده ای که تعداد سنگ نگاره های خمین فراوان است همانند موزه سنگ نگاره ترکیه ساخته شود.
وی توضیح داد: برنامه و طرح های جامعی برای ایجاد موزه سنگ نگاره در استان مرکزی تهیه شده اما اجرای آنها نیازمند اعتبارات ملی و استانی است که با شرایط فعلی محقق نمی شود.
وی درباره شیوه های نگهداری از موزه های استان گفت: به منظور ارتقای سامانه ایمنی و الکترونیک موزه های استان، طرح تجهیز، نوسازی و بهسازی موزه ها با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال به اجرا درآمده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 11 موزه در سطح استان وجود دارد که تمامی این موزه ها زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نصب دوربین های مختلف از جمله مادون قرمز در داخل و خارج از موزه ها، تعویض سنسور ویترین موزه ها و بهسازی سامانه برق، نور پردازی و تجهیزات الکترونیک موزه ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.
مسوول موزه های اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: مهمترین کارکرد موزه ها پیوند فرهنگ و تمدن گذشته با نسل امروز است که در صورت تحقق این مهم سایر کارکردها در سایه این مهم عملیاتی می شود.
پروین السادات طیبی افزود: موزه ها اولین پایگاه انتقال فرهنگ و تمدن به نسل جدید هستند که می توانند نقش تاثیر گذاری در انتقال یافته های قدیم با جدید را داشته باشند.
وی توضیح داد: واگذاری موزه ها به بخش خصوصی بهترین گزینه برای نگهداری و حفاظت از آنها است و میراث فرهنگی با نظارت عالیه می تواند برنامه راهبردی و توسعه ای در این بخش داشته باشد.
وی گفت: به منظور درآمد زایی می توان بخشی از موزه ها را به عنوان آتلیه نقاشی و سفره خانه به بخش خصوصی واگذار کرد تا هم هزینه نگهداری میراث کاسته و هم حفظ و نگهداری مجموعه را هدفمند سازیم.
مسوول موزه های اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سالانه حدود 50 هزار نفر رایگان و یا نیم بها از موزه های استان مرکزی دیدن می کنند.
طیبی افزود: در نوروز امسال 21 هزارو 797 نفر به صورت نیم بها ورایگان از اشیای موزه های استان مرکزی دیدن کردند.
استان مرکزی بیش از دو هزار داشته فرهنگی تاریخی، معنوی، طبیعی و مذهبی شناخته شده دارد.
18 می برابر با 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها نامیده شده است.ک/3
6991/6012



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن